Samma jobb, olika lön?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    Samma jobb, olika lön?

    Om två personer har samma typ av tjänst med samma arbetsuppgifter, samma utbildningsgrad och ungefär lika lång erfarenhet är det då okej att ge den ena mer betalt än den andra "bara" för att den gör ett bättre jobb? Det är väl det som är indidviuell lönesättning? Behöver en chef motivera en viss individs lön med mer än att han/hon tycker att den eller den är värd si och så mycket? (Nu pratar jag yrken utan kollektivavtal.)
    ~ sprengja of fucking everything ~
  2. 1
    Samma jobb, olika lön? Om två personer har samma typ av tjänst med samma arbetsuppgifter, samma utbildningsgrad och ungefär lika lång erfarenhet är det då okej att ge den ena mer betalt än den andra "bara" för att den gör ett bättre jobb? Det är väl det som är indidviuell lönesättning? Behöver en chef motivera en viss individs lön med mer än att han/hon tycker att den eller den är värd si och så mycket? (Nu pratar jag yrken utan kollektivavtal.)
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Ja, samma arbetsuppgifter, lika utbildning, lika lång erfarenhet men bättre utförande = högre lön. Inget konstigt i min värld. Däremot är det ofta svårt att bedöma och inte minst synliggöra och tydliggöra vem som gör ett bättre jobb, i produktionsyrken t ex är det lättare att mäta än inom t ex omsorgsyrken.
  4. 2
    Ja, samma arbetsuppgifter, lika utbildning, lika lång erfarenhet men bättre utförande = högre lön. Inget konstigt i min värld. Däremot är det ofta svårt att bedöma och inte minst synliggöra och tydliggöra vem som gör ett bättre jobb, i produktionsyrken t ex är det lättare att mäta än inom t ex omsorgsyrken.
  5. Medlem sedan
    Mar 2002
    #3
    I mitt yrke behöver chefen "hänga upp" lönemotivation på ren fakta; om man har extra ansvarsområden, utbildning, specialuppdrag osv. Att göra ett "bättre jobb" låter i mina öron ganska godtyckligt o kan lätt förväxlas med personkemi o dyl, inte så bra...
  6. 3
    I mitt yrke behöver chefen "hänga upp" lönemotivation på ren fakta; om man har extra ansvarsområden, utbildning, specialuppdrag osv. Att göra ett "bättre jobb" låter i mina öron ganska godtyckligt o kan lätt förväxlas med personkemi o dyl, inte så bra...
  7. Medlem sedan
    Mar 1998
    #4
    Jag tycker inte bara det är ok utan att det borde vara så överallt. Då kanske vi slapp allt som inte görs bara för att folk ändå får betalt...
  8. 4
    Jag tycker inte bara det är ok utan att det borde vara så överallt. Då kanske vi slapp allt som inte görs bara för att folk ändå får betalt...
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #5
    Helt ok!
  10. 5
    Helt ok!
  11. Medlem sedan
    Nov 2003
    #6
    f´låt - ja, chefen måste kunna motivera främst för ledningsgruppen/styrlesen - ingen annnan...
  12. 6
    f´låt - ja, chefen måste kunna motivera främst för ledningsgruppen/styrlesen - ingen annnan...
  13. Medlem sedan
    Jun 2001
    #7
    Om löner sätts efter de lönekriterier som vi har och chefen kan motivera varför han/hon tycker att någon gör ett bättre jobb tycker jag att det är ok. Den andra ska kunna få veta vad den kan göra för att höja sin lön.
  14. 7
    Om löner sätts efter de lönekriterier som vi har och chefen kan motivera varför han/hon tycker att någon gör ett bättre jobb tycker jag att det är ok. Den andra ska kunna få veta vad den kan göra för att höja sin lön.
  15. Medlem sedan
    May 2002
    #8
    Men _måste_ chefen motivera varför han/hon tycker A gör ett bättre jobb än B. Om chefen äger sitt företag är det väl han/hon som bestämmer, eller? (Undrar jag, alltså, det är inget påstående.) I många jobb finns ju inga parametrar för vem som gör det bästa jobbet, så därför blir det ju upp till chefen att göra den bedömningen...
  16. 8
    Men _måste_ chefen motivera varför han/hon tycker A gör ett bättre jobb än B. Om chefen äger sitt företag är det väl han/hon som bestämmer, eller? (Undrar jag, alltså, det är inget påstående.) I många jobb finns ju inga parametrar för vem som gör det bästa jobbet, så därför blir det ju upp till chefen att göra den bedömningen...
  17. Medlem sedan
    Aug 2003
    #9
    Ja det tycker jag faktiskt,jag själv jobbar i vården och som exempel kan man ta en vårdare lägger ner sin själ i jobbet,sitter och pratar med patienterna,tar ut dem ,uppmuntrar,aktiverar etc medan en annan "gör det man ska" och sitter sen i personalrummet.
    Då tycker jag att den första ska ha högre lön.
  18. 9
    Ja det tycker jag faktiskt,jag själv jobbar i vården och som exempel kan man ta en vårdare lägger ner sin själ i jobbet,sitter och pratar med patienterna,tar ut dem ,uppmuntrar,aktiverar etc medan en annan "gör det man ska" och sitter sen i personalrummet.
    Då tycker jag att den första ska ha högre lön.
  19. Medlem sedan
    Mar 1998
    #10
    I omsorgsyrken kan det också vara så att bara för att personkemin inte stämmer så gör vissa ett sämre jobb.
    Maria tycker att gamla Greta är jobbig och gnällig och är därför inte speciellt trevlig tillbaka.
  20. 10
    I omsorgsyrken kan det också vara så att bara för att personkemin inte stämmer så gör vissa ett sämre jobb.
    Maria tycker att gamla Greta är jobbig och gnällig och är därför inte speciellt trevlig tillbaka.
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Det är helt okej tycker jag, jag har gjort så flera gånger. Ibland har jag anställt motsvarande personer till olika ingångslön också bara för att den ena varit bättre förhandlare.

    Det vore tvärtom konstigt att inte göra så, då skulle det ju liksom inte löna sig att anstränga sig på jobbet?
  22. 11
    Det är helt okej tycker jag, jag har gjort så flera gånger. Ibland har jag anställt motsvarande personer till olika ingångslön också bara för att den ena varit bättre förhandlare.

    Det vore tvärtom konstigt att inte göra så, då skulle det ju liksom inte löna sig att anstränga sig på jobbet?
  23. Medlem sedan
    May 2002
    #12
    Det har du rätt i, men jag antar att det är chefen som har tolkningsföreträdet där...
  24. 12
    Det har du rätt i, men jag antar att det är chefen som har tolkningsföreträdet där...
  25. Medlem sedan
    May 2002
    #13
    Håller med om detta.
  26. 13
    Håller med om detta.
  27. Medlem sedan
    Mar 2002
    #14
    Det beror nog på vilket företag o vilket yrke men som sagt så relaterar jag till mitt yrke (sjuksköterska i landstinget) o då är lönesättningen mer styrd...
  28. 14
    Det beror nog på vilket företag o vilket yrke men som sagt så relaterar jag till mitt yrke (sjuksköterska i landstinget) o då är lönesättningen mer styrd...
  29. Medlem sedan
    May 2002
    #15
    Ja, men där är det ju kollektivavtal och en fruktansvärt rigid arbetsgivare. Jag tänkte nog mera i privata näringslivet.
  30. 15
    Ja, men där är det ju kollektivavtal och en fruktansvärt rigid arbetsgivare. Jag tänkte nog mera i privata näringslivet.
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #16
    Ja, och det kan bli väldigt snett... I många fall inom mitt yrke t ex ser inte chefen så stor del av det vardagliga arbetet.
  32. 16
    Ja, och det kan bli väldigt snett... I många fall inom mitt yrke t ex ser inte chefen så stor del av det vardagliga arbetet.
  33. Medlem sedan
    May 2002
    #17
    Ja, men då är det chefen som har tolkningsföreträdet, eller hur?
  34. 17
    Ja, men då är det chefen som har tolkningsföreträdet, eller hur?
  35. Medlem sedan
    May 2002
    #18
    Det är nog olika det där. Mina chefer har alltid varit väldigt nära eller tom deltagigt i det dagliga arbetet...
  36. 18
    Det är nog olika det där. Mina chefer har alltid varit väldigt nära eller tom deltagigt i det dagliga arbetet...
  37. Medlem sedan
    Mar 2002
    #19
    Nä, sjuksköterkor har individuell lönesättning men enl vissa sk "lönekriterier", dvs, där ska till lite mer motivation än att man gör ett bättre jobb än kollegan...
  38. 19
    Nä, sjuksköterkor har individuell lönesättning men enl vissa sk "lönekriterier", dvs, där ska till lite mer motivation än att man gör ett bättre jobb än kollegan...
  39. Medlem sedan
    Mar 1998
    #20
    barn och föräldrar får fylla i enkäter då coh då.
  40. 20
    barn och föräldrar får fylla i enkäter då coh då.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. samma mat men olika åldersrekomendation?
    By Aoli in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 11:31
  2. olika kurser, samma prov olika betyg...
    By Catty in forum Skolbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-12, 22:11
  3. Ang samma kläder i olika
    By D©lphin in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 09:30
  4. ont i magen av olika av samma?
    By 0rcid in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 21:17
  5. Syskon på samma/olika avd?
    By epkcaol in forum Småbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 08:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar