Maja är här!!
_0605 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2003
    #1

    Maja är här!!

    Kom hem från ett proppfullt BB för några timmar sen och det är så skönt att vara hemma igen.

    Hade en riktig drömförlossning på 7,5 timme från första värk. Värkarna började som sagt den 20:e kl.04:45. Slemproppen släppte vid 7:45. Vi kom till förlossningen kl. 10 och jag hade då värkar med ca 4 minuters mellanrum. Vägen till förlossningen tar ca 40-45 minuter att åka och jag hade på den tiden 9-10 värkar (hualigen för att vara tvungen att ta värkar sittandes!). Blev undersökt ca kl. 10:20 och trodde då att de skulle säga åt mig att gå hem igen, men jag var öppen 7 cm, tappen var utplånad och jag hade en buktande hinnblåsa (vattnet hade alltså inte gått som jag trodde). En timme senare ville jag ha EDA och sa till om det, undersökningen som då gjordes visade på att jag var öppen 8-9 cm och att det var alldeles försent för EDA. Sen följde en riktigt intensiv och plågsam timme. Hinnorna tog de hål på 11:35 och 11:50 började mina krystvärkar. Kl. 12:19 är hon född, efter knappt 2,5 timme på förlossningen

    Denna förlossning var så annorlunda jämfört mot den förra. Jag var mer rörlig denna gång vilket medförde att Maja sjönk ner snabbt. Tog de flesta värkar på knä i sängen hängandes över en saccosäck (förra gången låg jag på rygg under i stort sett hela förlossningen vilket jag hatade). Födde liggandes på sida med ett ben i benstöd denna gång och bm guidade mig genom krystningen så att jag inte sprack nånting, fick en liten reva bara som var så fin så att den inte syddes. Vågade också ta i och krysta denna gång och upplevde det som en befrielse, förra gången fick jag panik över känslan och smärtan att krysta och höll emot. Förlorade inte på långa vägar lika mycket blod denna gång och var väldigt pigg och alert efteråt.

    Och just ja, Maja vägde 3920 gram och var 55 (!!) cm lång. Huvudomfång 36 cm. Dessutom är jag så nöjd över att jag gissade rätt datum!

    Jonna är så stolt och glad över sin lillasyster och berättar för allt och alla om henne Ingen svartsjuka än så länge, men det kommer säkert. Hon är med och pysslar om henne hela tiden min lilla hjälpreda

    Kram!!
    ♥ Rebecka med Jonna 060506 & Maja 090820 ♥
    ♥♥ Störst av allt är kärleken ♥♥

    Bloggen!
  2. 1
    Maja är här!! Kom hem från ett proppfullt BB för några timmar sen och det är så skönt att vara hemma igen.

    Hade en riktig drömförlossning på 7,5 timme från första värk. Värkarna började som sagt den 20:e kl.04:45. Slemproppen släppte vid 7:45. Vi kom till förlossningen kl. 10 och jag hade då värkar med ca 4 minuters mellanrum. Vägen till förlossningen tar ca 40-45 minuter att åka och jag hade på den tiden 9-10 värkar (hualigen för att vara tvungen att ta värkar sittandes!). Blev undersökt ca kl. 10:20 och trodde då att de skulle säga åt mig att gå hem igen, men jag var öppen 7 cm, tappen var utplånad och jag hade en buktande hinnblåsa (vattnet hade alltså inte gått som jag trodde). En timme senare ville jag ha EDA och sa till om det, undersökningen som då gjordes visade på att jag var öppen 8-9 cm och att det var alldeles försent för EDA. Sen följde en riktigt intensiv och plågsam timme. Hinnorna tog de hål på 11:35 och 11:50 började mina krystvärkar. Kl. 12:19 är hon född, efter knappt 2,5 timme på förlossningen

    Denna förlossning var så annorlunda jämfört mot den förra. Jag var mer rörlig denna gång vilket medförde att Maja sjönk ner snabbt. Tog de flesta värkar på knä i sängen hängandes över en saccosäck (förra gången låg jag på rygg under i stort sett hela förlossningen vilket jag hatade). Födde liggandes på sida med ett ben i benstöd denna gång och bm guidade mig genom krystningen så att jag inte sprack nånting, fick en liten reva bara som var så fin så att den inte syddes. Vågade också ta i och krysta denna gång och upplevde det som en befrielse, förra gången fick jag panik över känslan och smärtan att krysta och höll emot. Förlorade inte på långa vägar lika mycket blod denna gång och var väldigt pigg och alert efteråt.

    Och just ja, Maja vägde 3920 gram och var 55 (!!) cm lång. Huvudomfång 36 cm. Dessutom är jag så nöjd över att jag gissade rätt datum!

    Jonna är så stolt och glad över sin lillasyster och berättar för allt och alla om henne Ingen svartsjuka än så länge, men det kommer säkert. Hon är med och pysslar om henne hela tiden min lilla hjälpreda

    Kram!!
  3. Medlem sedan
    Jan 2005
    #2
    Grattis till lilla Maja så underbart att läsa beckis
    Har själv 3 månader kvar men de blir ju ingen vaginalf. för mig..så jag får alltid tårar i ögonen då jag läser hur underbart de är men vaginalf. Vet ju hur de känns...Mig väntas ett snitt i slutet på nov..hoppas så att allt ska gå vägen.

    GRATTIS än en gång till den nya lilla familjemedlemen...Kram Åsa
  4. 2
    Grattis till lilla Maja så underbart att läsa beckis
    Har själv 3 månader kvar men de blir ju ingen vaginalf. för mig..så jag får alltid tårar i ögonen då jag läser hur underbart de är men vaginalf. Vet ju hur de känns...Mig väntas ett snitt i slutet på nov..hoppas så att allt ska gå vägen.

    GRATTIS än en gång till den nya lilla familjemedlemen...Kram Åsa
  5. Medlem sedan
    Nov 2005
    #3
    GRATTIS!!! Underbart att läsa! För mig är det nästan presis ett år sen Smilla kom... tiden går fort!

    Roligt att Jonna är så härlig mot sin syster och hoppas det håller i sig! Love är precis lika försiktig och hjälpsam och ÄLSKAR sin syster över allt på denna jord, vilket han gjorde från dag 1!

    Kram & åter GRATTIS!!!
  6. 3
    GRATTIS!!! Underbart att läsa! För mig är det nästan presis ett år sen Smilla kom... tiden går fort!

    Roligt att Jonna är så härlig mot sin syster och hoppas det håller i sig! Love är precis lika försiktig och hjälpsam och ÄLSKAR sin syster över allt på denna jord, vilket han gjorde från dag 1!

    Kram & åter GRATTIS!!!
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4
    G R A T T I S ! härligt med en stolt stora syster! kram!
  8. 4
    G R A T T I S ! härligt med en stolt stora syster! kram!
  9. Medlem sedan
    Sep 2003
    #5
    GRATTISD!!! vad kul å höra att allt gick bra...en riktig bamsing fick du vad skönt att du inte sprack.....
  10. 5
    GRATTISD!!! vad kul å höra att allt gick bra...en riktig bamsing fick du vad skönt att du inte sprack.....
  11. Medlem sedan
    Aug 2003
    #6

    Stort Grattis!

    Vad härligt att lillasyster har anlänt. Stort grattis till er båda och även storasyster Jonna.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  12. 6
    Stort Grattis! Vad härligt att lillasyster har anlänt. Stort grattis till er båda och även storasyster Jonna.
  13. Medlem sedan
    Jun 2002
    #7
    Stort grattis! Härligt att du är nöjd med förlossningen. Hoppas ni alla har det bra och att Jonna tycker allt är ok med Maja

    Själv måste jag ta hand om Vilfred som nog är hungrig. Han ligger och är lite arg i babygymmet. Fyller redan 5 månader i övermorgon! Och Albert har i förra veckan börjat på storbarnsavdelningen på dagis - det går undan fort värre!

    Kram och grattis igen till er familj!
  14. 7
    Stort grattis! Härligt att du är nöjd med förlossningen. Hoppas ni alla har det bra och att Jonna tycker allt är ok med Maja

    Själv måste jag ta hand om Vilfred som nog är hungrig. Han ligger och är lite arg i babygymmet. Fyller redan 5 månader i övermorgon! Och Albert har i förra veckan börjat på storbarnsavdelningen på dagis - det går undan fort värre!

    Kram och grattis igen till er familj!
  15. Medlem sedan
    Nov 2005
    #8
    Vad kul!! Jag är jätte glad för eran skull och vad härligt med en sån förlossning. Grattis till er alla!!!
  16. 8
    Vad kul!! Jag är jätte glad för eran skull och vad härligt med en sån förlossning. Grattis till er alla!!!
  17. Medlem sedan
    Nov 2003
    #9
    Tack! I slutändan är ju det viktiga att allt går bra och inte hur de kom till världen HÅller tummarna för dig att allt går bra i slutet av november!

    Kram!
  18. 9
    Tack! I slutändan är ju det viktiga att allt går bra och inte hur de kom till världen HÅller tummarna för dig att allt går bra i slutet av november!

    Kram!
  19. Medlem sedan
    Nov 2003
    #10
    Tack! Oj har det redan gått 1 år?! Jösses vad fort det går alltså!

    Ja det har hållit i sig än så länge iaf Däremot är hennes trots mellan varven inte av denna jord, håhåjaja.

    Kram
  20. 10
    Tack! Oj har det redan gått 1 år?! Jösses vad fort det går alltså!

    Ja det har hållit i sig än så länge iaf Däremot är hennes trots mellan varven inte av denna jord, håhåjaja.

    Kram
  21. Medlem sedan
    Nov 2003
    #11
    Tack! Ja det är mysigt att se KRam
  22. 11
    Tack! Ja det är mysigt att se KRam
  23. Medlem sedan
    Nov 2003
    #12
    Tack! Ja jag blev nästan chockad över att hon var så stor och att jag dessutom inte sprack
  24. 12
    Tack! Ja jag blev nästan chockad över att hon var så stor och att jag dessutom inte sprack
  25. Medlem sedan
    Nov 2003
    #13
    Tack!!
  26. 13
    Tack!!
  27. Medlem sedan
    Nov 2003
    #14
    Tack! Ja jag är verkligen jättenöjd Jonna verkar tycka det är mer än okej faktiskt, så kul att se

    Oj 5 månader redan?! Vart tar tiden vägen egentligen? Fort som rackarns går det

    KRam
  28. 14
    Tack! Ja jag är verkligen jättenöjd Jonna verkar tycka det är mer än okej faktiskt, så kul att se

    Oj 5 månader redan?! Vart tar tiden vägen egentligen? Fort som rackarns går det

    KRam
  29. Medlem sedan
    Nov 2003
    #15
    Tack så hemskt mycket!
  30. 15
    Tack så hemskt mycket!
  31. Medlem sedan
    Feb 2004
    #16
    Grattis till lill tjejen. Vad härligt att allt blev så bra. Det låter som en underbar(även om det var smärtsamt) upplevelse!
    Grattis.
    Kram kajsa
  32. 16
    Grattis till lill tjejen. Vad härligt att allt blev så bra. Det låter som en underbar(även om det var smärtsamt) upplevelse!
    Grattis.
    Kram kajsa
  33. Medlem sedan
    Sep 2005
    #17
    Åh ett jättestort GRATTIS till lilltjejen!!! Njut nu i fulla drag! Vad roligt att Jonna tycker så mycket om sin lillasyster Härligt!

    Kramar i massor...
  34. 17
    Åh ett jättestort GRATTIS till lilltjejen!!! Njut nu i fulla drag! Vad roligt att Jonna tycker så mycket om sin lillasyster Härligt!

    Kramar i massor...
  35. Medlem sedan
    Nov 2003
    #18
    Tack! Ja det var en underbar förlossning även om den var grymt smärtsam

    Kram
  36. 18
    Tack! Ja det var en underbar förlossning även om den var grymt smärtsam

    Kram
  37. Medlem sedan
    Nov 2003
    #19
    Tack!! Njuter gör vi verkligen, det är så mysigt! Kram!
  38. 19
    Tack!! Njuter gör vi verkligen, det är så mysigt! Kram!
  39. Medlem sedan
    Jan 2006
    #20

    grattis!

    välkommen Maja!
    härligt med en drömförlossning!
  40. 20
    grattis! välkommen Maja!
    härligt med en drömförlossning!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. MAJA är här!!
    By Beckis m 2 in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 11:54
  2. Maja
    By sisak in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 12:13
  3. MAja
    By ~Susanna~ in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-06, 00:42
  4. MAJa!
    By MrsW in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 13:59
  5. Maja hii Maja hooo stavas det så??
    By Prillis in forum _01 Vårbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 20:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar