En liten fråga bara...
_01 Sommarbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2000
    #1

    En liten fråga bara...

    ...så här i skolstartstider. Går era barn själv till skolan?
    Min tjej gick med storasyster förra året, men ska nu börja gå själv. Hon har ett par rätt trafikerade gator att ta sig över. Det är en väg på 10 min (för en vuxen )
    Hur gör ni??
  2. 1
    En liten fråga bara... ...så här i skolstartstider. Går era barn själv till skolan?
    Min tjej gick med storasyster förra året, men ska nu börja gå själv. Hon har ett par rätt trafikerade gator att ta sig över. Det är en väg på 10 min (för en vuxen )
    Hur gör ni??
  3. Medlem sedan
    Sep 2001
    #2
    Nej inte speciellt ofta, han har 1.6 km mestadels cykel och gångbanor, en 50km väg med förhöjt övergångsställe och några mindre vägar inom bostadsområden måst dock korsas. Han har fått cykla vägen själv endast två gånger, men då har vi haft koll på honom i både när han startat och slutat och han har fått lova att leda cykeln över alla bilvägar
  4. 2
    Nej inte speciellt ofta, han har 1.6 km mestadels cykel och gångbanor, en 50km väg med förhöjt övergångsställe och några mindre vägar inom bostadsområden måst dock korsas. Han har fått cykla vägen själv endast två gånger, men då har vi haft koll på honom i både när han startat och slutat och han har fått lova att leda cykeln över alla bilvägar
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3
    Nej, han går väldigt sällan själv, har nog hänt max 5 gånger eller så och då har det varit när någon av de andra barnen varit sjuka. Alex har helt bilfri väg till skolan men iblnad kommer sopbilar å annat på gångvägen... tar knappt 5 minuter att gå för oss till skolan...
  6. 3
    Nej, han går väldigt sällan själv, har nog hänt max 5 gånger eller så och då har det varit när någon av de andra barnen varit sjuka. Alex har helt bilfri väg till skolan men iblnad kommer sopbilar å annat på gångvägen... tar knappt 5 minuter att gå för oss till skolan...
  7. Medlem sedan
    Dec 2000
    #4
    nästan alltid. Det tar 5 min att gå, ingen trafik, bara villaområde och de tar alltid sällskap. På onsdagar har de båda sovmorgon och går då hemifrån själva
  8. 4
    nästan alltid. Det tar 5 min att gå, ingen trafik, bara villaområde och de tar alltid sällskap. På onsdagar har de båda sovmorgon och går då hemifrån själva
  9. Medlem sedan
    Feb 2001
    #5
    har ju småsyskon som ändå ska följas så nej inte själv ännu. Men annars har vi ingen trafik innan skolan inga gator att korsa så visst hade jag kunnat låta honom gå själv.
    Om han hade behövt ta sig över vägen hade jag dock inte låtit honom gå själv inte ännu.
  10. 5
    har ju småsyskon som ändå ska följas så nej inte själv ännu. Men annars har vi ingen trafik innan skolan inga gator att korsa så visst hade jag kunnat låta honom gå själv.
    Om han hade behövt ta sig över vägen hade jag dock inte låtit honom gå själv inte ännu.
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    Nej, han går inte själv. Det är för långt och för mycket trafik.
  12. 6
    Nej, han går inte själv. Det är för långt och för mycket trafik.
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7
    Ja, det gör hon. Vi har ca 400 meter till skolan med cykelväg och bara en väg att gå över där det är 30, övergångsställe och varenda människa i hela byn vet att skolan ligger bredvid så alla är väldigt bra på att köra försiktigt

    / Kikki med Louise
  14. 7
    Ja, det gör hon. Vi har ca 400 meter till skolan med cykelväg och bara en väg att gå över där det är 30, övergångsställe och varenda människa i hela byn vet att skolan ligger bredvid så alla är väldigt bra på att köra försiktigt

    / Kikki med Louise
  15. Medlem sedan
    Oct 2000
    #8
    nej, han åkte skolbuss då han gick i förskoleklass - det året var vi föräldralediga med Elliot.
    Men sedan vi började jobba igen måste vi ju skjutsa Tuva och Elliot till dagis så då åker Theo också bil såklart.
    Vi har c:a 5 km till skolan
  16. 8
    nej, han åkte skolbuss då han gick i förskoleklass - det året var vi föräldralediga med Elliot.
    Men sedan vi började jobba igen måste vi ju skjutsa Tuva och Elliot till dagis så då åker Theo också bil såklart.
    Vi har c:a 5 km till skolan
  17. Medlem sedan
    Apr 2000
    #9

    cyklar med brorsan

    Killarna cyklar tillsammans till skolan, Simon som går i tvåan och Samme som går i femman. Hem tar sig Simon själv efter mellanmålet på fritids.

    Det är 5-600 meter cykelbana hela vägen, behöver korsa två villavägar.
  18. 9
    cyklar med brorsan Killarna cyklar tillsammans till skolan, Simon som går i tvåan och Samme som går i femman. Hem tar sig Simon själv efter mellanmålet på fritids.

    Det är 5-600 meter cykelbana hela vägen, behöver korsa två villavägar.
  19. Medlem sedan
    Oct 1999
    #10
    Jag går med Arvids syster till skolan så då går med oss men ibland går han själv med kompisar eller ensam om lillasyster är sjuk. Vi har max 150 meter till skolan, bara gångväg.
    I have decided to stick with love. Hate is too great a burden to bear. - Martin Luther King, Jr.

    Orkar du mer av mig? www.vickansdagar.com
  20. 10
    Jag går med Arvids syster till skolan så då går med oss men ibland går han själv med kompisar eller ensam om lillasyster är sjuk. Vi har max 150 meter till skolan, bara gångväg.
  21. Medlem sedan
    Dec 2000
    #11
    Alexander har gått sen han gick i förskoleklass...så gör vi dagmammor med alla våra som börjar förskoleklass..vi skolar in dom så att dom kan gå själva sen efter allt ifrån 3 veckor och ibland upp till månader så fixar dom det själva. Vi följer dom alltså i början men inte sen...Han passerar nu när vi flyttat, tre övergångsställen och ett tågspår. Tar ca 20-30 min för honom att gå, kanske 10-15 för en ensam vuxen i lagom takt!
  22. 11
    Alexander har gått sen han gick i förskoleklass...så gör vi dagmammor med alla våra som börjar förskoleklass..vi skolar in dom så att dom kan gå själva sen efter allt ifrån 3 veckor och ibland upp till månader så fixar dom det själva. Vi följer dom alltså i början men inte sen...Han passerar nu när vi flyttat, tre övergångsställen och ett tågspår. Tar ca 20-30 min för honom att gå, kanske 10-15 för en ensam vuxen i lagom takt!
  23. Medlem sedan
    Nov 2000
    #12
    Ramona har gått själv till skolan sen vårterminen i förskoleklassen. När Walter började förskoleklass följdes dom åt. Så jag har inte följt mina barn till skolan på länge.. Bara någon enstaka gång, om jag behöver prata med skol- eller fritidsfröknar, eller om jag ändå ska ta en promenad på morgonen.
  24. 12
    Ramona har gått själv till skolan sen vårterminen i förskoleklassen. När Walter började förskoleklass följdes dom åt. Så jag har inte följt mina barn till skolan på länge.. Bara någon enstaka gång, om jag behöver prata med skol- eller fritidsfröknar, eller om jag ändå ska ta en promenad på morgonen.
  25. Medlem sedan
    Nov 1998
    #13
    Jodå, min H började nog gå själv till skolan redan i ettan. Men så är det gång/cykelväg hela vägen dit. Korsar egentligen bara en väg (en väg som man svänger in på)
  26. 13
    Jodå, min H började nog gå själv till skolan redan i ettan. Men så är det gång/cykelväg hela vägen dit. Korsar egentligen bara en väg (en väg som man svänger in på)
  27. Medlem sedan
    Nov 2001
    #14
    Maya cyklar med pappa som cyklar till jobbet samtidigt.
    Nu har hon velat cykla själv ett par dagar.
    Hem cyklar hon alltid själv.
    Nu har vi cykelväg till och från skolan, ingen bilväg att korsa.
  28. 14
    Maya cyklar med pappa som cyklar till jobbet samtidigt.
    Nu har hon velat cykla själv ett par dagar.
    Hem cyklar hon alltid själv.
    Nu har vi cykelväg till och från skolan, ingen bilväg att korsa.

Liknande trådar

  1. en liten fråga bara
    By dove in forum _0904 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 23:27
  2. Måste bara fråga en liten fråga :)
    By Sanna, William&Linus in forum Autismspektrum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 06:33
  3. En liten fråga bara!!
    By Smila in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 21:12
  4. En liten fråga bara..
    By baskagge in forum Singelmingel
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-21, 21:53
  5. En liten fråga bara
    By Lilla my *dag22* in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 09:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar