Föräldrapenning vid hämtning av barn?
Adoption
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    Föräldrapenning vid hämtning av barn?

    Min kompis som har fått ett adoptivbarn o är på väg att hämta honom fick idag besked från Fk att hon inte får föräldrapenning förrän alla legala papper är klara, vilket ska ske på plats i landet i hennes fall. För andra som adopterat därifrån har det tagit ca 10 veckors vistelse i landet innan de kunde ta hem barnet. Det blev lite av en kalldusch att hon inte kunde påräkna fp denna tid. Är det alltid så? Tips, andra erfarenheter???
  2. 1
    Föräldrapenning vid hämtning av barn? Min kompis som har fått ett adoptivbarn o är på väg att hämta honom fick idag besked från Fk att hon inte får föräldrapenning förrän alla legala papper är klara, vilket ska ske på plats i landet i hennes fall. För andra som adopterat därifrån har det tagit ca 10 veckors vistelse i landet innan de kunde ta hem barnet. Det blev lite av en kalldusch att hon inte kunde påräkna fp denna tid. Är det alltid så? Tips, andra erfarenheter???
  3. Medlem sedan
    Aug 2005
    #2
    Huvudregeln säger att man har rätt till FP fr o m den dagen man har barnet i sin vård, dvs den dagen överlämnandet sker i landet. I en del länder måste man vistas länge men man får inte barnet i sin vård förrän mot slutet av vistelsen, är det så här? I så fall stämmer det som FK säger.
  4. 2
    Huvudregeln säger att man har rätt till FP fr o m den dagen man har barnet i sin vård, dvs den dagen överlämnandet sker i landet. I en del länder måste man vistas länge men man får inte barnet i sin vård förrän mot slutet av vistelsen, är det så här? I så fall stämmer det som FK säger.
  5. Anonym
    #3
    När vi hämtade vår son (tre veckors vistelsetid) så fick jag också veta att föräldrapenning skulle betalas ut från den dagen vi fick honom i vår vård. Men pengarna skulle komma in på kontot i efterskott, då de behandlat ärendet klart i Sverige och fått bevis på att vi verkligen adopterat. Så när vi kom hem fick vi lämna in en massa dokument till dem och sedan fick vi vänta 7 veckor på att beslutet skulle gå igenom och vi skulle få rätt till fp.
    Så några pengar under vistelsen i landet är kanske inte att hoppas på??
  6. 3
    När vi hämtade vår son (tre veckors vistelsetid) så fick jag också veta att föräldrapenning skulle betalas ut från den dagen vi fick honom i vår vård. Men pengarna skulle komma in på kontot i efterskott, då de behandlat ärendet klart i Sverige och fått bevis på att vi verkligen adopterat. Så när vi kom hem fick vi lämna in en massa dokument till dem och sedan fick vi vänta 7 veckor på att beslutet skulle gå igenom och vi skulle få rätt till fp.
    Så några pengar under vistelsen i landet är kanske inte att hoppas på??
  7. Medlem sedan
    Nov 2001
    #4

    Ingen fp

    Ja förmodligen är det så här. Hon är ensamstående. Är det någon som har tips om fonder etc man kan söka pengar från för en ensamstående adoptivförälder? Hon kommer att klara det ändå med lån etc men jag vill gärna hjälpa henne undersöka möjlihgeterna att söka bidrag någonstans.
  8. 4
    Ingen fp Ja förmodligen är det så här. Hon är ensamstående. Är det någon som har tips om fonder etc man kan söka pengar från för en ensamstående adoptivförälder? Hon kommer att klara det ändå med lån etc men jag vill gärna hjälpa henne undersöka möjlihgeterna att söka bidrag någonstans.
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5
    Frågan är vad som räknas som att få barnet i sin vård. Planen är att hon ska vistas i landet och lära känna barnet dagligen och så småningom ska han bo med henne i en lägenhet och de fortsätter att delta i den dagliga verksamheten på barnhemmet. Är det att ha barnet "i sin vård"? Man kanske kan utverka något intyg på plats ganska fort om detta, även om pass etc inte är klart?
  10. 5
    Frågan är vad som räknas som att få barnet i sin vård. Planen är att hon ska vistas i landet och lära känna barnet dagligen och så småningom ska han bo med henne i en lägenhet och de fortsätter att delta i den dagliga verksamheten på barnhemmet. Är det att ha barnet "i sin vård"? Man kanske kan utverka något intyg på plats ganska fort om detta, även om pass etc inte är klart?
  11. Medlem sedan
    May 2009
    #6
    Att besöka barnet då och då är inte att ha barnet i sin vård. Först då det skrivits papper på att hon har vårdnaden om barnet och har det boende hos sig räknas det. Det allra bästa är att kontakta försäkringskassan direkt och be att få tala med någon som kan ämnet. Deras handläggningstid är lång och frågan är om ett intyg från landet hinner göra någon skillnad innan hon är hemma igen. Jag önskar henne lycka till med både resan, vistelsen och det underbara livet tillsammans med barnet!!
  12. 6
    Att besöka barnet då och då är inte att ha barnet i sin vård. Först då det skrivits papper på att hon har vårdnaden om barnet och har det boende hos sig räknas det. Det allra bästa är att kontakta försäkringskassan direkt och be att få tala med någon som kan ämnet. Deras handläggningstid är lång och frågan är om ett intyg från landet hinner göra någon skillnad innan hon är hemma igen. Jag önskar henne lycka till med både resan, vistelsen och det underbara livet tillsammans med barnet!!
  13. Medlem sedan
    May 2009
    #7
    Att jag svarar beror på att min bästa vän precis genomgått en adoptionsprocess och hade samma bekymmer. Hon har tyvärr inte fått några pengar ännu..men barnet och hon är lyckligt hemma.
  14. 7
    Att jag svarar beror på att min bästa vän precis genomgått en adoptionsprocess och hade samma bekymmer. Hon har tyvärr inte fått några pengar ännu..men barnet och hon är lyckligt hemma.

Liknande trådar

  1. föräldrapenning &barn i skolan?
    By 73anette in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 14:24
  2. hämtning å lämning av barn
    By majsan79 in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 11:05
  3. Dagis och föräldrapenning för samma barn
    By minna78 in forum Föräldraledighet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-12, 13:49
  4. Föräldrapenning (barn över ett år)
    By Linda in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 13:00
  5. Föräldrapenning barn nr 2
    By Jenny in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 17:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar