svininfluensan
Downs Syndrom
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    svininfluensan

    Är ni oroliga för svininfluensan?
    Tycker ni att personer med DS ska få förtur
    till vaccinering bland de andra som får förtur?

    Själv tycker jag det,
    eftersom personer med DS
    ofta är mer infektionsmottagliga,ofta behöver mer tid för
    att läka ut en infektion och därmed är mer exponerade
    för komplikationer och dessutom ofta har trånga luftvägar
    och inte alltid samma förmåga som andra att hosta upp
    och göra sig av med ev slemansamlingar vid typ en luft-
    rörsinfektion av allvarligare slag.
    Nån som vet nåt om om detta och när/hur denna förtur
    i så fall ska ske?
    Allmänna vaccineringar lär ska komma i slutet av sept.
    om en månad.
    Hur detta nu ska organiseras verkar ingen veta
    Och vad göra om ens barn/man själv råkar vara förkyld
    då?För man ska ju inte vaccineras om man är snuvig...
    för då kan man bli riktigt sjuk...även om man inte var det
    innan...
  2. 1
    svininfluensan Är ni oroliga för svininfluensan?
    Tycker ni att personer med DS ska få förtur
    till vaccinering bland de andra som får förtur?

    Själv tycker jag det,
    eftersom personer med DS
    ofta är mer infektionsmottagliga,ofta behöver mer tid för
    att läka ut en infektion och därmed är mer exponerade
    för komplikationer och dessutom ofta har trånga luftvägar
    och inte alltid samma förmåga som andra att hosta upp
    och göra sig av med ev slemansamlingar vid typ en luft-
    rörsinfektion av allvarligare slag.
    Nån som vet nåt om om detta och när/hur denna förtur
    i så fall ska ske?
    Allmänna vaccineringar lär ska komma i slutet av sept.
    om en månad.
    Hur detta nu ska organiseras verkar ingen veta
    Och vad göra om ens barn/man själv råkar vara förkyld
    då?För man ska ju inte vaccineras om man är snuvig...
    för då kan man bli riktigt sjuk...även om man inte var det
    innan...
  3. Medlem sedan
    Dec 1998
    #2
    Masshysteri.
    Jag anser att vaccin bör ges till personer som av olika skäl har nedsatt immunförsvar.
    Att hålla på med massvaccinationer av fullt friska individer är hål i huvudet och kapitalförstöring.

    Problemet är ofta att personer med nedsatt immunförsvar - som man kan ha vid DS - att vaccinet i sig kan ge jobbiga komplikationer och att dessa då avråds från vaccin.

    De måste då alltså förlita sig på att ANDRA inte sprider smittan.

    Vid exvis MPR tycker jag att friska av solidaritet bör vaccinera sig för att minska risken för epidemier där de som är för sjuka för vaccin kan smittas.

    De här influensavaccinen däremot verkat ju inte särskilt verksamma så där betvivlar jag nyttan med massvaccination..
  4. 2
    Masshysteri.
    Jag anser att vaccin bör ges till personer som av olika skäl har nedsatt immunförsvar.
    Att hålla på med massvaccinationer av fullt friska individer är hål i huvudet och kapitalförstöring.

    Problemet är ofta att personer med nedsatt immunförsvar - som man kan ha vid DS - att vaccinet i sig kan ge jobbiga komplikationer och att dessa då avråds från vaccin.

    De måste då alltså förlita sig på att ANDRA inte sprider smittan.

    Vid exvis MPR tycker jag att friska av solidaritet bör vaccinera sig för att minska risken för epidemier där de som är för sjuka för vaccin kan smittas.

    De här influensavaccinen däremot verkat ju inte särskilt verksamma så där betvivlar jag nyttan med massvaccination..
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3
    Vilka jobbiga komplikationer kan svininfluensa-vaccinet ge?Och vilka är procenttalen där komplikationer ges och
    i vilken omfattning för olika komplikationer?
  6. 3
    Vilka jobbiga komplikationer kan svininfluensa-vaccinet ge?Och vilka är procenttalen där komplikationer ges och
    i vilken omfattning för olika komplikationer?
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4
    Vad är MPR som du tycker att friska av solidaritet bör vaccinera sig mot?
  8. 4
    Vad är MPR som du tycker att friska av solidaritet bör vaccinera sig mot?
  9. Medlem sedan
    Dec 1998
    #5
    Jag var otydlig. Med jobbiga komplikationer menar jag helt enkelt att ett vaccin kan göra en person med nedsatt immunförsvar sjuk.

    Ta nu nedan med en nypa salt; jag är inte sjukvårdsutbildad och för helt korrekt information bör du vända dig till en läkare eller sjuksköterska men enkelt uttryckt:

    En vaccination innebär att man kickar igång sjukdomen man vaccinerar emot i kroppen i liten skala så att kroppen kan bilda antikroppar mot sjukdomen. Friska individer märker inte av det här.

    Har en person nedsatt immunförsvar har den alltså svårt att bekämpa sjukdomar och vaccinet ger kraftigare effekt, dvs individen blir sjuk av vaccinet.

    Det blir ju då en rätt onödig belastning av en individ vars kropp m ste kämpa hårt mot alla infektioner.

    Komplikationer och procenttal vet jag inte ett dugg om och jag tvivlar faktiskt på att NÅGON känner till det i dag...
  10. 5
    Jag var otydlig. Med jobbiga komplikationer menar jag helt enkelt att ett vaccin kan göra en person med nedsatt immunförsvar sjuk.

    Ta nu nedan med en nypa salt; jag är inte sjukvårdsutbildad och för helt korrekt information bör du vända dig till en läkare eller sjuksköterska men enkelt uttryckt:

    En vaccination innebär att man kickar igång sjukdomen man vaccinerar emot i kroppen i liten skala så att kroppen kan bilda antikroppar mot sjukdomen. Friska individer märker inte av det här.

    Har en person nedsatt immunförsvar har den alltså svårt att bekämpa sjukdomar och vaccinet ger kraftigare effekt, dvs individen blir sjuk av vaccinet.

    Det blir ju då en rätt onödig belastning av en individ vars kropp m ste kämpa hårt mot alla infektioner.

    Komplikationer och procenttal vet jag inte ett dugg om och jag tvivlar faktiskt på att NÅGON känner till det i dag...
  11. Medlem sedan
    Dec 1998
    #6
    Mässling-påssjuka-röda hund. De tre sjukdomarna medför risk för allsköns riktigt svåra komplikationer som hjärnhinneinflammation och lunginflammation.

    Personer som exvis har svår epilepsi avråds från MPR eftersom vaccinet riskerar att förvärra epilepsin.
  12. 6
    Mässling-påssjuka-röda hund. De tre sjukdomarna medför risk för allsköns riktigt svåra komplikationer som hjärnhinneinflammation och lunginflammation.

    Personer som exvis har svår epilepsi avråds från MPR eftersom vaccinet riskerar att förvärra epilepsin.
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7
    Jag tycker inte att man ska få förtur enbart för att man har DS. Däremot om man har DS och ÄR mottaglig för infektioner så ska man det. Det finns många med DS som inte har så mycket infektioner också och då är det dumt att ge vaccin. Min dotter däremot har oftast minst 2 lunginflammationer/år och en vanlig förkylning kan ta en evighet att bli av med. Hon tillhör redan riskgruppen som bör vaccinera sig och hon vaccineras varje år för influensa. En gång blev hon rejält sjuk efter vaccinationen och hon hade då en begynnande infektion som vi inte visste om. Hon var så dålig att hon var inlagd på lasarettet då. När det gäller svininfluensan så verkar ingen riktigt veta hur det ska göras, vilka personer det ska gälla osv. Man får fortsätta hålla utkik i pressen om det.
  14. 7
    Jag tycker inte att man ska få förtur enbart för att man har DS. Däremot om man har DS och ÄR mottaglig för infektioner så ska man det. Det finns många med DS som inte har så mycket infektioner också och då är det dumt att ge vaccin. Min dotter däremot har oftast minst 2 lunginflammationer/år och en vanlig förkylning kan ta en evighet att bli av med. Hon tillhör redan riskgruppen som bör vaccinera sig och hon vaccineras varje år för influensa. En gång blev hon rejält sjuk efter vaccinationen och hon hade då en begynnande infektion som vi inte visste om. Hon var så dålig att hon var inlagd på lasarettet då. När det gäller svininfluensan så verkar ingen riktigt veta hur det ska göras, vilka personer det ska gälla osv. Man får fortsätta hålla utkik i pressen om det.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8

    Jag har talat

    med vår barnklinik och de har inte fått några direktiv ännu.
    Men det är vår kardiolog som avgör om dottern är i riskgruppen och då ska vaccineras.

    I övrigt är hon ju aldrig sjuk (tror jag vabat *en* dag i år)
    så jag är inte ororlig att hon inte skulle klara en influensa.
    Sen är det ju som Annika60 skriver: Det är allas ansvar att den inte sprids.
    En flaska handsprit är en väl så god invstering som en vaccination om man är fullt frisk, anser jag.
    Samt att inte gå till jobbet och vara "duktig" när man är sjuk.
  16. 8
    Jag har talat med vår barnklinik och de har inte fått några direktiv ännu.
    Men det är vår kardiolog som avgör om dottern är i riskgruppen och då ska vaccineras.

    I övrigt är hon ju aldrig sjuk (tror jag vabat *en* dag i år)
    så jag är inte ororlig att hon inte skulle klara en influensa.
    Sen är det ju som Annika60 skriver: Det är allas ansvar att den inte sprids.
    En flaska handsprit är en väl så god invstering som en vaccination om man är fullt frisk, anser jag.
    Samt att inte gå till jobbet och vara "duktig" när man är sjuk.
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9

    Men det är jag

    i alla fall en halv sjuksköterska
    Handhygien är a och o i smittsammanhang och om fler var noga med den så skulle många sjukdomar aldrig få fäste.

    Älska handsprit!
  18. 9
    Men det är jag i alla fall en halv sjuksköterska
    Handhygien är a och o i smittsammanhang och om fler var noga med den så skulle många sjukdomar aldrig få fäste.

    Älska handsprit!
  19. Medlem sedan
    May 2005
    #10
    Det är alltför många som går till jobbet sjuka och tycker att dom är så "duktiga". Jag blir helt vansinnig på såna. Ska investera i en ny flaska handsprit nu.
  20. 10
    Det är alltför många som går till jobbet sjuka och tycker att dom är så "duktiga". Jag blir helt vansinnig på såna. Ska investera i en ny flaska handsprit nu.
  21. Medlem sedan
    Dec 1998
    #11
    Håller med där... Jag tror att en delförklaring till mina framgångsrtika vistelser i länder som by default genererar magsjuka bara man går av planet har att göra med att jag är jättenoga med hygienen.

    Jag tvättar händerna ideligen och alltid när jag hanterat pengar som brukar vara riktigt äckliga...
  22. 11
    Håller med där... Jag tror att en delförklaring till mina framgångsrtika vistelser i länder som by default genererar magsjuka bara man går av planet har att göra med att jag är jättenoga med hygienen.

    Jag tvättar händerna ideligen och alltid när jag hanterat pengar som brukar vara riktigt äckliga...
  23. Medlem sedan
    May 2005
    #12

    Helt rätt

    En hel myrfamilj utan den minsta magsjuka i Egypten talar sitt tydliga språk.
    Men så hade vi också en flaska handsprit med överallt.
  24. 12
    Helt rätt En hel myrfamilj utan den minsta magsjuka i Egypten talar sitt tydliga språk.
    Men så hade vi också en flaska handsprit med överallt.
  25. Medlem sedan
    Dec 1998
    #13
    Jag har varit i Kairo sju eller åtta gånger utan att bli magsjuk. Jag är redan en legend på jobbet, men nu hotar de att skicka mig till Indien för det riktiga mandomsprovet i diarrésvängen :-D
  26. 13
    Jag har varit i Kairo sju eller åtta gånger utan att bli magsjuk. Jag är redan en legend på jobbet, men nu hotar de att skicka mig till Indien för det riktiga mandomsprovet i diarrésvängen :-D
  27. Medlem sedan
    Dec 2003
    #14
    Hej Ulla!I Stockholm är handspriten/ytspriten tyvärr slut sen några dar och kommer in först om 1/2 veckor.
    På mitt jobb skickas "sjuka" hem direkt
  28. 14
    Hej Ulla!I Stockholm är handspriten/ytspriten tyvärr slut sen några dar och kommer in först om 1/2 veckor.
    På mitt jobb skickas "sjuka" hem direkt
  29. Medlem sedan
    Dec 2003
    #15
    Hej Ulla!Ringde vår husläkare idag och hon menade att barn med DS har klar förtur till vaccinering om föräldrar na vill.Får de nya inflensan före vaccneringen är det Tamiflu som gäller.
    Annars att tvätta händerna ofta samt använda handsprit
    om sådan finns.Ingen anledning till panik hur som helst.
  30. 15
    Hej Ulla!Ringde vår husläkare idag och hon menade att barn med DS har klar förtur till vaccinering om föräldrar na vill.Får de nya inflensan före vaccneringen är det Tamiflu som gäller.
    Annars att tvätta händerna ofta samt använda handsprit
    om sådan finns.Ingen anledning till panik hur som helst.
  31. Medlem sedan
    Sep 2008
    #16
    Min dotters läkare har meddelat oss något helt annat.
    Linnéa som har DS är inte mer sjuk än andra barn så hon ska vaccineras i den ordning som henne tvillingsyster utan DS. De som har DS och som ofta är sjuka och som har hjärtfel och andra sjukdomar har förtur.
    Diagnosen DS ger ingen förtur enligt denna läkare.
    Jag bor i Stockholm.
  32. 16
    Min dotters läkare har meddelat oss något helt annat.
    Linnéa som har DS är inte mer sjuk än andra barn så hon ska vaccineras i den ordning som henne tvillingsyster utan DS. De som har DS och som ofta är sjuka och som har hjärtfel och andra sjukdomar har förtur.
    Diagnosen DS ger ingen förtur enligt denna läkare.
    Jag bor i Stockholm.
  33. Medlem sedan
    May 2005
    #17
    Lena, så är det här också(Falun). DS i sig ger ingen förtur. Men har man besvär med mycket infektioner eller hjärtfel då har man det.
  34. 17
    Lena, så är det här också(Falun). DS i sig ger ingen förtur. Men har man besvär med mycket infektioner eller hjärtfel då har man det.
  35. Medlem sedan
    Dec 2003
    #18
    Ja det verkar råda en viss oreda minst sagt.Läste idag i DN eller om det var i Metro att personer med utvecklingsstörning skulle höra till de prioriterade grupperna.
    Personer med just DS har ofta nedsatt immunförsvar och
    deras infektioner sitter ofta kvar längre,tar längre tid innan de går över.Kräver ofta penicillin eller annan behandling för att gå över inom rimlig tid.Men inte alltid.
    Personer med DS kan också ha trängre luftrör som vid infektion svullnar upp och lättare ger andningssvårigheter.Men inte alltid.
    Man får väl helt enkelt vara observant på sitt eget barn vid misstänkt influensa och agera därefter.
  36. 18
    Ja det verkar råda en viss oreda minst sagt.Läste idag i DN eller om det var i Metro att personer med utvecklingsstörning skulle höra till de prioriterade grupperna.
    Personer med just DS har ofta nedsatt immunförsvar och
    deras infektioner sitter ofta kvar längre,tar längre tid innan de går över.Kräver ofta penicillin eller annan behandling för att gå över inom rimlig tid.Men inte alltid.
    Personer med DS kan också ha trängre luftrör som vid infektion svullnar upp och lättare ger andningssvårigheter.Men inte alltid.
    Man får väl helt enkelt vara observant på sitt eget barn vid misstänkt influensa och agera därefter.

Liknande trådar

  1. Vi har svininfluensan
    By Linda & Mira 070119 in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 23:03
  2. Svininfluensan!
    By elefteria in forum _0907 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-03, 07:00
  3. Svininfluensan...
    By Queen82 in forum _0807 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 12:29
  4. Svininfluensan
    By amnettan in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 18:16
  5. Svininfluensan
    By spider-woman in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 08:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar