Magont av Concerta?
Bokstavsbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 1998
    #1

    Magont av Concerta?

    Min snart 12-åriga dotter har ätit Concerta i nästan ett år. Hon har mått bra av medicinen, förutom att hon det senaste halvåret har fått svårare och svårare att somna på kvällarna. Dessutom verkade inte medicinen ha riktigt så mycket verkan dagtid som i början. När jag pratade med hennes läkare om det tyckte han att vi skulle testa med att höja dosen på Concertan från 18 till 36 mg. Har gett henne denna högre dos nu i drygt en vecka. De första dagarna märktes inget mer än att hon var lite mer dämpad, men sedan började hon få ont i magen och illamående. Är det en biverkning till medicinen? Finns det något sätt att bli av med det? Eller måste dosen sänkas igen? Ska ringa till läkaren på måndag om tösen fortsätter att må så illa.
  2. 1
    Magont av Concerta? Min snart 12-åriga dotter har ätit Concerta i nästan ett år. Hon har mått bra av medicinen, förutom att hon det senaste halvåret har fått svårare och svårare att somna på kvällarna. Dessutom verkade inte medicinen ha riktigt så mycket verkan dagtid som i början. När jag pratade med hennes läkare om det tyckte han att vi skulle testa med att höja dosen på Concertan från 18 till 36 mg. Har gett henne denna högre dos nu i drygt en vecka. De första dagarna märktes inget mer än att hon var lite mer dämpad, men sedan började hon få ont i magen och illamående. Är det en biverkning till medicinen? Finns det något sätt att bli av med det? Eller måste dosen sänkas igen? Ska ringa till läkaren på måndag om tösen fortsätter att må så illa.
  3. Medlem sedan
    Aug 2005
    #2
    Ja, man kan få magont av concerta, men det brukar gå över. Det finns även 27 mg concerta, om nu 18 är för lite och 36 för mycket.
  4. 2
    Ja, man kan få magont av concerta, men det brukar gå över. Det finns även 27 mg concerta, om nu 18 är för lite och 36 för mycket.
  5. Medlem sedan
    Apr 2007
    #3
    japp, man kan få ont i magen av den. För de flesta är det övergående, i andra fall får man prova annan medicin.

    Jag kan inte äta concerta just pga magen, däremot funkar ritalin bra.
  6. 3
    japp, man kan få ont i magen av den. För de flesta är det övergående, i andra fall får man prova annan medicin.

    Jag kan inte äta concerta just pga magen, däremot funkar ritalin bra.
  7. Medlem sedan
    Jun 2007
    #4
    LillaMonstret fick byta av den anledningen. Han fick jätteont och det gic inte över. Ritalina har gett alla fördelar och inga biverkningar. Be att få byta.
  8. 4
    LillaMonstret fick byta av den anledningen. Han fick jätteont och det gic inte över. Ritalina har gett alla fördelar och inga biverkningar. Be att få byta.
  9. Medlem sedan
    Feb 2008
    #5
    Varför gå från 18 mg direkt till 36 mg när det finns en 27 mg-kapsel? Det är ju stor skillnad med dubbelt så mycket, och behövs det inte så är det väl onödigt och dumt, särskilt när man har biverkningar?

    Magont och sömnproblem är väl de vanligaste biverkningarna för övrigt, förutom huvudvärk.

    Lycka till!
  10. 5
    Varför gå från 18 mg direkt till 36 mg när det finns en 27 mg-kapsel? Det är ju stor skillnad med dubbelt så mycket, och behövs det inte så är det väl onödigt och dumt, särskilt när man har biverkningar?

    Magont och sömnproblem är väl de vanligaste biverkningarna för övrigt, förutom huvudvärk.

    Lycka till!

Liknande trådar

  1. Hur är det med Concerta?
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 14:24
  2. Concerta
    By Anonym in forum Bokstavsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 16:28
  3. Concerta??
    By xaramia in forum Bokstavsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-15, 19:54
  4. Concerta
    By getrud in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 03:15
  5. As + concerta
    By Roffe in forum Autismspektrum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 15:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar