Denna matvägran!!!
_0610 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2005
    #1

    Denna matvägran!!!

    Några som har några dunderbara tips på hur man får ungen att äta?!?!?!
    Helt ärligt! Hon äter ingenting!

    Dagen har sett ut följande!
    Frukost: två små tuggor på en macka, inget att dricka.
    mellis: lite att dricka
    lunch: liten bit champinjon, inget att dricka.

    Försökte få i henne en bulle förut, men hon ratade den totalt!
    Nu när mer än halva dagen har gått så tvingade jag i henne en flaska med välling.. Men, de är knappt att de går alltså!

    Hon har inte ont i halsen, ingen feber..
    Lite små hostig, men nu har iallafall näsan slutat rinna....

    Någon som har tips??!
    SNÄLLA DELA MED ER!!

    Kramar!
  2. 1
    Denna matvägran!!! Några som har några dunderbara tips på hur man får ungen att äta?!?!?!
    Helt ärligt! Hon äter ingenting!

    Dagen har sett ut följande!
    Frukost: två små tuggor på en macka, inget att dricka.
    mellis: lite att dricka
    lunch: liten bit champinjon, inget att dricka.

    Försökte få i henne en bulle förut, men hon ratade den totalt!
    Nu när mer än halva dagen har gått så tvingade jag i henne en flaska med välling.. Men, de är knappt att de går alltså!

    Hon har inte ont i halsen, ingen feber..
    Lite små hostig, men nu har iallafall näsan slutat rinna....

    Någon som har tips??!
    SNÄLLA DELA MED ER!!

    Kramar!
  3. Medlem sedan
    Oct 2003
    #2
    Är jobbigt med matstrul!

    Hur länge har hon varit så här? Hur ligger hon i vikten? Har du frågat dom på BVC om råd?

    När Adrian kommer in i matstrulsperioder brukar jag/vi vara extra nog med regelbundenhet mellan de mål/det lilla han får i sig. Alltid/så ofta som möjligt gemensamma måltider.

    Har ni testat äta i annan miljö än hemma? Ibland kan en picknick i en park/skog/lekplats vara roligare än att sitta hemma. De får annat att tänka på och lägger mindre fokus på själva ätandet o det negativa de har fått för sig att det är.

    Vad jag tycker är lite oroande är att hon dricker så lite som hon gör. Maten brukar komma igång förr eller senare bara man inte ger upp men dricka behöver dom!

    När Adrian är sjuk brukar jag ge dryck "så skoj" jag kan.. Sugrör är ju en stämningshöjare om jag säger så! Dryck med klirande isbitar är oxå roligt.. Piggelin duger som startskott om han är sjuk!

    Dundertips finns nog knappast att ge, är olika beroende på barnet. Men hellre något litet hon gillar än inget alls! Har hon någon favorityoghurt eller älsklingskex? Klyftor av melon, eller några druvor?

    Funkar det bättre om hon är med och hjälper till med matlagningen?? Här kan det knuffa igång Adrian. Att hjälpa att lägga ner hackad lök i en stekpanna, hälla i oreganon, röra med sleven, blanda sallad osv är skoj och det är HANS mat som kommer på bordet!

    Kortare perioder är det ju absolut ingen fara.. Man ska bara försöka ha is i magen, andas djupt (haha) o inte lägga allt för stor fokus på att man tycker dom äter för lite.

    Lycka till.. Vet att det är jobbigt för mammahjärtat men kämpa på! Hon kommer säkert igång snart.

  4. 2
    Är jobbigt med matstrul!

    Hur länge har hon varit så här? Hur ligger hon i vikten? Har du frågat dom på BVC om råd?

    När Adrian kommer in i matstrulsperioder brukar jag/vi vara extra nog med regelbundenhet mellan de mål/det lilla han får i sig. Alltid/så ofta som möjligt gemensamma måltider.

    Har ni testat äta i annan miljö än hemma? Ibland kan en picknick i en park/skog/lekplats vara roligare än att sitta hemma. De får annat att tänka på och lägger mindre fokus på själva ätandet o det negativa de har fått för sig att det är.

    Vad jag tycker är lite oroande är att hon dricker så lite som hon gör. Maten brukar komma igång förr eller senare bara man inte ger upp men dricka behöver dom!

    När Adrian är sjuk brukar jag ge dryck "så skoj" jag kan.. Sugrör är ju en stämningshöjare om jag säger så! Dryck med klirande isbitar är oxå roligt.. Piggelin duger som startskott om han är sjuk!

    Dundertips finns nog knappast att ge, är olika beroende på barnet. Men hellre något litet hon gillar än inget alls! Har hon någon favorityoghurt eller älsklingskex? Klyftor av melon, eller några druvor?

    Funkar det bättre om hon är med och hjälper till med matlagningen?? Här kan det knuffa igång Adrian. Att hjälpa att lägga ner hackad lök i en stekpanna, hälla i oreganon, röra med sleven, blanda sallad osv är skoj och det är HANS mat som kommer på bordet!

    Kortare perioder är det ju absolut ingen fara.. Man ska bara försöka ha is i magen, andas djupt (haha) o inte lägga allt för stor fokus på att man tycker dom äter för lite.

    Lycka till.. Vet att det är jobbigt för mammahjärtat men kämpa på! Hon kommer säkert igång snart.

  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3
    fyy...ja vet hur jobbigt d är...så har vi typ haft d sen Minna fyllde ett och inte e d bättre idag, men hon ligger bra i vikt osv så då e vi inte så oroliga, men d e inte kul och se när dom mus äter och sen inte vill ha mer. tyvärr inga tips att ge.
  6. 3
    fyy...ja vet hur jobbigt d är...så har vi typ haft d sen Minna fyllde ett och inte e d bättre idag, men hon ligger bra i vikt osv så då e vi inte så oroliga, men d e inte kul och se när dom mus äter och sen inte vill ha mer. tyvärr inga tips att ge.
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4
    Hej, hur har det gått för er?

    Hoppas att det har vänt och att hon har kommit igång med ätandet, förstår att du blir orolig!

    Vad säger bvc?
  8. 4
    Hej, hur har det gått för er?

    Hoppas att det har vänt och att hon har kommit igång med ätandet, förstår att du blir orolig!

    Vad säger bvc?
  9. Medlem sedan
    Oct 2005
    #5

    Hejsan!

    Jo da, de är fint nu!
    Hon har ätit bra nu en period, villket vi tackar gudarna för!!
    Vi va på BVC o vägde o mätte, o hon ligger på samma kurva som hon har legat på sedan 3 månaders ålder.. så de ser jätte bra ut!

    BVC-sköterskan sa att vi inte ska ge frukt mellan målen, så äter hon inte frukost, så ska hon få vänta tills lunchen, o äter hon inte av lunchen, då får hon vänta tills middagen står på bordet, o äter hon inte middagen, så kan hon gått o väl lägga sig hungrig..för då kommer hon iallafall äta frukosten dagen efter!
    Absolut inga söta drycker! Vatten o mjölk duger gott o väl!
    Ingen jouice! Ingen saft!! Inget sött över huvud taget!

    Jag vill säga att jag har inte lekt Hitler här hemma,,,som hon verkade vilja att jag/vi hade gjort.. Alva har fått både frukt o välling, o macka o kex!
    Vi har resonerat så att äter hon ett kex med smör o ost på, så är ju de lite som kroppen kan jobba med! O lika så en liten bit äpple/banan/päron.. Saft o jouice ger ju också lite enegri..
    Hon har iallafall ätit bra över helgen, o lika så på dagis förra veckan så stog de på tavlan 1½ port+SM! De va fint o läsa!!
    Kram o Tack för att du undra hur de gått!!
  10. 5
    Hejsan! Jo da, de är fint nu!
    Hon har ätit bra nu en period, villket vi tackar gudarna för!!
    Vi va på BVC o vägde o mätte, o hon ligger på samma kurva som hon har legat på sedan 3 månaders ålder.. så de ser jätte bra ut!

    BVC-sköterskan sa att vi inte ska ge frukt mellan målen, så äter hon inte frukost, så ska hon få vänta tills lunchen, o äter hon inte av lunchen, då får hon vänta tills middagen står på bordet, o äter hon inte middagen, så kan hon gått o väl lägga sig hungrig..för då kommer hon iallafall äta frukosten dagen efter!
    Absolut inga söta drycker! Vatten o mjölk duger gott o väl!
    Ingen jouice! Ingen saft!! Inget sött över huvud taget!

    Jag vill säga att jag har inte lekt Hitler här hemma,,,som hon verkade vilja att jag/vi hade gjort.. Alva har fått både frukt o välling, o macka o kex!
    Vi har resonerat så att äter hon ett kex med smör o ost på, så är ju de lite som kroppen kan jobba med! O lika så en liten bit äpple/banan/päron.. Saft o jouice ger ju också lite enegri..
    Hon har iallafall ätit bra över helgen, o lika så på dagis förra veckan så stog de på tavlan 1½ port+SM! De va fint o läsa!!
    Kram o Tack för att du undra hur de gått!!

Liknande trådar

  1. Matvägran - hur gör ni ?
    By angylp in forum _1007 Julibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-06, 21:58
  2. Matvägran
    By emma_sthlm in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 21:32
  3. Matvägran
    By viktors-mamma in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 18:05
  4. Denna matvägran....
    By Lennox 07/10 in forum _05 Höstbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 12:51
  5. Matvägran
    By tess03 in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 20:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar