ADHD-utredning av vuxna
Bokstavsbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    ADHD-utredning av vuxna

    Är det någon här som fått ADHD-diagnos som vuxen? Efter allt som jag lärt mig sedan dotter fått diagnos så känner jag att det är mer och mer aktuellt att utreda mig själv också! Äpplet faller inte så långt från.. ja, ni vet. Vart vänder man sig om man vill göra en sådan utredning?
  2. 1
    ADHD-utredning av vuxna Är det någon här som fått ADHD-diagnos som vuxen? Efter allt som jag lärt mig sedan dotter fått diagnos så känner jag att det är mer och mer aktuellt att utreda mig själv också! Äpplet faller inte så långt från.. ja, ni vet. Vart vänder man sig om man vill göra en sådan utredning?
  3. Medlem sedan
    Apr 2007
    #2
    Japp, vi är några stycken.
    Du kan endera be kuratorn på BUP skriva remiss åt dig eller så ber du din husläkare skicka remiss till vuxenpsyk för npf-utredning.
  4. 2
    Japp, vi är några stycken.
    Du kan endera be kuratorn på BUP skriva remiss åt dig eller så ber du din husläkare skicka remiss till vuxenpsyk för npf-utredning.
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3
    Ok, tack! Får ringa till hab (för det går väl lika bra?) och be kuratorn om hjälp.

    Tack för svar!
  6. 3
    Ok, tack! Får ringa till hab (för det går väl lika bra?) och be kuratorn om hjälp.

    Tack för svar!
  7. Medlem sedan
    Apr 2007
    #4
    det borde funka det också.
  8. 4
    det borde funka det också.
  9. Medlem sedan
    Feb 2008
    #5
    Jag har. Jag tänkte aldrig på mina egenheter som bokstaviga, bara som släktdrag. Att de är såväl bokstaviga SOM släktdrag kom jag till insikt om senare...

    Det var när lillisen skulle utredas för att hon klättrade på allt jämt (och en massa annat) som jag tänkte att Vad än hon nu har så har jag detsamma, eller, får hon diagnos ska jag ha samma. Och så blev det ju!

    Jag bad om utredning via psyk, men det spelar ju ingen roll hur man initierar den, bara den blir av. Kolla om vårdgarantin gäller för dig där du bor, så du slipper vänta till nästa sekel! Och lycka till.
  10. 5
    Jag har. Jag tänkte aldrig på mina egenheter som bokstaviga, bara som släktdrag. Att de är såväl bokstaviga SOM släktdrag kom jag till insikt om senare...

    Det var när lillisen skulle utredas för att hon klättrade på allt jämt (och en massa annat) som jag tänkte att Vad än hon nu har så har jag detsamma, eller, får hon diagnos ska jag ha samma. Och så blev det ju!

    Jag bad om utredning via psyk, men det spelar ju ingen roll hur man initierar den, bara den blir av. Kolla om vårdgarantin gäller för dig där du bor, så du slipper vänta till nästa sekel! Och lycka till.
  11. Medlem sedan
    Jun 2005
    #6
    Tack! Jag ska kolla upp det!

    Jag har alltid tyckt att jag har haft problem med koncentrationen och sådant, och precis som med dig vart det väl lite tydligare när dottern fick sin diagnos.

    Hur går det till när de utreder vuxna? Dottern behövde de i princip bara titta på så syntes det vad som var hennes problem. Jag har hört att det ska vara en massa intervjuer med familjen och sådant också, eller är det bara skröna?
  12. 6
    Tack! Jag ska kolla upp det!

    Jag har alltid tyckt att jag har haft problem med koncentrationen och sådant, och precis som med dig vart det väl lite tydligare när dottern fick sin diagnos.

    Hur går det till när de utreder vuxna? Dottern behövde de i princip bara titta på så syntes det vad som var hennes problem. Jag har hört att det ska vara en massa intervjuer med familjen och sådant också, eller är det bara skröna?
  13. Medlem sedan
    Feb 2008
    #7
    Massa och massa... De som utreder vill gärna tala med nån som känt en som barn och som kan bekräfta att man varit sån redan då, vilket naturligtvis ställer till det, för man kan vara ensam i livet, bo nån helt annanstans än släkten, vara osams (inte ovanligt särskilt när man har npf av olika skäl), inte vilja ha dem inblandade osv osv. Men det måste styrkas att det varit så sen barndomen.

    Med kvinnor är det vanskligare eftersom många hittat strategier för att dölja sina tillkortakommanden och inte är utagerande. Men nu går vi händelserna i förväg. Det första är att be om utredning!
  14. 7
    Massa och massa... De som utreder vill gärna tala med nån som känt en som barn och som kan bekräfta att man varit sån redan då, vilket naturligtvis ställer till det, för man kan vara ensam i livet, bo nån helt annanstans än släkten, vara osams (inte ovanligt särskilt när man har npf av olika skäl), inte vilja ha dem inblandade osv osv. Men det måste styrkas att det varit så sen barndomen.

    Med kvinnor är det vanskligare eftersom många hittat strategier för att dölja sina tillkortakommanden och inte är utagerande. Men nu går vi händelserna i förväg. Det första är att be om utredning!

Liknande trådar

  1. Utredning av vuxna
    By jima in forum Bokstavsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 22:09
  2. Ni vuxna med adhd
    By Annapanna*72 in forum Bokstavsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-22, 12:17
  3. Delvis OT: Om vuxna med ADHD
    By Mammuten in forum Bokstavsbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 21:23
  4. Fråga ang vuxna med adhd
    By mamma-71 in forum Bokstavsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 21:27
  5. Ni vuxna med ADHD
    By Ulle+3 in forum Bokstavsbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 13:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar