namn
_1001 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2009
    #1

    namn

    hej ja skrev ett inlägg i dec gruppen
    undrar om ni funderat på namn
    själv hade jag redan innan ja blev gravid kommit på vad de skulle heta om de vart en pojk eller flicka
    skulle vara kul att veta hur ni tänker ,funderingar osv...
    skulle ja fått en pojk skulle han ha hetat Samulel Christian Viking
    och en tjej Ida Cornelia Hildur
    nu blir det ju en tjej men namnet kanske inte passar när knodden kommer ut
    men kul iallafall att tänka och fundera på
    *kram*
  2. 1
    namn hej ja skrev ett inlägg i dec gruppen
    undrar om ni funderat på namn
    själv hade jag redan innan ja blev gravid kommit på vad de skulle heta om de vart en pojk eller flicka
    skulle vara kul att veta hur ni tänker ,funderingar osv...
    skulle ja fått en pojk skulle han ha hetat Samulel Christian Viking
    och en tjej Ida Cornelia Hildur
    nu blir det ju en tjej men namnet kanske inte passar när knodden kommer ut
    men kul iallafall att tänka och fundera på
    *kram*
  3. Medlem sedan
    Dec 2008
    #2
    Vi har diskuterat både innan jag blev gravid och under tiden, och efter långt om länge kommit överens... Vi tror ju att vi får en flicka och då blir det en Max (Maximilienne kanske) Lily Liora om det passar när vi väl får se vår lilla bebis...
    Vi har nog inte tänkt så mycket på killnamn eftersom vi är så inställda på en flicka.. Men det kommer väl i så fall sen...
  4. 2
    Vi har diskuterat både innan jag blev gravid och under tiden, och efter långt om länge kommit överens... Vi tror ju att vi får en flicka och då blir det en Max (Maximilienne kanske) Lily Liora om det passar när vi väl får se vår lilla bebis...
    Vi har nog inte tänkt så mycket på killnamn eftersom vi är så inställda på en flicka.. Men det kommer väl i så fall sen...
  5. Medlem sedan
    Jun 2009
    #3
    Flicknamn är klart. Jag har senare halvan av livet velat få en dotter så jag kunde döpa henne efter min mamma som dog när jag var 17. Men... Nu är det så illa att jag fått veta en massa om mamma, saker som gör att jag inte klarar att döpa mina barn efter henne. Låter grymt kanske, men så är det.
    Blir det en pojk har vi ännu inga namn på gång men blir det en flicka så blir det Maggie Leonora.
    Maggie är ett släktnamn från pappans sida och Leonora är nytt för oss.
    Pojkrna vi har heter Simon Karl Åge och Odin Hans Erik.
    Simon och Odin är nya namn, resten släktnamn från båda våra släkter.
  6. 3
    Flicknamn är klart. Jag har senare halvan av livet velat få en dotter så jag kunde döpa henne efter min mamma som dog när jag var 17. Men... Nu är det så illa att jag fått veta en massa om mamma, saker som gör att jag inte klarar att döpa mina barn efter henne. Låter grymt kanske, men så är det.
    Blir det en pojk har vi ännu inga namn på gång men blir det en flicka så blir det Maggie Leonora.
    Maggie är ett släktnamn från pappans sida och Leonora är nytt för oss.
    Pojkrna vi har heter Simon Karl Åge och Odin Hans Erik.
    Simon och Odin är nya namn, resten släktnamn från båda våra släkter.
  7. Medlem sedan
    Jul 2009
    #4
    åhhhh Odin det var ett fint namn
    jag gillag gammla namn som Tor,Viking,Oden, Frej,Freja,Svea mm
    finns sååå mycket fina namn
  8. 4
    åhhhh Odin det var ett fint namn
    jag gillag gammla namn som Tor,Viking,Oden, Frej,Freja,Svea mm
    finns sååå mycket fina namn
  9. Medlem sedan
    Jun 2009
    #5
    Oh det är ju det roligaste, att leta namn och diskutera!!! Så här tänker vi:

    Pojke: X Lars Simon (X står för alla tänkbara "förstanamn vi har, Lars är efter min sambo, hans far och min far, Simon efter en älskad kusin som blev mördad för ung).

    Flicka: X Maja-Lena (efter blivande mormor och farmor som heter Maja respektive Lena).

    "X:en" som vi funderar på är
    pojke: Eskil, Alfred, Bertil
    flicka: Heddy, Tjorven, Kerstin

    Sen har ju jag en drös namn som min sambo ratat som: Aslak, Hedvig, Hildur (fint eller hur MS Q). Jag har å andra sidan sagt nej till hans förslag Lilly och Hilda.
  10. 5
    Oh det är ju det roligaste, att leta namn och diskutera!!! Så här tänker vi:

    Pojke: X Lars Simon (X står för alla tänkbara "förstanamn vi har, Lars är efter min sambo, hans far och min far, Simon efter en älskad kusin som blev mördad för ung).

    Flicka: X Maja-Lena (efter blivande mormor och farmor som heter Maja respektive Lena).

    "X:en" som vi funderar på är
    pojke: Eskil, Alfred, Bertil
    flicka: Heddy, Tjorven, Kerstin

    Sen har ju jag en drös namn som min sambo ratat som: Aslak, Hedvig, Hildur (fint eller hur MS Q). Jag har å andra sidan sagt nej till hans förslag Lilly och Hilda.
  11. Medlem sedan
    Jul 2009
    #6
    *skratt*
    eskil e jättefint
    och måste säga att Hildur e suuper fiint
    jag heter hildur,min mor heter det,min moror och min mammas farmor säkert flera....

    men du e Tjorven verkligen ett namn?
    trodde hon på saltkråkan bara hette så för att hon var knubbig
  12. 6
    *skratt*
    eskil e jättefint
    och måste säga att Hildur e suuper fiint
    jag heter hildur,min mor heter det,min moror och min mammas farmor säkert flera....

    men du e Tjorven verkligen ett namn?
    trodde hon på saltkråkan bara hette så för att hon var knubbig
  13. Medlem sedan
    Jul 2009
    #7
    skulle stå mormor hahaha
  14. 7
    skulle stå mormor hahaha
  15. Medlem sedan
    Jul 2009
    #8
    nu måste ja ju skaffa fler barn efter denna tös.... med alla dessa fina namn det blir många barn det *skratt*
  16. 8
    nu måste ja ju skaffa fler barn efter denna tös.... med alla dessa fina namn det blir många barn det *skratt*
  17. Medlem sedan
    Jul 2000
    #9

    Vi har tjejnamn klart

    och det skulle bli ELSA Elisabet Sofia (Elsa och Sofia efter makens avlidna farmor och Elisabet efter min nyligen avlidna mormor). "Tyvärr" verkar det som om vi inte kommer få användning av våra tjejnamn. Svärfar har sagt att det blir en kille, och eftersom han aldrig haft fel så litar vi på honom .
    Då var problemet killnamn. Jag har jättesvårt för att hitta fina killnamn. Alvin, Melvin, Vilmer, Max och Sander gillar jag, men jag har en känsla av att maken inte gillar något av dem . Vi har grymt olika smak när det gäller namn nämligen.
    Har funderat på släktnamn, men alla har vi använt känns det som. Det som finns kvar är väl Martin efter makens morfar eller Henning efter min farfar, men inget av dem känns lockande. Maken sa på skämt att vi får väl göra om Elsa/Elisabet (Elsa är en kortform av Elisabet) till Einar, men jag känner mig inte så lockad av det faktiskt .
    Paulina 001213, Simone 020804, Victor 040802 och Axel 100111
    ~http://angosdagar.blogspot.com/~ Vardagsbloggen
    ~http://matbak.blogspot.com~ Mat- och bakbloggen
    ~http://bokfilm.blogspot.com~ Bok- och filmbloggen
  18. 9
    Vi har tjejnamn klart och det skulle bli ELSA Elisabet Sofia (Elsa och Sofia efter makens avlidna farmor och Elisabet efter min nyligen avlidna mormor). "Tyvärr" verkar det som om vi inte kommer få användning av våra tjejnamn. Svärfar har sagt att det blir en kille, och eftersom han aldrig haft fel så litar vi på honom .
    Då var problemet killnamn. Jag har jättesvårt för att hitta fina killnamn. Alvin, Melvin, Vilmer, Max och Sander gillar jag, men jag har en känsla av att maken inte gillar något av dem . Vi har grymt olika smak när det gäller namn nämligen.
    Har funderat på släktnamn, men alla har vi använt känns det som. Det som finns kvar är väl Martin efter makens morfar eller Henning efter min farfar, men inget av dem känns lockande. Maken sa på skämt att vi får väl göra om Elsa/Elisabet (Elsa är en kortform av Elisabet) till Einar, men jag känner mig inte så lockad av det faktiskt .
  19. Medlem sedan
    Jul 2009
    #10
    Henning var vell endå fint tycker jag iallafall
  20. 10
    Henning var vell endå fint tycker jag iallafall
  21. Medlem sedan
    Jul 2007
    #11
    Nej nej nej, prata inte om namn! Jag får magsår bara jag tänker på att vi faktiskt måste enas om ett namn till denna lilla parvel. Själv har jag väl några hyfsade namnförslag på g, men tror ni att maken har samma smak som mig? för att inte tala om barnens viljor Ja jisses, det lär utbryta ett mindre krig här i byn innan vi lyckats enas När lilltösen kom för 2 år sen grät äldsta sonen i dagar när han insåg att vi inte tänkte döpa henne till det han ville, hur eller hur är det ju faktiskt vi vuxna som bestämmer i slutändan även om vi gärna diskuterar namnförslag med syskonen och låter dem tycka till. Vem vet, kanske det är en liten Ebba i magen denna gång till sonens lycka
  22. 11
    Nej nej nej, prata inte om namn! Jag får magsår bara jag tänker på att vi faktiskt måste enas om ett namn till denna lilla parvel. Själv har jag väl några hyfsade namnförslag på g, men tror ni att maken har samma smak som mig? för att inte tala om barnens viljor Ja jisses, det lär utbryta ett mindre krig här i byn innan vi lyckats enas När lilltösen kom för 2 år sen grät äldsta sonen i dagar när han insåg att vi inte tänkte döpa henne till det han ville, hur eller hur är det ju faktiskt vi vuxna som bestämmer i slutändan även om vi gärna diskuterar namnförslag med syskonen och låter dem tycka till. Vem vet, kanske det är en liten Ebba i magen denna gång till sonens lycka
  23. Medlem sedan
    Feb 2006
    #12
    Släktnamnen (andra namnen)är ganska färdiga, det gäller bara att välja!
    Förnamnen har vi mååånga denna gång! gäller bara att enas!

    Andranamn tjej: Louise (efter sambons mamma som tog livet av sig när han var 5 år) och kanske alma efter min morfarsmor.

    Andranamn kille: Mattias (efter sambon) och kanske nils efter min pappas andranamn.

    Förnamn kille: Loke, Caspian, Alfred, Diesel, Ossian, mfl
    tjej: Celina, Isilya, Aline, Tilia mfl

    som sagt, har en hel dröööös med fina namn, vi måste bara minska ner dem
  24. 12
    Släktnamnen (andra namnen)är ganska färdiga, det gäller bara att välja!
    Förnamnen har vi mååånga denna gång! gäller bara att enas!

    Andranamn tjej: Louise (efter sambons mamma som tog livet av sig när han var 5 år) och kanske alma efter min morfarsmor.

    Andranamn kille: Mattias (efter sambon) och kanske nils efter min pappas andranamn.

    Förnamn kille: Loke, Caspian, Alfred, Diesel, Ossian, mfl
    tjej: Celina, Isilya, Aline, Tilia mfl

    som sagt, har en hel dröööös med fina namn, vi måste bara minska ner dem
  25. Medlem sedan
    Feb 2009
    #13
    Jaopp...klartt e de..
    Pojk blir Harry Anders Rolf, efter Anders morfar, han själv då (pappa) o Anders pappa..
    Flicka blir Sally Svea Katarina....Svea efter min farmor o Katarina efter Anders storasyster...
  26. 13
    Jaopp...klartt e de..
    Pojk blir Harry Anders Rolf, efter Anders morfar, han själv då (pappa) o Anders pappa..
    Flicka blir Sally Svea Katarina....Svea efter min farmor o Katarina efter Anders storasyster...
  27. Medlem sedan
    Aug 2009
    #14
    Förra gången hade vi bestämt namnet ett år innan jag blev gravid men så när det var dax kändes det inte rätt.

    Hon skulle heta Jaquline efter (pappas avlidna favoritmoster) men så kändes det för stort och krongligt så nu blev det bara Aline (liksom en enklare variant)

    Nu har vi många namn på g.
    Inte många vi båda är sams över men "Luc" hade vi bestämt förra gången så det namnet har vi kvar eftersom det blev en tjej förra gången....

    Nu lobbar jag för Noëlle men har lite motstånd
    maken vill ha Sussane men det känns inte franskt alls för mig. Faktist tråkigt jämfört med de andra alt.

    Charlene är en av hans favoriter men jag råkar veta att han var kär i en tjej som hette så när han gick i skolan.
    André var en av mina förslag (av samma anledning) fniss
  28. 14
    Förra gången hade vi bestämt namnet ett år innan jag blev gravid men så när det var dax kändes det inte rätt.

    Hon skulle heta Jaquline efter (pappas avlidna favoritmoster) men så kändes det för stort och krongligt så nu blev det bara Aline (liksom en enklare variant)

    Nu har vi många namn på g.
    Inte många vi båda är sams över men "Luc" hade vi bestämt förra gången så det namnet har vi kvar eftersom det blev en tjej förra gången....

    Nu lobbar jag för Noëlle men har lite motstånd
    maken vill ha Sussane men det känns inte franskt alls för mig. Faktist tråkigt jämfört med de andra alt.

    Charlene är en av hans favoriter men jag råkar veta att han var kär i en tjej som hette så när han gick i skolan.
    André var en av mina förslag (av samma anledning) fniss
  29. Medlem sedan
    Aug 2009
    #15
    Ha! Lite franskt där med! Är ni fransksläktade eller gillade ni bara namnen? Lily är en av makens favoriter men det är ett smeknamn jag vuxit upp med så det känns konstigt för mitt barn.

    Maximillian för en kille kanske?
  30. 15
    Ha! Lite franskt där med! Är ni fransksläktade eller gillade ni bara namnen? Lily är en av makens favoriter men det är ett smeknamn jag vuxit upp med så det känns konstigt för mitt barn.

    Maximillian för en kille kanske?
  31. Medlem sedan
    Aug 2009
    #16
    Odin är nog ganska ovanligt?
    Häftigt! Jag skulle vilja välja fornnordiska namn men nu gjode vi en deal med namnen så nu blir det franska namn.

    (dealen var svenska förnamn + franskt efternamn eller franska förnamn+mitt efternamn, eh, svenskt)
  32. 16
    Odin är nog ganska ovanligt?
    Häftigt! Jag skulle vilja välja fornnordiska namn men nu gjode vi en deal med namnen så nu blir det franska namn.

    (dealen var svenska förnamn + franskt efternamn eller franska förnamn+mitt efternamn, eh, svenskt)
  33. Medlem sedan
    Aug 2009
    #17
    attans!

    Nu smet mitt inlägg! Skulle ju skriva mera!

    Jag vet en massa om min mans döda pappa också men vi tänker ändå ta hans namn om vi får en pojke...

    Trots allt är ju kärleken dem imellan det som räknades.
    Ja, visst kan kännas lite konstigt med "bagaget" men det är ju din kärlek till henne som är grejen?

    Vad är det som har hänt? Jag vill inte snoka men vill du berätta är jag mycket intresserad. Vi kan prata med mess om du inte vill skriva här...
  34. 17
    attans!

    Nu smet mitt inlägg! Skulle ju skriva mera!

    Jag vet en massa om min mans döda pappa också men vi tänker ändå ta hans namn om vi får en pojke...

    Trots allt är ju kärleken dem imellan det som räknades.
    Ja, visst kan kännas lite konstigt med "bagaget" men det är ju din kärlek till henne som är grejen?

    Vad är det som har hänt? Jag vill inte snoka men vill du berätta är jag mycket intresserad. Vi kan prata med mess om du inte vill skriva här...
  35. Medlem sedan
    Aug 2009
    #18
    Visst är det surt när ens partner ratar de finaste namnen?!?

    Synd att man måste komma överäns! ; )
  36. 18
    Visst är det surt när ens partner ratar de finaste namnen?!?

    Synd att man måste komma överäns! ; )
  37. Medlem sedan
    Jul 2009
    #19
    Vårat barn har egentligen bara ett namn och det är Knut. Det har knodden hetat nästan sedan början och vi har alltid trott att det varit en kille. Sedan Rul är vi nästan ännu mer säkra på att det är en kille då vi tydligt såg något som stack ut mellan bena.

    Annars så gillar jag i princip alla namn som börjar på Al- som: Alma, Allan, Alfred, Alfons, Albert, Alice osv. För tjej har vi också pratat om Majken.
  38. 19
    Vårat barn har egentligen bara ett namn och det är Knut. Det har knodden hetat nästan sedan början och vi har alltid trott att det varit en kille. Sedan Rul är vi nästan ännu mer säkra på att det är en kille då vi tydligt såg något som stack ut mellan bena.

    Annars så gillar jag i princip alla namn som börjar på Al- som: Alma, Allan, Alfred, Alfons, Albert, Alice osv. För tjej har vi också pratat om Majken.
  39. Medlem sedan
    Aug 2009
    #20
    Alvin är lite väl vanlig nu men annars fint.
    (vi känner 4 barn med det namnet och 2 Albin)

    Vad gillar gubben för namn då?
  40. 20
    Alvin är lite väl vanlig nu men annars fint.
    (vi känner 4 barn med det namnet och 2 Albin)

    Vad gillar gubben för namn då?
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Romantiska namn / sago namn?
    By Prins-mamma in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-07-15, 08:30
  2. Namn, en del namn är ju unisex (enkät)
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 21:59
  3. Namn åt lillebror. 5 namn kvar på listan
    By hhkj in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 10:00
  4. Syrrans andra namn som första namn?
    By ansa71 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 08:23
  5. Vad tycker ni om dessa namn?(udda namn?)
    By Anonym in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-11-30, 19:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar