Nioårskrisen
Föräldraskap
  1. Medlem sedan
    May 1999
    #1

    Nioårskrisen

    Hejsan!

    Min dotter verkar vara i värsta nio-årskrisen just nu:
    Hon blir osams jämt med sin bror (8 år)
    Hon blir osams jätteofta med sin far
    Hon blir arg så fort vi försöker uppfostra henne "Ni bestämmer inte över mig!"
    Hon blir arg när vi ber henne hjälpa till i hushållet.
    Hon säger att hon inte kan behärska sig när hon blir arg.
    Ofta ger hon oss "onda ögat" såfort vi råkar säga något som gör henne sur.

    Har ni några idéer om hur man bäst hanterar en obstinat 9-åring?
    Vet ni några bra länkar?

    tacksam för svar :-)

    /mvh AnnaF m Emma-00 o Simon-01
    Start 4/9, viktminskning hittills: -2.0 (av -14)
  2. 1
    Nioårskrisen Hejsan!

    Min dotter verkar vara i värsta nio-årskrisen just nu:
    Hon blir osams jämt med sin bror (8 år)
    Hon blir osams jätteofta med sin far
    Hon blir arg så fort vi försöker uppfostra henne "Ni bestämmer inte över mig!"
    Hon blir arg när vi ber henne hjälpa till i hushållet.
    Hon säger att hon inte kan behärska sig när hon blir arg.
    Ofta ger hon oss "onda ögat" såfort vi råkar säga något som gör henne sur.

    Har ni några idéer om hur man bäst hanterar en obstinat 9-åring?
    Vet ni några bra länkar?

    tacksam för svar :-)

    /mvh AnnaF m Emma-00 o Simon-01
  3. Medlem sedan
    Sep 2009
    #2
    Hon verkar ha lite pubertets grejer på gång. (Kolla om det har kommit hår under armarna).

    Hon bestämmer inte... ni har ett avtal när hon var i magen att du ska ta hand om henne tills hon är 18 år. Efter det får hon bestämma. Då har du lärt henne alla trix så att hon kan klara sig.

    Se till att hon har några hobbies och rör på sig så hon får utlopp för ilskan, t.ex friidrott eller simning eller något.

    Berätta att hon är så stor att hon kan "klara" att hjälpa till eftersom annars kommer hon inte klara sig när hon blir stor och får bestämma själv. Finns många trix...
    MEN du kan också göra en mysig grej av det... en överraskning med att ni två dukar superfint, med servetter, pärlor, blomblad, namnskyltar man skriver, fina glas osv.
  4. 2
    Hon verkar ha lite pubertets grejer på gång. (Kolla om det har kommit hår under armarna).

    Hon bestämmer inte... ni har ett avtal när hon var i magen att du ska ta hand om henne tills hon är 18 år. Efter det får hon bestämma. Då har du lärt henne alla trix så att hon kan klara sig.

    Se till att hon har några hobbies och rör på sig så hon får utlopp för ilskan, t.ex friidrott eller simning eller något.

    Berätta att hon är så stor att hon kan "klara" att hjälpa till eftersom annars kommer hon inte klara sig när hon blir stor och får bestämma själv. Finns många trix...
    MEN du kan också göra en mysig grej av det... en överraskning med att ni två dukar superfint, med servetter, pärlor, blomblad, namnskyltar man skriver, fina glas osv.
  5. Medlem sedan
    Sep 1999
    #3

    Tänk att så här är min 9-åring

    Jag har samma problem med min tjej. Hon är trött på morgonen, sur ända tills hon kommer till skolan. Efter skolan är hon så trött att hon somnar i soffan. Jätte sur och tvär när hon vaknar. Bråkar med sina syskon hela kvällen (syskonen är 4 och 11 år). Jag blir så ledsen och förtvivlad, vad ska jag göra? Tjejen har aktiviteter på kvällen. Hon tränar skidor och skidskytte.
  6. 3
    Tänk att så här är min 9-åring Jag har samma problem med min tjej. Hon är trött på morgonen, sur ända tills hon kommer till skolan. Efter skolan är hon så trött att hon somnar i soffan. Jätte sur och tvär när hon vaknar. Bråkar med sina syskon hela kvällen (syskonen är 4 och 11 år). Jag blir så ledsen och förtvivlad, vad ska jag göra? Tjejen har aktiviteter på kvällen. Hon tränar skidor och skidskytte.

Liknande trådar

  1. Nioårskrisen
    By :AnnaF: in forum _99/00 Vinterbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 19:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar