Nu är det borta
Kropp & hälsa
  1. Medlem sedan
    Nov 2007
    #1

    Nu är det borta

    Jag har bokat tid på vårdcentralen på måndag. Nu försvinner domningarna såklart. Vad gör jag då? Har förstått det som att även om det är MS, som är det värsta känns det som, så kan symptomen försvinna efter ett tag. Ska jag gå till vc ändå?
  2. 1
    Nu är det borta Jag har bokat tid på vårdcentralen på måndag. Nu försvinner domningarna såklart. Vad gör jag då? Har förstått det som att även om det är MS, som är det värsta känns det som, så kan symptomen försvinna efter ett tag. Ska jag gå till vc ändå?
  3. Medlem sedan
    Jan 2005
    #2
    Själv skulle jag gå till VC. Bäst att kolla upp.
  4. 2
    Själv skulle jag gå till VC. Bäst att kolla upp.
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3
    Ett skov av ms försvinner oftast (om det är en skovformad variant alltså) o är remitterande, dvs går tillbaka, sk relapsing-remitting. Vanligast vid det första insjuknandet o kan sedan gå över i en primär progressiv. Domningar är mkt vanliga vid ms o kan komma o gå som känningar av tidigare skov el som rena skov. Man kan med hjälp av mrt se om det varit aktiva lesioner i hjärnan el om det finns tidigare numer inte laddade grå fält som tyder på att det varit ngn form av inflammation i hjärnsubstansen.

    Finns det aktiva lesioner ser man dem, även om du inte har direkta känningar kan vissa laddade lesioner finnas o synas på ev mr. Du ska naturligtvis gå till doktor m dina problem o be att få en neurolog att titta på din sjukdomshistoria. Ev kan man ta ryggmärgsprov o se om det finns oligoklonala band i din likvorvätska o på så sätt ställa ev diagnos för ms. (min sextonårige son har MS nämligen)
  6. 3
    Ett skov av ms försvinner oftast (om det är en skovformad variant alltså) o är remitterande, dvs går tillbaka, sk relapsing-remitting. Vanligast vid det första insjuknandet o kan sedan gå över i en primär progressiv. Domningar är mkt vanliga vid ms o kan komma o gå som känningar av tidigare skov el som rena skov. Man kan med hjälp av mrt se om det varit aktiva lesioner i hjärnan el om det finns tidigare numer inte laddade grå fält som tyder på att det varit ngn form av inflammation i hjärnsubstansen.

    Finns det aktiva lesioner ser man dem, även om du inte har direkta känningar kan vissa laddade lesioner finnas o synas på ev mr. Du ska naturligtvis gå till doktor m dina problem o be att få en neurolog att titta på din sjukdomshistoria. Ev kan man ta ryggmärgsprov o se om det finns oligoklonala band i din likvorvätska o på så sätt ställa ev diagnos för ms. (min sextonårige son har MS nämligen)

Liknande trådar

  1. Borta..
    By fru ragge in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-01, 20:37
  2. Inte borta, borta... Fotobevis:-)
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 12:06
  3. Sov borta
    By Lina_83 in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 19:01
  4. här borta?
    By mixie71 in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 10:35
  5. Det är borta:)
    By m00n in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 22:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar