Ang SF-mått
_0908 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Ang SF-mått

    Var hos BM igår och frågade då om denna bäbis kommer att vara större än min son eftersom att sf-måttet är större denna gång. Hon sa att hon trodde inte det. Förra grav så låg jag snäppet under medelkurvan och nu ligger jag lite över. Tex nu när jag hade 7v kvar så var mitt sf 33. När jag väntade sonen så hade jag 33 när det var 4 veckor kvar.
    Det här graviditeten hade jag en högre urspungsvikt när jag vart gravid ca +5, beror sf måttet på hur tjock man är eller på hur stor bebisen är?
    Sonen vägde 3515g när han föddes. Tycker det var alldeles lagomt. Men viktökningsmässigt ligger jag nog gansla lika. Har nu gått upp 11kg och det är 5 v kvar. Med sonen tror jag att jag gick upp ca 12-13kg.
  2. 1
    Ang SF-mått Var hos BM igår och frågade då om denna bäbis kommer att vara större än min son eftersom att sf-måttet är större denna gång. Hon sa att hon trodde inte det. Förra grav så låg jag snäppet under medelkurvan och nu ligger jag lite över. Tex nu när jag hade 7v kvar så var mitt sf 33. När jag väntade sonen så hade jag 33 när det var 4 veckor kvar.
    Det här graviditeten hade jag en högre urspungsvikt när jag vart gravid ca +5, beror sf måttet på hur tjock man är eller på hur stor bebisen är?
    Sonen vägde 3515g när han föddes. Tycker det var alldeles lagomt. Men viktökningsmässigt ligger jag nog gansla lika. Har nu gått upp 11kg och det är 5 v kvar. Med sonen tror jag att jag gick upp ca 12-13kg.
  3. Medlem sedan
    Nov 2008
    #2
    Samma fråga ställde jag till min BM. Mitt första barn som jag fick -86 var stor, 4440 g och 54 lång, där låg SF måttet hela tiden över den översta kurvan. Dom andra två var under det stäcket men var mindre än så, ca 4 kg.
    Nu är jag i v 37+4 och mitt SF mått är 39.....uch uch men barnmorskan tror ändå att det blir ett barn på ca 4 kg. Det kan ju bero på att barnet fortfarande är rörligt och inte har sjunkit ner i bäckenet??
    Jag gjorde en viktskattning i v 32 och då vägde bäsen 2002 g och normalt var då 1980 g så enligt det ska det ju bli ett normalstort barn...men vi får väl se.
    Jag har gått upp ca 18 kg vilket nästan ingen tror men jag KÄNNER iaf det
  4. 2
    Samma fråga ställde jag till min BM. Mitt första barn som jag fick -86 var stor, 4440 g och 54 lång, där låg SF måttet hela tiden över den översta kurvan. Dom andra två var under det stäcket men var mindre än så, ca 4 kg.
    Nu är jag i v 37+4 och mitt SF mått är 39.....uch uch men barnmorskan tror ändå att det blir ett barn på ca 4 kg. Det kan ju bero på att barnet fortfarande är rörligt och inte har sjunkit ner i bäckenet??
    Jag gjorde en viktskattning i v 32 och då vägde bäsen 2002 g och normalt var då 1980 g så enligt det ska det ju bli ett normalstort barn...men vi får väl se.
    Jag har gått upp ca 18 kg vilket nästan ingen tror men jag KÄNNER iaf det
  5. Medlem sedan
    Feb 2003
    #3
    Mitt sf-mått var 36 i vecka 35 vilket var stort enligt bm. Gjorde tillväxt-UL och det visar att jag väntar en stor bebis. Har inte haft det förut så jag är lite orolig men är inte säker på att jag litar på de där mätningarna. Hon är rörlig fortfarande och trycker sig utåt hela tiden - tror det påverkar sf-måttet. Har gått upp ca 14 kg.
  6. 3
    Mitt sf-mått var 36 i vecka 35 vilket var stort enligt bm. Gjorde tillväxt-UL och det visar att jag väntar en stor bebis. Har inte haft det förut så jag är lite orolig men är inte säker på att jag litar på de där mätningarna. Hon är rörlig fortfarande och trycker sig utåt hela tiden - tror det påverkar sf-måttet. Har gått upp ca 14 kg.

Liknande trådar

  1. SF-mått
    By PiaD1978 in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 17:46
  2. BVC-mått
    By mallis in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 08:15
  3. BVC- mått.
    By Ruth1 in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-28, 13:07
  4. Era sf-mått?
    By Maria 9/5 in forum _0605 Majbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 14:18
  5. Sf mått
    By sus bf6/7 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 21:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar