Mat med sig på resan?
  1. Medlem sedan
    Jul 2004
    #1

    Mat med sig på resan?

    Vi skall åka till Kreta nästa vecka och vi skall bo på ett lägenhetshotell. Nu har min mamma som också skall vara med att vi skall ta med oss smör, bröd, kaffepulver, och sådant som vi kan ha till frukost. Får man verkligen ta med sig mat på flyget i bagaget? Verkar helknäppt. Har någon av er gjort det Jag tycker det verkar inte klokt
  2. 1
    Mat med sig på resan? Vi skall åka till Kreta nästa vecka och vi skall bo på ett lägenhetshotell. Nu har min mamma som också skall vara med att vi skall ta med oss smör, bröd, kaffepulver, och sådant som vi kan ha till frukost. Får man verkligen ta med sig mat på flyget i bagaget? Verkar helknäppt. Har någon av er gjort det Jag tycker det verkar inte klokt
  3. Medlem sedan
    Sep 2000
    #2
    Allt finns ju att köpa där så varför ska ni släpa på det. Har aldrig tagit med något hemifrån, lite av vitsen med utlandssemester är ju att prova vad som landet har att erbjuda.
  4. 2
    Allt finns ju att köpa där så varför ska ni släpa på det. Har aldrig tagit med något hemifrån, lite av vitsen med utlandssemester är ju att prova vad som landet har att erbjuda.
  5. Medlem sedan
    Oct 2001
    #3
    Inget problem att ta med mat Vi tog själva med pulverkaffe (för det är halva priset hemma) och sedan till första frukosten för vi skulle landa på natten och visste inte var hotellet låg, bara att det var utanför stan...smör tog vi med förresten, vi tog det som stod kylskåpet och frös

    kryddor och olja, tvättmedel och svamp tog vi också med för det är så onödigt att köpa där...

    såna är vi numera när vi reser med barn
  6. 3
    Inget problem att ta med mat Vi tog själva med pulverkaffe (för det är halva priset hemma) och sedan till första frukosten för vi skulle landa på natten och visste inte var hotellet låg, bara att det var utanför stan...smör tog vi med förresten, vi tog det som stod kylskåpet och frös

    kryddor och olja, tvättmedel och svamp tog vi också med för det är så onödigt att köpa där...

    såna är vi numera när vi reser med barn
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4
    fast frulle och lunch hemma gör att man spar mååååånga sköna kronor som man lägger på nästa resa istället för 7000 kr i fickpengar gör vi av med 3500 kr/vecka!

    fast vi plockar bara med oss när vi semestrar i europa
  8. 4
    fast frulle och lunch hemma gör att man spar mååååånga sköna kronor som man lägger på nästa resa istället för 7000 kr i fickpengar gör vi av med 3500 kr/vecka!

    fast vi plockar bara med oss när vi semestrar i europa
  9. Medlem sedan
    Jul 2004
    #5
    Kan man ta med sig sådant på flyg?
  10. 5
    Kan man ta med sig sådant på flyg?
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6
    ja varför inte?? vi hade ju inte kött direkt i väskorna...eller tänker du på vätskan?? allt detta låg i resväskan...
  12. 6
    ja varför inte?? vi hade ju inte kött direkt i väskorna...eller tänker du på vätskan?? allt detta låg i resväskan...
  13. Medlem sedan
    Dec 2001
    #7
    Men att ta med sig olja och kryddor ner till Grekland är väl onödigt, de har ju världens godaste olja och kryddor...
  14. 7
    Men att ta med sig olja och kryddor ner till Grekland är väl onödigt, de har ju världens godaste olja och kryddor...
  15. Medlem sedan
    Jul 2004
    #8

    Låter bökigt men...

    Det låter lite bökigt det där med att kånka på mat i resebagaget. Men man kan tydligen spara in en hel pengar på det så jag tror vi provar på. Vad är bäst att ta med sig förutom kaffe. Kom gärna med flera tips
  16. 8
    Låter bökigt men... Det låter lite bökigt det där med att kånka på mat i resebagaget. Men man kan tydligen spara in en hel pengar på det så jag tror vi provar på. Vad är bäst att ta med sig förutom kaffe. Kom gärna med flera tips
  17. Medlem sedan
    Sep 2000
    #9
    Men, det kostar ju lika mycket att handla dessa varor i Sverige som i många andra länder i Europa, såvida man inte handlar i någon "hotellbutik". Det stora supermercadot i Can Picafort på Mallorca har samma priser som vårt Coop.
  18. 9
    Men, det kostar ju lika mycket att handla dessa varor i Sverige som i många andra länder i Europa, såvida man inte handlar i någon "hotellbutik". Det stora supermercadot i Can Picafort på Mallorca har samma priser som vårt Coop.
  19. Medlem sedan
    Jul 2004
    #10
    Ja det är ju det jag tycker också
  20. 10
    Ja det är ju det jag tycker också
  21. Medlem sedan
    Apr 2001
    #11
    Svarade just på liknande grej på oäf

    Kaffe kan jag ta med. Sen om man landar sent på kvällen, mitt i natten så kan jag ta med lite att äta ifall det inte går att handla med en gång. Sen kan jag ta med mig fullkornsbröd, jag tröttnar rätt snabbt på bristen på fullkorn
  22. 11
    Svarade just på liknande grej på oäf

    Kaffe kan jag ta med. Sen om man landar sent på kvällen, mitt i natten så kan jag ta med lite att äta ifall det inte går att handla med en gång. Sen kan jag ta med mig fullkornsbröd, jag tröttnar rätt snabbt på bristen på fullkorn
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Smör och bröd blir inte så fräscht att ta med. Köp på plats. kaffe är bra att ha med om man vill ha nån speciell sort.
  24. 12
    Smör och bröd blir inte så fräscht att ta med. Köp på plats. kaffe är bra att ha med om man vill ha nån speciell sort.
  25. Medlem sedan
    Nov 2002
    #13
    Vällingpulver och liknande som är svårt (omöjligt) att få tag på på resmålet har jag tagit med. Skulle t.om. kunna tänka mig att ta med en pytteflaska med diskmedel för att slippa köpa en stor som man använder 2% av.
    Tips: Ställ fram diskborste och diskmedel på diskbänken tillsammans med lite dricks så finns all chans i världen att ni slipper diska...
  26. 13
    Vällingpulver och liknande som är svårt (omöjligt) att få tag på på resmålet har jag tagit med. Skulle t.om. kunna tänka mig att ta med en pytteflaska med diskmedel för att slippa köpa en stor som man använder 2% av.
    Tips: Ställ fram diskborste och diskmedel på diskbänken tillsammans med lite dricks så finns all chans i världen att ni slipper diska...
  27. Medlem sedan
    Oct 2001
    #14
    tja nu åkte vi ju inte direkt dit då...utan smaklösa Cypern men vi skulle bara vara borta 1 v och hade inte lust att köpa en stor flaska olja utan tog med en öppnad hemifrån
  28. 14
    tja nu åkte vi ju inte direkt dit då...utan smaklösa Cypern men vi skulle bara vara borta 1 v och hade inte lust att köpa en stor flaska olja utan tog med en öppnad hemifrån
  29. Medlem sedan
    Oct 2001
    #15
    men varken Grekland (där jag har varit) eller på Cypern nu fanns det annat än små supermercados med HÖGA priser, jag betalar INTE 40 kr för 1 pkt typ bacon hemma

    Men alla gör ju som de vill - eller hur? Det är ju liksom tjusningen Hon frågade väl mest om det gick...eller?
  30. 15
    men varken Grekland (där jag har varit) eller på Cypern nu fanns det annat än små supermercados med HÖGA priser, jag betalar INTE 40 kr för 1 pkt typ bacon hemma

    Men alla gör ju som de vill - eller hur? Det är ju liksom tjusningen Hon frågade väl mest om det gick...eller?
  31. Medlem sedan
    Sep 2000
    #16
    Hon frågade "om någon av oss gjort, det verkar inte klokt" skrev hon.
    Det måste väl finnas billiga butiker där lokalbefolkningen handlar även i Grekland, eller.. (jag är mest berest i Spanska länder). Det är inte kul med de dyra "turistmercadosarna"
    Jovisst självklart gör alla som de vill :-) skulle vara hemst annars
    Själv åker jag all inclusive, men jag tycker det är kul att gå till butiken och göra en jämförelse. Hur som helst och vad hon än bestämmer sig för att göra så hoppas jag hon får en skön semester ;-)
  32. 16
    Hon frågade "om någon av oss gjort, det verkar inte klokt" skrev hon.
    Det måste väl finnas billiga butiker där lokalbefolkningen handlar även i Grekland, eller.. (jag är mest berest i Spanska länder). Det är inte kul med de dyra "turistmercadosarna"
    Jovisst självklart gör alla som de vill :-) skulle vara hemst annars
    Själv åker jag all inclusive, men jag tycker det är kul att gå till butiken och göra en jämförelse. Hur som helst och vad hon än bestämmer sig för att göra så hoppas jag hon får en skön semester ;-)
  33. Medlem sedan
    Jul 2004
    #17
    Ja då vi skall nog få en trevlig resa. Har varit på en all inclusive men det kunde vara rätt rörigt äta frukost där.Jag vill helst äta frukost i lugn och ro. Ibland så kan det vara skönt att bara sitta för sig själv och äta. Vi skall på bo på nedervåningen. Där lär det finnas grillar så man kan grilla också. Fast all inclusive är bra när man vill ha betalat allt innan man åker. Tyvärr så upplevde jag bara halva veckan på ett all inclusive hotell i Turkiet. Ramlade utför några hala trappor och fick hjärnskakning. Låg på ett turkiskt sjukhus. Blev väl behandlad men det var inte roligt. I alla fall så fick jag en liten insyn inom den turkiska sjukvården
  34. 17
    Ja då vi skall nog få en trevlig resa. Har varit på en all inclusive men det kunde vara rätt rörigt äta frukost där.Jag vill helst äta frukost i lugn och ro. Ibland så kan det vara skönt att bara sitta för sig själv och äta. Vi skall på bo på nedervåningen. Där lär det finnas grillar så man kan grilla också. Fast all inclusive är bra när man vill ha betalat allt innan man åker. Tyvärr så upplevde jag bara halva veckan på ett all inclusive hotell i Turkiet. Ramlade utför några hala trappor och fick hjärnskakning. Låg på ett turkiskt sjukhus. Blev väl behandlad men det var inte roligt. I alla fall så fick jag en liten insyn inom den turkiska sjukvården
  35. Medlem sedan
    Sep 2000
    #18
    Men åhhh, vilken maximal otur.
    Jag är tvärtom, jag vill ha mycket folk omkring mig ;-)
    men vi åker aldrig till hotell med mer än ca 200 rum, plus att det ska vara dresskod på restaurangen, annars har jag också erfarenhet att en enda röra.
    Ha det så jätte, bra gå försiktig!
  36. 18
    Men åhhh, vilken maximal otur.
    Jag är tvärtom, jag vill ha mycket folk omkring mig ;-)
    men vi åker aldrig till hotell med mer än ca 200 rum, plus att det ska vara dresskod på restaurangen, annars har jag också erfarenhet att en enda röra.
    Ha det så jätte, bra gå försiktig!

Liknande trådar

  1. Resan
    By alissa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 05:32
  2. Resan går...
    By uttern in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 22:11
  3. Om resan...
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 20:28
  4. Vad bör man ha med sig på resan?
    By ^^N^^ in forum Resesnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 16:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar