Kräkbebis
_0905 Majbarn
  1. Medlem sedan
    May 2006
    #1

    Kräkbebis

    Nu har vår lilleman börjat kräkas en hel del. Han har inte gjort det alls förut...Men antar att han drar i sig för mycket och blir överfull, han är väldigt hungrig av sig . Har ni förresten börjat fundera på smakisar?
    Vad ska man börja med? Har glömt av helt hur jag gjorde med dottern. Vet att jag mosade en massa rotfrukter...Tips, någon?
    LOLLO med dotter född den 20/1 2007 och en son född 20/5 2009.
  2. 1
    Kräkbebis Nu har vår lilleman börjat kräkas en hel del. Han har inte gjort det alls förut...Men antar att han drar i sig för mycket och blir överfull, han är väldigt hungrig av sig . Har ni förresten börjat fundera på smakisar?
    Vad ska man börja med? Har glömt av helt hur jag gjorde med dottern. Vet att jag mosade en massa rotfrukter...Tips, någon?
  3. Medlem sedan
    Aug 2008
    #2
    adrian kräks också nu jämfört med nästan inte alls innan - bvc menade på att det beror på att de är mer rörliga så det blir mer tryck på magsäcken. verkar rimligt tycker jag.
  4. 2
    adrian kräks också nu jämfört med nästan inte alls innan - bvc menade på att det beror på att de är mer rörliga så det blir mer tryck på magsäcken. verkar rimligt tycker jag.
  5. Medlem sedan
    Mar 2008
    #3
    Med sonen (nu dryga två år) gick vi emot alla rekomendationer om att börja med tråkiga osmakande smakisar (potatis, rotselleri och andra rotgrönsaker mm) och startade med slickanden på äpplen, vindruvor etc för att sedan erbjuda mosade frukter. Någon potatis blev det väl också, men vi tänkte att det är roligare att äta något som verkligen smakar något och inte bara är konsistens och så verkade även han tänka. Sen följde ju resten med när det blev mer mat än smak. Och vi har aldrig haft några problem med att han sedan vägrat mat eller liknande, vilket vissa menar att man kan få om man inte börjar med "rätt" saker. Tvärtom äter han i princip allt, även "vuxensmaker".
  6. 3
    Med sonen (nu dryga två år) gick vi emot alla rekomendationer om att börja med tråkiga osmakande smakisar (potatis, rotselleri och andra rotgrönsaker mm) och startade med slickanden på äpplen, vindruvor etc för att sedan erbjuda mosade frukter. Någon potatis blev det väl också, men vi tänkte att det är roligare att äta något som verkligen smakar något och inte bara är konsistens och så verkade även han tänka. Sen följde ju resten med när det blev mer mat än smak. Och vi har aldrig haft några problem med att han sedan vägrat mat eller liknande, vilket vissa menar att man kan få om man inte börjar med "rätt" saker. Tvärtom äter han i princip allt, även "vuxensmaker".
  7. Medlem sedan
    Jan 2005
    #4
    För att bebisen ska börja vänja sig och för att se att tarmar och mage orkar med så brukar man börja med potatis och mosa den i bröstmjölk eller ersättning. 1-2 skedar/dag är ett bra mått de för den första tiden. Efter potatis så kan du ju alltid fortsätta med palsternacka som är lite mer smak och sedan morot. Ta bara ett födoämne i början för att kunna se dåliga effekter som magknip, allergi etc.

    Jag sökte lite snabbt på nätet och hittade denna lilla artikel
    http://www.alltombarn.se/halsa/sara-...st-satt-1.7117

    Tar du det lugnt och är lyhörd med hur ditt barn mår så kan du inte riktigt göra fel.
  8. 4
    För att bebisen ska börja vänja sig och för att se att tarmar och mage orkar med så brukar man börja med potatis och mosa den i bröstmjölk eller ersättning. 1-2 skedar/dag är ett bra mått de för den första tiden. Efter potatis så kan du ju alltid fortsätta med palsternacka som är lite mer smak och sedan morot. Ta bara ett födoämne i början för att kunna se dåliga effekter som magknip, allergi etc.

    Jag sökte lite snabbt på nätet och hittade denna lilla artikel
    http://www.alltombarn.se/halsa/sara-...st-satt-1.7117

    Tar du det lugnt och är lyhörd med hur ditt barn mår så kan du inte riktigt göra fel.

Liknande trådar

  1. Kräkbebis
    By sofie123 in forum 1201 Januaribarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-02-19, 11:25
  2. kräkbebis!
    By Elin Solstråle in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-07, 15:44
  3. Kräkbebis
    By ::Birne:: in forum _0901 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 14:21
  4. Kräkbebis
    By Mette med ToJ in forum _0707 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 14:34
  5. KRÄKBEBIS!
    By PinkDaisy in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 17:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar