Har satt detta även under VB, men sätter det även här...

Hej alla!

Vi ansökte om förhöjning av VB eftersom vi hittils fått 1/4, men vi använder i verkligheten långt mycket mer pengar utöver detta för hjälp som vårt barn behöver.
Det innebär även otrolig mycket "jobb" att ta hand om honom jämfört med "vanliga" barn (har tre såna med .

I svaret vi nu fått på vår ansökan så har de beviljat 2/4, vilket ju är mer än vi har nu. Men ändå inte tillräckligt som vi ser det.

I brevet står finns en merkostnadsbilaga som tar upp det mesta (men inte allt) som vi har som grund för att vilja höja VB:et.

Det står dock inget om den tid som vi berättat att olika saker tar (träning etc). Borde de inte ta detta i beaktning också? Eller skriver de inget om det?

Vi har inte heller fått någon hjälp alls (i stort sett) från vårt Habiliteringcenter Finns det någon här som hör till Södertälje och har barn med liknande diagnoser som fått det? (ej retorisk fråga utan en verklig undran), så vi har sökt information om handikappen på egen hand och går på olika sorters träning i privat regi (som vi bekostar själva).
Men de skriver att "Kan inte ses som nödvändig kostnad då information kan fås via svensk sjukvård" och "nödvändig träning /behandling kan fås via Landstinget".

Vi har dock inte fått någon information knappt alls genom varken barneurologen eller Habiliteringen (utom lite e-mejl-addresser och så då). Vi har fått söka på egen hand helt enkelt.
Och träning/behandling bestod endast i en "kurs" där barnen (en hel grupp med barn med vitt skilda behov) fick göra saker som är vanligt förekommande på dagis eller hemma (vi sjöng "var är tummen"...etc, de hoppade i studsmatta, sorterade ärtpåsar efter färg etc).
Det var en gång i veckan/7 ggr á 1 timme.

Jag jämför med internet-bekanta med liknande diagnoser som har fullt VB, och otroligt mycket stöd från Hab. Där föräldrar och förskolepersonal utbildats i intensiva träningsprogram som de tillämpar.

Vi känner oss helt ensamma om detta.

Annat material som vi köpt för att träna vår dotter räknas inte heller eftersom "träningsmaterial till viss del kan fås via Hab.)

Men Sädertälje har ju lagt ned (flyttat?) sitt lekotek och de verkade förresten tyck det var lite konstigt när jag frågade om att låna material.

Jag undrar även om man kan byta hab till en annan kommun?

Ja, många frågor. Jag är oerhört tacksam för svar.

Oj, förresten, svårigheterna som finns är: lindrig utvecklingsstörning, språkproblem, koncentrationssvårigheter, motoriska svårigheter, långsam tillväxt...

Mvh G