Hur smittsamt är salmonella?
_0910 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2000
    #1

    Hur smittsamt är salmonella?

    Nu börjar mina nojjor igen Sambon frågade igår hur salmonella smittar. Hans chef har tydligen varit utomlands med en kompis. Kompisen vart så sjuk i salmonella att han fick åka ambulansflyg hem och nu börjar hans chef känna sig dålig också. Jag skickade med sambon vår handsprit så han kan sprita händerna iaf. Men hur smittsamt är det egentligen? Är det någon som vet? Just nu är jag mest arg på chefen som vägrar gå till läkaren och kolla upp om han har det eller inte. Sa till sambon att han ska fråga om inte chefen kan ta den ena toaletten och alla andra den andra men det lär väl inte gå för tjejerna vill väl inte dela toalett antar jag...
    Alex 040628 och Alicia 091031

    Besök vår hemsida!
    http://www.kangas-nilsson.se
  2. 1
    Hur smittsamt är salmonella? Nu börjar mina nojjor igen Sambon frågade igår hur salmonella smittar. Hans chef har tydligen varit utomlands med en kompis. Kompisen vart så sjuk i salmonella att han fick åka ambulansflyg hem och nu börjar hans chef känna sig dålig också. Jag skickade med sambon vår handsprit så han kan sprita händerna iaf. Men hur smittsamt är det egentligen? Är det någon som vet? Just nu är jag mest arg på chefen som vägrar gå till läkaren och kolla upp om han har det eller inte. Sa till sambon att han ska fråga om inte chefen kan ta den ena toaletten och alla andra den andra men det lär väl inte gå för tjejerna vill väl inte dela toalett antar jag...
  3. Medlem sedan
    Jun 2000
    #2
    Just det, hur farligt är det för barnet om jag skulle bli smittad? Risken är liten antar jag men man blir ju lite hönsig när man är gravid
  4. 2
    Just det, hur farligt är det för barnet om jag skulle bli smittad? Risken är liten antar jag men man blir ju lite hönsig när man är gravid
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Vet inte,

    men med salmonella i närheten skulle jag också bli lite nojig. Kolla med din bm och fortsätt med handsprit samt hålla avstånd så gott det går!
  6. 3
    Vet inte, men med salmonella i närheten skulle jag också bli lite nojig. Kolla med din bm och fortsätt med handsprit samt hålla avstånd så gott det går!
  7. Medlem sedan
    Jan 2007
    #4
    Jag vet inte heller så mycket om detta tyvärr. Men den enda erfarenheten jag har är från min högstadietid då två systrar fått Salmonella vid en utlandsresa. De fick under lång tid ha en egen toalett som ingen annan fick gå på. Men det är ju många år sedan nu så vad det är för restriktioner idag vet jag inte. Jag hade med kollat med min BM eller ringt till sjukvårdsupplysningen och hört efter.
  8. 4
    Jag vet inte heller så mycket om detta tyvärr. Men den enda erfarenheten jag har är från min högstadietid då två systrar fått Salmonella vid en utlandsresa. De fick under lång tid ha en egen toalett som ingen annan fick gå på. Men det är ju många år sedan nu så vad det är för restriktioner idag vet jag inte. Jag hade med kollat med min BM eller ringt till sjukvårdsupplysningen och hört efter.
  9. Medlem sedan
    Aug 2007
    #5
    Låter inget vidare
    Tror du gör rätt i som är orolig och skickar med maken handsprit till jobbet! Hittade en del information på vårdguiden men inget om komplikationer i samband med graviditet. Är du väldigt orolig tycker jag du ska ringa Sjukvårdsupplysningen 08-320 100.

    Om du blir smittad med salmonella tar det oftast en till tre dagar innan sjukdomen bryter ut.

    En bra hygien vid djuruppfödning och hantering av livsmedel är grundläggande för att förebygga salmonellasmitta. Vid utlandsresa beror smittrisken på hygienstandarden i området man reser i. Risken för smitta minskar om du äter nytillagad mat som är ordentligt kokt eller stekt.

    Efter en salmonellainfektion kan du vara smittbärare fyra till sex veckor, ibland längre. Bakterierna finns i tarmen och med god handhygien efter toalettbesök är risken för smittspridning liten. Arbetar du med livsmedel krävs flera provtagningar för att visa att du inte smittar längre.
    Du kan läsa mer här:
    http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...r/Salmonella-/

    kram
  10. 5
    Låter inget vidare
    Tror du gör rätt i som är orolig och skickar med maken handsprit till jobbet! Hittade en del information på vårdguiden men inget om komplikationer i samband med graviditet. Är du väldigt orolig tycker jag du ska ringa Sjukvårdsupplysningen 08-320 100.

    Om du blir smittad med salmonella tar det oftast en till tre dagar innan sjukdomen bryter ut.

    En bra hygien vid djuruppfödning och hantering av livsmedel är grundläggande för att förebygga salmonellasmitta. Vid utlandsresa beror smittrisken på hygienstandarden i området man reser i. Risken för smitta minskar om du äter nytillagad mat som är ordentligt kokt eller stekt.

    Efter en salmonellainfektion kan du vara smittbärare fyra till sex veckor, ibland längre. Bakterierna finns i tarmen och med god handhygien efter toalettbesök är risken för smittspridning liten. Arbetar du med livsmedel krävs flera provtagningar för att visa att du inte smittar längre.
    Du kan läsa mer här:
    http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...r/Salmonella-/

    kram
  11. Medlem sedan
    Feb 2009
    #6
    Jag fick salmonella för sisådär 4 år sedan efter en långresa i Thailand. Jag upplevde att vinterkräksjukan dock var 7 resor värre. Med salmonellan var jag konstant lös i magen och spydde bara 1 gång, men det finns säkert olika sorters salmonella misstämker jag. Fick inget läkemedel utan det skulle kroppen ta hand om själv. Då under den tiden utbildade jag en pluton med 52 soldater och var livrädd att smitta ner dem så jag kollade noga med både apoteket och läkaren. Var helt inställd på att jag skulle få egen wc och behöva "sprita" hela hemmet och jobbet. Men svaret jag fick var att det inte behövdes, konstigt tyckte jag! Jag smittade iaf ingen inte ens sambon hemma. Tror det krävs "direktkontakt" med avföringen för att smitta (urk!)
    Kolla vad som gäller med sjukvårdsupplysningen som någon skrev, saker och ting ändras ju hela tiden.
    Vilket som- kräksjuka, salmonella eller magsjuka måste ju vara xtra jobbigt som gravid. Lycka till!
  12. 6
    Jag fick salmonella för sisådär 4 år sedan efter en långresa i Thailand. Jag upplevde att vinterkräksjukan dock var 7 resor värre. Med salmonellan var jag konstant lös i magen och spydde bara 1 gång, men det finns säkert olika sorters salmonella misstämker jag. Fick inget läkemedel utan det skulle kroppen ta hand om själv. Då under den tiden utbildade jag en pluton med 52 soldater och var livrädd att smitta ner dem så jag kollade noga med både apoteket och läkaren. Var helt inställd på att jag skulle få egen wc och behöva "sprita" hela hemmet och jobbet. Men svaret jag fick var att det inte behövdes, konstigt tyckte jag! Jag smittade iaf ingen inte ens sambon hemma. Tror det krävs "direktkontakt" med avföringen för att smitta (urk!)
    Kolla vad som gäller med sjukvårdsupplysningen som någon skrev, saker och ting ändras ju hela tiden.
    Vilket som- kräksjuka, salmonella eller magsjuka måste ju vara xtra jobbigt som gravid. Lycka till!
  13. Medlem sedan
    Feb 2000
    #7
    Inte speciellt smittsamt. Så länge din sambo tvättar sina händer noga efter toalettbesök (man ska tvätta dem med tvål i 20 sek för att det ska räknas som ordentligt) så är risken ganska liten att bli smittad av salmonella. Risken är ju större att åka på bakterien själv om man ätit dålig mat.
  14. 7
    Inte speciellt smittsamt. Så länge din sambo tvättar sina händer noga efter toalettbesök (man ska tvätta dem med tvål i 20 sek för att det ska räknas som ordentligt) så är risken ganska liten att bli smittad av salmonella. Risken är ju större att åka på bakterien själv om man ätit dålig mat.
  15. Medlem sedan
    Jun 2000
    #8
    Tack för alla svar! Nu har chefen ändrat sig och säger att han skojat om att han kan ha salmonella. Jag är rätt trött på hans chef just nu kan jag lova. Han säger att det han har inte smittar... Hur han nu kan veta det utan att gå till läkaren... men men jag lever på hoppet här hemma
  16. 8
    Tack för alla svar! Nu har chefen ändrat sig och säger att han skojat om att han kan ha salmonella. Jag är rätt trött på hans chef just nu kan jag lova. Han säger att det han har inte smittar... Hur han nu kan veta det utan att gå till läkaren... men men jag lever på hoppet här hemma

Liknande trådar

  1. smittsamt ;)
    By bebis våren 2010? in forum Planera för barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 08:59
  2. Vattkoppor -när ej smittsamt?
    By gemma36 in forum Barnsjukdomar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 22:10
  3. är lunginflammation smittsamt?
    By CHENOA in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 08:15
  4. Smittsamt!?
    By Alex m.Loke&Svante in forum _0607 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 15:37
  5. Är det något smittsamt??
    By -texas- in forum _05 Vårbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 17:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar