hjälp en rookie
Många barn
  1. Medlem sedan
    Sep 1999
    #1

    hjälp en rookie

    hur gör ni med flera barn på olika ställen vid hämtning?
    Jag håller på att bli tokig att ta med alla småbarn in på skolan varje dag.
    Bebisen börjar antingen skrika eller blir överfallen av alltför närgågna skolbarn och de två andra springer åt oliak håll och försvinner/gnäller/sätter sig på tvären/ska bara ja ni vet....

    Hur löser ni hämtningssituationen?
    Äldsta är sju år och går i tvåan.
  2. 1
    hjälp en rookie hur gör ni med flera barn på olika ställen vid hämtning?
    Jag håller på att bli tokig att ta med alla småbarn in på skolan varje dag.
    Bebisen börjar antingen skrika eller blir överfallen av alltför närgågna skolbarn och de två andra springer åt oliak håll och försvinner/gnäller/sätter sig på tvären/ska bara ja ni vet....

    Hur löser ni hämtningssituationen?
    Äldsta är sju år och går i tvåan.
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2
    vi har ju 6 barn tillsammans jag o sambon,fast bara ett ihop liksom...ha ha

    Sambons barn är 16 o 18 och bor inte hos oss utan hos sin mamma 20 mil från oss.Mina killar sen ett tidigare förhållande är 6,12 och 14(de bor varannan vecka ) och sen har vi minstingen ihop 1 år.

    Ibland är familjen liten: dvs jag o sambon o minstingen o veckan efter är det 4 barn o vi vuxna och ibland när sambons barn är här med är vi 8 st.

    Jag har inga bra tips att komma med.Kan pappan hämta ? nån annan? nån passa barnen en stund medan du hämtar ? nån du kan göra sällskap med o hämta samtidigt som kan passa småbarnen vid hämtning...?
  4. 2
    vi har ju 6 barn tillsammans jag o sambon,fast bara ett ihop liksom...ha ha

    Sambons barn är 16 o 18 och bor inte hos oss utan hos sin mamma 20 mil från oss.Mina killar sen ett tidigare förhållande är 6,12 och 14(de bor varannan vecka ) och sen har vi minstingen ihop 1 år.

    Ibland är familjen liten: dvs jag o sambon o minstingen o veckan efter är det 4 barn o vi vuxna och ibland när sambons barn är här med är vi 8 st.

    Jag har inga bra tips att komma med.Kan pappan hämta ? nån annan? nån passa barnen en stund medan du hämtar ? nån du kan göra sällskap med o hämta samtidigt som kan passa småbarnen vid hämtning...?
  5. Medlem sedan
    Sep 1999
    #3
    hej!
    tack för svaret.
    tyvärr nej på allt.
    Vi har inga barnvakter öht någonsin. Pappan jobbar till minst 17 varje dag och jag känner ingen som jag kanhämta ihop med (efterosn jag knappt känner någon öht...)

    men tack för svaret.
    Mysigt med bara en liten ibland.

    //Malin
  6. 3
    hej!
    tack för svaret.
    tyvärr nej på allt.
    Vi har inga barnvakter öht någonsin. Pappan jobbar till minst 17 varje dag och jag känner ingen som jag kanhämta ihop med (efterosn jag knappt känner någon öht...)

    men tack för svaret.
    Mysigt med bara en liten ibland.

    //Malin
  7. Medlem sedan
    Jan 2006
    #4
    Klarar äldsta av att själv ta på sig och gå ut på skolgården när skolan slutar och du står där och väntar med syskonen? Då kan kanske mellansyskonen leka lite och blir inte lika rastlösa. Bebisen kan ligga kvar i vagnen eller bilbarnstolen. Lycka till!
  8. 4
    Klarar äldsta av att själv ta på sig och gå ut på skolgården när skolan slutar och du står där och väntar med syskonen? Då kan kanske mellansyskonen leka lite och blir inte lika rastlösa. Bebisen kan ligga kvar i vagnen eller bilbarnstolen. Lycka till!
  9. en flicka till
    #5
    Hur jag löste det? Jaadu... det var ju rejält jobbigt. Bar de två minsta och föste tvååringen framför mig upp och nerför trappor. Och så alla grejor regnkläder, extrakläder mm mm. Och när man äntligen kommit ut så fick man gå tillbaka efter ngt glömt. Nu har jag ju nästan glömt bort hur det var, men visst var det nästan omöjligt. Nu är ju din stora så stor så han/hon borde ju klara sig ut/in själv om du ringer in och väntar utanför.
  10. 5
    Hur jag löste det? Jaadu... det var ju rejält jobbigt. Bar de två minsta och föste tvååringen framför mig upp och nerför trappor. Och så alla grejor regnkläder, extrakläder mm mm. Och när man äntligen kommit ut så fick man gå tillbaka efter ngt glömt. Nu har jag ju nästan glömt bort hur det var, men visst var det nästan omöjligt. Nu är ju din stora så stor så han/hon borde ju klara sig ut/in själv om du ringer in och väntar utanför.
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    Det beror förstås på hur skolan ser ut och så, men jag har mina två yngsta kvar i vagn utanför skolan (mur och grind emellan dem och gatan). Oftast kommer skolbarnen (2an och 0an) ut själva till oss. OM jag måste gå in finns det oftast en rastvakt eller annan hämtadnbde förälder som ser till att småbarnen inte blir överfallna - i undantagsfall tar jag med dem in (om de är ledsna - men de somnar oftast under den där promenaden). Efter en tid lär man känna några av de andra barnen och då kanske du kan värva ngn till Imsevimse spindel sjungare medan du smiter in (om det inte tar för lång tid inne alltså).
  12. 6
    Det beror förstås på hur skolan ser ut och så, men jag har mina två yngsta kvar i vagn utanför skolan (mur och grind emellan dem och gatan). Oftast kommer skolbarnen (2an och 0an) ut själva till oss. OM jag måste gå in finns det oftast en rastvakt eller annan hämtadnbde förälder som ser till att småbarnen inte blir överfallna - i undantagsfall tar jag med dem in (om de är ledsna - men de somnar oftast under den där promenaden). Efter en tid lär man känna några av de andra barnen och då kanske du kan värva ngn till Imsevimse spindel sjungare medan du smiter in (om det inte tar för lång tid inne alltså).
  13. Medlem sedan
    Sep 1999
    #7
    Tack för era svar.
    Hade hon slutat direkt efter skolan hade det inte varit några problem, då får hon gå upp till parkeringen själv så väntar jag där.
    Nu går hon på fritids ett par timmar...
    Jag funderade på om hon kunde få en klocka och komma upp till parekringen men fårgan är om det funkar och hon fixar det. Känns jobbigt att ringa varje dag till fritids vilket jag gör de dagar jag märker på de andra (f ö 5 och snart 4 år) att det inte finns en shans att det kommer att funka.
    En jobbig faktor är att det är ett par stycken ungar på skolan som är riktigt distanslösa, de kastar sig på mig och hänger i mina armar och ska pussa bebisen på munnen så honom lämnar jag inte en sekund.
  14. 7
    Tack för era svar.
    Hade hon slutat direkt efter skolan hade det inte varit några problem, då får hon gå upp till parkeringen själv så väntar jag där.
    Nu går hon på fritids ett par timmar...
    Jag funderade på om hon kunde få en klocka och komma upp till parekringen men fårgan är om det funkar och hon fixar det. Känns jobbigt att ringa varje dag till fritids vilket jag gör de dagar jag märker på de andra (f ö 5 och snart 4 år) att det inte finns en shans att det kommer att funka.
    En jobbig faktor är att det är ett par stycken ungar på skolan som är riktigt distanslösa, de kastar sig på mig och hänger i mina armar och ska pussa bebisen på munnen så honom lämnar jag inte en sekund.
  15. Medlem sedan
    Sep 2003
    #8

    Jag tycker du kan

    ringa fritids eller komma överens med dom om vilken tid du vill att dom "skicka ut" ditt barn till parkeringen, en liten lapp i väskan varje dag. Bebis i sjal/bärsele kanske när du måste gå in så ingen kan "attakera". Vet inte jur du lämnar, med vagn eller bil eller vad men jag brukar låta mina sitta kvar i låst o larmad bil när jag springer upp och snabbhämtar (har utsikt över bilen). Kanske inte den ultimata lösningen men ibland går det ju inte. Har du de andra hemma eller någon annanstans för i så fall kan du ju hämta de mindre barnen efter för att slippa ta med dom till skolan.
    Älskar mina troll ♥ Emil ♥ Oskar ♥ Viktor ♥ Vilma ♥ Nova ♥
  16. 8
    Jag tycker du kan ringa fritids eller komma överens med dom om vilken tid du vill att dom "skicka ut" ditt barn till parkeringen, en liten lapp i väskan varje dag. Bebis i sjal/bärsele kanske när du måste gå in så ingen kan "attakera". Vet inte jur du lämnar, med vagn eller bil eller vad men jag brukar låta mina sitta kvar i låst o larmad bil när jag springer upp och snabbhämtar (har utsikt över bilen). Kanske inte den ultimata lösningen men ibland går det ju inte. Har du de andra hemma eller någon annanstans för i så fall kan du ju hämta de mindre barnen efter för att slippa ta med dom till skolan.
  17. Medlem sedan
    May 2007
    #9
    Mina äldsta 2 barn har gått hem själva fr åk 1. Även när jag jobbat har jag ibland brukat ringa när de kan gå hem från fritids..
    Bor ni hyggligt nära skolan borde du kunna bestämma en tid, så får ditt barn gå hem då, alt att du möter upp på skolgården el dyl. Jag som senast fått tvillingar och har 3 äldre barn med div aktiviteter känner igen detta problem och har också ibland låst in barn i bilen för snabb hämtning på dagis etc. Inte optimalt..men ibland det vettigaste alternativet.
  18. 9
    Mina äldsta 2 barn har gått hem själva fr åk 1. Även när jag jobbat har jag ibland brukat ringa när de kan gå hem från fritids..
    Bor ni hyggligt nära skolan borde du kunna bestämma en tid, så får ditt barn gå hem då, alt att du möter upp på skolgården el dyl. Jag som senast fått tvillingar och har 3 äldre barn med div aktiviteter känner igen detta problem och har också ibland låst in barn i bilen för snabb hämtning på dagis etc. Inte optimalt..men ibland det vettigaste alternativet.
  19. Medlem sedan
    Dec 1999
    #10

    Större barnen

    här har mobil. När jag anlänt till hämntningsplatsen ringer jag om de inte är ute.....Fungerar på 9 och 12åringen.
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  20. 10
    Större barnen här har mobil. När jag anlänt till hämntningsplatsen ringer jag om de inte är ute.....Fungerar på 9 och 12åringen.
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11
    Ibland handlar det om att överleva vardagen, en ljusglimt är att de faktiskt blir större.
  22. 11
    Ibland handlar det om att överleva vardagen, en ljusglimt är att de faktiskt blir större.
  23. Medlem sedan
    Sep 1999
    #12
    sjal var en bra idé. Varför har jag inte tänkt på det?
    Hoppas de itne kastar sig över mig så jag välter. Distanslösa barn...

    Jag har lämnat dem i bilen någon gång men det känns inte bra, dels ser man inte bilen från skolan dels så har skolbarnet flera gånger till exempel haft rullskridskor på fötterna och innan hon fått av sig dem och alla skydd så har tiden runnit för långt...
  24. 12
    sjal var en bra idé. Varför har jag inte tänkt på det?
    Hoppas de itne kastar sig över mig så jag välter. Distanslösa barn...

    Jag har lämnat dem i bilen någon gång men det känns inte bra, dels ser man inte bilen från skolan dels så har skolbarnet flera gånger till exempel haft rullskridskor på fötterna och innan hon fått av sig dem och alla skydd så har tiden runnit för långt...
  25. Medlem sedan
    Sep 1999
    #13
    Hon hade kunnat gå hem själv om det inte var för att hon går på den enda skolan i kommunen som inte har 30 väg utanför skolan. Det är en obevakad övergång på 50 väg där de kör som vettvillingar. Vågar faktiskt inte låta henne gå över där själv, annars skulle hon fixa det själv.

    Som jag skrev ovan så ser man inte bilen från skolan och jag får ofta springa och leta efter ungen eller så har hon rullskridskor eller liknande på sig så jag vågar itne lämna dem i bilen.
  26. 13
    Hon hade kunnat gå hem själv om det inte var för att hon går på den enda skolan i kommunen som inte har 30 väg utanför skolan. Det är en obevakad övergång på 50 väg där de kör som vettvillingar. Vågar faktiskt inte låta henne gå över där själv, annars skulle hon fixa det själv.

    Som jag skrev ovan så ser man inte bilen från skolan och jag får ofta springa och leta efter ungen eller så har hon rullskridskor eller liknande på sig så jag vågar itne lämna dem i bilen.
  27. Medlem sedan
    Sep 1999
    #14
    De får inte ha mobilen i skolan tyvärr.
    Ananrs hade det varit ypperligt.
    Jag funderade på att ge henne en klocka och at hon skulle gå upp själv men jag undrar om hon fixar det...
  28. 14
    De får inte ha mobilen i skolan tyvärr.
    Ananrs hade det varit ypperligt.
    Jag funderade på att ge henne en klocka och at hon skulle gå upp själv men jag undrar om hon fixar det...
  29. Anonym
    #15
    Det är ju så här det är att ha många barn. Hade du inte tänkt på det? Jag har haft det som du men det är bara att kämpa på. Du måste ju in och hämta ditt barn , och dina andra barn får du helt enkelt ta med. Tids nog går alla dina barn hem själva..ingen tröst kanske idag, men vad ska man annars göra, man måste ju in och hämta barnet.
  30. 15
    Det är ju så här det är att ha många barn. Hade du inte tänkt på det? Jag har haft det som du men det är bara att kämpa på. Du måste ju in och hämta ditt barn , och dina andra barn får du helt enkelt ta med. Tids nog går alla dina barn hem själva..ingen tröst kanske idag, men vad ska man annars göra, man måste ju in och hämta barnet.
  31. Medlem sedan
    Sep 1999
    #16
    självklart!
    Men jag bad om råd för att göra det smidigare vilket jag också fått.
    Förstår inte den otrevliga tonen i ditt inlägg....
    Jag fattar väl också att jag måste hämta mina barn och jag har inget emot det alls. Egentligen är mitt största problem de distanslösa barnen på skolan som attackerar min baby.... Ska testa med sjal idag!
  32. 16
    självklart!
    Men jag bad om råd för att göra det smidigare vilket jag också fått.
    Förstår inte den otrevliga tonen i ditt inlägg....
    Jag fattar väl också att jag måste hämta mina barn och jag har inget emot det alls. Egentligen är mitt största problem de distanslösa barnen på skolan som attackerar min baby.... Ska testa med sjal idag!
  33. Medlem sedan
    Dec 1999
    #17

    Det

    struntar jag i. Därför att bussarna ibland lämpar av barnen många kilometer hemmifrån. Då måste de kunna ringa hem. MEN jag ringer aldrig och inte de heller på lektionstid...
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  34. 17
    Det struntar jag i. Därför att bussarna ibland lämpar av barnen många kilometer hemmifrån. Då måste de kunna ringa hem. MEN jag ringer aldrig och inte de heller på lektionstid...
  35. Anonym
    #18
    Jag tycker inte att jag var otrevlig men jag reagerade på den gnälliga tonen "jag håller på att bli tokig på att ta med småbarnen", osv.. har man många barn så har man ju, liksom..
  36. 18
    Jag tycker inte att jag var otrevlig men jag reagerade på den gnälliga tonen "jag håller på att bli tokig på att ta med småbarnen", osv.. har man många barn så har man ju, liksom..
  37. Medlem sedan
    May 2003
    #19
    Lite postivare inställning hade varit bra!Detta är väl ett forum där vi ska stötta och hjälpa varandra inte kritisera
    eller vara cynisk,eller hur?Det är förresten många skolbarn som inte behöver "hämtas" utan de kan gå hem själva.När jag växte upp gick jag alltid 1km till skolan själv från 7 års ålder men visst beror såna saker mycket på hur moget barnet är och hur hårt trafikerad en gata är etc.Iden med mobiltelefon kanske kan fungera om den slås på
    precis då hon slutar och hon går ut till parkeringen och ringer dig.På vår skola får mobilen tas med men inte vara påslagen på lektionstid.
    Hoppas det funkar med sjal!
  38. 19
    Lite postivare inställning hade varit bra!Detta är väl ett forum där vi ska stötta och hjälpa varandra inte kritisera
    eller vara cynisk,eller hur?Det är förresten många skolbarn som inte behöver "hämtas" utan de kan gå hem själva.När jag växte upp gick jag alltid 1km till skolan själv från 7 års ålder men visst beror såna saker mycket på hur moget barnet är och hur hårt trafikerad en gata är etc.Iden med mobiltelefon kanske kan fungera om den slås på
    precis då hon slutar och hon går ut till parkeringen och ringer dig.På vår skola får mobilen tas med men inte vara påslagen på lektionstid.
    Hoppas det funkar med sjal!

Liknande trådar

  1. Rookie
    By Emmet27 in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 12:18
  2. Rookie...
    By EllieA in forum Provrörsbefruktning - IVF
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 11:43
  3. Rookie på nytt!
    By Huffa in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 17:07
  4. Rookie...
    By Alven in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 20:32
  5. SB, hjälp för rookie
    By justEmmie in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 08:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar