FK fråga, även på familjeekonomi
  1. Anonym
    #1

    FK fråga, även på familjeekonomi

    Testar att fråga här också, någon här kanske har erferenhet?
    Äldsta barnet har fyllt 12 så vi får ju inte vabba där längre. Yngsta går på förskolan och där finns ju den självklara smittskyddsregeln bland yngre barn att har någon i familjen kräkt ska även förksolebarnet hållas hemma 48 timmar efter senaste kräkning. Jag kom att tänka på detta hur gör man ifall äldsta skulle få magsjuka, vi får ju inte vabba men måste hålla även yngsta barnet hemma. En ev magsjuk 12-åring kan ju inte passa småsyskonet. Hur ställer sig försäkringskassan till detta, kan man ta ut vab för det yngre barnet för att det inte får vara på förskolan, trots att det isåfall är friskt eller måste man ta en semsterdag? Vi är inte i detta läget nu men det kan ju vara bra att veta hur man gör.
  2. 1
    FK fråga, även på familjeekonomi Testar att fråga här också, någon här kanske har erferenhet?
    Äldsta barnet har fyllt 12 så vi får ju inte vabba där längre. Yngsta går på förskolan och där finns ju den självklara smittskyddsregeln bland yngre barn att har någon i familjen kräkt ska även förksolebarnet hållas hemma 48 timmar efter senaste kräkning. Jag kom att tänka på detta hur gör man ifall äldsta skulle få magsjuka, vi får ju inte vabba men måste hålla även yngsta barnet hemma. En ev magsjuk 12-åring kan ju inte passa småsyskonet. Hur ställer sig försäkringskassan till detta, kan man ta ut vab för det yngre barnet för att det inte får vara på förskolan, trots att det isåfall är friskt eller måste man ta en semsterdag? Vi är inte i detta läget nu men det kan ju vara bra att veta hur man gör.
  3. Medlem sedan
    Sep 2003
    #2

    Hade ingen aning om

    att det fanns en sådan regel, trodde det bara var ett önskemål om det var möjligt för familjerna att genomföra. Kan bara säga att här hos oss på förskolor/skolor efterlevs det i alla fall väldigt sällan. Tycker föräldrar skickar sina barn till skolan dagen efter de blev hämtade för att det kräktes.... Ang VAB-regler har jag ingen som helst aning om hur man gr i det fallet.
    Älskar mina troll ♥ Emil ♥ Oskar ♥ Viktor ♥ Vilma ♥ Nova ♥
  4. 2
    Hade ingen aning om att det fanns en sådan regel, trodde det bara var ett önskemål om det var möjligt för familjerna att genomföra. Kan bara säga att här hos oss på förskolor/skolor efterlevs det i alla fall väldigt sällan. Tycker föräldrar skickar sina barn till skolan dagen efter de blev hämtade för att det kräktes.... Ang VAB-regler har jag ingen som helst aning om hur man gr i det fallet.
  5. Medlem sedan
    Apr 2004
    #3
    Man får visst vabba även om barnet fyllt 12 år. Enda skillnaden är att det behövs ett läkarintyg. En 12-åring är ju inte mogen nog att lämnas ensam hemma vid magsjuka, t.ex. Mitt råd är alltså att vabba för 12-åringen, med läkarintyg och hålla den yngre hemma också.
  6. 3
    Man får visst vabba även om barnet fyllt 12 år. Enda skillnaden är att det behövs ett läkarintyg. En 12-åring är ju inte mogen nog att lämnas ensam hemma vid magsjuka, t.ex. Mitt råd är alltså att vabba för 12-åringen, med läkarintyg och hålla den yngre hemma också.
  7. Anonym ts
    #4
    Ok, tack för ditt svar!
  8. 4
    Ok, tack för ditt svar!
  9. Medlem sedan
    Apr 2007
    #5
    Ända upp till 16 år med läkarintyg kan man vabba... Vi gjorde så då äldsta dottern hade körtelfeber, kändes lixom inte så bra att lämna henne ensam hemma med 40+ grader.
  10. 5
    Ända upp till 16 år med läkarintyg kan man vabba... Vi gjorde så då äldsta dottern hade körtelfeber, kändes lixom inte så bra att lämna henne ensam hemma med 40+ grader.
  11. Medlem sedan
    Nov 1998
    #6
    Du har rätt. förskolan kan bara vädja att "48-timmars regeln" följs. Det krävs ett beslut av smittskyddsläkare för att de skall kunna kräva att du stannar hemma 48 timmar.
  12. 6
    Du har rätt. förskolan kan bara vädja att "48-timmars regeln" följs. Det krävs ett beslut av smittskyddsläkare för att de skall kunna kräva att du stannar hemma 48 timmar.

Liknande trådar

  1. Snodd fråga från Familjeekonomi
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-10-15, 19:15
  2. Familjeekonomi
    By -ME- in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-19, 19:35
  3. fråga till män (även på fråga pappo
    By undrar in forum Sex & erotik
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 19:25
  4. SGI vid deltid (även på familjeekonomi)
    By Fru C in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 07:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar