nån tårtexpert här?:D
_0905 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2008
    #1

    nån tårtexpert här?:D

    ska göra 2 tårtor till dopet, tänkte köpa färdiga bottnar, men hur mycke grädde behöver jag? tänkte lägga på båda ett lager grädde överst och sen ska jag spritsa "stänger" nerifrån och upp(hoppas ni fattar) då går det säkert åt lite mera grädde.

    sen om nån har tips på god fyllning så varsågod o tipsa...

    fundera på marsan/banan
    lite choklad?
  2. 1
    nån tårtexpert här?:D ska göra 2 tårtor till dopet, tänkte köpa färdiga bottnar, men hur mycke grädde behöver jag? tänkte lägga på båda ett lager grädde överst och sen ska jag spritsa "stänger" nerifrån och upp(hoppas ni fattar) då går det säkert åt lite mera grädde.

    sen om nån har tips på god fyllning så varsågod o tipsa...

    fundera på marsan/banan
    lite choklad?
  3. Medlem sedan
    Jan 2009
    #2
    Japp marsan/banan plus lite grädde på ena lagret och chokladpudding/banan på det andra (banan optionellt).

    Sedan är det inte helt fel att blanda in resten av marsankrämen i grädden som ska vara ovanpå. Smaskens!

    Det räcker nog med 10dl grädde tror jag. Det beror så klart på hur mycket ni gillar grädde.

    Lycka till!
  4. 2
    Japp marsan/banan plus lite grädde på ena lagret och chokladpudding/banan på det andra (banan optionellt).

    Sedan är det inte helt fel att blanda in resten av marsankrämen i grädden som ska vara ovanpå. Smaskens!

    Det räcker nog med 10dl grädde tror jag. Det beror så klart på hur mycket ni gillar grädde.

    Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3
    Gjorde 2 tårtor till Linns dop och den ena blev väldigt uppskattad.
    I bottenlagret så blandade 1/3 del blåbärsylt och 2/3 hallonsylt. Mycket godare än att köpa drottningsylt.
    I mellanlagret hade jag tjock marsansås som jag efter att jag smetat ut det släppte i frysta blåbär. Inte för mycket utan så att det blir några hela blåbär i varje tårtbit.
    Vispad grädde (med lite socker i) ovanpå och runtom och sedan färska hallon på toppen.
    Pricken över i var silverkulor (sockerkulor på burk) som jag strödde över.

    På tårta nr två valde jag det klassiska. Jordgubbsylt i botten, marsan emellan (kan mosa i banan om man vill) och grädde och färska jordgubbar och silverkulor på.

    Till 2 tårtor använde jag ett paket med 5 del grädde. Då blev det lite över. Men vill du också spritsa lite så tror jag 7 del blir bra. Det får ju inte vara för mycket grädde heller.
    Marsankräm för två tårtor gjorde jag på 2,5 dl röd mjölk och 5 msk torrvara. Ska du ha i banan så ta mindre mjölk eftersom bananen gör den lösare.

    Om man vill göra det lite roligare kan du ha i någon droppe karamellfärg och göra grädden ljusrosa. Det gjorde jag till Storasysters 4-årskallas
  6. 3
    Gjorde 2 tårtor till Linns dop och den ena blev väldigt uppskattad.
    I bottenlagret så blandade 1/3 del blåbärsylt och 2/3 hallonsylt. Mycket godare än att köpa drottningsylt.
    I mellanlagret hade jag tjock marsansås som jag efter att jag smetat ut det släppte i frysta blåbär. Inte för mycket utan så att det blir några hela blåbär i varje tårtbit.
    Vispad grädde (med lite socker i) ovanpå och runtom och sedan färska hallon på toppen.
    Pricken över i var silverkulor (sockerkulor på burk) som jag strödde över.

    På tårta nr två valde jag det klassiska. Jordgubbsylt i botten, marsan emellan (kan mosa i banan om man vill) och grädde och färska jordgubbar och silverkulor på.

    Till 2 tårtor använde jag ett paket med 5 del grädde. Då blev det lite över. Men vill du också spritsa lite så tror jag 7 del blir bra. Det får ju inte vara för mycket grädde heller.
    Marsankräm för två tårtor gjorde jag på 2,5 dl röd mjölk och 5 msk torrvara. Ska du ha i banan så ta mindre mjölk eftersom bananen gör den lösare.

    Om man vill göra det lite roligare kan du ha i någon droppe karamellfärg och göra grädden ljusrosa. Det gjorde jag till Storasysters 4-årskallas
  7. Medlem sedan
    Jan 2005
    #4
    Måste bara varna att silverkulorna kan inte strös på dagen innan eftersom de då smälter i grädden. Strö på innan dopet så går det bra.
    De är också stenhårda så varna äldre med dåliga tänder. Barnen älskar dem så håll hårt i burken
  8. 4
    Måste bara varna att silverkulorna kan inte strös på dagen innan eftersom de då smälter i grädden. Strö på innan dopet så går det bra.
    De är också stenhårda så varna äldre med dåliga tänder. Barnen älskar dem så håll hårt i burken
  9. Medlem sedan
    Oct 2008
    #5
    krossad ananas/marsan = Supergott
    Blir saftig.

    Hade det på sonens dop i helgen
  10. 5
    krossad ananas/marsan = Supergott
    Blir saftig.

    Hade det på sonens dop i helgen
  11. Medlem sedan
    Oct 2008
    #6
    det där med frysta blåbären låter jätte smarrigt, det ska vi garanterat ha i tårtorna
  12. 6
    det där med frysta blåbären låter jätte smarrigt, det ska vi garanterat ha i tårtorna
  13. Medlem sedan
    Jan 2005
    #7
    Berätta gärna om den var omtyckt
  14. 7
    Berätta gärna om den var omtyckt

Liknande trådar

  1. -ME- eller annan tårtexpert!
    By CarolinaK in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 10:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar