Nu är jag en aning orolig faktiskt!
_1001 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2005
    #1

    Nu är jag en aning orolig faktiskt!

    Tidigare har jag haft ett rätt laid-back attityd ang svininfluensan(De händer inte mig?) Visst har jag ett yrke där risken är större att bli smittad(förskola) men ändå, njää, de är luuugnt..... Ända tills en förälder ringer och informerar att med största sannolikhet så har barnet det. Här tar ju inte sjukvården in misstänkta fall för att testa om de inte är überdåliga och det är inte barnet. Samtliga av barnets symptom stämmer väl in på diagnosen så barnet har fått preparat utskrivet.

    Så nu har jag en massa funderingar och har inte fått tag på barnmorskan idag. Sjukvårdsrådgivningen hänvisade till ett 020-nummer som i sin tur hänvisade till barnmorskan.

    Bläää!
    ~*~ Felix 071125 ~*~
    ~*~ Alva 091219 ~*~

    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
    lillaskruttan.blogspot.com
    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
  2. 1
    Nu är jag en aning orolig faktiskt! Tidigare har jag haft ett rätt laid-back attityd ang svininfluensan(De händer inte mig?) Visst har jag ett yrke där risken är större att bli smittad(förskola) men ändå, njää, de är luuugnt..... Ända tills en förälder ringer och informerar att med största sannolikhet så har barnet det. Här tar ju inte sjukvården in misstänkta fall för att testa om de inte är überdåliga och det är inte barnet. Samtliga av barnets symptom stämmer väl in på diagnosen så barnet har fått preparat utskrivet.

    Så nu har jag en massa funderingar och har inte fått tag på barnmorskan idag. Sjukvårdsrådgivningen hänvisade till ett 020-nummer som i sin tur hänvisade till barnmorskan.

    Bläää!
  3. Medlem sedan
    Jul 2009
    #2
    var lugn.... media överdriver om svininfluensan
    jag jobbar på centrumkliniken som receptionist och får sådana sammtal hela tiden.... pratade mycket med doktorerna ja jobbade för
    och svin influensan är en mild influensa...
    ta inte ut något i förväg...tyvärr finns inget vaccin ennu
    och när det kommer kommer ja endå inte att ta det.. då det inte är pövat innan.. villket skrämmer mig mer...
    bästa sättet att inte riskera att få det är god hygien tvätta och sprita händerna... ännsålänge är det det enda du kan göra ---- förtom att isolera dig
    snälla oroa dig inte stress är inte bra när du e gravid
    om du får influensa liknande symptom då kan du kanske börja tänka på saken... har influensan suttit i flera dagar då ska du kontakta läkare...men tills dess

    sprita händer och ta det lungt
    *kram*
  4. 2
    var lugn.... media överdriver om svininfluensan
    jag jobbar på centrumkliniken som receptionist och får sådana sammtal hela tiden.... pratade mycket med doktorerna ja jobbade för
    och svin influensan är en mild influensa...
    ta inte ut något i förväg...tyvärr finns inget vaccin ennu
    och när det kommer kommer ja endå inte att ta det.. då det inte är pövat innan.. villket skrämmer mig mer...
    bästa sättet att inte riskera att få det är god hygien tvätta och sprita händerna... ännsålänge är det det enda du kan göra ---- förtom att isolera dig
    snälla oroa dig inte stress är inte bra när du e gravid
    om du får influensa liknande symptom då kan du kanske börja tänka på saken... har influensan suttit i flera dagar då ska du kontakta läkare...men tills dess

    sprita händer och ta det lungt
    *kram*
  5. Medlem sedan
    Aug 2009
    #3
    Det är feber som är faligt för barnet i magen har jag hört.

    Om man blir sjuk i influensa (eller något annat) är det viktigaste att man håller febern nere! Så kolla febernedsättande läkemedel så du har något som är testat för gravida och ta det kallt.
  6. 3
    Det är feber som är faligt för barnet i magen har jag hört.

    Om man blir sjuk i influensa (eller något annat) är det viktigaste att man håller febern nere! Så kolla febernedsättande läkemedel så du har något som är testat för gravida och ta det kallt.
  7. Medlem sedan
    Jul 2009
    #4
    skulle inte ta något febernedsättande utan att tala med en doktor först....feber är inte farligt.... själva febern är att kroppen ökar tempen för att ta död på viruset/bakterien
    dessutom tål bebisar högre temp änn vad en vuxen gör
  8. 4
    skulle inte ta något febernedsättande utan att tala med en doktor först....feber är inte farligt.... själva febern är att kroppen ökar tempen för att ta död på viruset/bakterien
    dessutom tål bebisar högre temp änn vad en vuxen gör
  9. Medlem sedan
    Feb 2006
    #5
    Jag jobbar på en vårdcentral som usk, och idag hade vi snack om svininfluensan för 45436 gången. Det är en helt vanlig influensa, som KAN vara farlig om du är i riskgrupp OCH har tex en lungsjukdom, precis som vanlig flunsa. Annars skulle jag inte oroa mig.
    Jag kommer INTE att vaccinera mig som det ser ut nu, i dagsläget är vaccinet större fara att skada barnet än själva flunsan.

    Fy skäms på media som ska förstora upp allting och skapa hysteri!
  10. 5
    Jag jobbar på en vårdcentral som usk, och idag hade vi snack om svininfluensan för 45436 gången. Det är en helt vanlig influensa, som KAN vara farlig om du är i riskgrupp OCH har tex en lungsjukdom, precis som vanlig flunsa. Annars skulle jag inte oroa mig.
    Jag kommer INTE att vaccinera mig som det ser ut nu, i dagsläget är vaccinet större fara att skada barnet än själva flunsan.

    Fy skäms på media som ska förstora upp allting och skapa hysteri!
  11. Medlem sedan
    Jan 2005
    #6
    Jag blir alltid så förvirrad kring uttalanden som det här, framförallt när det kommer från folk som hänvisar till att de jobbar inom vården.

    1. Influensa som gravid i tredje trimestern är inte bra, även vanlig influensa.

    2. Vacciner bygger på en väldigt väl beprövad princip, dvs döda virus och använd de döda virusen som vaccin. Den principen är testad och funnen säker för andra virus som ser ut ungefär som nya influensan.

    3. Fler gravida kommer bli sjuka i den här influensan än av vanlig influensa om en massvaccinering inte sker, eftersom färre gravida är immuna.

    4. Tidigare pandemier har fått katastrofala följder för gravida, även när det varit milda influensor.

    5. Rerkomendationen från experter som är insatta är att gravida ska vaccineras, eftersom det är en mindre risk för fostret då.

    Förklara gärna för mig hur du drog slutsatsen att det är större fara för fostret att vaccinera sig.

    http://minneas.wordpress.com/2009/07...neas-egna-faq/
  12. 6
    Jag blir alltid så förvirrad kring uttalanden som det här, framförallt när det kommer från folk som hänvisar till att de jobbar inom vården.

    1. Influensa som gravid i tredje trimestern är inte bra, även vanlig influensa.

    2. Vacciner bygger på en väldigt väl beprövad princip, dvs döda virus och använd de döda virusen som vaccin. Den principen är testad och funnen säker för andra virus som ser ut ungefär som nya influensan.

    3. Fler gravida kommer bli sjuka i den här influensan än av vanlig influensa om en massvaccinering inte sker, eftersom färre gravida är immuna.

    4. Tidigare pandemier har fått katastrofala följder för gravida, även när det varit milda influensor.

    5. Rerkomendationen från experter som är insatta är att gravida ska vaccineras, eftersom det är en mindre risk för fostret då.

    Förklara gärna för mig hur du drog slutsatsen att det är större fara för fostret att vaccinera sig.

    http://minneas.wordpress.com/2009/07...neas-egna-faq/
  13. Medlem sedan
    Nov 2003
    #7
    Jag ska inte heller göra det! Vågar helt enkelt inte!
    Tänk om bebisen kommer ut met typ tre armar eller nåt knasigt å så visar det sej vara vaccinet. Skulle aldrig förlåta mej själv då.... Däremot använder jag MYCKET sprit på jobbet!
  14. 7
    Jag ska inte heller göra det! Vågar helt enkelt inte!
    Tänk om bebisen kommer ut met typ tre armar eller nåt knasigt å så visar det sej vara vaccinet. Skulle aldrig förlåta mej själv då.... Däremot använder jag MYCKET sprit på jobbet!
  15. Medlem sedan
    Jul 2009
    #8
    tack vad skönt att ha någon som också e på samma linje när det kommer till detta
  16. 8
    tack vad skönt att ha någon som också e på samma linje när det kommer till detta
  17. Medlem sedan
    Jul 2009
    #9
    andra vacciner har prövats på djur innan och där vet man riskerna... detta vaccin är EJ prövat det har inte kommit ut på marknaden änn
    DÄRFÖR är det riskabelt att ta vaccinet som det ser ut i dagsläget...men om du vill vara försöks kanin så var så god... jag skulle inte riskera det... som med alla influensor viktigt tvätta händerna sprita.. så fort du tagit någonstans ... alcogel är en billig investering.... dessutom can du få en släng av själva influensan av vaccinet och må dåligt av det

    självklart e det inte bra att vara sjuk och gravid ... men det e det ju aldrig

    visst vacciner är beprövat i vanliga fall.... men inte detta vaccin
    tamiflu och pneumoni vaccin mm är sedan länge beprövat flera år på marknaden och år av forskning.... men inget sådant är gjort med svininfluensavaccinet

    flera gravida kommer bli sjuka säger du.... på de flästa kommer det gå över på 3-4 dagar

    när hade vi pandemi senast? fågel influensan räknas den?

    vart säger experterna det och villka experter? villken tidning ... det vill jag läsa om

    hoppas mina svar hjälpte lite
  18. 9
    andra vacciner har prövats på djur innan och där vet man riskerna... detta vaccin är EJ prövat det har inte kommit ut på marknaden änn
    DÄRFÖR är det riskabelt att ta vaccinet som det ser ut i dagsläget...men om du vill vara försöks kanin så var så god... jag skulle inte riskera det... som med alla influensor viktigt tvätta händerna sprita.. så fort du tagit någonstans ... alcogel är en billig investering.... dessutom can du få en släng av själva influensan av vaccinet och må dåligt av det

    självklart e det inte bra att vara sjuk och gravid ... men det e det ju aldrig

    visst vacciner är beprövat i vanliga fall.... men inte detta vaccin
    tamiflu och pneumoni vaccin mm är sedan länge beprövat flera år på marknaden och år av forskning.... men inget sådant är gjort med svininfluensavaccinet

    flera gravida kommer bli sjuka säger du.... på de flästa kommer det gå över på 3-4 dagar

    när hade vi pandemi senast? fågel influensan räknas den?

    vart säger experterna det och villka experter? villken tidning ... det vill jag läsa om

    hoppas mina svar hjälpte lite
  19. Medlem sedan
    Jul 2009
    #10
    efter v 18 kan inte fostret få en extra arm sådant sker i tidig graviditet....
    samma sak med röntgen

    att röntga sig efter v 18 är inte skadligt för fostret.. det är redan färdigutvecklat och kan inte få missbildningar av det

    sprita henderna är jätteviktigt det gör jag helatiden under förkylnings tid... bästa sättet att skydda sig mot förkylning ,influensor,mm
  20. 10
    efter v 18 kan inte fostret få en extra arm sådant sker i tidig graviditet....
    samma sak med röntgen

    att röntga sig efter v 18 är inte skadligt för fostret.. det är redan färdigutvecklat och kan inte få missbildningar av det

    sprita henderna är jätteviktigt det gör jag helatiden under förkylnings tid... bästa sättet att skydda sig mot förkylning ,influensor,mm
  21. Medlem sedan
    May 2009
    #11
    Jag håller med dig, jag är oxå oroligt. Oavsett hur farligt det är eller inte tänker jag inte utsätta mig eller det som kanske är mitt enda barn för risken att ngt händer.

    Jag reser i vanliga fall en hel del i mitt jobb, men kommer inte att resa nu. Det känns helt enkelt bättre att inte i onödan utsätta sig för mkt männinskor.
    När det gäller vaccin så är jag tveksam, hade jag inte varit gravid hade jag tagit det utan problem, men jag kan bara inte skaka av mig känslan av att ngt faktiskt kan hända.

    När det nu gäller vad vi alla väljer att gära när det gäller det, och hur vi känner ang detta så har jag samma kommentar när det gäller vilket kön man helst vill ha. Alla måste få ha sin åsikt och kunna få stå för den. Vi är inte klonade pesoner som tycker lika o därför kommer vi heller aldrig att göra det.

    För att dra det lite till sin spets så är det på detta sätt vi lär ut att andra som inte tänker lika att de är avvikande till vår omgivning, vilket är ett steg mot mobbing.
    Jag säger inte att ngn mobbar eller är elak på ngt sätt, missförstå mig inte. Jag vill bara hävda individens rätt att tycka olikt.
  22. 11
    Jag håller med dig, jag är oxå oroligt. Oavsett hur farligt det är eller inte tänker jag inte utsätta mig eller det som kanske är mitt enda barn för risken att ngt händer.

    Jag reser i vanliga fall en hel del i mitt jobb, men kommer inte att resa nu. Det känns helt enkelt bättre att inte i onödan utsätta sig för mkt männinskor.
    När det gäller vaccin så är jag tveksam, hade jag inte varit gravid hade jag tagit det utan problem, men jag kan bara inte skaka av mig känslan av att ngt faktiskt kan hända.

    När det nu gäller vad vi alla väljer att gära när det gäller det, och hur vi känner ang detta så har jag samma kommentar när det gäller vilket kön man helst vill ha. Alla måste få ha sin åsikt och kunna få stå för den. Vi är inte klonade pesoner som tycker lika o därför kommer vi heller aldrig att göra det.

    För att dra det lite till sin spets så är det på detta sätt vi lär ut att andra som inte tänker lika att de är avvikande till vår omgivning, vilket är ett steg mot mobbing.
    Jag säger inte att ngn mobbar eller är elak på ngt sätt, missförstå mig inte. Jag vill bara hävda individens rätt att tycka olikt.
  23. Medlem sedan
    May 2009
    #12
    "Kan gravida vaccineras mot den nya influensan?

    Officiella rekommendationer angående vaccinering av gravida kvinnor kommer att fastställas innan massvaccination påbörjas. Djurstudier har gjorts och dessa tyder inte på att vaccinet ger några fosterskadande effekter. Det är därför troligt att nyttan av en vaccination kommer att bedömas vara större än riskerna."

    #195
    Källa: Socialstyrelsen, Läkemedelsverket
  24. 12
    "Kan gravida vaccineras mot den nya influensan?

    Officiella rekommendationer angående vaccinering av gravida kvinnor kommer att fastställas innan massvaccination påbörjas. Djurstudier har gjorts och dessa tyder inte på att vaccinet ger några fosterskadande effekter. Det är därför troligt att nyttan av en vaccination kommer att bedömas vara större än riskerna."

    #195
    Källa: Socialstyrelsen, Läkemedelsverket
  25. Medlem sedan
    Jun 2000
    #13
    Vilken bra FAQ du har sammaställt! TACK!
    Jag försökte hitta info på nätet igår, men orkade inte leta "överallt". Ska sätta mig och kolla igenom dina referenser sedan...

    Tack-tack-tack!
  26. 13
    Vilken bra FAQ du har sammaställt! TACK!
    Jag försökte hitta info på nätet igår, men orkade inte leta "överallt". Ska sätta mig och kolla igenom dina referenser sedan...

    Tack-tack-tack!
  27. Medlem sedan
    Jul 2009
    #14
    För mig var det inte villket kön ja hellst ville ha.... ville kika på könet av nyfikenhet för att börja fundera på namn saker ,kläder mm.... detta har inget med vad jag hellst vill ha..
    hade vart lika glad om det var en pojke ....men nu är det en flicka... och ja är överlycklig ... det hade ja vart om de var en pojke också....
  28. 14
    För mig var det inte villket kön ja hellst ville ha.... ville kika på könet av nyfikenhet för att börja fundera på namn saker ,kläder mm.... detta har inget med vad jag hellst vill ha..
    hade vart lika glad om det var en pojke ....men nu är det en flicka... och ja är överlycklig ... det hade ja vart om de var en pojke också....
  29. Medlem sedan
    Aug 2009
    #15
    Ja, och att kroppen ökar temperaturen är farligt för fostret!

    Det är i alla fall vad jag har läst!
  30. 15
    Ja, och att kroppen ökar temperaturen är farligt för fostret!

    Det är i alla fall vad jag har läst!
  31. Medlem sedan
    Aug 2009
    #16
    45436 gången? Hi, hi har du räknat?

    Jag hoppas att mediahysterin får alla runt mig att vaccinera sig så att influensan inte kommer till mig!!!!
  32. 16
    45436 gången? Hi, hi har du räknat?

    Jag hoppas att mediahysterin får alla runt mig att vaccinera sig så att influensan inte kommer till mig!!!!
  33. Medlem sedan
    Aug 2009
    #17
    Men studier visar att barn som utsätts för ultraljud under graviditeten blir vänsterhänta i större utsträkning än barn som inte blir det....

    Så "nånting" måste ju hända med barnen....
    Bara för att man inte vet vad det är betyder det inte att det är helt ofarligt.

    Det är ofarligt så vitt folk vet helt enkelt.
  34. 17
    Men studier visar att barn som utsätts för ultraljud under graviditeten blir vänsterhänta i större utsträkning än barn som inte blir det....

    Så "nånting" måste ju hända med barnen....
    Bara för att man inte vet vad det är betyder det inte att det är helt ofarligt.

    Det är ofarligt så vitt folk vet helt enkelt.
  35. Medlem sedan
    Nov 2003
    #18
    Nä, menade inte ordagrant vad jag skrev med tre armar. Men som sagt vet JAG inte säkert att mitt barn inte blir drabbat av det, så då struntar jag i det.
    Jan kanske är knäpp, men då får ja va det
    Men måste erkänna att jag e en smula rädd eftersom jag "kladdar" på minst 200 personer om dagen utan handskar i mitt jobb.
    Men som sagt, MYCKET sprit har iaf hjälpt mot förkylningar och vinterkräksjukor, så jag hoppas det hjälper även mot detta.
    Ha det bra!
    Kram//MiMA
  36. 18
    Nä, menade inte ordagrant vad jag skrev med tre armar. Men som sagt vet JAG inte säkert att mitt barn inte blir drabbat av det, så då struntar jag i det.
    Jan kanske är knäpp, men då får ja va det
    Men måste erkänna att jag e en smula rädd eftersom jag "kladdar" på minst 200 personer om dagen utan handskar i mitt jobb.
    Men som sagt, MYCKET sprit har iaf hjälpt mot förkylningar och vinterkräksjukor, så jag hoppas det hjälper även mot detta.
    Ha det bra!
    Kram//MiMA
  37. Medlem sedan
    May 2009
    #19
    Jo det förstod jag :-) Vi var båda oerhört nyfikna på att få veta vad lilla knyttet egentligen är för ngt, men BM "kunde inte se", så...det blev inget m det.

    Håller med dig om att det inte hade spelat ngn roll vad hon sagt att det skulle bli för ngt, det är helt enkelt kul att veta :-)
  38. 19
    Jo det förstod jag :-) Vi var båda oerhört nyfikna på att få veta vad lilla knyttet egentligen är för ngt, men BM "kunde inte se", så...det blev inget m det.

    Håller med dig om att det inte hade spelat ngn roll vad hon sagt att det skulle bli för ngt, det är helt enkelt kul att veta :-)
  39. Medlem sedan
    Jul 2005
    #20

    Sådär!

    Fick tag på Bm imorse och drog mina funderingar. Hon tyckte det var mycket vettigt att inte läsa och tro på allt media skriver vilket jag inte gjort(tro på media) Det är i den sista trimestern det är mest riskabelt om man skulle insjukna och som det är nu så har inte sjukvården härikring fått några restriktioner/rekomendationer ang t ex gravida och denna sjukan.

    Dock rådde hon mig starkt till att stanna hemma om flera barn skulle få vanlig influensa med då även det inte är så bra att få i slutet av en graviditet.

    Sådär!
    ~*~ Felix 071125 ~*~
    ~*~ Alva 091219 ~*~

    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
    lillaskruttan.blogspot.com
    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
  40. 20
    Sådär! Fick tag på Bm imorse och drog mina funderingar. Hon tyckte det var mycket vettigt att inte läsa och tro på allt media skriver vilket jag inte gjort(tro på media) Det är i den sista trimestern det är mest riskabelt om man skulle insjukna och som det är nu så har inte sjukvården härikring fått några restriktioner/rekomendationer ang t ex gravida och denna sjukan.

    Dock rådde hon mig starkt till att stanna hemma om flera barn skulle få vanlig influensa med då även det inte är så bra att få i slutet av en graviditet.

    Sådär!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Nu är jag en aning orolig faktiskt!
    By Lilla M in forum _0912 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 21:35
  2. Jag hade faktiskt ingen aning...
    By Ziggy in forum Politik
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 23:48
  3. Lite orolig faktiskt.
    By ~Frida~ in forum _0607 Julibarn
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 23:18
  4. Jag är faktiskt orolig...
    By annahpo in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-05, 10:07
  5. en aning orolig
    By lite anonym just nu in forum Försöker bli med barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 11:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar