Stöd-syster?!
Utsatta barn & familjehem
  1. Medlem sedan
    Aug 2008
    #1

    Stöd-syster?!

    Jag har en halvbror som bor hos mig under sommarlovet, hans mamma är alkholist och jag har fått hålla på massa med socialen för att få ner honom.
    när han väl fick komma ner och socialen var och hälsade på så tyckte dom allt var bra och hade inget negativt att säga om mig.
    Jag och min man har en son på 2½ och inom 2 månader har vi en till.
    vi pratar lite om vi ska försöka bli stödfamilj till min bror på heltid och försöka få honom att bo här, han trivs och mår bättre med att bo här nere än där han bodde innan så vill ju självklart finnas där för honom.

    Någon som vet hur hårt man blir granskad av socialen för att få bli hans stödfamilj eller hur man ska gå till väga för att få detta att gå igenom?
    blir tacksam för all information och åsikter.

    Mvh Bina
  2. 1
    Stöd-syster?! Jag har en halvbror som bor hos mig under sommarlovet, hans mamma är alkholist och jag har fått hålla på massa med socialen för att få ner honom.
    när han väl fick komma ner och socialen var och hälsade på så tyckte dom allt var bra och hade inget negativt att säga om mig.
    Jag och min man har en son på 2½ och inom 2 månader har vi en till.
    vi pratar lite om vi ska försöka bli stödfamilj till min bror på heltid och försöka få honom att bo här, han trivs och mår bättre med att bo här nere än där han bodde innan så vill ju självklart finnas där för honom.

    Någon som vet hur hårt man blir granskad av socialen för att få bli hans stödfamilj eller hur man ska gå till väga för att få detta att gå igenom?
    blir tacksam för all information och åsikter.

    Mvh Bina
  3. Anonym
    #2
    Hej!
    Om ni vill att han ska bo hos er, behöver ni ansöka om att bli familjehem till honom. Då görs en medgivandeutredning, vilket innebär dels utdrag ur polis- och socialregistret och sedan görs utrednngen genom intervjuer med er. Eftersom ni är släkt och vill hjälpa till, har socialtjänsten en skyldighet att utreda er.

    Hur gammal är han?
  4. 2
    Hej!
    Om ni vill att han ska bo hos er, behöver ni ansöka om att bli familjehem till honom. Då görs en medgivandeutredning, vilket innebär dels utdrag ur polis- och socialregistret och sedan görs utrednngen genom intervjuer med er. Eftersom ni är släkt och vill hjälpa till, har socialtjänsten en skyldighet att utreda er.

    Hur gammal är han?
  5. Medlem sedan
    Aug 2008
    #3
    Han är 16 så han är ju rätt gammal, blir snart 17 liksom.
    men jag lyckades, han bor hos mig nu och det känns så underbart skönt att han äntligen slipper allt skit där han bodde innan. =) tack för ditt svar
  6. 3
    Han är 16 så han är ju rätt gammal, blir snart 17 liksom.
    men jag lyckades, han bor hos mig nu och det känns så underbart skönt att han äntligen slipper allt skit där han bodde innan. =) tack för ditt svar

Liknande trådar

  1. Stöd eller inte stöd i skolan
    By Yael in forum Autismspektrum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 16:51
  2. Stöd eller inte stöd i skolan
    By Yael in forum Bokstavsbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-01, 14:11
  3. Syster A
    By Magismulan in forum Provrörsbefruktning - IVF
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 19:16
  4. Som sin syster......
    By sisak in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 13:32
  5. Syster?
    By Anonym in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 10:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar