Äntligen!
_0610 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2006
    #1

    Äntligen!

    Nu verkar det som om sonens mölkproteinallergi äntligen har vuxit bort, vi har under våren (började i april-maj) med att ge honom lite olika ostar och lite smakprov här och där med mjölk i... i förrgår fick fattiga riddare gjord på laktosfri mjölk - inte hans läskiga soyamjölk - och det var inga som helst problem, dagen efter så gjorde han nummer två som han nu mer gör en gång om dagen... det är även så vi har märkt om det inte har fungerat tidigare. *inga fler detaljer* =)
    Så vi har beslutat att inte börja tokmata honom med mjölk och ost, men nu behöver vi inte hålla stenhårt på kost från dagis eller "utomhus", vilket är jätteskönt! För att inte tala om allt krångel med släkt och vänner som vill bjuda på mat.

    Ha en trevlig fortsättning allihop!

    =)
    R
    Life is NOT a dress rehearsal so......LET US eat CAKE
  2. 1
    Äntligen! Nu verkar det som om sonens mölkproteinallergi äntligen har vuxit bort, vi har under våren (började i april-maj) med att ge honom lite olika ostar och lite smakprov här och där med mjölk i... i förrgår fick fattiga riddare gjord på laktosfri mjölk - inte hans läskiga soyamjölk - och det var inga som helst problem, dagen efter så gjorde han nummer två som han nu mer gör en gång om dagen... det är även så vi har märkt om det inte har fungerat tidigare. *inga fler detaljer* =)
    Så vi har beslutat att inte börja tokmata honom med mjölk och ost, men nu behöver vi inte hålla stenhårt på kost från dagis eller "utomhus", vilket är jätteskönt! För att inte tala om allt krångel med släkt och vänner som vill bjuda på mat.

    Ha en trevlig fortsättning allihop!

    =)
    R
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    vad skönt att det har släppt, särskilt för honom! Att kunna äta som alla andra är väldigt viktigt, även fast man inte kan göra något åt motsatsen... :/

    Kram på dig!
  4. 2
    vad skönt att det har släppt, särskilt för honom! Att kunna äta som alla andra är väldigt viktigt, även fast man inte kan göra något åt motsatsen... :/

    Kram på dig!
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3
    Åh, så skönt att allergi kan växa bort! Har hört fler exempel på detta just i den här åldern och det är så härligt både för barnen och omgivningen
  6. 3
    Åh, så skönt att allergi kan växa bort! Har hört fler exempel på detta just i den här åldern och det är så härligt både för barnen och omgivningen
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4
    Lite samma här, Love klarar en hel del numera han med verkar det som. Han kommer dock att få fortsätta med specialkosten på dagis och tills tor del hemma också. Är det bättre att introducera laktosfri mjölk istället för vanlig? Har ni haft något speciellt schema för introduktionen?
    Jag tycker det är lite knepigt att veta hur mycket man vågar ge...
  8. 4
    Lite samma här, Love klarar en hel del numera han med verkar det som. Han kommer dock att få fortsätta med specialkosten på dagis och tills tor del hemma också. Är det bättre att introducera laktosfri mjölk istället för vanlig? Har ni haft något speciellt schema för introduktionen?
    Jag tycker det är lite knepigt att veta hur mycket man vågar ge...
  9. Medlem sedan
    Sep 2001
    #5
    Hej! Vad skönt att det vuxit bort lite! Det är ju verkligen mycket lättare att inte behöva komma med restriktioner och förhållningsorder till alla släktingar, grannar, vänner osv. som vill bjuda på en kaka.
  10. 5
    Hej! Vad skönt att det vuxit bort lite! Det är ju verkligen mycket lättare att inte behöva komma med restriktioner och förhållningsorder till alla släktingar, grannar, vänner osv. som vill bjuda på en kaka.
  11. Medlem sedan
    Sep 2006
    #6
    Vi har sagt som du, på dagis får han fortsätta med specialkosten ett tag till, men med förbehållningen att dom inte behöver vara supernoga - råkar han få i sig något nu, så blir han ju inte dålig längre.
    Laktosfri mjölk gör ingen skillnad, eftersom laktoset är mjölksockret och dom inte tål själva proteinet i mjölken, så är ju laktosfri mjölk ändå fullt med protein.
    Vi har inte haft något speciellt schema, utan vi gav honom mest lite pö om pö, en ostskiva här, lite mjölksås där osv... när vi sen "slog till stort" så gjorde vi fattiga riddare på mjölk och han har inte reagerat över huvudtaget! *glad*
    Jag håller med dig om att det är knepigt att veta hur mycket man vågar ge, så vi brukar "höfta lite" och prova oss fram, han har tex inte fått ett helt glas mjölk att dricka än, det känns inte aktuellt, utan vi fortsätter dubbelköra ett tag framöver.

    =)
    kram, lycka till!
    R
  12. 6
    Vi har sagt som du, på dagis får han fortsätta med specialkosten ett tag till, men med förbehållningen att dom inte behöver vara supernoga - råkar han få i sig något nu, så blir han ju inte dålig längre.
    Laktosfri mjölk gör ingen skillnad, eftersom laktoset är mjölksockret och dom inte tål själva proteinet i mjölken, så är ju laktosfri mjölk ändå fullt med protein.
    Vi har inte haft något speciellt schema, utan vi gav honom mest lite pö om pö, en ostskiva här, lite mjölksås där osv... när vi sen "slog till stort" så gjorde vi fattiga riddare på mjölk och han har inte reagerat över huvudtaget! *glad*
    Jag håller med dig om att det är knepigt att veta hur mycket man vågar ge, så vi brukar "höfta lite" och prova oss fram, han har tex inte fått ett helt glas mjölk att dricka än, det känns inte aktuellt, utan vi fortsätter dubbelköra ett tag framöver.

    =)
    kram, lycka till!
    R
  13. Medlem sedan
    Sep 2006
    #7
    Precis! Att slippa vara så där petig mot folk och familjen! jätteskönt, min familj har ju haft för ovana att välja mjölkfria produkter och sen steka i smör... doh
    Och så måste man komma och peta och bläh, jag är så trött på´t

    =)
    kram R
  14. 7
    Precis! Att slippa vara så där petig mot folk och familjen! jätteskönt, min familj har ju haft för ovana att välja mjölkfria produkter och sen steka i smör... doh
    Och så måste man komma och peta och bläh, jag är så trött på´t

    =)
    kram R
  15. Medlem sedan
    Dec 2000
    #8
    Haha, ursäkta att jag skrattar men det lät så kul:välja mjölkfria produkter och sen steka i smör Inte så lätt att förstå för de som inte är insatta kanske...man kan ju tro att man enbart inte tål MJÖLK...Skönt att det verkar gå åt rätt håll nu, hoppas det fortsätter så!
  16. 8
    Haha, ursäkta att jag skrattar men det lät så kul:välja mjölkfria produkter och sen steka i smör Inte så lätt att förstå för de som inte är insatta kanske...man kan ju tro att man enbart inte tål MJÖLK...Skönt att det verkar gå åt rätt håll nu, hoppas det fortsätter så!
  17. Medlem sedan
    Mar 2007
    #9
    Grattis får man väl säga.Det är samma sak hos oss.Vi gjorde åter igen ett pricktest i våras och det visade enbart på äggallergi!!Jag hade jättesvårt i början att tänka om....från mjölkproteinfritt till enbart äggfritt efter 2 1/2 år *lycka*.Nu hoppas jag även att äggallergin växer bort.Jag håller med dej om detta krångel och missuppfattningar om mjölk/laktos allergi.

    Trevlig fortsättning på dej också.
  18. 9
    Grattis får man väl säga.Det är samma sak hos oss.Vi gjorde åter igen ett pricktest i våras och det visade enbart på äggallergi!!Jag hade jättesvårt i början att tänka om....från mjölkproteinfritt till enbart äggfritt efter 2 1/2 år *lycka*.Nu hoppas jag även att äggallergin växer bort.Jag håller med dej om detta krångel och missuppfattningar om mjölk/laktos allergi.

    Trevlig fortsättning på dej också.
  19. Medlem sedan
    Sep 2006
    #10
    Visst är det skönt?! och jag blir alldeles tårögd när jag kan säga till folk att han är helt frisk!!! all oro över hans allergiska reaktioner är ju helt borta nu. Det är så otroligt underbart _skönt_!
    dubbelkram =)
    lycka till med äggallergin. må den försvinna forever!
  20. 10
    Visst är det skönt?! och jag blir alldeles tårögd när jag kan säga till folk att han är helt frisk!!! all oro över hans allergiska reaktioner är ju helt borta nu. Det är så otroligt underbart _skönt_!
    dubbelkram =)
    lycka till med äggallergin. må den försvinna forever!

Liknande trådar

  1. Äntligen fredag äntligen.. ♥
    By justEmmie in forum Ordet är fritt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2010-12-17, 11:20
  2. Äntligen äntligen frammåt!!
    By -LillaMy- in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 09:02
  3. Äntligen äntligen funkar det...!
    By Libra in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 21:12
  4. Äntligen glad, äntligen positivt!
    By hannsi in forum _0607 Julibarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 22:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar