Intressant teori
Föräldraskap - kristen
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Intressant teori

    Igår råkade jag "överhöra" en konversation som blev så intressant att jag utan prut tjuvlyssnade rakt igenom. Det var två jobbarkompisar som över lunchen diskuterade religion och den ene var rätt tyst och lyssnade mest (och protesterade lite lamt emellanåt) och den andre mer Fastslog Sina Åsikter (med hela armen typ). Och han tyckte att kristendomen var det fånigaste som fanns, för varför skulle vi här uppe i Norden tro på en kille från Palestina, var inte det supertramsigt? Nej, vi här uppe i Nooorden, vi skulle minsann tro på asarna, för det gör man om man är härifrån. Sen kan de andra där nere tro på sin Jesus om de har lust, de som kommer från samma ställe.

    Alltså, nog för att religion och tradition är väldigt nära sammanlänkade, men blev det inte lite väl ihopblandat här? Och med alldeles för mycket geografi-politiska inslag? Spelar det verkligen nån roll var jag kommer ifrån om jag tror att jag tror på rätt gud? Om en palestinier skulle känna att Tor och Oden verkligen var Det Rätta - då är väl det okej för honom att se Den Sanna Vägen genom dem? Och vi som bor i kalla Norden, vi kan väl tro på en arbetargrabb från arabvärlden? Har Gud över huvud taget en speciferbar hudfärg?
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  2. 1
    Intressant teori Igår råkade jag "överhöra" en konversation som blev så intressant att jag utan prut tjuvlyssnade rakt igenom. Det var två jobbarkompisar som över lunchen diskuterade religion och den ene var rätt tyst och lyssnade mest (och protesterade lite lamt emellanåt) och den andre mer Fastslog Sina Åsikter (med hela armen typ). Och han tyckte att kristendomen var det fånigaste som fanns, för varför skulle vi här uppe i Norden tro på en kille från Palestina, var inte det supertramsigt? Nej, vi här uppe i Nooorden, vi skulle minsann tro på asarna, för det gör man om man är härifrån. Sen kan de andra där nere tro på sin Jesus om de har lust, de som kommer från samma ställe.

    Alltså, nog för att religion och tradition är väldigt nära sammanlänkade, men blev det inte lite väl ihopblandat här? Och med alldeles för mycket geografi-politiska inslag? Spelar det verkligen nån roll var jag kommer ifrån om jag tror att jag tror på rätt gud? Om en palestinier skulle känna att Tor och Oden verkligen var Det Rätta - då är väl det okej för honom att se Den Sanna Vägen genom dem? Och vi som bor i kalla Norden, vi kan väl tro på en arbetargrabb från arabvärlden? Har Gud över huvud taget en speciferbar hudfärg?
  3. Medlem sedan
    Mar 2009
    #2
    Tycker det låter som ett bra exempel på när någon har en åsikt men totalt saknar insikt och genomtänkta argument.
    Byt ut vissa ord och slutsattser så har du en kopia på vad rödvinsvänstern pratade om i början på 70-talet
  4. 2
    Tycker det låter som ett bra exempel på när någon har en åsikt men totalt saknar insikt och genomtänkta argument.
    Byt ut vissa ord och slutsattser så har du en kopia på vad rödvinsvänstern pratade om i början på 70-talet
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Suck! Jag läste nyss att i bebådelsekyrkan (eller födslekyrkan?) hade man avbildat jesus i olika hudfärg runt väggarna för att betona att han är hela väldens frälsare.
  6. 3
    Suck! Jag läste nyss att i bebådelsekyrkan (eller födslekyrkan?) hade man avbildat jesus i olika hudfärg runt väggarna för att betona att han är hela väldens frälsare.

Liknande trådar

  1. Nu har jag en teori
    By -Maria N- in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-01-04, 21:18
  2. en teori
    By pennyj in forum Försöker bli med barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 13:07
  3. Min teori
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 15:30
  4. Intressant teori
    By Anna in forum Gravidsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 18:31
  5. Teori..
    By holmberg in forum _0508 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 10:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar