Födelsedagspresent
Bokstavsbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    Födelsedagspresent

    Stora sonen som har adhd+trotssyndrom(OCH emotionell störning fick jag veta av läkaren när han skulle skriva intyg åt mig inför vårdbidragsansökan) fyller 9 i oktober och jag funderar att köpa ett Nintendo Wii åt honom... Men har inte bestämt något än. Han har inte ens nämnt att han önskar sig det, utan det han har sagt att han önskar sig är en minidator eller mobil. Jag tror, eller är ganska säker på att han skulle bli överlycklig om han fick ett wii. Jag vet samtidigt att det är en risk... han älskar ju att sitta vid datorn och kan lätt fastna där. Vi har speldagar, 4 dagar i veckan och det funkar ganska bra. Kan bli en del tjat de dagar som inte är speldagar och ibland är han lite fixerad. Vet ju inte alls hur det kommer gå i höst när han ska börja i ny klass(hans klass delas i två och han kommer ha med sig 5 av sina "gamla" klasskompisar till nya klassen).

    Alltså, min fråga är om ni tycker det är dumt att köpa ett wii till honom när han lätt kan fastna i spelandet?
  2. 1
    Födelsedagspresent Stora sonen som har adhd+trotssyndrom(OCH emotionell störning fick jag veta av läkaren när han skulle skriva intyg åt mig inför vårdbidragsansökan) fyller 9 i oktober och jag funderar att köpa ett Nintendo Wii åt honom... Men har inte bestämt något än. Han har inte ens nämnt att han önskar sig det, utan det han har sagt att han önskar sig är en minidator eller mobil. Jag tror, eller är ganska säker på att han skulle bli överlycklig om han fick ett wii. Jag vet samtidigt att det är en risk... han älskar ju att sitta vid datorn och kan lätt fastna där. Vi har speldagar, 4 dagar i veckan och det funkar ganska bra. Kan bli en del tjat de dagar som inte är speldagar och ibland är han lite fixerad. Vet ju inte alls hur det kommer gå i höst när han ska börja i ny klass(hans klass delas i två och han kommer ha med sig 5 av sina "gamla" klasskompisar till nya klassen).

    Alltså, min fråga är om ni tycker det är dumt att köpa ett wii till honom när han lätt kan fastna i spelandet?
  3. Medlem sedan
    Apr 2007
    #2
    tror nog det kan funka om ni sätter upp klara regler kring spelet och håller fast vid det.
    Det är ju lite så också att de här barnen behöver nånstans att kanalisera sin energi och där kan ju tex spel (dataspel,tv-spel etc) vara vad just det specifika barnet behöver för att slappna av hur dumt det än kan låta när det gäller spelande.
  4. 2
    tror nog det kan funka om ni sätter upp klara regler kring spelet och håller fast vid det.
    Det är ju lite så också att de här barnen behöver nånstans att kanalisera sin energi och där kan ju tex spel (dataspel,tv-spel etc) vara vad just det specifika barnet behöver för att slappna av hur dumt det än kan låta när det gäller spelande.
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3
    Precis! Det gäller ju bara för mig att vara konsekvent, vilket jag har brustit i, lite, ibland, tidigare..
  6. 3
    Precis! Det gäller ju bara för mig att vara konsekvent, vilket jag har brustit i, lite, ibland, tidigare..
  7. Medlem sedan
    May 2009
    #4
    Jag tror att det är bra för med wii rör man på sig och att koordinera kropp och sinne är utvecklande så jag tror att den sortens spelande kan vara direkt bra för din son. Sen beror det ju på vilken sorts spel det är förstås
  8. 4
    Jag tror att det är bra för med wii rör man på sig och att koordinera kropp och sinne är utvecklande så jag tror att den sortens spelande kan vara direkt bra för din son. Sen beror det ju på vilken sorts spel det är förstås
  9. Medlem sedan
    Apr 2007
    #5
    mänskligt. Tyvärr får man vara hård "elak" morsa till dessa barn om tillvaron ska funka.
    Man får välja sina strider och se mellan fingrarna på annat.

    Fördelen är att man blir en hejjare på kreativa lösningar ialla fall.
  10. 5
    mänskligt. Tyvärr får man vara hård "elak" morsa till dessa barn om tillvaron ska funka.
    Man får välja sina strider och se mellan fingrarna på annat.

    Fördelen är att man blir en hejjare på kreativa lösningar ialla fall.
  11. Medlem sedan
    Jun 2009
    #6

    Träningsvärk

    Mina barn har Wii, och jag tycker det är ett riktigt bra alternativ till dator!
    De får träningvärk t.o.m
  12. 6
    Träningsvärk Mina barn har Wii, och jag tycker det är ett riktigt bra alternativ till dator!
    De får träningvärk t.o.m

Liknande trådar

  1. Födelsedagspresent?
    By m.aria in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-01, 18:23
  2. Vad ge i födelsedagspresent?
    By nikki73 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 17:34
  3. *ot* födelsedagspresent
    By ellem in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 20:49
  4. Födelsedagspresent
    By Neba in forum _0405 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 23:20
  5. födelsedagspresent..
    By 0rcid in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 09:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar