kraftigt håravfall
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Jul 2004
    #1

    kraftigt håravfall

    och klåda på ryggen, har min ena hund. Vad kan det vara?? jag har börjat fasa över till ett annat foder och jag duscha hunden för ca 1 vecka sedan... kan det ha nånting med nått av detta att göra? Mjällar gör hon också...har kollat efter mjällkvalster men hittar inga...tappar de päls om de är mjällkvalster?
  2. 1
    kraftigt håravfall och klåda på ryggen, har min ena hund. Vad kan det vara?? jag har börjat fasa över till ett annat foder och jag duscha hunden för ca 1 vecka sedan... kan det ha nånting med nått av detta att göra? Mjällar gör hon också...har kollat efter mjällkvalster men hittar inga...tappar de päls om de är mjällkvalster?
  3. Medlem sedan
    May 2009
    #2
    De där mjällkvalstren kan man se om man tittar noga och de ska tydligen se ut som promenerande mjäll. Mina hundar har aldrig haft det men de har alltid pipett i sitt skinn. Det besvärar hunden på ryggen och vid svansen mest. Tappar päls kan bero på årstiden eller på att hunden kliar sig.

    Att du tvättat hunden kan vara det som irriterat huden, det är inte så ovanligt.

    Vissa reagerar också på olika foder, men har din hund haft hudproblem förut?
  4. 2
    De där mjällkvalstren kan man se om man tittar noga och de ska tydligen se ut som promenerande mjäll. Mina hundar har aldrig haft det men de har alltid pipett i sitt skinn. Det besvärar hunden på ryggen och vid svansen mest. Tappar päls kan bero på årstiden eller på att hunden kliar sig.

    Att du tvättat hunden kan vara det som irriterat huden, det är inte så ovanligt.

    Vissa reagerar också på olika foder, men har din hund haft hudproblem förut?
  5. Medlem sedan
    May 2007
    #3
    Ang mjäll så mjällar vår hund så fort hon blir det minsta stressad. Ett hundmöte på promenaden och hon är mjällig! Mjällkvalster kan man nog dock inte se med blotta ögat? Veterinären gjorde hudavskrap för att kontrollera att det inte handlade om det. Hon har dock hudproblem, är kvalsterallergisk och det yttrade sig som kraftig klåda men förståss på flera ställen än på ryggen. Nu kom jag ur spår:
    Har du nyligen badat henne tycker jag du ska prova att skölja ur henne igen så inget sitter kvar och irriterar henne.
  6. 3
    Ang mjäll så mjällar vår hund så fort hon blir det minsta stressad. Ett hundmöte på promenaden och hon är mjällig! Mjällkvalster kan man nog dock inte se med blotta ögat? Veterinären gjorde hudavskrap för att kontrollera att det inte handlade om det. Hon har dock hudproblem, är kvalsterallergisk och det yttrade sig som kraftig klåda men förståss på flera ställen än på ryggen. Nu kom jag ur spår:
    Har du nyligen badat henne tycker jag du ska prova att skölja ur henne igen så inget sitter kvar och irriterar henne.
  7. Medlem sedan
    Feb 2002
    #4
    Vår golden har under en period på ca 1 1/2 månad tappat massor av päls. Hon kliade sig också en vi höll koll om det var löss eller loppor med hittade ingenting. Förutom mjäll och pälsen var rent glanslös...till slut såg hon ut som en labrador, med kort päls. Men nu är den på väg att bli lika tjock och vacker som det alltid innan varit.

    Vad vi har gjort är att ge henne lite olja i maten för att hon inte skulle vara så torr i huden att hon mjällade...och om det är det eller inte vet jag inte, men som sagt hon är påväg att bli lika fin som innan. Kan ju bara vara att hon ska tappa all sin päls, veterinären sa till oss att så länge hon inte hade fläckvis håravfall,så skulle vi inte oroa oss.
  8. 4
    Vår golden har under en period på ca 1 1/2 månad tappat massor av päls. Hon kliade sig också en vi höll koll om det var löss eller loppor med hittade ingenting. Förutom mjäll och pälsen var rent glanslös...till slut såg hon ut som en labrador, med kort päls. Men nu är den på väg att bli lika tjock och vacker som det alltid innan varit.

    Vad vi har gjort är att ge henne lite olja i maten för att hon inte skulle vara så torr i huden att hon mjällade...och om det är det eller inte vet jag inte, men som sagt hon är påväg att bli lika fin som innan. Kan ju bara vara att hon ska tappa all sin päls, veterinären sa till oss att så länge hon inte hade fläckvis håravfall,så skulle vi inte oroa oss.

Liknande trådar

  1. BM gjorde kraftigt fel!
    By Anonym in forum Gravidsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 17:01
  2. Kraftigt illamående?
    By AnnaFa in forum _1007 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-06, 16:57
  3. Här svänger det kraftigt ;)
    By -Maria N- in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 15:18
  4. Kraftigt emot..
    By vovv in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 06:28
  5. Kraftigt irriterad
    By Ilsken in forum Styvfamiljer
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 06:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar