Hur har ni det?
_0812 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2004
    #1

    Hur har ni det?

    Fullt upp med att jaga busungarna eller har ni tid för en liten lägesrapportering? Är bara lite nyfiken på hur ni har det! Undrar till exempel

    Om alla decemberbebisar ställer sig upp - eller kryper eller ålar sig fram?

    Om h*n säger mamma/pappa eller nåt annat användbart?

    Om ni fortfarande ammar?

    Favoritmat?

    Inte favoritmat?

    Ger ni välling eller gröt på kvällarna?

    Vikt?

    Längd?

    Roligaste leksaken/leken?

    Roligaste stället att vara på?

    Tråkigast att göra/vara?

    Något annat du vill berätta som jag glömt fråga om?
  2. 1
    Hur har ni det? Fullt upp med att jaga busungarna eller har ni tid för en liten lägesrapportering? Är bara lite nyfiken på hur ni har det! Undrar till exempel

    Om alla decemberbebisar ställer sig upp - eller kryper eller ålar sig fram?

    Om h*n säger mamma/pappa eller nåt annat användbart?

    Om ni fortfarande ammar?

    Favoritmat?

    Inte favoritmat?

    Ger ni välling eller gröt på kvällarna?

    Vikt?

    Längd?

    Roligaste leksaken/leken?

    Roligaste stället att vara på?

    Tråkigast att göra/vara?

    Något annat du vill berätta som jag glömt fråga om?
  3. Medlem sedan
    Dec 2004
    #2
    Om alla decemberbebisar ställer sig upp - eller kryper eller ålar sig fram?

    Om h*n säger mamma/pappa eller nåt annat användbart?

    Om ni fortfarande ammar?

    Favoritmat?

    Inte favoritmat?

    Ger ni välling eller gröt på kvällarna?

    Vikt?

    Längd?

    Roligaste leksaken/leken?

    Roligaste stället att vara på?

    Tråkigast att göra/vara?

    Något annat du vill berätta som jag glömt fråga om?
  4. 2
    Om alla decemberbebisar ställer sig upp - eller kryper eller ålar sig fram?

    Om h*n säger mamma/pappa eller nåt annat användbart?

    Om ni fortfarande ammar?

    Favoritmat?

    Inte favoritmat?

    Ger ni välling eller gröt på kvällarna?

    Vikt?

    Längd?

    Roligaste leksaken/leken?

    Roligaste stället att vara på?

    Tråkigast att göra/vara?

    Något annat du vill berätta som jag glömt fråga om?
  5. Medlem sedan
    Dec 2004
    #3
    Skulle varit mina svar... de kommer här istället:

    Om alla decemberbebisar ställer sig upp - eller kryper eller ålar sig fram?
    Ålar "bara" än så länge, men snabbt går det! Har inte börjat resa sig än, men tror det är på g...

    Om h*n säger mamma/pappa eller nåt annat användbart?
    Näpp... babblar en massa men inget på vårt språk ;-)

    Om ni fortfarande ammar?
    Japp, ammar en hel del fortfarande - är ju så smidigt!

    Favoritmat?
    Hemlagat - pastasås med skinka eller köttgryta med potatis går alltid ner!

    Inte favoritmat?
    Köpt barnmat med fisk - blä!

    Ger ni välling eller gröt på kvällarna?
    Gröt. Funderar på att börja med välling, men det har inte blivit av än... tror att det kan göra så att han inte ammar lika mycket, och det vill jag inte.

    Vikt?
    10650 g vid 8 månaderskontrollen

    Längd?
    75cm vid 8 månader

    Roligaste leksaken/leken?
    Att tugga på hundens tuggben! Och att gömma det - så att han får gräva fram det under min mage är jätteskoj!

    Roligaste stället att vara på?
    Naturligtvis där det finns mest sladdar, knappar och kontakter - typ bakom datorn :-)

    Tråkigast att göra/vara?
    Ligga på skötbordet - TRÅKIGT! Eller sitta i vagnen när mamma målar om hela huset - tar ju flera timmar ju!!

    Något annat du vill berätta som jag glömt fråga om?
    Första dagen på jobbet för mamma i morgon - men pappa duger jättebra till nästan allt - får se hur dom löser det med amningen bara ;-)
  6. 3
    Skulle varit mina svar... de kommer här istället:

    Om alla decemberbebisar ställer sig upp - eller kryper eller ålar sig fram?
    Ålar "bara" än så länge, men snabbt går det! Har inte börjat resa sig än, men tror det är på g...

    Om h*n säger mamma/pappa eller nåt annat användbart?
    Näpp... babblar en massa men inget på vårt språk ;-)

    Om ni fortfarande ammar?
    Japp, ammar en hel del fortfarande - är ju så smidigt!

    Favoritmat?
    Hemlagat - pastasås med skinka eller köttgryta med potatis går alltid ner!

    Inte favoritmat?
    Köpt barnmat med fisk - blä!

    Ger ni välling eller gröt på kvällarna?
    Gröt. Funderar på att börja med välling, men det har inte blivit av än... tror att det kan göra så att han inte ammar lika mycket, och det vill jag inte.

    Vikt?
    10650 g vid 8 månaderskontrollen

    Längd?
    75cm vid 8 månader

    Roligaste leksaken/leken?
    Att tugga på hundens tuggben! Och att gömma det - så att han får gräva fram det under min mage är jätteskoj!

    Roligaste stället att vara på?
    Naturligtvis där det finns mest sladdar, knappar och kontakter - typ bakom datorn :-)

    Tråkigast att göra/vara?
    Ligga på skötbordet - TRÅKIGT! Eller sitta i vagnen när mamma målar om hela huset - tar ju flera timmar ju!!

    Något annat du vill berätta som jag glömt fråga om?
    Första dagen på jobbet för mamma i morgon - men pappa duger jättebra till nästan allt - får se hur dom löser det med amningen bara ;-)
  7. Medlem sedan
    Jul 2000
    #4
    Linda svarar så här:

    Om alla decemberbebisar ställer sig upp - eller kryper eller ålar sig fram?
    *Jag ålar runt på golvet, eller ormar som mamma säger
    reser mig upp så fort jag får tag på nåt bra som soffan, en stol eller ett par byxben... Kryper gör jag nog snart, vill gärna men fattar inte riktigt

    Om h*n säger mamma/pappa eller nåt annat användbart?
    *Mamma, babba(pappa), baaaba(lampa), bapp(napp) nejnejnej! kaka, kacka(macka) mmmmnamnam(tror att det betyder GOTT!!!)

    Om ni fortfarande ammar?
    *Nope! amma har vi aldrig gjort, mamma är för snål på maten där.

    Favoritmat?
    *Fiskbullar med ris!!!

    Inte favoritmat?
    *Äter det mesta med god aptit! Inte citron bara!

    Ger ni välling eller gröt på kvällarna?
    *Välling

    Vikt?
    *8 mån: 8350g

    Längd?
    *8mån: 68.5cm

    Roligaste leksaken/leken?
    *Tittut!!

    Roligaste stället att vara på?
    *Alla ställen där det finns sladdar!

    Tråkigast att göra/vara?
    *När jag inte blir road...

    Något annat du vill berätta som jag glömt fråga om?
    *Jag kan vinka och klappa händerna. På fredag ska jag få sova över hos mormor och morfar för första gången utan mamma och pappa.
  8. 4
    Linda svarar så här:

    Om alla decemberbebisar ställer sig upp - eller kryper eller ålar sig fram?
    *Jag ålar runt på golvet, eller ormar som mamma säger
    reser mig upp så fort jag får tag på nåt bra som soffan, en stol eller ett par byxben... Kryper gör jag nog snart, vill gärna men fattar inte riktigt

    Om h*n säger mamma/pappa eller nåt annat användbart?
    *Mamma, babba(pappa), baaaba(lampa), bapp(napp) nejnejnej! kaka, kacka(macka) mmmmnamnam(tror att det betyder GOTT!!!)

    Om ni fortfarande ammar?
    *Nope! amma har vi aldrig gjort, mamma är för snål på maten där.

    Favoritmat?
    *Fiskbullar med ris!!!

    Inte favoritmat?
    *Äter det mesta med god aptit! Inte citron bara!

    Ger ni välling eller gröt på kvällarna?
    *Välling

    Vikt?
    *8 mån: 8350g

    Längd?
    *8mån: 68.5cm

    Roligaste leksaken/leken?
    *Tittut!!

    Roligaste stället att vara på?
    *Alla ställen där det finns sladdar!

    Tråkigast att göra/vara?
    *När jag inte blir road...

    Något annat du vill berätta som jag glömt fråga om?
    *Jag kan vinka och klappa händerna. På fredag ska jag få sova över hos mormor och morfar för första gången utan mamma och pappa.
  9. Medlem sedan
    Dec 2005
    #5
    Om alla decemberbebisar ställer sig upp - eller kryper eller ålar sig fram? Jennie står upp & vill frammåt. Hon har börjat släppa taget å står själv. Kryper & går med gåvagnen samt om man håller henne i händerna så går hon

    Om h*n säger mamma/pappa eller nåt annat användbart? Mamma

    Om ni fortfarande ammar? Nej

    Favoritmat? Allt går ner

    Inte favoritmat? Banan,(färsk).

    Ger ni välling eller gröt på kvällarna? Välling på kvällen & gröt på morgonen

    Vikt? 8350g

    Längd? 69 cm

    Roligaste leksaken/leken? Busa med brorsan är roligt

    Roligaste stället att vara på? I köket vid diskmaskinen eller i duschen

    Tråkigast att göra/vara? Tvättstugan, så fort hon ser tvättmaskinen så blir hon lessen

    Något annat du vill berätta som jag glömt fråga om? Hon har 5 tänder & nr 6 å 7 är på väg
    Fem fingrar ska skydda dig
    Ett i månen,
    Ett i solen,
    Ett i polstjärnan bakom molnen
    Ett i hopp, och ett i tro.



    Mattias 061230 Jennie 081229
  10. 5
    Om alla decemberbebisar ställer sig upp - eller kryper eller ålar sig fram? Jennie står upp & vill frammåt. Hon har börjat släppa taget å står själv. Kryper & går med gåvagnen samt om man håller henne i händerna så går hon

    Om h*n säger mamma/pappa eller nåt annat användbart? Mamma

    Om ni fortfarande ammar? Nej

    Favoritmat? Allt går ner

    Inte favoritmat? Banan,(färsk).

    Ger ni välling eller gröt på kvällarna? Välling på kvällen & gröt på morgonen

    Vikt? 8350g

    Längd? 69 cm

    Roligaste leksaken/leken? Busa med brorsan är roligt

    Roligaste stället att vara på? I köket vid diskmaskinen eller i duschen

    Tråkigast att göra/vara? Tvättstugan, så fort hon ser tvättmaskinen så blir hon lessen

    Något annat du vill berätta som jag glömt fråga om? Hon har 5 tänder & nr 6 å 7 är på väg
  11. Medlem sedan
    Jan 1999
    #6
    Hej, jo jag är här, jag läser nästan varje dag men har inte lika ofta tid att svara, tyvärr, oftas kommer Noomi farandes och ska banka på knapparna eller rycka ut sladden till datorn, så jag läser snabbt så länge strömmen fortfarande är på! Men nu när hon sover kan jag sitta ner och svara:

    Hon står kryper, står, går efter möbler och med gåvagn och har tagit några steg själv, men än kan man inte säga att hon går på riktigt, men det är nog ganska snart känns det som.

    Hon säger mamma, pappa, hej och "dada" när hon står vid badkaret och vill bada.

    Hon ammar fortfarande, dygnet runt. Puh.

    Hon älskar quinoa och lax mest av allt tror jag, sedan går det mesta ner, under förutsättning att hon får plocka i sig det själv. Hon vägrar allt som serveras på sked och flaska så därför äter hon varken gröt eller välling, tyvärr, mer än kanske 5 ml eller två teskedar.

    Hon vägde 8,5 kg för några veckor sedan, och var då 67 cm lång. (Tror jag...)

    Roligaste leksaken är sladdar och telefoner och allt sånt hon inte får leka med. Som andrahandsval kan hon tycka duplo är rätt kul, hon stoppar gubbarnas huvud i munnen och kryper runt med dem som en napp. Mycket kul lek. Annars är allt som storasyskonen hittar på jättekul!

    Roligaste stället, utan tvekan: badkaret! Med vatten i då förstås.

    Tråkigste: den alltid hatade vagnen. (Även fast hon inte skriker konstant nu längre, hon kan sitta där en stund utan protest men sedan börjar hon gnälla och slingra sig.)
  12. 6
    Hej, jo jag är här, jag läser nästan varje dag men har inte lika ofta tid att svara, tyvärr, oftas kommer Noomi farandes och ska banka på knapparna eller rycka ut sladden till datorn, så jag läser snabbt så länge strömmen fortfarande är på! Men nu när hon sover kan jag sitta ner och svara:

    Hon står kryper, står, går efter möbler och med gåvagn och har tagit några steg själv, men än kan man inte säga att hon går på riktigt, men det är nog ganska snart känns det som.

    Hon säger mamma, pappa, hej och "dada" när hon står vid badkaret och vill bada.

    Hon ammar fortfarande, dygnet runt. Puh.

    Hon älskar quinoa och lax mest av allt tror jag, sedan går det mesta ner, under förutsättning att hon får plocka i sig det själv. Hon vägrar allt som serveras på sked och flaska så därför äter hon varken gröt eller välling, tyvärr, mer än kanske 5 ml eller två teskedar.

    Hon vägde 8,5 kg för några veckor sedan, och var då 67 cm lång. (Tror jag...)

    Roligaste leksaken är sladdar och telefoner och allt sånt hon inte får leka med. Som andrahandsval kan hon tycka duplo är rätt kul, hon stoppar gubbarnas huvud i munnen och kryper runt med dem som en napp. Mycket kul lek. Annars är allt som storasyskonen hittar på jättekul!

    Roligaste stället, utan tvekan: badkaret! Med vatten i då förstås.

    Tråkigste: den alltid hatade vagnen. (Även fast hon inte skriker konstant nu längre, hon kan sitta där en stund utan protest men sedan börjar hon gnälla och slingra sig.)
  13. Medlem sedan
    Jan 1999
    #7
    Haha, ja hoppas de lyckas med det där ammandet då! Annars ska det ju gå nåt program med Aschberg om män som ammar, kanske kan man få något tips där. Här lämnas Noomi också med sin pappa vissa halvdagar då jag är på Högskolan, och än har det funkat bra, trots att hon fortfarande ammar mycket.
  14. 7
    Haha, ja hoppas de lyckas med det där ammandet då! Annars ska det ju gå nåt program med Aschberg om män som ammar, kanske kan man få något tips där. Här lämnas Noomi också med sin pappa vissa halvdagar då jag är på Högskolan, och än har det funkat bra, trots att hon fortfarande ammar mycket.
  15. Medlem sedan
    Oct 2006
    #8

    Mamma Anna svarar åt Moa

    Om alla decemberbebisar ställer sig upp - eller kryper eller ålar sig fram?
    En så länge ålar Moa bara över golvet.och springer i sin gåstol.

    Om h*n säger mamma/pappa eller nåt annat användbart?
    Babblar gör hon men ingen svenska än
    Om ni fortfarande ammar?
    ja
    Favoritmat?
    Lasange är gott
    Inte favoritmat?
    det mesta köpta är inte gott
    Ger ni välling eller gröt på kvällarna?
    varierar
    Vikt?
    7120
    Längd?
    68
    Roligaste leksaken/leken?
    Storasyster är nog roligast och sedan hunden
    Roligaste stället att vara på?
    i Gåstolen
    Tråkigast att göra/vara?
    sitta still i någons knä,sova
    Något annat du vill berätta som jag glömt fråga om?
    Mathilda född 010627 och Moa född 090113
  16. 8
    Mamma Anna svarar åt Moa Om alla decemberbebisar ställer sig upp - eller kryper eller ålar sig fram?
    En så länge ålar Moa bara över golvet.och springer i sin gåstol.

    Om h*n säger mamma/pappa eller nåt annat användbart?
    Babblar gör hon men ingen svenska än
    Om ni fortfarande ammar?
    ja
    Favoritmat?
    Lasange är gott
    Inte favoritmat?
    det mesta köpta är inte gott
    Ger ni välling eller gröt på kvällarna?
    varierar
    Vikt?
    7120
    Längd?
    68
    Roligaste leksaken/leken?
    Storasyster är nog roligast och sedan hunden
    Roligaste stället att vara på?
    i Gåstolen
    Tråkigast att göra/vara?
    sitta still i någons knä,sova
    Något annat du vill berätta som jag glömt fråga om?
  17. Medlem sedan
    Dec 2004
    #9
    Cybertvilling?? Låter som Moa och Axel är väldigt lika - ålar efter hunden babblandes på sitt eget språk ;-)
    Roligt att jämföra lite med er andra bara - alla barn är ju så olika bra på olika saker. Lite skönt oxå att vi inte är helt sist med allt ;-) Rätt ok egentligen oxå att han inte börjat ställa sig upp - elller snacka hål på öronen på en - det lär ju komma tillräckligt med spring i benen och tjat vad det lider...
  18. 9
    Cybertvilling?? Låter som Moa och Axel är väldigt lika - ålar efter hunden babblandes på sitt eget språk ;-)
    Roligt att jämföra lite med er andra bara - alla barn är ju så olika bra på olika saker. Lite skönt oxå att vi inte är helt sist med allt ;-) Rätt ok egentligen oxå att han inte börjat ställa sig upp - elller snacka hål på öronen på en - det lär ju komma tillräckligt med spring i benen och tjat vad det lider...
  19. Medlem sedan
    Dec 2004
    #10
    Snabb liten tjej som redan vill springa omkring :-)
    Och kul att vi är fler som ammar fortfarande - visst är det lite jobbigt ibland - man blir ju rätt bunden, men samtidigt så smidigt andra gånger! Får se hur det går där hemma i dag bara... tror det blir rätt ok i alla fall, eftersom Axel är rätt bra på att äta alla möjliga soters mat, men jag vet vad som kommer att vara det första jag gör när jag kommer hem - AMMA!
  20. 10
    Snabb liten tjej som redan vill springa omkring :-)
    Och kul att vi är fler som ammar fortfarande - visst är det lite jobbigt ibland - man blir ju rätt bunden, men samtidigt så smidigt andra gånger! Får se hur det går där hemma i dag bara... tror det blir rätt ok i alla fall, eftersom Axel är rätt bra på att äta alla möjliga soters mat, men jag vet vad som kommer att vara det första jag gör när jag kommer hem - AMMA!
  21. Medlem sedan
    Feb 2009
    #11

    Viktors svar

    Om alla decemberbebisar ställer sig upp - eller kryper eller ålar sig fram?
    Kryper som bara den, full fart. Reser sig mot det mesta som ger lite stöd.

    Om h*n säger mamma/pappa eller nåt annat användbart?
    Det är mest en massa konstiga läten än så länge

    Om ni fortfarande ammar?
    Japp, försöker minska ner på dagarna till förmån för riktog mat, men han vill numera amma mer på nätterna, tyvärr

    Favoritmat?
    Det måste nog bli mammas pasta med morötter och köttfärssås

    Inte favoritmat?
    Är inte så värst förtjust i fruktpuréer tyvärr

    Ger ni välling eller gröt på kvällarna?
    Han får gröt morgon och kväll, äter dock inte så mkt, särskilt inte på morgonen

    Vikt?
    8370g

    Längd?
    71,5 cm

    Roligaste leksaken/leken?
    Gillar bollar, dom kan man krypa efter Och förstås sånt som man inte får äta, papper och sladdar mm.

    Roligaste stället att vara på?
    Storebrors rum är kul, dom är sååå söta när dom "leker" sida vid sida. Sen älskar Viktor att bada

    Tråkigast att göra/vara?
    Att sitta i knä eller vagn för länge, när man hellre kan krypa på golvet

    Något annat du vill berätta som jag glömt fråga om?
    Inga tänder än.
  22. 11
    Viktors svar Om alla decemberbebisar ställer sig upp - eller kryper eller ålar sig fram?
    Kryper som bara den, full fart. Reser sig mot det mesta som ger lite stöd.

    Om h*n säger mamma/pappa eller nåt annat användbart?
    Det är mest en massa konstiga läten än så länge

    Om ni fortfarande ammar?
    Japp, försöker minska ner på dagarna till förmån för riktog mat, men han vill numera amma mer på nätterna, tyvärr

    Favoritmat?
    Det måste nog bli mammas pasta med morötter och köttfärssås

    Inte favoritmat?
    Är inte så värst förtjust i fruktpuréer tyvärr

    Ger ni välling eller gröt på kvällarna?
    Han får gröt morgon och kväll, äter dock inte så mkt, särskilt inte på morgonen

    Vikt?
    8370g

    Längd?
    71,5 cm

    Roligaste leksaken/leken?
    Gillar bollar, dom kan man krypa efter Och förstås sånt som man inte får äta, papper och sladdar mm.

    Roligaste stället att vara på?
    Storebrors rum är kul, dom är sååå söta när dom "leker" sida vid sida. Sen älskar Viktor att bada

    Tråkigast att göra/vara?
    Att sitta i knä eller vagn för länge, när man hellre kan krypa på golvet

    Något annat du vill berätta som jag glömt fråga om?
    Inga tänder än.
  23. Medlem sedan
    Jan 1999
    #12
    Jag jag tycker också det är supersmidigt att amma. Visst känner man ibland att man är på ständig mjölkproduktion, men det är det aboslut värt många gånger om, för min del alltså. (Därmed lägger jag ingen värdering i hur andra gör, om de ammar eller inte.) Och samma här: så fort jag kommer hem så är det av med jackan snabbt som bara den, för på golvet sitter Noomi och flaxar förväntansfullt med armarna.
    Vad jobbar du med då? Är du borta varje dag, heltid, halvtid...? Känns det skönt att vara tillbaka på jobbet eller skulle du hellre velat vara hemma? Jag tycker faktiskt det är ganska skönt att få börja aktivera min hjärna nu, jag har typ snöat in på vinteroveraller, tygblöjor och bra ekologisk barnvänlig mat och jag känner inte riktigt igen mig själv. Jag pluggar på heltid nu men det är bara ca 4 halvdagar i veckan som jag är på skolan.
  24. 12
    Jag jag tycker också det är supersmidigt att amma. Visst känner man ibland att man är på ständig mjölkproduktion, men det är det aboslut värt många gånger om, för min del alltså. (Därmed lägger jag ingen värdering i hur andra gör, om de ammar eller inte.) Och samma här: så fort jag kommer hem så är det av med jackan snabbt som bara den, för på golvet sitter Noomi och flaxar förväntansfullt med armarna.
    Vad jobbar du med då? Är du borta varje dag, heltid, halvtid...? Känns det skönt att vara tillbaka på jobbet eller skulle du hellre velat vara hemma? Jag tycker faktiskt det är ganska skönt att få börja aktivera min hjärna nu, jag har typ snöat in på vinteroveraller, tygblöjor och bra ekologisk barnvänlig mat och jag känner inte riktigt igen mig själv. Jag pluggar på heltid nu men det är bara ca 4 halvdagar i veckan som jag är på skolan.
  25. Medlem sedan
    Dec 2004
    #13
    Nervöst att vara tillbaks till jobbet i dag, eftersom jag inte riktigt vet vad jag jobbar med... Var vice VD och försäljningsansvarig innan mammaledigheten på ett företag som tillverkar utrustning för rening av olika vätskor i industrin, är utbildad civilingenjör. Men i lågkonjunkturen har hälften av personalen sagts upp,och det är en ny organisation att komma tillbaks till. Får nya arbetsuppgifter - mer "på golvet", men det ska bli bara roligt tycker jag! Och hur skönt som helst att få lite annat än barnmat och blöjor i huvudet, och få lite vuxentid för mig själv!
    Kom fram till att jag inte varit ifrån barnen mer än tre gånger tidigare sen Axel föddes, och då bara för ett par timmar åt gången... rätt ovant att vara borta hela dagen med andra ord.
    Ska jobba två dagar i veckan, 6 timmar varje dag. Bra tillskott i ekonomin, och inte mer än att det funkar med ammning och att storasyster bara behöver gå 15 timmar på dagis. Och bra att börja jobba lite, så räcker föräldraledigheten lite längre ;-)
    Så mest positivt tycker jag nog det är. Det enda negativa är väl att det blir tufft att hinna med allt hemma, tvätt, städning mm. Men det går ju att sänka ambitionsnivån oxå, för det kan det vara värt, det är ju så kort tid i alla fall man har små barn.
  26. 13
    Nervöst att vara tillbaks till jobbet i dag, eftersom jag inte riktigt vet vad jag jobbar med... Var vice VD och försäljningsansvarig innan mammaledigheten på ett företag som tillverkar utrustning för rening av olika vätskor i industrin, är utbildad civilingenjör. Men i lågkonjunkturen har hälften av personalen sagts upp,och det är en ny organisation att komma tillbaks till. Får nya arbetsuppgifter - mer "på golvet", men det ska bli bara roligt tycker jag! Och hur skönt som helst att få lite annat än barnmat och blöjor i huvudet, och få lite vuxentid för mig själv!
    Kom fram till att jag inte varit ifrån barnen mer än tre gånger tidigare sen Axel föddes, och då bara för ett par timmar åt gången... rätt ovant att vara borta hela dagen med andra ord.
    Ska jobba två dagar i veckan, 6 timmar varje dag. Bra tillskott i ekonomin, och inte mer än att det funkar med ammning och att storasyster bara behöver gå 15 timmar på dagis. Och bra att börja jobba lite, så räcker föräldraledigheten lite längre ;-)
    Så mest positivt tycker jag nog det är. Det enda negativa är väl att det blir tufft att hinna med allt hemma, tvätt, städning mm. Men det går ju att sänka ambitionsnivån oxå, för det kan det vara värt, det är ju så kort tid i alla fall man har små barn.
  27. Medlem sedan
    Dec 2004
    #14
    Fler pappersätare ;-) Axel skulle utan problem kunna ta anställning som dokumentförstörare! Och papperskorgen under skrivbordet är sedan länge förpassad upp på bordet!
  28. 14
    Fler pappersätare ;-) Axel skulle utan problem kunna ta anställning som dokumentförstörare! Och papperskorgen under skrivbordet är sedan länge förpassad upp på bordet!
  29. Medlem sedan
    Dec 2004
    #15
    Bra med respekt för tvättmaskinen tycker jag. Det har inte Axel... sist vi var i tvättstugan ålade han sig in bakom tvättmaskinen medan jag hängde tvätten - drog fram honom full med damm! Tur att vi var i tvättstugan så det var nära att slänga alla kläder i tvätten ;-)
  30. 15
    Bra med respekt för tvättmaskinen tycker jag. Det har inte Axel... sist vi var i tvättstugan ålade han sig in bakom tvättmaskinen medan jag hängde tvätten - drog fram honom full med damm! Tur att vi var i tvättstugan så det var nära att slänga alla kläder i tvätten ;-)
  31. Medlem sedan
    Dec 2004
    #16
    Vilken duktig tjej! Kan hon inte lära Axel att äta fisk? Och bra på att snacka oxå! Får man vara nyfiken och fråga vad hon sa först?
  32. 16
    Vilken duktig tjej! Kan hon inte lära Axel att äta fisk? Och bra på att snacka oxå! Får man vara nyfiken och fråga vad hon sa först?
  33. Medlem sedan
    Jul 2004
    #17
    Om alla decemberbebisar ställer sig upp - eller kryper eller ålar sig fram?
    Ja, Hedda kryper sedan två månader, och började ställa sig upp i samma veva. Nu står hon utan stöd, men några steg på egen hand har hon inte tagit.

    Om h*n säger mamma/pappa eller nåt annat användbart?
    Hmm. Hon säger mamma eller amma som ljud, men det känns inte som att hon alltid menar mig. Sen låter det som hon säger "titta" eller "titte". Och ajajajaj, som hon faktiskt ofta säger när hon slår sig. Hej får hon till ljudmässigt. Mest effektfullt är ljudeffekterna när hon vill ha något.

    Om ni fortfarande ammar?
    Ja, här ammas det. Mest lite natt och sen på morgonen, men även någon gång på dagen. Hon älskar att amma.

    Favoritmat?
    Hon äter jättebra, så länge det inte är burkmat och om hon inte blir matad. Ytterligare ett krav är att maten inte får vara mosad eller mixad. Så nu får hon det mesta som resten av familjen äter. Pannkaka, spaghetti och köttfärssås och köttbullar hör till favoriterna. Och broccoli och ärtor!

    Inte favoritmat?
    Burkmat! Hon får riktiga kväljningar av de flesta sorterna.

    Ger ni välling eller gröt på kvällarna?
    Hon får välling när hon lägger sig på kvällen. 230 ml slukas.

    Vikt?
    8,5 kg vid sista kontrollen.

    Längd?
    71 cm

    Roligaste leksaken/leken?
    Storasysters småbilar är kul. Sedan gillar hon när Thelma, storasyster alltså, gömmer sig och så kryper hon efter och letar. Då tjuter hon av glädje.

    Roligaste stället att vara på?
    Ute elller i badet!

    Tråkigast att göra/vara?
    Byta blöja eller klä på sig.

    Något annat du vill berätta som jag glömt fråga om?
    Vill bara berömma ditt initiativ till enkät. Kul!
  34. 17
    Om alla decemberbebisar ställer sig upp - eller kryper eller ålar sig fram?
    Ja, Hedda kryper sedan två månader, och började ställa sig upp i samma veva. Nu står hon utan stöd, men några steg på egen hand har hon inte tagit.

    Om h*n säger mamma/pappa eller nåt annat användbart?
    Hmm. Hon säger mamma eller amma som ljud, men det känns inte som att hon alltid menar mig. Sen låter det som hon säger "titta" eller "titte". Och ajajajaj, som hon faktiskt ofta säger när hon slår sig. Hej får hon till ljudmässigt. Mest effektfullt är ljudeffekterna när hon vill ha något.

    Om ni fortfarande ammar?
    Ja, här ammas det. Mest lite natt och sen på morgonen, men även någon gång på dagen. Hon älskar att amma.

    Favoritmat?
    Hon äter jättebra, så länge det inte är burkmat och om hon inte blir matad. Ytterligare ett krav är att maten inte får vara mosad eller mixad. Så nu får hon det mesta som resten av familjen äter. Pannkaka, spaghetti och köttfärssås och köttbullar hör till favoriterna. Och broccoli och ärtor!

    Inte favoritmat?
    Burkmat! Hon får riktiga kväljningar av de flesta sorterna.

    Ger ni välling eller gröt på kvällarna?
    Hon får välling när hon lägger sig på kvällen. 230 ml slukas.

    Vikt?
    8,5 kg vid sista kontrollen.

    Längd?
    71 cm

    Roligaste leksaken/leken?
    Storasysters småbilar är kul. Sedan gillar hon när Thelma, storasyster alltså, gömmer sig och så kryper hon efter och letar. Då tjuter hon av glädje.

    Roligaste stället att vara på?
    Ute elller i badet!

    Tråkigast att göra/vara?
    Byta blöja eller klä på sig.

    Något annat du vill berätta som jag glömt fråga om?
    Vill bara berömma ditt initiativ till enkät. Kul!
  35. Medlem sedan
    Jul 2000
    #18
    haha!! det första hon sa var det viktigaste ordet av alla! KAKA! fast jag tror att det betydde macka eller mat...
    Sedan var de lampa, då pekade hon på lampan och sa baapa
  36. 18
    haha!! det första hon sa var det viktigaste ordet av alla! KAKA! fast jag tror att det betydde macka eller mat...
    Sedan var de lampa, då pekade hon på lampan och sa baapa
  37. Medlem sedan
    Dec 2004
    #19
    Spaghetti är gott tycker Axel med! Måste bara fråga om Hedda oxå vill äta dom hela? Och då menar jag HELA! Axel kom på förra veckan att han kunde plocka in dom i munnen själv och sen suga in och svälja hela själv! Åt överlycklig säkert minst 10 hela spaghettistrån på det här sättet - och bajsade sen inte på två dagar - undrar om det hade nåt samband? ;-)
  38. 19
    Spaghetti är gott tycker Axel med! Måste bara fråga om Hedda oxå vill äta dom hela? Och då menar jag HELA! Axel kom på förra veckan att han kunde plocka in dom i munnen själv och sen suga in och svälja hela själv! Åt överlycklig säkert minst 10 hela spaghettistrån på det här sättet - och bajsade sen inte på två dagar - undrar om det hade nåt samband? ;-)
  39. Medlem sedan
    Feb 2008
    #20

    Torun

    Om alla decemberbebisar ställer sig upp - eller kryper eller ålar sig fram?

    Kryper,, lite darrigt men ändock, har börjat resa sig mot saker, går gärna om man håller henne i händerna.
    Om h*n säger mamma/pappa eller nåt annat användbart?
    Nä, bara bababa dadada gagaga plus en massa obegriplig goja

    Om ni fortfarande ammar?

    Ja ganska mycket, gröt morgon, sen lunch och middag, har försökt med välling på kvällen men tutte föredras. Annars ammas det till alla mellanmål plus på natten. Vill amma åtminstone till året så jag undviker välling ett tag till, bara lite svag invänjning.

    Favoritmat?
    Hipp, potatis, majs, kalkon

    Inte favoritmat?
    Mammas kycklingsmörja

    Ger ni välling eller gröt på kvällarna?

    Försöker med välling men det gillas inte

    Vikt?
    7300 tror jag

    Längd?

    Roligaste leksaken/leken?
    Tittut

    Roligaste stället att vara på?
    Där man kan käka papper. fiskade ut ett ICA-kvitto ur gommen häromdagen.

    Tråkigast att göra/vara?
    Matstolen

    Något annat du vill berätta som jag glömt fråga om?
    I absolut särklass den goaste, gladaste och mest harmoniska bebis som finns, helt objektivt alltså
  40. 20
    Torun Om alla decemberbebisar ställer sig upp - eller kryper eller ålar sig fram?

    Kryper,, lite darrigt men ändock, har börjat resa sig mot saker, går gärna om man håller henne i händerna.
    Om h*n säger mamma/pappa eller nåt annat användbart?
    Nä, bara bababa dadada gagaga plus en massa obegriplig goja

    Om ni fortfarande ammar?

    Ja ganska mycket, gröt morgon, sen lunch och middag, har försökt med välling på kvällen men tutte föredras. Annars ammas det till alla mellanmål plus på natten. Vill amma åtminstone till året så jag undviker välling ett tag till, bara lite svag invänjning.

    Favoritmat?
    Hipp, potatis, majs, kalkon

    Inte favoritmat?
    Mammas kycklingsmörja

    Ger ni välling eller gröt på kvällarna?

    Försöker med välling men det gillas inte

    Vikt?
    7300 tror jag

    Längd?

    Roligaste leksaken/leken?
    Tittut

    Roligaste stället att vara på?
    Där man kan käka papper. fiskade ut ett ICA-kvitto ur gommen häromdagen.

    Tråkigast att göra/vara?
    Matstolen

    Något annat du vill berätta som jag glömt fråga om?
    I absolut särklass den goaste, gladaste och mest harmoniska bebis som finns, helt objektivt alltså
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar