Riksnormen
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Riksnormen

    Är jag ensam om att tycka att den ligger högt??

    http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdo...812657_rev.pdf

    Tex får en tvåbarnsfamilj ca 11000 och en ensamstående med två barn 8500 utöver boende, hushållsel, arbetsresor, hemförsäkring, fackavgift och a-kasseavgift.

    Vid en hyra på 7000, busskort 800, försäkring och avgifter ca 1000 och el ca 1000 så ger det alltså ett sammanlagt bidrag på över 20000.

    Det är knappt så att det lönar sig att arbeta.
    ~Vi ser inte saker som de är, vi ser saker som vi är.~

    ~Man får starkare ben i uppförsbacke~

    ~Det är aldrig för sent att få minnen för livet~

    ~Smärta är oundvikligt, lidande är valfritt~
  2. 1
    Riksnormen Är jag ensam om att tycka att den ligger högt??

    http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdo...812657_rev.pdf

    Tex får en tvåbarnsfamilj ca 11000 och en ensamstående med två barn 8500 utöver boende, hushållsel, arbetsresor, hemförsäkring, fackavgift och a-kasseavgift.

    Vid en hyra på 7000, busskort 800, försäkring och avgifter ca 1000 och el ca 1000 så ger det alltså ett sammanlagt bidrag på över 20000.

    Det är knappt så att det lönar sig att arbeta.
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2
    Jag tycker inte det är högt. Däremot så borde facken se till att man kommer över det utan problem om man jobbar heltid. En lön man kan leva på tycker jag är en rättighet.

    Sen har de lite mer krav på gång för ungdomar och det tycker jag är bra.
  4. 2
    Jag tycker inte det är högt. Däremot så borde facken se till att man kommer över det utan problem om man jobbar heltid. En lön man kan leva på tycker jag är en rättighet.

    Sen har de lite mer krav på gång för ungdomar och det tycker jag är bra.
  5. B.K.J.
    #3
    jag håller med dig, för det första ska det löna sig att arbeta, då skulle fler också göra det, bidrag ska finnas, men för de som verkligen behöver det inte av lathet tex. Jag tror på mer eget ansvar när det gäller att skaffa jobb och sin egen försörning. Nu pratar jag inte om när personer är sjuka eller funkitonshindrade, utan helt friska människor som lever på soc.
  6. 3
    jag håller med dig, för det första ska det löna sig att arbeta, då skulle fler också göra det, bidrag ska finnas, men för de som verkligen behöver det inte av lathet tex. Jag tror på mer eget ansvar när det gäller att skaffa jobb och sin egen försörning. Nu pratar jag inte om när personer är sjuka eller funkitonshindrade, utan helt friska människor som lever på soc.
  7. Anonym
    #4

    Men bara för att...

    ...man går på bidrag betyder inte det att man har lägre eller färre utgifter än en som själv tjänar sina pengar!
    Man har elräkningar att betala, samma hyra, mat, kläder, A-kassa, barnomsorg, fritids, pengar till skolan, försäkring, busskort, mediciner med mera!
  8. 4
    Men bara för att... ...man går på bidrag betyder inte det att man har lägre eller färre utgifter än en som själv tjänar sina pengar!
    Man har elräkningar att betala, samma hyra, mat, kläder, A-kassa, barnomsorg, fritids, pengar till skolan, försäkring, busskort, mediciner med mera!
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Ja. Ordentliga löner är helt klart något de borde satsa på. Men jag tycker ändå att normen ligger högt. Jag har levt på betydligt mindre i perioder och det går utmärkt. Det är inte kul, men det ska det ju inte vara heller, det ska vara den sista utvägen.
  10. 5
    Ja. Ordentliga löner är helt klart något de borde satsa på. Men jag tycker ändå att normen ligger högt. Jag har levt på betydligt mindre i perioder och det går utmärkt. Det är inte kul, men det ska det ju inte vara heller, det ska vara den sista utvägen.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Ja?
  12. 6
    Ja?
  13. Anonym
    #7

    Vadå ja?

  14. 7
    Vadå ja?
  15. B.K.J.
    #8
    Men har vi så dåliga löner i Sverige?
  16. 8
    Men har vi så dåliga löner i Sverige?
  17. Anonym
    #9

    Nä du kanske tycker...

    ...det är helt ok med enheltidslön på 10 000 kr som pers. ass. efter skatt?
  18. 9
    Nä du kanske tycker... ...det är helt ok med enheltidslön på 10 000 kr som pers. ass. efter skatt?
  19. B.K.J.
    #10
    Det är INTE sant att man har en lön på 10 000 kr/mån Heltid som pers.ass. vart får du det ifrån?
  20. 10
    Det är INTE sant att man har en lön på 10 000 kr/mån Heltid som pers.ass. vart får du det ifrån?
  21. Anonym
    #11

    Nähä?

    Vad skulle jag få ut av och sitta och ljuga om den saken då? Jag har fakta, svart på vitt. Inte att alla har det men många!
    Min man fick ut 10 000 kr när han jobbade som pers. assistent för ett år sedan och jag hade själv inte ut mer än 5500 kr på en halvtidstjänst.
    Du kanske vill se lönespecifikation?
  22. 11
    Nähä? Vad skulle jag få ut av och sitta och ljuga om den saken då? Jag har fakta, svart på vitt. Inte att alla har det men många!
    Min man fick ut 10 000 kr när han jobbade som pers. assistent för ett år sedan och jag hade själv inte ut mer än 5500 kr på en halvtidstjänst.
    Du kanske vill se lönespecifikation?
  23. B.K.J.
    #12
    Jag vet inte varför du skulle ljuga om det, men det är inte sant, jag tror inte han jobbade heltid isåfall. Vad för assistansbolag eller vilken kommun betalar så dålig lön. Nej som sagt det tror jag inte på.
  24. 12
    Jag vet inte varför du skulle ljuga om det, men det är inte sant, jag tror inte han jobbade heltid isåfall. Vad för assistansbolag eller vilken kommun betalar så dålig lön. Nej som sagt det tror jag inte på.
  25. Anonym
    #13

    Du tror inte på det?

    Det är DETSAMMA som att sitta och påstå att jag ljuger!
    Han jobbade heltid! Dagtid måndag till fredag!
    Och JO, han hade ut drygt 10 000 kr.
    Jag tänker inte sitta här och ta att du inte tror! Det är FAKTA!
  26. 13
    Du tror inte på det? Det är DETSAMMA som att sitta och påstå att jag ljuger!
    Han jobbade heltid! Dagtid måndag till fredag!
    Och JO, han hade ut drygt 10 000 kr.
    Jag tänker inte sitta här och ta att du inte tror! Det är FAKTA!
  27. B.K.J.
    #14
    vad skulle vara lönen innan skatt menar du då?
  28. 14
    vad skulle vara lönen innan skatt menar du då?
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15
    Ja. Men det går utmärkt att leva på mindre och det ska inte vara lätt att leva på bidrag
  30. 15
    Ja. Men det går utmärkt att leva på mindre och det ska inte vara lätt att leva på bidrag
  31. B.K.J.
    #16
    ca 14 000 kr före skatt på en heltid? jag vill inte kalla dig lögnare men det är omöjligt.
  32. 16
    ca 14 000 kr före skatt på en heltid? jag vill inte kalla dig lögnare men det är omöjligt.
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17
  34. Rova
    #18
    Varför ska man behöva lida bara för att man behöver bidrag? Såna saker får det att brinna långt inne i mig. Det känns lite som att det är någon sorts häxjakt på såna som behöver soc. Varför? Jo, det finns många som utnyttjar bidrag MEN det finns faktiskt många som hamnat på ett ställe i livet där det inte finns någon annan utväg och varför ska då dessa människor behöva lida??
    Om du eller din man eller vem som helst jobbar och tjänar för lite får man väl söka bidrag upp till normen då om man vill. Och vill man inte så okej. Men att sitta här och påstå att folk ska ha det svårt när de går på bidrag är helt ***** tycker jag. Det ÄR tillräckligt svårt ändå kan jag lova dig.
  35. 18
    Varför ska man behöva lida bara för att man behöver bidrag? Såna saker får det att brinna långt inne i mig. Det känns lite som att det är någon sorts häxjakt på såna som behöver soc. Varför? Jo, det finns många som utnyttjar bidrag MEN det finns faktiskt många som hamnat på ett ställe i livet där det inte finns någon annan utväg och varför ska då dessa människor behöva lida??
    Om du eller din man eller vem som helst jobbar och tjänar för lite får man väl söka bidrag upp till normen då om man vill. Och vill man inte så okej. Men att sitta här och påstå att folk ska ha det svårt när de går på bidrag är helt ***** tycker jag. Det ÄR tillräckligt svårt ändå kan jag lova dig.
  36. Medlem sedan
    Jan 2004
    #19
    För att jag tycker att så länge man inte är sjuk får man ta eget ansvar över sitt liv. Om det skulle vara så okej att gå på bidrag och de ska ligga så högt så kommer snart pengarna som de som jobbar betalar in inte att räcka för de som är sjuka eller på annat sätt faktiskt inte klarar att ta egét ansvar.

    Men de som skaffar barn efter barn och lever på soc(dvs alla skattebetalare) med "flit" eftersom det går alldeles utmärkt att leva så, de snor helt enkelt pengar från de som arbetar.
  37. 19
    För att jag tycker att så länge man inte är sjuk får man ta eget ansvar över sitt liv. Om det skulle vara så okej att gå på bidrag och de ska ligga så högt så kommer snart pengarna som de som jobbar betalar in inte att räcka för de som är sjuka eller på annat sätt faktiskt inte klarar att ta egét ansvar.

    Men de som skaffar barn efter barn och lever på soc(dvs alla skattebetalare) med "flit" eftersom det går alldeles utmärkt att leva så, de snor helt enkelt pengar från de som arbetar.
  38. Anonym
    #20

    Nä det är inte omöjligt!

    Fattar inte varför en del ska sitta och tro att det faktiskt inte finns människor i Sverige som har verkligt låg lön! Vad ska till för att du ska ta in det????
    Alla är inte anställda inom kommun eller bolag, man kan vara privatanställd också.
  39. 20
    Nä det är inte omöjligt! Fattar inte varför en del ska sitta och tro att det faktiskt inte finns människor i Sverige som har verkligt låg lön! Vad ska till för att du ska ta in det????
    Alla är inte anställda inom kommun eller bolag, man kan vara privatanställd också.
Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Riksnormen?
    By AnKar in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 10:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar