BB-väska?
_0909 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2003
    #1

    BB-väska?

    Det slog mig igår att jag kanske borde börja packa en sån... Men vad sjutton behöver man ha med sig? Vad har du packat/tänkt packa? Och i vilken sorts väska?

    Tycker att jag borde veta, men det är ju evigheter sen jag fick barn förra gången!
  2. 1
    BB-väska? Det slog mig igår att jag kanske borde börja packa en sån... Men vad sjutton behöver man ha med sig? Vad har du packat/tänkt packa? Och i vilken sorts väska?

    Tycker att jag borde veta, men det är ju evigheter sen jag fick barn förra gången!
  3. Medlem sedan
    Feb 2002
    #2
    Vill också ha tips! Jag har hittills slängt ner:

    Två ombyten till bebisen, ett i stl 50 och ett i 56.
    Ett ombyte till mig.
    Två olika bärsjalar.
    Amningsinlägg (varför vet jag inte, kommer inte att stanna tills mjölken runnit till. Men OM jag behöver vara kvar är det en sak som jag inte litar på att maken fixar att hämta åt mig, till skillnad från övriga grejer)
    Det vanliga som brukar finnas i en toalettväska.

    Bindor och engångstrosor finns på förlossningen och BB, likaså blöjor för första tiden.

    Mat och snacks ska packas ner, framför allt till maken som kan få tillbringa många timmar på förlossningen utan att ha rätt till maten som serveras...
  4. 2
    Vill också ha tips! Jag har hittills slängt ner:

    Två ombyten till bebisen, ett i stl 50 och ett i 56.
    Ett ombyte till mig.
    Två olika bärsjalar.
    Amningsinlägg (varför vet jag inte, kommer inte att stanna tills mjölken runnit till. Men OM jag behöver vara kvar är det en sak som jag inte litar på att maken fixar att hämta åt mig, till skillnad från övriga grejer)
    Det vanliga som brukar finnas i en toalettväska.

    Bindor och engångstrosor finns på förlossningen och BB, likaså blöjor för första tiden.

    Mat och snacks ska packas ner, framför allt till maken som kan få tillbringa många timmar på förlossningen utan att ha rätt till maten som serveras...
  5. Medlem sedan
    Dec 2006
    #3
    är det inte helt galet ojämställt att partnern inte får mat?
    På "vårt" BB fick iofs min man macka och så, men bara hotet om att de inte ska få det...
  6. 3
    är det inte helt galet ojämställt att partnern inte får mat?
    På "vårt" BB fick iofs min man macka och så, men bara hotet om att de inte ska få det...
  7. Medlem sedan
    Dec 2006
    #4
    Vi har packat:
    Bäbiskläder (body, mössa, sockor)
    Bärsjal
    En filt (eller ska iaf packa det...)
    Mjukisbyxor
    Rena tröjor
    Amnings-BH + en omgång ilägg, tror inte min amning är igång när vi åker hem, och om den är det finns Apotek i bottenplan.
    Schampo o balsam (vilket vi glömde förra ggn = hemst att tvätta håret i parfymfri steriltvål (svintovarning))
    Gravidpapper
    Födslobrev
    Videokamera + kamera
    Olja att smörja mellangården med i krystskedet
    tofflor
    I väskan ligger även en lista där tex bilbarnstol står som "kom-ihåg"

    oojojoj, vilken lista, det är säkert inte allt, men lite tips iaf!
    Vi har packat i en bag, men kan tänka mig att det blir en plastkasse med sista-sekunden-grejer också.
  8. 4
    Vi har packat:
    Bäbiskläder (body, mössa, sockor)
    Bärsjal
    En filt (eller ska iaf packa det...)
    Mjukisbyxor
    Rena tröjor
    Amnings-BH + en omgång ilägg, tror inte min amning är igång när vi åker hem, och om den är det finns Apotek i bottenplan.
    Schampo o balsam (vilket vi glömde förra ggn = hemst att tvätta håret i parfymfri steriltvål (svintovarning))
    Gravidpapper
    Födslobrev
    Videokamera + kamera
    Olja att smörja mellangården med i krystskedet
    tofflor
    I väskan ligger även en lista där tex bilbarnstol står som "kom-ihåg"

    oojojoj, vilken lista, det är säkert inte allt, men lite tips iaf!
    Vi har packat i en bag, men kan tänka mig att det blir en plastkasse med sista-sekunden-grejer också.
  9. Medlem sedan
    Nov 2006
    #5
    En toalettrulle Tyckte deras papper på toaletten var så hårt. Även kamera och videokamera är nerpackat.
  10. 5
    En toalettrulle Tyckte deras papper på toaletten var så hårt. Även kamera och videokamera är nerpackat.
  11. Medlem sedan
    Aug 2008
    #6
    Kläder till mig och bebis, hygienprylar, kamera, videokamera, filt till bebis, amningsBH, innetofflor...

    Glöm inte Lypsyl - man blir torr om läpparna av lustgasen!

    Jag packar också ner Laxoberal. Tycker det är oerhört svårt att få till "nr 2" efter förlossningen, så dessa laxerande droppar har varit till stor hjälp...
    Tre söner födda 02, 05, 09. Gravid med BF 120619.
  12. 6
    Kläder till mig och bebis, hygienprylar, kamera, videokamera, filt till bebis, amningsBH, innetofflor...

    Glöm inte Lypsyl - man blir torr om läpparna av lustgasen!

    Jag packar också ner Laxoberal. Tycker det är oerhört svårt att få till "nr 2" efter förlossningen, så dessa laxerande droppar har varit till stor hjälp...
  13. Medlem sedan
    Dec 2006
    #7
    Laxoberal...? Hm, är det något man köper på Apan eller?
  14. 7
    Laxoberal...? Hm, är det något man köper på Apan eller?
  15. Medlem sedan
    Sep 2003
    #8
    Kära nån, nu blir jag stressad! Har inte tänkt alls på BB-väskan alls. Men det börjar ju snart bli dags.... Tips är att ta med extra värktabletter mot eftervärkarna, jag tyckte det var jobbigt att be om tabletter hela tiden. Sist tog jag med mig några starka, receptbelagda, men som man kan ta när man ammar och är nyförlöst (minns tyvärr inte vad de heter?). Laddare till kameror och videokameror är också ett bra tips.
  16. 8
    Kära nån, nu blir jag stressad! Har inte tänkt alls på BB-väskan alls. Men det börjar ju snart bli dags.... Tips är att ta med extra värktabletter mot eftervärkarna, jag tyckte det var jobbigt att be om tabletter hela tiden. Sist tog jag med mig några starka, receptbelagda, men som man kan ta när man ammar och är nyförlöst (minns tyvärr inte vad de heter?). Laddare till kameror och videokameror är också ett bra tips.
  17. Medlem sedan
    Aug 2008
    #9
    Ja, finns på apoteket. Det står att man ska ta tio droppar om dagen, tror jag, men det är nog om man är helt förstoppad. Jag brukar börja med fem, fler droppar så får jag magknip. Man ska bara ta det tillfälligt, men för att få igång magen efter förlossningen tycker jag det är toppen .
    Tre söner födda 02, 05, 09. Gravid med BF 120619.
  18. 9
    Ja, finns på apoteket. Det står att man ska ta tio droppar om dagen, tror jag, men det är nog om man är helt förstoppad. Jag brukar börja med fem, fler droppar så får jag magknip. Man ska bara ta det tillfälligt, men för att få igång magen efter förlossningen tycker jag det är toppen .
  19. Medlem sedan
    May 1999
    #10
    Jag är helt galen och tänker flytta in på förlossningen/BB!!! Jag har med mig 4 ombyten till bebis...... bara för att kläderna är så söta och jag kan inte bestämma mig vad h*n skall få åka hem i. Jag packar bebis saker i skötväskan där jag även har lite hygienprylar packat. Sen har jag min handväska som är i size hockeytrunk! I den har jag mp3-spelare, mobil, mobilhögtalare, laddare, lypsyl osv. Allt sånt som jag alltid har med mig Sen blir det en väska till för mig och pappan med ombyteskläder och hygien (schampo/balsam, duschcreme, lotion, deo osv). Har gjort misstaget 2ggr att åka till förlossningen i mammabyxor och inte haft nåt annat att åka hem i. Då fick man försöka knyta upp dem med gummisnoddar i sidorna *S* Så denna gång åker det med ett par mjukisar med snörning i midjan.
  20. 10
    Jag är helt galen och tänker flytta in på förlossningen/BB!!! Jag har med mig 4 ombyten till bebis...... bara för att kläderna är så söta och jag kan inte bestämma mig vad h*n skall få åka hem i. Jag packar bebis saker i skötväskan där jag även har lite hygienprylar packat. Sen har jag min handväska som är i size hockeytrunk! I den har jag mp3-spelare, mobil, mobilhögtalare, laddare, lypsyl osv. Allt sånt som jag alltid har med mig Sen blir det en väska till för mig och pappan med ombyteskläder och hygien (schampo/balsam, duschcreme, lotion, deo osv). Har gjort misstaget 2ggr att åka till förlossningen i mammabyxor och inte haft nåt annat att åka hem i. Då fick man försöka knyta upp dem med gummisnoddar i sidorna *S* Så denna gång åker det med ett par mjukisar med snörning i midjan.
  21. Medlem sedan
    Feb 2003
    #11

    Skötväskan var en bra idé!

    Den snor jag! Då räcker det nog med en ryggsäck till det andra. För övrigt - alla som tror att jag kommit igång med att packa räcker upp en hand!
  22. 11
    Skötväskan var en bra idé! Den snor jag! Då räcker det nog med en ryggsäck till det andra. För övrigt - alla som tror att jag kommit igång med att packa räcker upp en hand!
  23. Medlem sedan
    Aug 2009
    #12
    jag har gjort precis som du. har packat flera uppsättningar kläder. Men planerar juatt stanna i alla fall 2 dygn. packade också i skötväskan. Bra tips med andra byxor än mamma byxor.
  24. 12
    jag har gjort precis som du. har packat flera uppsättningar kläder. Men planerar juatt stanna i alla fall 2 dygn. packade också i skötväskan. Bra tips med andra byxor än mamma byxor.
  25. Medlem sedan
    Dec 2006
    #13
    Till BB

    *Tofflor till dig+ sockar

    *Mysdress till dig, amningströja

    *Bindor- kan hända att du får gratis när du är på bb!

    *Amnings BH (rekommenderar VARMT apotekets Carefix amnings/stödbh- mailar länk)

    *Xylocainsalva att ha vid ”mynningen” fram& bak på sig själv vid jobbiga toabesök…

    *Godis, choklad, Dextrosol

    *Sportflaska m saft för energi under förlossningen (även smidigt sen när du ligger i sängen, är törstig& öm överallt& inte orkar gå upp m.m.)

    *Något för pappan att äta (även till kvällen om det tar lång tid lr om han ska sova över)

    *Något att dricka

    *Snodd till håret

    *Sköna mjuka trosor (bb har otroligt fula men ack så sköna genomskinliga trosor som rekommenderas att ta ett gäng av då du är där)

    *Kamera

    *Tidning/bok

    *Egen musik (bränn en cd m blandad musik, båda att ha under förlossningen& efteråt för ev avkoppling)

    *Cd-spelare- kan finnas att tillgå på plats

    *Kläder till liten i stl 46-50
    2 pyjamasar, bodys, mjuka tunna mysbyxor, sockar, mössa för både ute& inne, ytterkläder till bebis

    *MVC- Journalen

    *Landstingsbricka i id-handling

    *Schampo/balsam

    *Tandkräm& tandborste

    *Kräm/lotion

    *Gosfilt till bebis

    *Mobiltelefon+ laddare

    *Tel nr till anhöriga

    *Papper& penna

    *Lite pengar

    * Första gången du kissar; Glöm INTE att använda handduschen under hela tiden du kissar, annars SVIDER det…
  26. 13
    Till BB

    *Tofflor till dig+ sockar

    *Mysdress till dig, amningströja

    *Bindor- kan hända att du får gratis när du är på bb!

    *Amnings BH (rekommenderar VARMT apotekets Carefix amnings/stödbh- mailar länk)

    *Xylocainsalva att ha vid ”mynningen” fram& bak på sig själv vid jobbiga toabesök…

    *Godis, choklad, Dextrosol

    *Sportflaska m saft för energi under förlossningen (även smidigt sen när du ligger i sängen, är törstig& öm överallt& inte orkar gå upp m.m.)

    *Något för pappan att äta (även till kvällen om det tar lång tid lr om han ska sova över)

    *Något att dricka

    *Snodd till håret

    *Sköna mjuka trosor (bb har otroligt fula men ack så sköna genomskinliga trosor som rekommenderas att ta ett gäng av då du är där)

    *Kamera

    *Tidning/bok

    *Egen musik (bränn en cd m blandad musik, båda att ha under förlossningen& efteråt för ev avkoppling)

    *Cd-spelare- kan finnas att tillgå på plats

    *Kläder till liten i stl 46-50
    2 pyjamasar, bodys, mjuka tunna mysbyxor, sockar, mössa för både ute& inne, ytterkläder till bebis

    *MVC- Journalen

    *Landstingsbricka i id-handling

    *Schampo/balsam

    *Tandkräm& tandborste

    *Kräm/lotion

    *Gosfilt till bebis

    *Mobiltelefon+ laddare

    *Tel nr till anhöriga

    *Papper& penna

    *Lite pengar

    * Första gången du kissar; Glöm INTE att använda handduschen under hela tiden du kissar, annars SVIDER det…
  27. Medlem sedan
    Aug 2009
    #14
    tack så himla mycket för dessa råd. Nu har jag packat bebisväska å håller på med min egna väska
  28. 14
    tack så himla mycket för dessa råd. Nu har jag packat bebisväska å håller på med min egna väska
  29. Medlem sedan
    Feb 2002
    #15
    Det svider inte om man inte har spruckit, något som många glömmer att nämna. Jag var livrädd första gången jag skulle kissa efter första förlossningen, men det var ingen fara alls. Bara lite skrubbsår. Och efter andra kändes inget, då hade jag inte spruckit alls!
  30. 15
    Det svider inte om man inte har spruckit, något som många glömmer att nämna. Jag var livrädd första gången jag skulle kissa efter första förlossningen, men det var ingen fara alls. Bara lite skrubbsår. Och efter andra kändes inget, då hade jag inte spruckit alls!
  31. Medlem sedan
    Dec 2006
    #16
    Det där stämmer faktsikt inte, iaf inte för mig! jag sprack inte det minsta, men visst 17 sved det iaf!! Det har inte bara m om man spricker att göra utan om att slidan har varit så evinnerligt uttänjd, att huden omkring slidan är "stressad" och därför är det såååå skönt m ljummet vatten när man kissar.. Likadant kan det va skönt att smörja "läpparna" med vaselin
  32. 16
    Det där stämmer faktsikt inte, iaf inte för mig! jag sprack inte det minsta, men visst 17 sved det iaf!! Det har inte bara m om man spricker att göra utan om att slidan har varit så evinnerligt uttänjd, att huden omkring slidan är "stressad" och därför är det såååå skönt m ljummet vatten när man kissar.. Likadant kan det va skönt att smörja "läpparna" med vaselin

Liknande trådar

  1. BB-väska
    By förstalillen in forum _1011 Novemberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 19:29
  2. BB-väska
    By guppi in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 16:48
  3. Väska!!!
    By Blivande student in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 21:20
  4. Typ av BB-väska?
    By Karin Lovisa in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 21:01
  5. PS II, väska
    By j-fr in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 17:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar