namn
_0912 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2009
    #1

    namn

    har någon funderat på namn eller redan bestämmt sig för namn
    jag har funderat redan innan ja visste könet
    skulle det blivit en pojke skulle han ha hetat Samuel Christian Viking
    och skulle det bli en tjej så skulle hon heta Ida Cornelia Hildur
    så nu blir det en CORNELIA ... om namnet fortfarande passar när ja ser henne
    sånt kan man ju aldrig veta... men att tänka på saken är ju kul
  2. 1
    namn har någon funderat på namn eller redan bestämmt sig för namn
    jag har funderat redan innan ja visste könet
    skulle det blivit en pojke skulle han ha hetat Samuel Christian Viking
    och skulle det bli en tjej så skulle hon heta Ida Cornelia Hildur
    så nu blir det en CORNELIA ... om namnet fortfarande passar när ja ser henne
    sånt kan man ju aldrig veta... men att tänka på saken är ju kul
  3. Medlem sedan
    May 2009
    #2
    Har bara ett killnamn hitentills...tycker det är svårt... Vilmer gillar vi i alla fall Har Vilma och Selma på tjejfronten Blir det en kille kommer han få heta Jonas i andranamn efter min sambos morfar. Blir det en tjej kommer hon få heta Klara efter min sambos mormor och Therese efter min mamma (vilket också är mitt andranamn) Idag blir det vagnkoll håll tummarna
    KRAM
  4. 2
    Har bara ett killnamn hitentills...tycker det är svårt... Vilmer gillar vi i alla fall Har Vilma och Selma på tjejfronten Blir det en kille kommer han få heta Jonas i andranamn efter min sambos morfar. Blir det en tjej kommer hon få heta Klara efter min sambos mormor och Therese efter min mamma (vilket också är mitt andranamn) Idag blir det vagnkoll håll tummarna
    KRAM
  5. Medlem sedan
    Oct 2008
    #3
    vi hade oxå valt namn innan vi fick veta kön. vi hade bara ett till varje kön för dom kändes så rätt.
    sen får man givetvis se när hon kommer men tanken är att hon ska heta Cassandra. blir inga mellannamn för både jag o sambon avskyr våra..
  6. 3
    vi hade oxå valt namn innan vi fick veta kön. vi hade bara ett till varje kön för dom kändes så rätt.
    sen får man givetvis se när hon kommer men tanken är att hon ska heta Cassandra. blir inga mellannamn för både jag o sambon avskyr våra..
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4
    Cornelia är verkligen jättevackert!
    Vi har INGET namn än. Med dom första två hade vi namnförslag före, första skulle heta Ellen eller Max, det blev en Ellen. Andra skulle heta Ebba, vi kom aldrig överens om ett killnamn och som tur var blev det en tjej så vi behövde inte grubbla mer på det. Nu var det inget syfte med att bägge börjar på E, det blev bara så. Däremot hade vi fem kriterier:
    *Ska helst inte gå att korta av och göra ett smeknamn av automatiskt (som tex Karl-Kalle, Agnes-Agge osv)
    *Ska fungera internationellt (dvs inga å,ä,ö)
    *Inget topp-10-namn eftersom vi har Sveriges vanligaste efternamn
    *Inte heller något jätteovanligt (Månstråle tex )
    *Max två stavelser
    Men namnet brukar ge sig med tiden, innan det är dags har vi nog en liten lista.
  8. 4
    Cornelia är verkligen jättevackert!
    Vi har INGET namn än. Med dom första två hade vi namnförslag före, första skulle heta Ellen eller Max, det blev en Ellen. Andra skulle heta Ebba, vi kom aldrig överens om ett killnamn och som tur var blev det en tjej så vi behövde inte grubbla mer på det. Nu var det inget syfte med att bägge börjar på E, det blev bara så. Däremot hade vi fem kriterier:
    *Ska helst inte gå att korta av och göra ett smeknamn av automatiskt (som tex Karl-Kalle, Agnes-Agge osv)
    *Ska fungera internationellt (dvs inga å,ä,ö)
    *Inget topp-10-namn eftersom vi har Sveriges vanligaste efternamn
    *Inte heller något jätteovanligt (Månstråle tex )
    *Max två stavelser
    Men namnet brukar ge sig med tiden, innan det är dags har vi nog en liten lista.
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    vi har börjat fundera lite... ända pojknamnet vi (hittills) har kommit överns om är Charlie. flicknamn e värre med.... jag gillar Alva och Alma men sambon är inte lika imponerad ;-)

    första barnet var bestämt att han skulle heta Linus men han heter Filip :-D andra barnet var bestämt att hon skulle heta Cornelia men de blev en Tilda.. hihi så jag vet av erfatenhet att de inte är någon större ide att tänka för mycket även om de är väldigt svårt att låta bli ;-)
  10. 5
    vi har börjat fundera lite... ända pojknamnet vi (hittills) har kommit överns om är Charlie. flicknamn e värre med.... jag gillar Alva och Alma men sambon är inte lika imponerad ;-)

    första barnet var bestämt att han skulle heta Linus men han heter Filip :-D andra barnet var bestämt att hon skulle heta Cornelia men de blev en Tilda.. hihi så jag vet av erfatenhet att de inte är någon större ide att tänka för mycket även om de är väldigt svårt att låta bli ;-)
  11. Medlem sedan
    Jan 2005
    #6
    De här med namn är intressant hur folk tänker kring de. Ofta är de så att man inte vill ha något ovanligt men samtidigt inte något konstigt heller så säger de flesta...men vad är de som är konstigt? ovanligt? vanligt? Namn är trender som går var år vissa namn håller i sig flera år....Jag tycker ju absolut att mitt eget namn inte är något bebis/barn namn ÅSA nej men de är ju vad man anser själv samtidigt kommer väl de komma oxå i trend någon gång igen.
    När jag vänta Engel som inte fick stanna skulle han heta Karl Martin Eron Nore men de blev "ENGEL" eftersom de blev som de blev.....sedan när gabriel kom så skulle han heta Samuel men de passa inte då skulle han heta theodor men de passa inte heller de blev då Gabriel Emanuel Engel Nore... när tindra kom skulle hon heta enligt mig Thelise Ebba och Min man kalla henne för felicia men när hon väl kom till oss blev de en Tindra Ebba christin ....... Nu kallar vi lillen i Magen för Melker vi har bestämt Eron Karl Melker men jaja vi får se vad de blir vet ju nu i efterhand att allt kan ske så Melker få bli arbetsnamnet..kram på er
  12. 6
    De här med namn är intressant hur folk tänker kring de. Ofta är de så att man inte vill ha något ovanligt men samtidigt inte något konstigt heller så säger de flesta...men vad är de som är konstigt? ovanligt? vanligt? Namn är trender som går var år vissa namn håller i sig flera år....Jag tycker ju absolut att mitt eget namn inte är något bebis/barn namn ÅSA nej men de är ju vad man anser själv samtidigt kommer väl de komma oxå i trend någon gång igen.
    När jag vänta Engel som inte fick stanna skulle han heta Karl Martin Eron Nore men de blev "ENGEL" eftersom de blev som de blev.....sedan när gabriel kom så skulle han heta Samuel men de passa inte då skulle han heta theodor men de passa inte heller de blev då Gabriel Emanuel Engel Nore... när tindra kom skulle hon heta enligt mig Thelise Ebba och Min man kalla henne för felicia men när hon väl kom till oss blev de en Tindra Ebba christin ....... Nu kallar vi lillen i Magen för Melker vi har bestämt Eron Karl Melker men jaja vi får se vad de blir vet ju nu i efterhand att allt kan ske så Melker få bli arbetsnamnet..kram på er
  13. Medlem sedan
    Oct 2003
    #7
    Usch, jag funderar jättemycket men har inga klara kandidater till namn än. Lär ju behöva välja 3 namn då de andra barnen har det. Ett fint tilltalsnamn, ett namn taget från släkten (tradition) o ytterligare ett fint namn så det blir svårt o komma på. Det underlättar iofs att man kan utesluta ena sidan av namnen då man vet könet.
  14. 7
    Usch, jag funderar jättemycket men har inga klara kandidater till namn än. Lär ju behöva välja 3 namn då de andra barnen har det. Ett fint tilltalsnamn, ett namn taget från släkten (tradition) o ytterligare ett fint namn så det blir svårt o komma på. Det underlättar iofs att man kan utesluta ena sidan av namnen då man vet könet.
  15. Medlem sedan
    Jul 2009
    #8
    haha ok ja avskydde mitt mellannamn när jag var liten
    men idag tycker ja det är ballt och älskar det namnet
    Hildur fornnordiskt vikinganamn som alla kvinnor i släkten på min mors sida har hetat i flera hundra år
  16. 8
    haha ok ja avskydde mitt mellannamn när jag var liten
    men idag tycker ja det är ballt och älskar det namnet
    Hildur fornnordiskt vikinganamn som alla kvinnor i släkten på min mors sida har hetat i flera hundra år
  17. Medlem sedan
    Jul 2009
    #9
    finurligt
    kriterier är bra ibland
    jag har tänkt mäst på namn som dom inte kan bli mobbade för för det vore hämskt
  18. 9
    finurligt
    kriterier är bra ibland
    jag har tänkt mäst på namn som dom inte kan bli mobbade för för det vore hämskt
  19. Medlem sedan
    Jul 2009
    #10
    javisst !! men det e lite kul iallafall
    förhoppnings vis så passar det
    alma och alva är jätte fint
    precis som albin och alvar

    en kompis till min mor som var 11barnet heter elvan det tycker jag är tufft ... fast fantasilöst iof då mamman inte kom på något annat *fniss* men det passar henne

    jag själv har lite svårt för namn som slutar på y eller ie
    som tex conny/ie,sammy/ie,benny/ie,timmy,johnny/ie etc
    kanske det är därför det är så många runtomkring mig som heter just så
  20. 10
    javisst !! men det e lite kul iallafall
    förhoppnings vis så passar det
    alma och alva är jätte fint
    precis som albin och alvar

    en kompis till min mor som var 11barnet heter elvan det tycker jag är tufft ... fast fantasilöst iof då mamman inte kom på något annat *fniss* men det passar henne

    jag själv har lite svårt för namn som slutar på y eller ie
    som tex conny/ie,sammy/ie,benny/ie,timmy,johnny/ie etc
    kanske det är därför det är så många runtomkring mig som heter just så
  21. Medlem sedan
    Jul 2009
    #11
    spännande vi får ta och skriva när alla e födda vad det blev för namn
  22. 11
    spännande vi får ta och skriva när alla e födda vad det blev för namn
  23. Medlem sedan
    Jan 2001
    #12
    Måste och måste, min farfar var yngst av 12 syskon och alla hade två eller tre namn förutom han, han hette bara Åke... Antar att förslagen var slut eller nåt.
  24. 12
    Måste och måste, min farfar var yngst av 12 syskon och alla hade två eller tre namn förutom han, han hette bara Åke... Antar att förslagen var slut eller nåt.
  25. Medlem sedan
    Apr 2009
    #13
    Vi vet att vi ska få en flicka, så det underlättar ju när man ska tänka på namn. Slipper tänka på båda könen.

    Jag tycker Emma och Jennifer är fina namn, men Emma är så himla vanligt. Inte kul om det blir tre stycken i samma klass sen. Nathalie och Olivia är också fina. Jag tror att det blir Elise i andranamn i alla fall, släktnamn.

    Min syster lurade resten av min familj att våran dotter skulle heta Emma-Marit. De blev lite frustrerade för de tyckte inte att det var så fint "bara för att de bor i norge så behöver de ju inte ha konstiga dubbelnamn som många norrmänn". Hehe, men det blir det iaf inte för vi tyckte inte heller om det.
  26. 13
    Vi vet att vi ska få en flicka, så det underlättar ju när man ska tänka på namn. Slipper tänka på båda könen.

    Jag tycker Emma och Jennifer är fina namn, men Emma är så himla vanligt. Inte kul om det blir tre stycken i samma klass sen. Nathalie och Olivia är också fina. Jag tror att det blir Elise i andranamn i alla fall, släktnamn.

    Min syster lurade resten av min familj att våran dotter skulle heta Emma-Marit. De blev lite frustrerade för de tyckte inte att det var så fint "bara för att de bor i norge så behöver de ju inte ha konstiga dubbelnamn som många norrmänn". Hehe, men det blir det iaf inte för vi tyckte inte heller om det.
  27. Medlem sedan
    Jul 2009
    #14
    marit tyckte jag var jätte fiiiiint
  28. 14
    marit tyckte jag var jätte fiiiiint
  29. Medlem sedan
    May 2001
    #15

    Vi har bestämt oss

    Vi hade pratat lite löst redan innan vi visste att det faktiskt var en liten på gång och hade en liten lista med tjejnamn men med killnamn satt vi fast. När vi på RUL fick reda på att det blir en tjej (förmodligen!!) så bara blev hon Alice direkt, för oss båda. Ett namn som var med på listan men inte låg högst från början. Ett kriterium var att det skulle passa med storasyskonen Robert och Emma, och vara godkänt av dem med
    Mellannamn blir Matilda, efter att vi kollat igenom våra gamla släktingars fulla namn, efter min underbara gammelmoster.

    Sen får vi se om det blir som vi tänkt... Robbie hette Jeremias - tvärsäkert - genom hela graviditeten. Sen kom han och såg inte alls ut att heta det, så det var bara att tänka om. Men han fick behålla det som tredjenamn och heter Jean Robert Jeremias, Jean efter pappa (hans andranamn som också står först...)

    Cornelia är jättefint!
    Robbie nov -01 och Alice nov -09

    @->->- To walk on water you must leave the boat
  30. 15
    Vi har bestämt oss Vi hade pratat lite löst redan innan vi visste att det faktiskt var en liten på gång och hade en liten lista med tjejnamn men med killnamn satt vi fast. När vi på RUL fick reda på att det blir en tjej (förmodligen!!) så bara blev hon Alice direkt, för oss båda. Ett namn som var med på listan men inte låg högst från början. Ett kriterium var att det skulle passa med storasyskonen Robert och Emma, och vara godkänt av dem med
    Mellannamn blir Matilda, efter att vi kollat igenom våra gamla släktingars fulla namn, efter min underbara gammelmoster.

    Sen får vi se om det blir som vi tänkt... Robbie hette Jeremias - tvärsäkert - genom hela graviditeten. Sen kom han och såg inte alls ut att heta det, så det var bara att tänka om. Men han fick behålla det som tredjenamn och heter Jean Robert Jeremias, Jean efter pappa (hans andranamn som också står först...)

    Cornelia är jättefint!
  31. Medlem sedan
    Oct 2003
    #16
    Måste måste man väl inte men det känns inte riktigt rättvist för oss o inte ge sista ungen samma antal namn som de andra. Förslagen sinar ju helt klart men vi tror att vi har släktnamnet klart så nu är det bara 2 namn kvar
  32. 16
    Måste måste man väl inte men det känns inte riktigt rättvist för oss o inte ge sista ungen samma antal namn som de andra. Förslagen sinar ju helt klart men vi tror att vi har släktnamnet klart så nu är det bara 2 namn kvar
  33. Medlem sedan
    Jan 2001
    #17
    Vi har ett annat dilemma som handlar om rättvisa. De två första har vi döpt. Mest av tradition. Nu är vi inte längre medlem i svenska kyrkan och det känns bara som humbug att döpa den tredje. Men då var det det där med rättvisan. Och så vet jag ju vad min mamma kommer att säga.
  34. 17
    Vi har ett annat dilemma som handlar om rättvisa. De två första har vi döpt. Mest av tradition. Nu är vi inte längre medlem i svenska kyrkan och det känns bara som humbug att döpa den tredje. Men då var det det där med rättvisan. Och så vet jag ju vad min mamma kommer att säga.
  35. Medlem sedan
    Feb 2009
    #18
    när jag läser igenom svaren här så blir jag avis. jag och min sambo är inte överens för fem öre. min sambo kommer inte med några förslag alls. inte för att han inte är intresserad utan för att han inte kommer på något. jag vill verkligen att vår pojke ska heta Liam. älskar namnet sååå mycket. vet inte alls hur det kommer bli för min sambo tycker inte riktigt om det för det är engelskt. jag har kommit med säkert 10 seriösa förslag men bara fått nej. och det är inga konstiga namn alls. usch, hur farao löser man det?????
  36. 18
    när jag läser igenom svaren här så blir jag avis. jag och min sambo är inte överens för fem öre. min sambo kommer inte med några förslag alls. inte för att han inte är intresserad utan för att han inte kommer på något. jag vill verkligen att vår pojke ska heta Liam. älskar namnet sååå mycket. vet inte alls hur det kommer bli för min sambo tycker inte riktigt om det för det är engelskt. jag har kommit med säkert 10 seriösa förslag men bara fått nej. och det är inga konstiga namn alls. usch, hur farao löser man det?????
  37. Medlem sedan
    Jul 2005
    #19

    De är lugnt!

    Du kläcker namnförslaget direkt på förlossningen då de är klart, gör han protester så kan du ju spänna ögonen i honom och informera honom att du bör ju ha veto-rätt pga det du just gått igenom
    ~*~ Felix 071125 ~*~
    ~*~ Alva 091219 ~*~

    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
    lillaskruttan.blogspot.com
    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
  38. 19
    De är lugnt! Du kläcker namnförslaget direkt på förlossningen då de är klart, gör han protester så kan du ju spänna ögonen i honom och informera honom att du bör ju ha veto-rätt pga det du just gått igenom
  39. Medlem sedan
    Mar 2000
    #20
    Vi är överens om pojknamn. Flicka är lite klurigare, så vi jobbar vidare på det. Med de andra barnen har vi haft både pojk-och flicknamn klara när vi åkte till bb.
  40. 20
    Vi är överens om pojknamn. Flicka är lite klurigare, så vi jobbar vidare på det. Med de andra barnen har vi haft både pojk-och flicknamn klara när vi åkte till bb.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Romantiska namn / sago namn?
    By Prins-mamma in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-07-15, 08:30
  2. Namn, en del namn är ju unisex (enkät)
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 21:59
  3. Namn åt lillebror. 5 namn kvar på listan
    By hhkj in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 10:00
  4. Syrrans andra namn som första namn?
    By ansa71 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 08:23
  5. Vad tycker ni om dessa namn?(udda namn?)
    By Anonym in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-11-30, 19:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar