Skolfråga!
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Nov 2008
    #1

    Skolfråga!

    Ni som har barn som nyss har, eller ska, börja i skolan igen-har ni fått något mail eller brev hem? ( Alltså ett brev/mail där era barn med några rader välkomnas tillbaka till skolan igen efter sommarlovet)

    Jag vet inte om det är vanligt men jag fick läsa ett jättefint brev som en lärare skrivit till sin klass inför höstterminen. Brevet gjorde mig så rörd. Tänk att få ett sådant brev i förväg..

    Som ni vet är jag orolig över hur det ska bli , och gå, för sonen som nu ska börja i 3:an , efter flera lärarbyten, tjafs, bråk, pga uteblivna stödinsatser från skolan..

    Från 14-åringens skola har vi/sonen fått både fint vykort och telefonsamtal. Samma från 12-åringens nya skola, och från gymnasiet där ena sonen börjar.

    Äsch, jag är nog en gnällkärring, det kan ju faktiskt bli ett bra läsår för den yngste också, jag målar visst f-n på väggen men det är lätt hänt efter allt. Sonen fick ett vykort från nya läraren, det var trevligt men jag hade velat få veta lite som förälder, redan innan skolstart- hur vi nu ska samarbeta för sonens bästa.
    Det blir dock ett föräldramöte redan första veckan.
  2. 1
    Skolfråga! Ni som har barn som nyss har, eller ska, börja i skolan igen-har ni fått något mail eller brev hem? ( Alltså ett brev/mail där era barn med några rader välkomnas tillbaka till skolan igen efter sommarlovet)

    Jag vet inte om det är vanligt men jag fick läsa ett jättefint brev som en lärare skrivit till sin klass inför höstterminen. Brevet gjorde mig så rörd. Tänk att få ett sådant brev i förväg..

    Som ni vet är jag orolig över hur det ska bli , och gå, för sonen som nu ska börja i 3:an , efter flera lärarbyten, tjafs, bråk, pga uteblivna stödinsatser från skolan..

    Från 14-åringens skola har vi/sonen fått både fint vykort och telefonsamtal. Samma från 12-åringens nya skola, och från gymnasiet där ena sonen börjar.

    Äsch, jag är nog en gnällkärring, det kan ju faktiskt bli ett bra läsår för den yngste också, jag målar visst f-n på väggen men det är lätt hänt efter allt. Sonen fick ett vykort från nya läraren, det var trevligt men jag hade velat få veta lite som förälder, redan innan skolstart- hur vi nu ska samarbeta för sonens bästa.
    Det blir dock ett föräldramöte redan första veckan.
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    3 barn i skolan alla olika ingenting hem innan skolstart.
  4. 2
    3 barn i skolan alla olika ingenting hem innan skolstart.
  5. Medlem sedan
    Feb 2008
    #3
    Japp, brev från storans skola och mejl från lillans. Flera stycken till och med. Mycket bra för mig som gillar att veta veta veta. Särskilt som jag glömmer det lika fort. Får jag flera brev är det större chans att jag gör nåt rätt...
  6. 3
    Japp, brev från storans skola och mejl från lillans. Flera stycken till och med. Mycket bra för mig som gillar att veta veta veta. Särskilt som jag glömmer det lika fort. Får jag flera brev är det större chans att jag gör nåt rätt...
  7. Medlem sedan
    Aug 2008
    #4
    De där små sakerna du beskriver betyder så mkt!
    Goda vibbar som ger bra startkänsla och inte minst att man känner sig välkommen
    Det enda som mina barn har upplevt i den vägen är min dotter som på sommarlovet mellan sexan och sjuan fick ett trevligt brev från sin nya klassföreståndare där hon presenterade sig själv och såg fram emot att lära känna Tjolanta! (alla barnen i den klassen fick naturligtvis ett sånt brev med just sitt namn skrivet)
  8. 4
    De där små sakerna du beskriver betyder så mkt!
    Goda vibbar som ger bra startkänsla och inte minst att man känner sig välkommen
    Det enda som mina barn har upplevt i den vägen är min dotter som på sommarlovet mellan sexan och sjuan fick ett trevligt brev från sin nya klassföreståndare där hon presenterade sig själv och såg fram emot att lära känna Tjolanta! (alla barnen i den klassen fick naturligtvis ett sånt brev med just sitt namn skrivet)
  9. Medlem sedan
    Oct 2000
    #5
    Vi fick ett brev , men inte innan skolan började utan samma dag.

    Dottern däremot brukade få vykort osv av sin assistent under sommarlovet när hon gick vanliga skolan 6 års till fyran och hon får ff vykort när hon fyller år av henne.

    Vi bor ganska nära henne numera så dottern stöter på henne då o då och hon har sagt att dottern måste hälsa på men det har inte blivit av.
    Denna assistent brukade ringa oss också och öva telefonsamtal med dottern....helt underbar människa...

    Anette R
  10. 5
    Vi fick ett brev , men inte innan skolan började utan samma dag.

    Dottern däremot brukade få vykort osv av sin assistent under sommarlovet när hon gick vanliga skolan 6 års till fyran och hon får ff vykort när hon fyller år av henne.

    Vi bor ganska nära henne numera så dottern stöter på henne då o då och hon har sagt att dottern måste hälsa på men det har inte blivit av.
    Denna assistent brukade ringa oss också och öva telefonsamtal med dottern....helt underbar människa...

    Anette R
  11. Medlem sedan
    Oct 2000
    #6
    Tillägg. Brevet var från sonens skola. Dotterns skola skickade ju inte ens ett giltigt schema hem...Man tycker ju också att specialläraren kunde skriva ett lite brev till de barn som berörs och tala om lite vad som händer och så.....Det behövs ju inte mycket för att man ska känna sig välkommen.
  12. 6
    Tillägg. Brevet var från sonens skola. Dotterns skola skickade ju inte ens ett giltigt schema hem...Man tycker ju också att specialläraren kunde skriva ett lite brev till de barn som berörs och tala om lite vad som händer och så.....Det behövs ju inte mycket för att man ska känna sig välkommen.

Liknande trådar

  1. Skolfråga
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-19, 10:37
  2. Skolfråga!
    By Lejonet-57 in forum Bokstavsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-22, 16:52
  3. Skolfråga
    By ting- in forum Autismspektrum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-17, 13:11
  4. Skolfråga
    By Elyzabel in forum Ordet är fritt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 11:52
  5. En skolfråga
    By fredde39 in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 13:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar