Fantasifulla snart 6-åringar?
Utlandsföräldrar
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Fantasifulla snart 6-åringar?

    Ok - ni som är veteraner och har barn som passerat denna ålder...J har den senaste månaden fått väldigt livlig fantasi vilket tar sig uttryck i rädsla för ljud (det kan vara monster, tigrar) och egna rekonstruktioner om vad som har hänt när hon berättar (igår hittade hon på att läraren hade varit tvungen att köpa mat i alla i kafeterian eftersom alla hade ätit upp allt i sina lunchboxar under snack...).

    Vi är helt förvirrade och vet inte riktigt hur vi ska hantera - gå hårt åt "ljug" eller tjata om skillnad mellan en historia och verklighet... Är det en fas som går över??
    Mina små betraktelser från Californien: http://jacalica.blogspot.com/
  2. 1
    Fantasifulla snart 6-åringar? Ok - ni som är veteraner och har barn som passerat denna ålder...J har den senaste månaden fått väldigt livlig fantasi vilket tar sig uttryck i rädsla för ljud (det kan vara monster, tigrar) och egna rekonstruktioner om vad som har hänt när hon berättar (igår hittade hon på att läraren hade varit tvungen att köpa mat i alla i kafeterian eftersom alla hade ätit upp allt i sina lunchboxar under snack...).

    Vi är helt förvirrade och vet inte riktigt hur vi ska hantera - gå hårt åt "ljug" eller tjata om skillnad mellan en historia och verklighet... Är det en fas som går över??
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Haft samma modell!
    M hittade på så bra att dagmamman gick på det. Ex. en gång hade hon berättat att en grannpojke hade blivit överkörd på vår gatan, att ambulansen kom osv. .. När jag kom och hämta henne då tyckte dagmamman att hon skulle stannat hemma efter en så frunktansvärd händelse...
    En annan gång var det en pojke som ramblat från fönster och till slut hade hon berättat att vi skull skiljas (22 år i förväg så att sägas)
    Det gick över som tur är!
  4. 2
    Haft samma modell!
    M hittade på så bra att dagmamman gick på det. Ex. en gång hade hon berättat att en grannpojke hade blivit överkörd på vår gatan, att ambulansen kom osv. .. När jag kom och hämta henne då tyckte dagmamman att hon skulle stannat hemma efter en så frunktansvärd händelse...
    En annan gång var det en pojke som ramblat från fönster och till slut hade hon berättat att vi skull skiljas (22 år i förväg så att sägas)
    Det gick över som tur är!
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3
    Vad härligt med livlig fantasi. Min L är likadan. Hans fröken har frågat mig flera gånger om våra underliga fritidsaktiviteter (typ ta med L till racerbanan etc). Men hon sa också att det är vanligt att de fantiserar och det är helt OK. De lär sig skilja på fantasi och verklighet så småningom. Jag tycker redan L broderar ut texten mindre nu än för några månader sedan.
  6. 3
    Vad härligt med livlig fantasi. Min L är likadan. Hans fröken har frågat mig flera gånger om våra underliga fritidsaktiviteter (typ ta med L till racerbanan etc). Men hon sa också att det är vanligt att de fantiserar och det är helt OK. De lär sig skilja på fantasi och verklighet så småningom. Jag tycker redan L broderar ut texten mindre nu än för några månader sedan.

Liknande trådar

  1. Snart har vi 2-åringar!
    By Ajax in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 21:19
  2. Snart 5-åringar!
    By -Grynet- in forum _0312 Decemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 11:54
  3. Snart 4-åringar!
    By -Grynet- in forum _0312 Decemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-03, 04:24
  4. Åhh 3, snart 4 åringar....
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 17:06
  5. Krav på 12 & 13 (snart 14)-åringar!
    By Styvmorsan. in forum Stora barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 10:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar