Bröstpump
_0905 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2008
    #1

    Bröstpump

    Jag har köpt en pump på apoteket som verkar värdelös. Jag tog den billigaste som är som ett rör med ett innerör (hoppas ni förstår). Jag vet inte om jag gör fel men det pumpas inte ut någon mjölk. Jag har bara lyckats få ut några droppar. Är det någon mer som har använt den?

    Man får ju för sig att man inte har nåt i brösten men när Melina ammas så får hon ju i sig mat eftersom det ibland kräks eller så rinner det från hennes mungipa.
  2. 1
    Bröstpump Jag har köpt en pump på apoteket som verkar värdelös. Jag tog den billigaste som är som ett rör med ett innerör (hoppas ni förstår). Jag vet inte om jag gör fel men det pumpas inte ut någon mjölk. Jag har bara lyckats få ut några droppar. Är det någon mer som har använt den?

    Man får ju för sig att man inte har nåt i brösten men när Melina ammas så får hon ju i sig mat eftersom det ibland kräks eller så rinner det från hennes mungipa.
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2
    Jag har använt den pumpen till alla mina barn. Grejen är att man måste få igång utdrivningsrelfexen (eller vad det heter) Det står beskrivet ganska bra i pappret som följer med annars kan man söka på nätet hur man ska göra. Man ska pumpa ganska försiktigt för att få igång reflexen och sedan när det väl rinner ska man bara hålla så och ta ett nytt tag när det avtar. För mig har det funkat jättebra.
    Hoppas att det funkar, annars kan man hyra pumpar på vissa BB eller BVC. Lycka till!
  4. 2
    Jag har använt den pumpen till alla mina barn. Grejen är att man måste få igång utdrivningsrelfexen (eller vad det heter) Det står beskrivet ganska bra i pappret som följer med annars kan man söka på nätet hur man ska göra. Man ska pumpa ganska försiktigt för att få igång reflexen och sedan när det väl rinner ska man bara hålla så och ta ett nytt tag när det avtar. För mig har det funkat jättebra.
    Hoppas att det funkar, annars kan man hyra pumpar på vissa BB eller BVC. Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Jun 2006
    #3

    psykologiskt?

    Hej! Jag har inte provat just den pumpen (hade inte hört så bra omdömen om den så jag investerade i en Avent Isis som är lite dyrare), men mycket med pumperiet är psykologiskt har jag märkt: för att utdrivningsreflexen och därmed mjölken ska komma igång måste iallafall jag verkligen tänka på min bebis och visualisera att han suger på bröstet etc när jag börjar pumpa-annars blir det som med dig, bara några droppar kommer.
  6. 3
    psykologiskt? Hej! Jag har inte provat just den pumpen (hade inte hört så bra omdömen om den så jag investerade i en Avent Isis som är lite dyrare), men mycket med pumperiet är psykologiskt har jag märkt: för att utdrivningsreflexen och därmed mjölken ska komma igång måste iallafall jag verkligen tänka på min bebis och visualisera att han suger på bröstet etc när jag börjar pumpa-annars blir det som med dig, bara några droppar kommer.
  7. Medlem sedan
    Dec 2008
    #4
    Ungefär hur mycket mjölk har du fått ut per gång?
  8. 4
    Ungefär hur mycket mjölk har du fått ut per gång?
  9. Medlem sedan
    Jun 2006
    #5
    Svårt att svara på..har bara använt den för att pumpa ut överflödet när brösten varit överfyllda så jag misstänkt att Noel skulle få svårt att få tag (har då pumpat ut ca 50 ml på ett bröst som mest-han äter ibland ett bröst och somnar sedan nöjd, då blir det överfullt i det andra så klart)

    Amningen gick åt skogen med min första pojke så jag försöker att inte noja för mycket om min mjölkproduktion och har därför inte försökt pumpa så mycket ännu-jag märker ju att han går upp fint i vikt så då måste det ju finnas mat..

    Är du orolig att du inte har tillräckligt med mat till din tjej? Du kan ju alltid försöka amma henne på bvc och kolla vikten före och efter på egen hand, då ser du ju hur mycket hon får i sig. Så länge hon går upp i vikt och verkar nöjd får hon garanterat tillräckligt att äta!
  10. 5
    Svårt att svara på..har bara använt den för att pumpa ut överflödet när brösten varit överfyllda så jag misstänkt att Noel skulle få svårt att få tag (har då pumpat ut ca 50 ml på ett bröst som mest-han äter ibland ett bröst och somnar sedan nöjd, då blir det överfullt i det andra så klart)

    Amningen gick åt skogen med min första pojke så jag försöker att inte noja för mycket om min mjölkproduktion och har därför inte försökt pumpa så mycket ännu-jag märker ju att han går upp fint i vikt så då måste det ju finnas mat..

    Är du orolig att du inte har tillräckligt med mat till din tjej? Du kan ju alltid försöka amma henne på bvc och kolla vikten före och efter på egen hand, då ser du ju hur mycket hon får i sig. Så länge hon går upp i vikt och verkar nöjd får hon garanterat tillräckligt att äta!
  11. Medlem sedan
    Aug 2008
    #6
    Förvaring och mängd?
    Ni som pumpar ut mjölk för att spara, vad har ni att förvara mjölken i? Har en pump sedan tidigare, men inget bra att spara den i?
    Hur mycket mjölk behövs för en matning? Varierar väl klart för olika barn, men kan vara bra att ha lite koll. Vill pumpa så att det finns en omgång hemma vid behov. Kanske man kan göra nåt annat en stund.
  12. 6
    Förvaring och mängd?
    Ni som pumpar ut mjölk för att spara, vad har ni att förvara mjölken i? Har en pump sedan tidigare, men inget bra att spara den i?
    Hur mycket mjölk behövs för en matning? Varierar väl klart för olika barn, men kan vara bra att ha lite koll. Vill pumpa så att det finns en omgång hemma vid behov. Kanske man kan göra nåt annat en stund.
  13. Medlem sedan
    Dec 2008
    #7
    Jag är inte så orolig för Melinas vikt (även fast hon inte gick upp så mycket på sista vägningen) utan jag vill kunna pumpa ut mjölk så att min sambo kan hjälpa till med matningen eller om man ska iväg nånstans. Vi ska på ett bröllop i september och det skulle vara skönt att slippa amma utan kunna ge på flaska istället.

    Jag har lyckats få ut ca 20 ml och jag tycker det verkar för lite. Jag vet ju inte hur mycket dom ska få i sig när dom ammar.
  14. 7
    Jag är inte så orolig för Melinas vikt (även fast hon inte gick upp så mycket på sista vägningen) utan jag vill kunna pumpa ut mjölk så att min sambo kan hjälpa till med matningen eller om man ska iväg nånstans. Vi ska på ett bröllop i september och det skulle vara skönt att slippa amma utan kunna ge på flaska istället.

    Jag har lyckats få ut ca 20 ml och jag tycker det verkar för lite. Jag vet ju inte hur mycket dom ska få i sig när dom ammar.
  15. Medlem sedan
    Jan 2006
    #8
    Jag tittar in och svarar. Har provat den du har och Avent Isis. Vilken skillnad. Den du har är värdelös tycker jag med. Fick knappt ut nåt och ont gjorde det. Avent Isis är jättebra. Jag får ut mjölk även om brösten inte är överfulla. Den påminner lite om hur det känns att amma. Kanske det är därför det lättare kommer igång.
    Prova när bebis precis ätit, då kan du ha nytta av utdrivnigen.
    Men varför vill du pumpa? Om du inte måste så låt bli.
  16. 8
    Jag tittar in och svarar. Har provat den du har och Avent Isis. Vilken skillnad. Den du har är värdelös tycker jag med. Fick knappt ut nåt och ont gjorde det. Avent Isis är jättebra. Jag får ut mjölk även om brösten inte är överfulla. Den påminner lite om hur det känns att amma. Kanske det är därför det lättare kommer igång.
    Prova när bebis precis ätit, då kan du ha nytta av utdrivnigen.
    Men varför vill du pumpa? Om du inte måste så låt bli.
  17. Medlem sedan
    Jan 2005
    #9
    Hoppar in och svarar.
    Jag pumpar ut till sjukhuset och de vill att man först kyler ner mjölken under rinnande vatten. Sedan in i kylen och kylas ner. Ska du frysa det så gör det i fryspåsar. Du kan även hälla mjölken i en fryspåse och förvara i kylen i max 3 dagar. Du bör dock inte frysa den efter det. Jag brukar ställa påsen i en burk utan lock så står den säkert.

    Hur mycket som behövs vid en matning är så olika beroende på vad du har för mjölk och bebis. Skulle gissa på att en bebis på ca 2 månader äter någonstans mellan 100-250 på ett mål. Frys in i 50ml eller 100ml så kan du ta fram flera påsar beroende på hur hungrig din bebis är just då.
  18. 9
    Hoppar in och svarar.
    Jag pumpar ut till sjukhuset och de vill att man först kyler ner mjölken under rinnande vatten. Sedan in i kylen och kylas ner. Ska du frysa det så gör det i fryspåsar. Du kan även hälla mjölken i en fryspåse och förvara i kylen i max 3 dagar. Du bör dock inte frysa den efter det. Jag brukar ställa påsen i en burk utan lock så står den säkert.

    Hur mycket som behövs vid en matning är så olika beroende på vad du har för mjölk och bebis. Skulle gissa på att en bebis på ca 2 månader äter någonstans mellan 100-250 på ett mål. Frys in i 50ml eller 100ml så kan du ta fram flera påsar beroende på hur hungrig din bebis är just då.

Liknande trådar

  1. Bröstpump??!!
    By kaiha in forum _1110 Oktoberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 19:49
  2. Bröstpump
    By juni_08 in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 16:24
  3. Bra bröstpump?
    By vera1 in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-20, 13:07
  4. Bröstpump?
    By Pocahontas76 in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-22, 22:20
  5. Bröstpump
    By janfebbarn in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 19:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar