Först mjölkprotein och nu laktos?
Astma & allergi - barn
  1. Fia
    #1

    Först mjölkprotein och nu laktos?

    Har ganska precis konstaterat att min åttaåring som varit mjölkallergisk som liten blivit laktosintollerant påvägen istället. Är det vanligt? Det började redan som bebis med koliksmärtor och blev bra när hon fick nutramigen(profylac fungerade inte). Hon visade aldrig positivt på tester men läkaren utgickifrån proteinöverkänslighet iaf just pga symtomen. I flera år åt hon mjölkfritt och sen vid fem års ålder började vi kunna smyga in mjölk(osynlig sådan) utan reaktioner. Sakta började vi öka dosen och kom rätt långt men aldrig så att hon kunde äta restriktionsfritt. För ett år sen ung blev hon sen sämre igen och vi tänkte väl som så att det blossat upp igen med samma symtom och började ge mjölkfrittför att sen sakta introducera igen efter ngn månad(hon har alltid fått bakslag vid infektioner) men hon tålde mindre och mindre för varje gång. Sen åkte hon iväg till en vän och stannade där ett par dagar med stränga instruktioner om vad hon fick och inte fick äta. Hon kom hem och mådde toppen men det visade sig att vännen som påstod sig veta allt om mjölkallergi inte visste skillnad på protein och laktos... Nåja, hon hade alltså ätit laktosfritt i ett par dagar utan rektion så vi började prova oss fram och ungen kan ju äta allt bara det är laktosfritt. I början tålde hon pyttesmå mängder men nu reagaerar hon vid minsta lilla(1 msk vanlig glass tex). Nu fungerar det toppen hemma med maten och så men borde vi testa henne mot laktos? Är det vanligt att proteinöverkänsliga utvecklar laktosintollerans? Låter ju rimligt eftersom de aldrig fått lära sig bryta ner det men vad vet jag????
  2. 1
    Först mjölkprotein och nu laktos? Har ganska precis konstaterat att min åttaåring som varit mjölkallergisk som liten blivit laktosintollerant påvägen istället. Är det vanligt? Det började redan som bebis med koliksmärtor och blev bra när hon fick nutramigen(profylac fungerade inte). Hon visade aldrig positivt på tester men läkaren utgickifrån proteinöverkänslighet iaf just pga symtomen. I flera år åt hon mjölkfritt och sen vid fem års ålder började vi kunna smyga in mjölk(osynlig sådan) utan reaktioner. Sakta började vi öka dosen och kom rätt långt men aldrig så att hon kunde äta restriktionsfritt. För ett år sen ung blev hon sen sämre igen och vi tänkte väl som så att det blossat upp igen med samma symtom och började ge mjölkfrittför att sen sakta introducera igen efter ngn månad(hon har alltid fått bakslag vid infektioner) men hon tålde mindre och mindre för varje gång. Sen åkte hon iväg till en vän och stannade där ett par dagar med stränga instruktioner om vad hon fick och inte fick äta. Hon kom hem och mådde toppen men det visade sig att vännen som påstod sig veta allt om mjölkallergi inte visste skillnad på protein och laktos... Nåja, hon hade alltså ätit laktosfritt i ett par dagar utan rektion så vi började prova oss fram och ungen kan ju äta allt bara det är laktosfritt. I början tålde hon pyttesmå mängder men nu reagaerar hon vid minsta lilla(1 msk vanlig glass tex). Nu fungerar det toppen hemma med maten och så men borde vi testa henne mot laktos? Är det vanligt att proteinöverkänsliga utvecklar laktosintollerans? Låter ju rimligt eftersom de aldrig fått lära sig bryta ner det men vad vet jag????
  3. Salander
    #2
    Laktosintolerans är ju väldigt vanligt överlag. Det beror på enzymuppsättningen i tarmarna och är inget man kan "lära sig".
    Min äldste son är precis som din dotter. Kan bara äta väldigt lite laktos. Vet inte om det är extra vanligt hos mjölkallergiker?
  4. 2
    Laktosintolerans är ju väldigt vanligt överlag. Det beror på enzymuppsättningen i tarmarna och är inget man kan "lära sig".
    Min äldste son är precis som din dotter. Kan bara äta väldigt lite laktos. Vet inte om det är extra vanligt hos mjölkallergiker?
  5. Medlem sedan
    Oct 2000
    #3
    Det var samma sak för min son, han var mjölkallergiker som liten och när han började tåla mjölk vid 2 års ålder så var han laktosintolerant. Vi upptäckte det direkt eftersom vi bara har laktosfria produkter hemma och han tålde mjölk hemma men inte borta. Större delen av släkten inklusive hans far är laktosintoleranta så vi blev inte förvånade.
    Jag har för mig att jag har hört samma sak från andra föräldrar så det är nog inte helt ovanligt att man först är mjölkallergiker och sedan laktosintolerant.
  6. 3
    Det var samma sak för min son, han var mjölkallergiker som liten och när han började tåla mjölk vid 2 års ålder så var han laktosintolerant. Vi upptäckte det direkt eftersom vi bara har laktosfria produkter hemma och han tålde mjölk hemma men inte borta. Större delen av släkten inklusive hans far är laktosintoleranta så vi blev inte förvånade.
    Jag har för mig att jag har hört samma sak från andra föräldrar så det är nog inte helt ovanligt att man först är mjölkallergiker och sedan laktosintolerant.
  7. Medlem sedan
    Feb 2002
    #4
    Tror det är rätt logiskt. Många grejor i kroppen regleras så, dvs finns inte behovet av ett visst enzym nedregleras produktionen av det för att inte hålla på att slösa energi på att producera något i onödan. Så genom att helt utesluta mjölkprodukter kan man gissningsvis dra igång en laktosintolerans.
    Men om den inte sammanfaller med en genetiskt baserad laktosintolerans, dvs att man saknar riktiga anlag för att bilda laktas, så borde den kunna gå att jobba bort. Jag vet inte om det går i verkligheten, men om hon inte far allt för illa av det, så skulle jag så småningom ha i yttepytte mängder av laktosinnehållande produkter och se om det går att få upp toleransen något.
    Men å andra sidan så funkar det ju så bra med laktosfritt så det kanske inte är värt besväret.
    Om du testar och får ett svar på att hon har det genetiskt dessutom så är det ju ingen idé att försöka heller (fast min kompis har ingen riktig gen för laktas alls, men kan ändå äta rätt stora mängder utan att reagera så det beror nog på total tarmfunktion på något sätt också).

    Jag är lite i samma situation med min son. Vi testar lite försiktigt med mjölkprodukter nu, men håller oss till laktosfritt för att inte blanda ihop symptomen.
  8. 4
    Tror det är rätt logiskt. Många grejor i kroppen regleras så, dvs finns inte behovet av ett visst enzym nedregleras produktionen av det för att inte hålla på att slösa energi på att producera något i onödan. Så genom att helt utesluta mjölkprodukter kan man gissningsvis dra igång en laktosintolerans.
    Men om den inte sammanfaller med en genetiskt baserad laktosintolerans, dvs att man saknar riktiga anlag för att bilda laktas, så borde den kunna gå att jobba bort. Jag vet inte om det går i verkligheten, men om hon inte far allt för illa av det, så skulle jag så småningom ha i yttepytte mängder av laktosinnehållande produkter och se om det går att få upp toleransen något.
    Men å andra sidan så funkar det ju så bra med laktosfritt så det kanske inte är värt besväret.
    Om du testar och får ett svar på att hon har det genetiskt dessutom så är det ju ingen idé att försöka heller (fast min kompis har ingen riktig gen för laktas alls, men kan ändå äta rätt stora mängder utan att reagera så det beror nog på total tarmfunktion på något sätt också).

    Jag är lite i samma situation med min son. Vi testar lite försiktigt med mjölkprodukter nu, men håller oss till laktosfritt för att inte blanda ihop symptomen.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Tack för svaren! Inte så ovanligt alltså. Vi i vår familj har ingen som är laktosintollerant utan snarare mjölkdrickare av stora mått, utom då dottern men jag kommer inte utsätta henne för det trots det. Hon blir alldees likblek i ansiktet ochf år som koliksmärtor av det så det är def inte värt det och eftersom vi hållt henne mjölkfri i 8 år i princip ändå eftersom det är det hon mått bäst på är ju detta en stor lättnad ändå. Detfinns ju en hel marknad av grejer som är laktosfria
  10. 5
    Tack för svaren! Inte så ovanligt alltså. Vi i vår familj har ingen som är laktosintollerant utan snarare mjölkdrickare av stora mått, utom då dottern men jag kommer inte utsätta henne för det trots det. Hon blir alldees likblek i ansiktet ochf år som koliksmärtor av det så det är def inte värt det och eftersom vi hållt henne mjölkfri i 8 år i princip ändå eftersom det är det hon mått bäst på är ju detta en stor lättnad ändå. Detfinns ju en hel marknad av grejer som är laktosfria
  11. Medlem sedan
    Sep 2009
    #6
    Kroppen är knepig. Jag skulle köra helt mjölkfritt ett år och sedan prova att införa torrmjölk först. Tror immunförsvaret fått sig en knäpp och behöver vila lite. Kan vara att de behöver växa osv o kroppen orkar inte med allt.
  12. 6
    Kroppen är knepig. Jag skulle köra helt mjölkfritt ett år och sedan prova att införa torrmjölk först. Tror immunförsvaret fått sig en knäpp och behöver vila lite. Kan vara att de behöver växa osv o kroppen orkar inte med allt.

Liknande trådar

  1. Innehåller mjölkprotein laktos?
    By Hanna_panna in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-16, 11:24
  2. Mjölkprotein :(
    By Sofia_N in forum _0812 Decemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 10:42
  3. Mjölkprotein
    By Fiarv in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 14:46
  4. Är det laktos i mjölkprotein?
    By Kulan in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 11:45
  5. mjölkprotein och laktos...
    By Jenny in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 07:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar