Hållbarhet på frukt o bär i frysen?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Apr 2009
    #1

    Hållbarhet på frukt o bär i frysen?

    Hur länger håller tex äppelklyftor, blåbär och hallon i frysen? Jag känner att det vore trevligt att ge kommande bebis fruktpuréer från den egna trädgården istf att köpa. Men ungen kommer ju inte förrän i oktober, och börjar inte äta riktig mat förrän i februari ungefär... Håller sig frukt och bär i frysen så länge?
  2. 1
    Hållbarhet på frukt o bär i frysen? Hur länger håller tex äppelklyftor, blåbär och hallon i frysen? Jag känner att det vore trevligt att ge kommande bebis fruktpuréer från den egna trädgården istf att köpa. Men ungen kommer ju inte förrän i oktober, och börjar inte äta riktig mat förrän i februari ungefär... Håller sig frukt och bär i frysen så länge?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Ja, men packa det väl. Det är en markant skillnad i hållbarheten om bären är lättsockrade, men det utgår jag från att du inte vill göra. Nåt år borde det hålla, men jag märkte skillnad på äppelmos efter ett år; det osockrade hade tagit lite fryssmak, det lättsockrade smakade som nygjort.

    Vill du göra det enkelt så puréar du på en gång och fryser in isbitsklossar med puré.
  4. 2
    Ja, men packa det väl. Det är en markant skillnad i hållbarheten om bären är lättsockrade, men det utgår jag från att du inte vill göra. Nåt år borde det hålla, men jag märkte skillnad på äppelmos efter ett år; det osockrade hade tagit lite fryssmak, det lättsockrade smakade som nygjort.

    Vill du göra det enkelt så puréar du på en gång och fryser in isbitsklossar med puré.
  5. Medlem sedan
    Apr 2009
    #3
    Tack för tips, då vet jag! Och näe, socker ingick inte i mina planer.
  6. 3
    Tack för tips, då vet jag! Och näe, socker ingick inte i mina planer.
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4
    Jag har kokat saft på frysta vinbär från 2004. Som nya.
    Blåbär har också nästan oändlig hållbarhet.
    OM det är bra packat, och inte upptinat mellan varven.
    Frysa äpplen?? I så fall som mos, och då håller det nog inte så länge...max ett år.
  8. 4
    Jag har kokat saft på frysta vinbär från 2004. Som nya.
    Blåbär har också nästan oändlig hållbarhet.
    OM det är bra packat, och inte upptinat mellan varven.
    Frysa äpplen?? I så fall som mos, och då håller det nog inte så länge...max ett år.
  9. Medlem sedan
    Apr 2009
    #5
    Det var det värsta! Då behöver jag knappast oroa mig för hållbarheten på bären då.

    Ja, äpplena tänkte jag frysa som mos, och som klyftor (fast de ska jag ha till paj tänkte jag). Och ett år är mer än tillräckligt för mina behov. Det kommer ju nya äpplen.
  10. 5
    Det var det värsta! Då behöver jag knappast oroa mig för hållbarheten på bären då.

    Ja, äpplena tänkte jag frysa som mos, och som klyftor (fast de ska jag ha till paj tänkte jag). Och ett år är mer än tillräckligt för mina behov. Det kommer ju nya äpplen.

Liknande trådar

  1. Hållbarhet på frukt. (enastående;))
    By Daga in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-16, 17:11
  2. Hållbarhet på mosad frukt?
    By Kristin med 8 barn in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 12:07
  3. Hållbarhet i frysen?
    By malva_ in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 18:31
  4. I frysen?
    By pallella in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-04, 21:53
  5. Upp och ner ur frysen, ok?
    By mia_da in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 15:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar