Hinder för att bli kontaktfamilj?
Utsatta barn & familjehem
  1. Anonym
    #1

    Hinder för att bli kontaktfamilj?

    För ett par år sedan så började jag bli deprimerad och sökte läkare för detta då jag mådde jättedåligt och blev helt håglös och orkade knappt inte borsta mina tänder ens. Jag hade ett stressigt arbete som jag inte trivdes med och kände att mitt liv försvann och jag gjorde inte slag i mina drömmar utan pinade mig fram i livet. Jobbet skötte jag men sedan var orken slut.

    Jag fick hjälp att inse att jag mådde dåligt för att jag inte lyssnade inåt, jag gjorde inte det jag helst ville i mitt liv.

    Det jag alltid längtat efter men inte gått vidare med är att bli familjehem, det har jag önskat sedan jag var tonåring. Har alltid haft en önskan att göra något för andra, att finnas till för andra osv. Så att man kan känna sig nöjd på ålders höst med det man åstadkommit i livet. Klättra på karriärstegar har aldrig varit min grej. Ändå var det där jag hamnade.

    Har också tänkt att jag vill bli biståndsarbetare men nu känns det inte så aktuellt, när vi har hus och barn och hela paketet, att bara dra härifrån till något land långt borta.

    Nu vill jag ta tag i min situation och gå vidare med det jag innerst inne önskat i åratal. Jag var sjukskriven ett tag och sedan jobbade jag halvtid, men det är ju fortfarande så att jag är på fel plats i livet.

    Jag har pratat med min man och han är helt med på att vi blir familjehem. Hans mamma med sambo har varit det länge så både han och jag har sett lite vad det innebär. Men jag vill börja som kontaktfamilj för att känna hur det är att ha andra barn i familjen, och sedan kan man ju gå vidare till familjehem om man känner att man vill det.

    Men det jag undrar över är hur utredningen går till. Kan man få nobben pga att man haft en livkris och sökt läkare för sin depression?
  2. 1
    Hinder för att bli kontaktfamilj? För ett par år sedan så började jag bli deprimerad och sökte läkare för detta då jag mådde jättedåligt och blev helt håglös och orkade knappt inte borsta mina tänder ens. Jag hade ett stressigt arbete som jag inte trivdes med och kände att mitt liv försvann och jag gjorde inte slag i mina drömmar utan pinade mig fram i livet. Jobbet skötte jag men sedan var orken slut.

    Jag fick hjälp att inse att jag mådde dåligt för att jag inte lyssnade inåt, jag gjorde inte det jag helst ville i mitt liv.

    Det jag alltid längtat efter men inte gått vidare med är att bli familjehem, det har jag önskat sedan jag var tonåring. Har alltid haft en önskan att göra något för andra, att finnas till för andra osv. Så att man kan känna sig nöjd på ålders höst med det man åstadkommit i livet. Klättra på karriärstegar har aldrig varit min grej. Ändå var det där jag hamnade.

    Har också tänkt att jag vill bli biståndsarbetare men nu känns det inte så aktuellt, när vi har hus och barn och hela paketet, att bara dra härifrån till något land långt borta.

    Nu vill jag ta tag i min situation och gå vidare med det jag innerst inne önskat i åratal. Jag var sjukskriven ett tag och sedan jobbade jag halvtid, men det är ju fortfarande så att jag är på fel plats i livet.

    Jag har pratat med min man och han är helt med på att vi blir familjehem. Hans mamma med sambo har varit det länge så både han och jag har sett lite vad det innebär. Men jag vill börja som kontaktfamilj för att känna hur det är att ha andra barn i familjen, och sedan kan man ju gå vidare till familjehem om man känner att man vill det.

    Men det jag undrar över är hur utredningen går till. Kan man få nobben pga att man haft en livkris och sökt läkare för sin depression?
  3. Medlem sedan
    Aug 2008
    #2
    Det bör inte vara ett hinder. När jag sökte om att bli kontaktperson, så sa socialsekreteraren efteråt att haft egna kriser som man tagit sig igenom är en fördel.
    Lättare att hjälpa andra som har det svårt om man själv haft problem man tagit sig igenom.
    Hon har rekomenderat mig som kontaktfamilj till sin kollega då det passar bättre i mitt liv än att vara kontaktperson för tillfället.
  4. 2
    Det bör inte vara ett hinder. När jag sökte om att bli kontaktperson, så sa socialsekreteraren efteråt att haft egna kriser som man tagit sig igenom är en fördel.
    Lättare att hjälpa andra som har det svårt om man själv haft problem man tagit sig igenom.
    Hon har rekomenderat mig som kontaktfamilj till sin kollega då det passar bättre i mitt liv än att vara kontaktperson för tillfället.

Liknande trådar

  1. Är regnet ett hinder?
    By huskors in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 15:51
  2. Ännu ett hinder
    By The Perny in forum Vikt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 09:05
  3. ADHD kan bli ett hinder att få körkort
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 17:13
  4. Se möjligheter eller hinder.
    By Kulan in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 20:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar