Nu far Henke runt i Stockholm själv...
_99 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Dec 1999
    #1

    Nu far Henke runt i Stockholm själv...

    ...efter lite lugnande ord från er så har vi nu släppt Henke själv på både pendeltåg och buss och det går jättebra! Han kan nu ta sig till Bromma och sin gymnastik själv och tycker inte det är något konstigt med det (fem dagar i veckan). Men jag undrar ibland vad medapassagerarna tänker, han är ju så liten i växten så han ser ju knappast ut som sina tio år.... Men han sa häromdagen att han tyckte faktiskt att det var skönt att åka tåg och buss själv, "då får man lite tid för sig själv att sitta och fundera".

    Vad stora och kloka de börjar bli!
  2. 1
    Nu far Henke runt i Stockholm själv... ...efter lite lugnande ord från er så har vi nu släppt Henke själv på både pendeltåg och buss och det går jättebra! Han kan nu ta sig till Bromma och sin gymnastik själv och tycker inte det är något konstigt med det (fem dagar i veckan). Men jag undrar ibland vad medapassagerarna tänker, han är ju så liten i växten så han ser ju knappast ut som sina tio år.... Men han sa häromdagen att han tyckte faktiskt att det var skönt att åka tåg och buss själv, "då får man lite tid för sig själv att sitta och fundera".

    Vad stora och kloka de börjar bli!
  3. Medlem sedan
    Dec 2007
    #2
    Spännande! Adam ska börja åka själv nu också då han ska börja på Internationella skolan som ligger en bra bit härifrån. Det blir cirka 20-30 minuters väg till och från varje dag de veckor jag har honom. Ska provåka i helgen!
  4. 2
    Spännande! Adam ska börja åka själv nu också då han ska börja på Internationella skolan som ligger en bra bit härifrån. Det blir cirka 20-30 minuters väg till och från varje dag de veckor jag har honom. Ska provåka i helgen!
  5. Medlem sedan
    Sep 2001
    #3
    Ja, här börjar resandet snart på allvar också.
    Fast E har ju rest litegrann själv under våren, men nu blir det ju ny skola med bussresa en bit. Det underlättar ju logistikpusslet när de kan åka till aktiviteter och sånt själva!
  6. 3
    Ja, här börjar resandet snart på allvar också.
    Fast E har ju rest litegrann själv under våren, men nu blir det ju ny skola med bussresa en bit. Det underlättar ju logistikpusslet när de kan åka till aktiviteter och sånt själva!
  7. Medlem sedan
    Sep 1999
    #4
    Linn skall också börja åka själv. Tills vädret sätter stopp kommer hon att cykla till skola som ligger nere på stan. Det tar ca 15 min, tror jag. När det blir för kallt och halt får hon börja åka buss. Hon kommer att ta sej till kontrabasen och kyrkokören själv. Men till stallet går ingen direkt lokatrafik så vi får allt fortsätta köra dit. Hon är lite liten ännu för att cykla så långt bort, speciellt som det är så mycket vägbyggen på väg dit pga Umeås nya rangerbangård.
  8. 4
    Linn skall också börja åka själv. Tills vädret sätter stopp kommer hon att cykla till skola som ligger nere på stan. Det tar ca 15 min, tror jag. När det blir för kallt och halt får hon börja åka buss. Hon kommer att ta sej till kontrabasen och kyrkokören själv. Men till stallet går ingen direkt lokatrafik så vi får allt fortsätta köra dit. Hon är lite liten ännu för att cykla så långt bort, speciellt som det är så mycket vägbyggen på väg dit pga Umeås nya rangerbangård.
  9. Medlem sedan
    Sep 1998
    #5

    Härligt. Jag åkte oxå T-bana

    och buss själv i den åldern. Både till träningar och till min moster.
    Amanda ska börja åka buss till sina tennisträningar nu. Hon har så tidiga träningstider så ingen hinner skjutsa (må kl 15.00, ti, on & fr kl 16.00)
  10. 5
    Härligt. Jag åkte oxå T-bana och buss själv i den åldern. Både till träningar och till min moster.
    Amanda ska börja åka buss till sina tennisträningar nu. Hon har så tidiga träningstider så ingen hinner skjutsa (må kl 15.00, ti, on & fr kl 16.00)
  11. Medlem sedan
    Aug 1998
    #6
    Agnes går själv till kompisar ibland - men med mobil med så vi kan kolla av... hon åkte till göteborg med tåg från nybro själv i sommras - men då hadejag friendfinder på telefonen så jag kunde positionera henne - annars kör vi till skola och aktiviteter - och kommer att fortsätta länge till - tror jag
  12. 6
    Agnes går själv till kompisar ibland - men med mobil med så vi kan kolla av... hon åkte till göteborg med tåg från nybro själv i sommras - men då hadejag friendfinder på telefonen så jag kunde positionera henne - annars kör vi till skola och aktiviteter - och kommer att fortsätta länge till - tror jag
  13. maylin
    #7

    Modigt!

    Det är en stor stad så jag tycker att din son är modig! Bor själv i ett mindre samhälle och här cyklar barnen till kompisar. Allt är ganska nära.
  14. 7
    Modigt! Det är en stor stad så jag tycker att din son är modig! Bor själv i ett mindre samhälle och här cyklar barnen till kompisar. Allt är ganska nära.
  15. Anonym
    #8
    Fråga till Stockholmarna här - skulle ni sätta en ordentlig och skötsam -00-kille på bussen, så att han sedan själv fick byta till T-bana i Rissne, och när han kommer fram till aktiviteten vid Fridhemsplan är det bara tvärs över gatan?
    Det som mest bekymrar mig är Rissne (tycker själv det är lite läbbig stämning där ibland), och så att han är lite dålig på att säga ifrån, så jag tänker om nåt fyllo skulle börja prata med honom eller så...
  16. 8
    Fråga till Stockholmarna här - skulle ni sätta en ordentlig och skötsam -00-kille på bussen, så att han sedan själv fick byta till T-bana i Rissne, och när han kommer fram till aktiviteten vid Fridhemsplan är det bara tvärs över gatan?
    Det som mest bekymrar mig är Rissne (tycker själv det är lite läbbig stämning där ibland), och så att han är lite dålig på att säga ifrån, så jag tänker om nåt fyllo skulle börja prata med honom eller så...
  17. Medlem sedan
    Dec 1999
    #9

    Henkes mamma svarar...

    ...jag skulle inte sätta Henke på en T-bana eller buss som jag känner är "osäker". Pendeltåget Henke åker till Spånga är ett pendeltåg som jag själv åker varje morgon till jobbet och jag upplever det som helt säkert. Däremot var han själv inne på att ta bussen till Vällingby och där ta T-banan ihop med en träningskompis vidare till Bromma, men där satte jag stopp. För den T-banan har jag också åkt och upplever den inte som säker. Det är mycket skumt folk där emellanåt. Då skulle jag nog sitta och oroa mig hela tiden.

    Sen beror det också på vad han själv tycker. Henke tycker inte att det är någon stor grej att åka själv, han tycker det är skönt att sitta och fundera i lugn och ro. Vi har pratat om vad man gör om man ser fyllon och vilka personer man kan undvika. Fast jag är lika rädd i så fall för ungdomsgäng som vill sno hans mobiltelefon el. dyl. Men själv är han lugn och har svar på hur han skulle beté sig i de flesta situationer. Och jag har som sagt aldrig stött på varken fyllon eller ungdomsgäng på det här pendeltåget.
    Lillasyster som är född -00 har inte alls lika mycket koll som Henke och henne släpper jag nog inte än på flera år. Hon glömmer saker, skärrar upp sig och har dåligt lokalsinne. Man går väl helt enkelt efter sin intuition. Några enkla svar på när och var man kan släppa dem finns ju inte. Fråga dig själv: skulle jag känna mig helt lugn om han åkte den här vägen själv? Skulle han känna sig helt lugn om han åkte den här vägen själv?
    Dessutom ska tilläggas att Henke åker själv TILL träningen. FRÅN träningen vid sextiden hämtas alla barn. Även de som är 15 år hämtas av sina föräldrar. Så tiden på dagen avgör nog också. Lycka till hur ni än gör!
  18. 9
    Henkes mamma svarar... ...jag skulle inte sätta Henke på en T-bana eller buss som jag känner är "osäker". Pendeltåget Henke åker till Spånga är ett pendeltåg som jag själv åker varje morgon till jobbet och jag upplever det som helt säkert. Däremot var han själv inne på att ta bussen till Vällingby och där ta T-banan ihop med en träningskompis vidare till Bromma, men där satte jag stopp. För den T-banan har jag också åkt och upplever den inte som säker. Det är mycket skumt folk där emellanåt. Då skulle jag nog sitta och oroa mig hela tiden.

    Sen beror det också på vad han själv tycker. Henke tycker inte att det är någon stor grej att åka själv, han tycker det är skönt att sitta och fundera i lugn och ro. Vi har pratat om vad man gör om man ser fyllon och vilka personer man kan undvika. Fast jag är lika rädd i så fall för ungdomsgäng som vill sno hans mobiltelefon el. dyl. Men själv är han lugn och har svar på hur han skulle beté sig i de flesta situationer. Och jag har som sagt aldrig stött på varken fyllon eller ungdomsgäng på det här pendeltåget.
    Lillasyster som är född -00 har inte alls lika mycket koll som Henke och henne släpper jag nog inte än på flera år. Hon glömmer saker, skärrar upp sig och har dåligt lokalsinne. Man går väl helt enkelt efter sin intuition. Några enkla svar på när och var man kan släppa dem finns ju inte. Fråga dig själv: skulle jag känna mig helt lugn om han åkte den här vägen själv? Skulle han känna sig helt lugn om han åkte den här vägen själv?
    Dessutom ska tilläggas att Henke åker själv TILL träningen. FRÅN träningen vid sextiden hämtas alla barn. Även de som är 15 år hämtas av sina föräldrar. Så tiden på dagen avgör nog också. Lycka till hur ni än gör!
  19. Medlem sedan
    Mar 2000
    #10

    Tycker...

    ...det är jätte duktigt :-)
    De gånger jag varit i Stockholm och åkt kommunalt har jag blivit helvirrig trots att jag haft Lisa med mig hela tiden hehehe.
    Vad andra medpassagerare tänker är väl skit samma huvudsaken är att han själv och ni tycker det känns bra.
  20. 10
    Tycker... ...det är jätte duktigt :-)
    De gånger jag varit i Stockholm och åkt kommunalt har jag blivit helvirrig trots att jag haft Lisa med mig hela tiden hehehe.
    Vad andra medpassagerare tänker är väl skit samma huvudsaken är att han själv och ni tycker det känns bra.

Liknande trådar

  1. bra barnfrisör runt stockholm..
    By Smirran in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 16:41
  2. självplock av Hallon runt Stockholm
    By kmcb in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-28, 08:36
  3. Henke är 123 cm...
    By sandrine in forum _99 Alla barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 07:30
  4. UT med Henke in med
    By Mackan in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 20:30
  5. Åka själv till Stockholm!
    By Irene Huss in forum _01 Höstbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 07:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar