Svårt att lära sig cykla
Övriga funktionshinder
  1. Medlem sedan
    Apr 2000
    #1

    Svårt att lära sig cykla

    William har ingen diagnos, men vissa problem med muskelsvaghet och överrörliga leder samt med balansen. Han är 8,5 år och börjar 2:an till hösten men har bl.a. inte lärt sig att cykla ännu.
    Finns det fler här med samma problem?

    Jämfört med många andra är hans "handikapp" inte så stort kanske, men tillräcklig för att han ska känna sig utanför.
    Vi är inskrivna vid habiliteringen men jag har inte tagit upp frågan med dem ännu.
    Egentligen skulle jag vilja ha tag i stödhjul, som är lite mer riktiga hjul än dem i plast som säljs i varuhusen, men vet inte var jag ska leta.
    Livet blir vad du gör det till.....
    www.camilla.svgo.com
  2. 1
    Svårt att lära sig cykla William har ingen diagnos, men vissa problem med muskelsvaghet och överrörliga leder samt med balansen. Han är 8,5 år och börjar 2:an till hösten men har bl.a. inte lärt sig att cykla ännu.
    Finns det fler här med samma problem?

    Jämfört med många andra är hans "handikapp" inte så stort kanske, men tillräcklig för att han ska känna sig utanför.
    Vi är inskrivna vid habiliteringen men jag har inte tagit upp frågan med dem ännu.
    Egentligen skulle jag vilja ha tag i stödhjul, som är lite mer riktiga hjul än dem i plast som säljs i varuhusen, men vet inte var jag ska leta.
  3. Medlem sedan
    Jul 2005
    #2
    Hej1

    Har en kille på 11 som lärde sig cykla efter mycket om och men i 8 års åldern. Han cyklar själv idag men orkar inte långt och har nollkoll på vart han är på vägen! Även han mycket överrörligiga leder och kanske "klen".
    Han klarar att cykla utan stödhjul men vi har en granne som har ett barn som har en tre hjulad större cykel som jag tror de fått av Hab. Via hjälpmedelscentralen.

    Vi är inte inskrivna inom Hab men han har disgnoser typ Aspergers , samt en njursjukdom.
  4. 2
    Hej1

    Har en kille på 11 som lärde sig cykla efter mycket om och men i 8 års åldern. Han cyklar själv idag men orkar inte långt och har nollkoll på vart han är på vägen! Även han mycket överrörligiga leder och kanske "klen".
    Han klarar att cykla utan stödhjul men vi har en granne som har ett barn som har en tre hjulad större cykel som jag tror de fått av Hab. Via hjälpmedelscentralen.

    Vi är inte inskrivna inom Hab men han har disgnoser typ Aspergers , samt en njursjukdom.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Min son cyklar numera på vanlig cykel men tidigare fick han låna en på hab. Så ring dem, det finns massor av olika varianter.
  6. 3
    Min son cyklar numera på vanlig cykel men tidigare fick han låna en på hab. Så ring dem, det finns massor av olika varianter.
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4
    Det är helt fantastiskt, men han lärde sig faktiskt cykla igår :-)
    Än går det lite vingligt och han orkar ju inte trampa så bra i uppförsbackarna, men helt klart ett stort steg framåt!
  8. 4
    Det är helt fantastiskt, men han lärde sig faktiskt cykla igår :-)
    Än går det lite vingligt och han orkar ju inte trampa så bra i uppförsbackarna, men helt klart ett stort steg framåt!
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Jag har funderat på den där lifebike-cykeln eller kanske en segway. Så kan min son orka ta sig iväg som kompisarna.
  10. 5
    Jag har funderat på den där lifebike-cykeln eller kanske en segway. Så kan min son orka ta sig iväg som kompisarna.
  11. Medlem sedan
    Sep 2008
    #6
    Achelois, om barnet har balansen så finns dom här och de är dessutom coola (skulle vilja he en själv )

    http://www.el-scooters.se
  12. 6
    Achelois, om barnet har balansen så finns dom här och de är dessutom coola (skulle vilja he en själv )

    http://www.el-scooters.se
  13. Medlem sedan
    Sep 2008
    #7
    Tillägg till min länk, de har scotrar med 2 hjul, 3 ochäven fyra hjul! och några som faktiskt påminner om segway (eller hur det nu stavas )
  14. 7
    Tillägg till min länk, de har scotrar med 2 hjul, 3 ochäven fyra hjul! och några som faktiskt påminner om segway (eller hur det nu stavas )
  15. Medlem sedan
    Aug 2009
    #8
    Så bra att han lärde sig cykla! Det är inte ovanligt att barn lär sig när de är i åttaårsåldern, fast man tror att de flesta är mindre.

    Men stödhjul för större barn och vuxna finns hos www.cykelkliniken.com. De är ganska dyra men man kan få dem via Hab ibland. (Man måste då tala om vilka man menar, annars säger de att det inte finns.)
  16. 8
    Så bra att han lärde sig cykla! Det är inte ovanligt att barn lär sig när de är i åttaårsåldern, fast man tror att de flesta är mindre.

    Men stödhjul för större barn och vuxna finns hos www.cykelkliniken.com. De är ganska dyra men man kan få dem via Hab ibland. (Man måste då tala om vilka man menar, annars säger de att det inte finns.)

Liknande trådar

  1. Hur lära sig cykla?
    By sockertass in forum Bokstavsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 17:15
  2. Hur lära sig cykla?
    By karinxxx in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-16, 21:32
  3. Att lära sig cykla
    By Sasha72 in forum Ur barnamun
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 18:42
  4. lära sig att cykla
    By tiisa in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-19, 17:35
  5. Lära sig cykla?
    By Anonym in forum Mammasnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-21, 22:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar