Handy
Downs Syndrom
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    Handy

    Nån vars barn - vuxet eller ej - har fått en Handy som
    hjälpmedel?
    Hur tycker du i så fall att den funkar som hjälp-
    medel?
    Vilka är dina erfarenheter?
  2. 1
    Handy Nån vars barn - vuxet eller ej - har fått en Handy som
    hjälpmedel?
    Hur tycker du i så fall att den funkar som hjälp-
    medel?
    Vilka är dina erfarenheter?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Hej! Min dotter fick sin Handi för några månader sen. Den ,i situationer som t ex att gå ut till taxi, göra sig iordning morgon och kväll m m. Det är väldigt svårt för henne att bryta en aktivitet, för är det något hon inte har lust med så gör hon det inte. Hon är väldigt envis och bestämd av sig och inte helt lätt att övertala. Därför har vi nu testat handin i såna situationer och det går väl sådär. Vi lägger också in saker som hon tycker är roliga att göra och även någon överraskning då och då. Ibland kollar hon den när det piper till, men lika många gånger så skiter hon fullständigt i den. Det beror helt och hållet på vilket humör hon är på. Men handin som sådan är bra tycker jag, och man kan ju lägga in egna bilder. Har din dotter en också? Jag vet en tjej som har en handifon också, så hon kan ringa med den.
  4. 2
    Hej! Min dotter fick sin Handi för några månader sen. Den ,i situationer som t ex att gå ut till taxi, göra sig iordning morgon och kväll m m. Det är väldigt svårt för henne att bryta en aktivitet, för är det något hon inte har lust med så gör hon det inte. Hon är väldigt envis och bestämd av sig och inte helt lätt att övertala. Därför har vi nu testat handin i såna situationer och det går väl sådär. Vi lägger också in saker som hon tycker är roliga att göra och även någon överraskning då och då. Ibland kollar hon den när det piper till, men lika många gånger så skiter hon fullständigt i den. Det beror helt och hållet på vilket humör hon är på. Men handin som sådan är bra tycker jag, och man kan ju lägga in egna bilder. Har din dotter en också? Jag vet en tjej som har en handifon också, så hon kan ringa med den.
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3
    Hej Ulla!
    Min dotter fick sin Handy för nåt år sen.
    Hon läser själv av klockan och verkar komma i tid till sitt jobb,som numera ligger i närheten.
    Tidigare kom hon ibland försent,kanske mest beroende av att jobbet låg långt ifrån och hon då måste passa både buss och tunnelbana som inte alltid kom i tid.

    Hon använder sin Handy mest som väckarklocka på morgonen,eftersom den ringer så högt/länge.
    Dessutom ställer hon själv in sin mobil på ringning vid samma tid.Dubbel väckning på morgonen.

    Annars så bliir hon ofta irriterad över Handyn ringningar.
    Typ "Jaha,nu ringer Handyn igen,den går fel som vanligt"
    Och hennes Handyn har helt rikltigt en benägenhet att "forta sig".Så hon struntar i,tittar i stället på hemmets klockor och på sin egen klocka/mobil.
    Hon använder inte Handyn som dagligt hjälpmedel utan den står där hemma.Hon skriver själv upp tider hon ska passa i sin kalender och det funkar bra.
  6. 3
    Hej Ulla!
    Min dotter fick sin Handy för nåt år sen.
    Hon läser själv av klockan och verkar komma i tid till sitt jobb,som numera ligger i närheten.
    Tidigare kom hon ibland försent,kanske mest beroende av att jobbet låg långt ifrån och hon då måste passa både buss och tunnelbana som inte alltid kom i tid.

    Hon använder sin Handy mest som väckarklocka på morgonen,eftersom den ringer så högt/länge.
    Dessutom ställer hon själv in sin mobil på ringning vid samma tid.Dubbel väckning på morgonen.

    Annars så bliir hon ofta irriterad över Handyn ringningar.
    Typ "Jaha,nu ringer Handyn igen,den går fel som vanligt"
    Och hennes Handyn har helt rikltigt en benägenhet att "forta sig".Så hon struntar i,tittar i stället på hemmets klockor och på sin egen klocka/mobil.
    Hon använder inte Handyn som dagligt hjälpmedel utan den står där hemma.Hon skriver själv upp tider hon ska passa i sin kalender och det funkar bra.
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4
    Jobbar just nu med detta med tidsplanering med min tjej.

    Typ "vad är klockan om en kvart/halvtimme/timme/5 min/10 min när den är si/så mycket just nu?"

    Har ISP-utförandeblad för detta och min tjej vill faktiskt gärna klara av.Kämpar och försöker klara.

    Vi jobbar också med "Pengar i 5 kuvert",vilket vi gjort tidigare.
    Jag lägger olika summor i desa 5 kuvert och min dotters
    uppgift är att räkna ihop hur myckt det finns i varje kuvert.
  8. 4
    Jobbar just nu med detta med tidsplanering med min tjej.

    Typ "vad är klockan om en kvart/halvtimme/timme/5 min/10 min när den är si/så mycket just nu?"

    Har ISP-utförandeblad för detta och min tjej vill faktiskt gärna klara av.Kämpar och försöker klara.

    Vi jobbar också med "Pengar i 5 kuvert",vilket vi gjort tidigare.
    Jag lägger olika summor i desa 5 kuvert och min dotters
    uppgift är att räkna ihop hur myckt det finns i varje kuvert.
  9. Medlem sedan
    May 2000
    #5
    Kanske dags att lämna tillbaka den om hon ändå nte använder den? Någon annan kan ha bättre nytta av den
  10. 5
    Kanske dags att lämna tillbaka den om hon ändå nte använder den? Någon annan kan ha bättre nytta av den
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6
    Hej Anne h! Nja,vi väntar nog ändå med att lämna tillbaka Handyn.
    Det krävs samtidigt ett viss kunnande för att maximalt
    utnyttja detta hjälpmedel.
    Själv är jag än så länge ganska dålig på att göra olika inställningar av Handyn,då den erbjuder många olika möjligheter.Det kräver att man som förälder har viss tid att sätta sig in i alla finesser och kunna använda dem.
    Svårt att hinna med ibland,när man jobbar.
    Handyns handhavande kräver också att brukaren/den
    funktionshindrade också förstår hur systemen fungerar
    och därmed också kan använda sig av dem på ett optimalt sätt.
    Har du själv använt dig av Handy för ditt barn?
  12. 6
    Hej Anne h! Nja,vi väntar nog ändå med att lämna tillbaka Handyn.
    Det krävs samtidigt ett viss kunnande för att maximalt
    utnyttja detta hjälpmedel.
    Själv är jag än så länge ganska dålig på att göra olika inställningar av Handyn,då den erbjuder många olika möjligheter.Det kräver att man som förälder har viss tid att sätta sig in i alla finesser och kunna använda dem.
    Svårt att hinna med ibland,när man jobbar.
    Handyns handhavande kräver också att brukaren/den
    funktionshindrade också förstår hur systemen fungerar
    och därmed också kan använda sig av dem på ett optimalt sätt.
    Har du själv använt dig av Handy för ditt barn?
  13. Medlem sedan
    May 2000
    #7
    Ja, lillebror har en Handi
    Jag vet exakt hur det kan vara att som förälder måsta ha tid till detta, då jag ´som ensamstående morsa har fyra troll som jag har på 100% själv.

    Handin är ett utmärkt hjälpmedel, lillebror har haft den i snart 1 månad och det fungerar jättebra, vi lägger in allt mer i den, han kan kolla vad som ska ske framöver.
    Nu har han själv lärt sig hur han ska lägga in aktiviteter och bytt ut sin egen bild mot en hockeyspelare, det var väl för tråkigt med det egna fotot

    Vi ska få gå kurs 2x½ dag om en månad eller så. Tycker vi hittat en hel del redan bara genom att knappa oss fram själva.
  14. 7
    Ja, lillebror har en Handi
    Jag vet exakt hur det kan vara att som förälder måsta ha tid till detta, då jag ´som ensamstående morsa har fyra troll som jag har på 100% själv.

    Handin är ett utmärkt hjälpmedel, lillebror har haft den i snart 1 månad och det fungerar jättebra, vi lägger in allt mer i den, han kan kolla vad som ska ske framöver.
    Nu har han själv lärt sig hur han ska lägga in aktiviteter och bytt ut sin egen bild mot en hockeyspelare, det var väl för tråkigt med det egna fotot

    Vi ska få gå kurs 2x½ dag om en månad eller så. Tycker vi hittat en hel del redan bara genom att knappa oss fram själva.
  15. Medlem sedan
    Dec 2003
    #8
    Hej Anne! Hur gammal är lillebror som har Handy?
    Kan han själv avläsa vanlig klocka?Skriver han själv i egen almanacka?Har han Handyn med sig dagligen?

    Min dotter avläser sin klocka,skriver själv i sin vanliga
    kalender olika tider hon ska passa.
    Vi tränar på hur mycket klockan är om typ 5/10/15/20/30
    min,hur många min/tim det är kvar tills...
    Både analog/digital tid.
    Har en del där att göra.
    Och det är just denna tidsberäkning som ofta är svår för de våra.
    Har själv nu börjat lära mig hur ställa in Handyn...
  16. 8
    Hej Anne! Hur gammal är lillebror som har Handy?
    Kan han själv avläsa vanlig klocka?Skriver han själv i egen almanacka?Har han Handyn med sig dagligen?

    Min dotter avläser sin klocka,skriver själv i sin vanliga
    kalender olika tider hon ska passa.
    Vi tränar på hur mycket klockan är om typ 5/10/15/20/30
    min,hur många min/tim det är kvar tills...
    Både analog/digital tid.
    Har en del där att göra.
    Och det är just denna tidsberäkning som ofta är svår för de våra.
    Har själv nu börjat lära mig hur ställa in Handyn...
  17. Medlem sedan
    Jan 2010
    #9
    Vår tjej har en Handy,det funkar bra tycker vi.
  18. 9
    Vår tjej har en Handy,det funkar bra tycker vi.
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10
    Vi fick inbjudan till Hab förra månaden för info om användande av Handy.Det var bara jag som kom dit för infon,men fick desto mer tid för info.
    Råder därför dem som har frågor om Handy att vända sig till sitt Hab.
  20. 10
    Vi fick inbjudan till Hab förra månaden för info om användande av Handy.Det var bara jag som kom dit för infon,men fick desto mer tid för info.
    Råder därför dem som har frågor om Handy att vända sig till sitt Hab.
  21. Medlem sedan
    Dec 2003
    #11

    Handy-användning

    Vänd er till ert Hab vid frågor/undringar om Handyn!
  22. 11
    Handy-användning Vänd er till ert Hab vid frågor/undringar om Handyn!

Liknande trådar

  1. Handy
    By carin2010 in forum Downs Syndrom
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-10, 03:05
  2. Handy
    By doriz in forum Autismspektrum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 20:29
  3. W.C Handy
    By LADYBUGnr1 in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 19:31
  4. W.C Handy
    By LADYBUGnr1 in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 00:27
  5. W.C Handy
    By LADYBUGnr1 in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 00:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar