Mammuten
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Mammuten

    Du skriver längre ner att "fläta fingrarna" räknas till stereotypier (stavning?). Kan du berätta mer om det, jag har aldrig hört att det skulle räknas och sånt gör ju vår dotter ganska ofta. När de frågade oss om hon hade stereotypier så svarade vi ju nej,,,,,,det kanske var fel av oss.
    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  2. 1
    Mammuten Du skriver längre ner att "fläta fingrarna" räknas till stereotypier (stavning?). Kan du berätta mer om det, jag har aldrig hört att det skulle räknas och sånt gör ju vår dotter ganska ofta. När de frågade oss om hon hade stereotypier så svarade vi ju nej,,,,,,det kanske var fel av oss.
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Hm... Vet inte på rak arm om fingerflätande är något "di lärde" verkligen räknar som stereotypier eller om det är jag som fått för mig att ddet är en sån. Men min egen "känsla" säger att det är liksom samma sfär som tågång och handviftande. Kan komma både när man är spänd och när man är glad, görs inte av "tvång". Och kan se rätt "autistiskt ut". (Fabian har haft en period av detta fingerflätande.)

    I tråden nedan kallar ar72 stereotypier för "autism-tics" vilket är en rätt bra beskrivning...

    I och med att stereotypier inte är speciellt funktionsnedsättande eller laddat har vi inte skrivit så mycket om det här, men här tråden handlar om stereotypier:

    http://www.alltforforaldrar.se/snack....php?p=3984029

    Vet inte om det finns någon bra sajt eller bok som behandlar ämnet närmare...?
  4. 2
    Hm... Vet inte på rak arm om fingerflätande är något "di lärde" verkligen räknar som stereotypier eller om det är jag som fått för mig att ddet är en sån. Men min egen "känsla" säger att det är liksom samma sfär som tågång och handviftande. Kan komma både när man är spänd och när man är glad, görs inte av "tvång". Och kan se rätt "autistiskt ut". (Fabian har haft en period av detta fingerflätande.)

    I tråden nedan kallar ar72 stereotypier för "autism-tics" vilket är en rätt bra beskrivning...

    I och med att stereotypier inte är speciellt funktionsnedsättande eller laddat har vi inte skrivit så mycket om det här, men här tråden handlar om stereotypier:

    http://www.alltforforaldrar.se/snack....php?p=3984029

    Vet inte om det finns någon bra sajt eller bok som behandlar ämnet närmare...?
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Tack för svar. Jag får fundera vidare på det där.
  6. 3
    Tack för svar. Jag får fundera vidare på det där.
  7. Medlem sedan
    Feb 2008
    #4
    Ville bara säga att jag googlade en lååååång stund (och säger jag lång stund om info-letande så är det långt... ) på motoriska stereotypier utan att hitta så jättemycket mer. Kanske bättre att kolla i bok.

    Orkar inte riktigt bläddra igenom hela senaste Attwoods nu... Det finns inget sånt index-ord som Stereotypier i den iaf.
  8. 4
    Ville bara säga att jag googlade en lååååång stund (och säger jag lång stund om info-letande så är det långt... ) på motoriska stereotypier utan att hitta så jättemycket mer. Kanske bättre att kolla i bok.

    Orkar inte riktigt bläddra igenom hela senaste Attwoods nu... Det finns inget sånt index-ord som Stereotypier i den iaf.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Tack för att du googlade,,,jag avskyr att googla
  10. 5
    Tack för att du googlade,,,jag avskyr att googla

Liknande trådar

  1. Mammuten
    By *thumlan* in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-09, 08:04
  2. Mammuten
    By majbarn in forum Autismspektrum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 22:08
  3. Var är mammuten?
    By lisn in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-21, 07:51
  4. Mammuten
    By Hadé in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 13:18
  5. mammuten!
    By Ewa S in forum Autismspektrum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 06:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar