Getingbo frågor
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2002
    #1

    Getingbo frågor

    Vi har senaste dagarna sett att vi haft en del getingar som åkt in i en blomlåda jag har på väggen bredvid ytterdörren. I morse såg jag flera som åkte dit och konstaterade att vi måste ha ett getingbo. Vi tog krukan och sprang ner med den till skogen här nere. Flög upp ett tiotal getingar. Rädd som 17 blev jag och kastade i väg krukan. Såg ett getingbo ramla skymta fram så ja rörde inte krukan mer.

    Hemma på väggen kryllar det (enligt dottern) ff med getingar, det är väl en ca 7-8 st som sitter på väggen, på varandra, och surrar runt.

    Min första fråga, ska man göra något åt de på väggen eller försvinner de kanske under dörren? Eller ska man spruta nå radar eller nåt annat där?

    Getingarna är väldigt oranga i färgen och lite knubbigare tycker jag, vad kan det vara för sort?

    Sen undrar jag vad jag ska göra med min dyra fina väggkruka, vågar jag gå och hämta den? Förstörs boet när jag kastat ner de på marken eller kan det fortsätta bygga i min fina fina blomlåda? Kan man spruta nåt i det innan man rör det?

    Tips mottages!
    Mamma till Julia 0111, Viktor 0308 och Wilmer 0711
  2. 1
    Getingbo frågor Vi har senaste dagarna sett att vi haft en del getingar som åkt in i en blomlåda jag har på väggen bredvid ytterdörren. I morse såg jag flera som åkte dit och konstaterade att vi måste ha ett getingbo. Vi tog krukan och sprang ner med den till skogen här nere. Flög upp ett tiotal getingar. Rädd som 17 blev jag och kastade i väg krukan. Såg ett getingbo ramla skymta fram så ja rörde inte krukan mer.

    Hemma på väggen kryllar det (enligt dottern) ff med getingar, det är väl en ca 7-8 st som sitter på väggen, på varandra, och surrar runt.

    Min första fråga, ska man göra något åt de på väggen eller försvinner de kanske under dörren? Eller ska man spruta nå radar eller nåt annat där?

    Getingarna är väldigt oranga i färgen och lite knubbigare tycker jag, vad kan det vara för sort?

    Sen undrar jag vad jag ska göra med min dyra fina väggkruka, vågar jag gå och hämta den? Förstörs boet när jag kastat ner de på marken eller kan det fortsätta bygga i min fina fina blomlåda? Kan man spruta nåt i det innan man rör det?

    Tips mottages!
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    Jag hade sprutat radar på både krukan och där de befinner sig vid huset (runt väggen)

    Du har ju stört getingarna så d lär ju inte fortsätta bygga. De har nämligen börjat bygga för att det varit lugnt där...
  4. 2
    Jag hade sprutat radar på både krukan och där de befinner sig vid huset (runt väggen)

    Du har ju stört getingarna så d lär ju inte fortsätta bygga. De har nämligen börjat bygga för att det varit lugnt där...
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Jag skulle inte spruta Radar för getingarna blir mat åt fånglarna sedan.

    De dras till sin drottning och de har ju inbyggd radar om var deras bo är och är nu på väggen och letar.

    Vänta något dygn så tror jag att de är borta. Och krukan kan du hämta i morgon.
  6. 3
    Jag skulle inte spruta Radar för getingarna blir mat åt fånglarna sedan.

    De dras till sin drottning och de har ju inbyggd radar om var deras bo är och är nu på väggen och letar.

    Vänta något dygn så tror jag att de är borta. Och krukan kan du hämta i morgon.
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    Fast inte så starka gifter utomhus. Getingarna dör snart av att bli hemlösa och blir fågelmat ikväll och i morgon bitti tar asätarna över.
  8. 4
    Fast inte så starka gifter utomhus. Getingarna dör snart av att bli hemlösa och blir fågelmat ikväll och i morgon bitti tar asätarna över.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Jag skulle avvakta. Om getingarna inte försvinner från huset så kontaktar ni Anticimex (efter att ha lokaliserat var de tar sig in i huset/väggen. Troligen ingår det i hemförsäkringen.

    Krukan skulle jag nog vänta ett par dygn och sedan kolla om det fortfarande är getingar där.

    Det finns massor av olika getingsorter. Om de var 2-3 cm stora kan det vara bålgetingar, som är en av de snällaste sorterna, trots storleken.
  10. 5
    Jag skulle avvakta. Om getingarna inte försvinner från huset så kontaktar ni Anticimex (efter att ha lokaliserat var de tar sig in i huset/väggen. Troligen ingår det i hemförsäkringen.

    Krukan skulle jag nog vänta ett par dygn och sedan kolla om det fortfarande är getingar där.

    Det finns massor av olika getingsorter. Om de var 2-3 cm stora kan det vara bålgetingar, som är en av de snällaste sorterna, trots storleken.
  11. Medlem sedan
    Apr 2007
    #6
    getingar som bygger bo ovan jord, som under tak eller blomkrukor på väggen är den tyska getingen.
    Då du fick bort boet så är det bara att låta kvarvararna vara, de dör om ett par dagar.

    Avvakta nån/några dagar och kolla blomkrukan, har boet ramlat ur så rekommenderas att boet förstörs med gift (radar eller liknande som lämpligast sprayas in i boöppningen kvällstid efter mörkrets inbrott. Så länge drottningen lever så kommer boet leva vidare. Så är det.
  12. 6
    getingar som bygger bo ovan jord, som under tak eller blomkrukor på väggen är den tyska getingen.
    Då du fick bort boet så är det bara att låta kvarvararna vara, de dör om ett par dagar.

    Avvakta nån/några dagar och kolla blomkrukan, har boet ramlat ur så rekommenderas att boet förstörs med gift (radar eller liknande som lämpligast sprayas in i boöppningen kvällstid efter mörkrets inbrott. Så länge drottningen lever så kommer boet leva vidare. Så är det.

Liknande trådar

  1. Getingbo, hjälp!
    By sargit in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 12:13
  2. Hur bäst ta bort getingbo?
    By marie69a in forum Hem & fritid
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 19:58
  3. Tittut! + Frågor frågor!
    By Fru Kanin in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 16:43
  4. frågor o tusen frågor
    By siempre1 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 19:42
  5. hur blir man av med getingbo?
    By Linda in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-23, 07:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar