Kiss i sängen 5,5 år
Kropp & hälsa
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    Kiss i sängen 5,5 år

    Lilla G 5,5 år kissar ofta i sängen om nätterna, jag undrar om det finns något man kan göra. Hon var ju torr i en lång period i 2-3-årsåldern, sedan började sängvätningen igen och alltid när vi tror det försvunnit efter en torr period på någon vecka eller två så kommer det tillbaks. Nu i sommar står tvättmaskinen på med lakan och täcken minst tre fyra gånger i veckan och det är inte så kul för någon. Vi har haft blöja fram till sommaren men hon tycker det är tråkigt och pinsamt och vill vara stor nu. Även om vi tar upp G för nattkiss så kan det hända att hon kissar på sig senare om natten. Hon får bara dricka minimalt efter middagen på kvällen och vi brukar se till att hon kissar minst två gånger under kvällen. Ibland har vi fått reklam från något företag som säger att hjälp finns att få, undrar vad det är? Talade med husläkaren men hon verkade helt inkompetent på området. G har inte urinvägsinfektion eller underlivsbekymmer och jag skulle inte tro att hon har diabetes men ingen har kollat. (Postar även på Potträning).
  2. 1
    Kiss i sängen 5,5 år Lilla G 5,5 år kissar ofta i sängen om nätterna, jag undrar om det finns något man kan göra. Hon var ju torr i en lång period i 2-3-årsåldern, sedan började sängvätningen igen och alltid när vi tror det försvunnit efter en torr period på någon vecka eller två så kommer det tillbaks. Nu i sommar står tvättmaskinen på med lakan och täcken minst tre fyra gånger i veckan och det är inte så kul för någon. Vi har haft blöja fram till sommaren men hon tycker det är tråkigt och pinsamt och vill vara stor nu. Även om vi tar upp G för nattkiss så kan det hända att hon kissar på sig senare om natten. Hon får bara dricka minimalt efter middagen på kvällen och vi brukar se till att hon kissar minst två gånger under kvällen. Ibland har vi fått reklam från något företag som säger att hjälp finns att få, undrar vad det är? Talade med husläkaren men hon verkade helt inkompetent på området. G har inte urinvägsinfektion eller underlivsbekymmer och jag skulle inte tro att hon har diabetes men ingen har kollat. (Postar även på Potträning).
  3. Medlem sedan
    May 2009
    #2
    Reklamen du talar om är en medicin som håller reda på att barnet inte ska producera kiss i början av sovandet. Vi som inte kissar i sängen har ett hormon som ser till att producera kiss lagom tills morgonen, men den som har ett problem producerar så stora kissmängder tidigt i sömnen att den inte kan hålla sig till morgonen. Och barnet sover djupt dessa timmar som inte borde producera kiss och vaknar därför inte.

    Blodsocker är bra att kontrollera och lätt gjort på vårdcentralen.

    För att minska nattkisset ska man inte dricka på två timmar innan läggdags.

    Blöjor är alternativet till blöt säng förstås. Sen kan man använda sig av ett larm som väcker för kissdags och det kan hjälpa barnet att lära sig att reagera på full blåsa, men det terapeutiska hjälpmedlet tror jag man brukar få tillgång till med större barn än en femåring.

    Man anser att fram till sex år så är nattvätning helt normalt.
  4. 2
    Reklamen du talar om är en medicin som håller reda på att barnet inte ska producera kiss i början av sovandet. Vi som inte kissar i sängen har ett hormon som ser till att producera kiss lagom tills morgonen, men den som har ett problem producerar så stora kissmängder tidigt i sömnen att den inte kan hålla sig till morgonen. Och barnet sover djupt dessa timmar som inte borde producera kiss och vaknar därför inte.

    Blodsocker är bra att kontrollera och lätt gjort på vårdcentralen.

    För att minska nattkisset ska man inte dricka på två timmar innan läggdags.

    Blöjor är alternativet till blöt säng förstås. Sen kan man använda sig av ett larm som väcker för kissdags och det kan hjälpa barnet att lära sig att reagera på full blåsa, men det terapeutiska hjälpmedlet tror jag man brukar få tillgång till med större barn än en femåring.

    Man anser att fram till sex år så är nattvätning helt normalt.
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3
    Det finns en nässpray (recept) som jag vet har fungerat på kompisars barn. Prata med BVC om det. De borde ha koll.
  6. 3
    Det finns en nässpray (recept) som jag vet har fungerat på kompisars barn. Prata med BVC om det. De borde ha koll.
  7. Medlem sedan
    Jan 2009
    #4
    vår kille är 8 år nu och kissar fortfarande i sängen om han druckit efter 18.00, men jag tror det minskar sakta. vi har köpt plast-draglakan på apoteket, vi lägger två tvärsför, har ej gått till doktorn, men jag tror vi kunde få gratis om vi gick till doktorn - men eftersom det är så sällan avvaktar vi
  8. 4
    vår kille är 8 år nu och kissar fortfarande i sängen om han druckit efter 18.00, men jag tror det minskar sakta. vi har köpt plast-draglakan på apoteket, vi lägger två tvärsför, har ej gått till doktorn, men jag tror vi kunde få gratis om vi gick till doktorn - men eftersom det är så sällan avvaktar vi

Liknande trådar

  1. kiss i sängen
    By eva_n m linnea&elin in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-24, 07:27
  2. Kiss i sängen
    By V med 2 in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 22:01
  3. Kiss i sängen!!!
    By bettsy in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 19:41
  4. Kiss i sängen
    By Issi in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 16:43
  5. Kiss i sängen...
    By Mina75, mamma till 3 in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 23:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar