dela rum tips efterlyses!!
Många barn
  1. Anonym
    #1

    dela rum tips efterlyses!!

    Vi har 4 barn, och just nu bor vi i en 4:a. Äldsta sonen på 11 har eget rum, tjejerna på 7 och 10 delar ett stort sovrum, och min man och jag plus 3-åringen sover i ett rum.
    Nu har vi fptt tag i större boende med ett extra sovrum, och då känns et självklart att det extra rummet går till 3-åringen.
    Kruxet är att rummen i nya lägenheten är mindre än de vi har nu, men tjejerna måste fortsätta dela rum ändå. det finns en stor klädkammare i anslutning till det som är tänkt som deras rum...kanske går den att använda på något sätt??
    Dessutom finns det ett ellrum på övervåningen som är tänk som tv/data rum till de äldsta barnen.
    Jag behöver massor av ideer och input!?? Hur gör ni som har många barn men få rum för att göra alla nöjda!???
  2. 1
    dela rum tips efterlyses!! Vi har 4 barn, och just nu bor vi i en 4:a. Äldsta sonen på 11 har eget rum, tjejerna på 7 och 10 delar ett stort sovrum, och min man och jag plus 3-åringen sover i ett rum.
    Nu har vi fptt tag i större boende med ett extra sovrum, och då känns et självklart att det extra rummet går till 3-åringen.
    Kruxet är att rummen i nya lägenheten är mindre än de vi har nu, men tjejerna måste fortsätta dela rum ändå. det finns en stor klädkammare i anslutning till det som är tänkt som deras rum...kanske går den att använda på något sätt??
    Dessutom finns det ett ellrum på övervåningen som är tänk som tv/data rum till de äldsta barnen.
    Jag behöver massor av ideer och input!?? Hur gör ni som har många barn men få rum för att göra alla nöjda!???
  3. Medlem sedan
    May 2001
    #2

    Det där med stor klädkammare

    lät ju toppen. Min första tanke var just datorrum, men det hade ni ju redan tänkt på annat håll. Myshörna med TV? Det är inte så stort att det kan bli ett eget krypin, även om det inte finns fönster? Mina har i stort sett alltid delat. Precis just nu har vi flyttat till större, så de två äldsta har (äntligen) fått eget rum. Innan delade de på et pytterum där det i stort sett bara var en våningssäng oc ett långt skrivbord + en bokhylla. Eftersom det var så litet satsade vi på att de fick mysa runt sängarna med mycket fina bilder som var personliga och att varsit hörn av det långa skrivbordet var deras + att vi satte upp hyllor ovanför sängarna där de hade mer personliga saker än i bokhyllan. Nu är det bara de tv yngre som delar. I deras rum har vi blanda annat en expedithylla (en sån med fyrkantiga hål). Den rymmer massor pch vi har förutom backarna satt in en sån grej med två mindre lådor, där de kan ha sina egna småprylar. Hade funderingar på att sätta dit varsin lucka med namnet på (finns med) så att man fick som ett eget skåp. En liten tanke är att ha denna hylla som rumsavdelare senare, om mellankillarna kommer att dela på det som näst största har nu. (Hoppas det inte låter rörigt). Lycka till med rummet. Att det finns ett extra krypin låter ju toppen tycker jag.
  4. 2
    Det där med stor klädkammare lät ju toppen. Min första tanke var just datorrum, men det hade ni ju redan tänkt på annat håll. Myshörna med TV? Det är inte så stort att det kan bli ett eget krypin, även om det inte finns fönster? Mina har i stort sett alltid delat. Precis just nu har vi flyttat till större, så de två äldsta har (äntligen) fått eget rum. Innan delade de på et pytterum där det i stort sett bara var en våningssäng oc ett långt skrivbord + en bokhylla. Eftersom det var så litet satsade vi på att de fick mysa runt sängarna med mycket fina bilder som var personliga och att varsit hörn av det långa skrivbordet var deras + att vi satte upp hyllor ovanför sängarna där de hade mer personliga saker än i bokhyllan. Nu är det bara de tv yngre som delar. I deras rum har vi blanda annat en expedithylla (en sån med fyrkantiga hål). Den rymmer massor pch vi har förutom backarna satt in en sån grej med två mindre lådor, där de kan ha sina egna småprylar. Hade funderingar på att sätta dit varsin lucka med namnet på (finns med) så att man fick som ett eget skåp. En liten tanke är att ha denna hylla som rumsavdelare senare, om mellankillarna kommer att dela på det som näst största har nu. (Hoppas det inte låter rörigt). Lycka till med rummet. Att det finns ett extra krypin låter ju toppen tycker jag.
  5. Medlem sedan
    Mar 2000
    #3
    föräldrar får ta ett mindre rum. Loftsängar gör att man kan ha myshörna eller skrivbord under. En äldre liten utdragsäng till 3-åringen. De äldre är mindre och smalare är de nya som finns på t ex IKEA. Om man är drastisk sover de vuxna på bäddsoffa i vardagsrummet för egentligen behöver vi bara rummet till att sova i. Själv längtar jag efter ett vardagsrum till samvaro och inte bara kojbygge i sofforna. Vi är 6 i en 4:a och vi har 3 loftsängar. De äldsta delar på största rummet och det ska delas av med ett draperi. De mindre har ett gemensamt lekrum där 6-åringen sover på madrass på golvet under loftsängen som egentligen är gästbädd (140 bred). 3 åringen har sin säng inne hos de äldre och han har en liten utdragsäng modell äldre mest för att där får sängen plats och att 6-åringen har svårt att somna och behöver ha tänt till att läsa och pyssla innan hon kommer till ro. Datavrå har vi under trappen.
  6. 3
    föräldrar får ta ett mindre rum. Loftsängar gör att man kan ha myshörna eller skrivbord under. En äldre liten utdragsäng till 3-åringen. De äldre är mindre och smalare är de nya som finns på t ex IKEA. Om man är drastisk sover de vuxna på bäddsoffa i vardagsrummet för egentligen behöver vi bara rummet till att sova i. Själv längtar jag efter ett vardagsrum till samvaro och inte bara kojbygge i sofforna. Vi är 6 i en 4:a och vi har 3 loftsängar. De äldsta delar på största rummet och det ska delas av med ett draperi. De mindre har ett gemensamt lekrum där 6-åringen sover på madrass på golvet under loftsängen som egentligen är gästbädd (140 bred). 3 åringen har sin säng inne hos de äldre och han har en liten utdragsäng modell äldre mest för att där får sängen plats och att 6-åringen har svårt att somna och behöver ha tänt till att läsa och pyssla innan hon kommer till ro. Datavrå har vi under trappen.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4
    måste bara fråga, vilka åldrar har du på barnen och vilket kön? Vi är också 6 st i en 4:a nu. Förut hade mina barn kille 6 år och tjej 3 år varsitt rum, där bonussysyter 10 år hade en loftsäng hos 3åringen. Hon var bara här 1 helg/månad då, nu har hon flyttat hit på heltid och vi har även fått en bebis. 10 åringen fick eget rum , det minsta som låg längst bort i lägenheten... vi vuxna hade det förut. Mina 2 äldsta biobarn får nu dela på ett rum vilket går sådär..mest bråk och 6 åringen vill ju gärna ha ett eget me. Vi vuxna och bebisen delar rum... Det går änsålänge men jag börjar inse att vi nog måste hitta en annan lösning. Vi har en klöädkammare som vi nu "förvarar" 3åringens leksaker i vi funderar att på sikt bygg en måttanpassad säng därinne så hon får ett eget rum. Annars kommer vi vuxna flytta ut i vardagsrummet och dem 2 yngsta delar på vårat rum
  8. 4
    måste bara fråga, vilka åldrar har du på barnen och vilket kön? Vi är också 6 st i en 4:a nu. Förut hade mina barn kille 6 år och tjej 3 år varsitt rum, där bonussysyter 10 år hade en loftsäng hos 3åringen. Hon var bara här 1 helg/månad då, nu har hon flyttat hit på heltid och vi har även fått en bebis. 10 åringen fick eget rum , det minsta som låg längst bort i lägenheten... vi vuxna hade det förut. Mina 2 äldsta biobarn får nu dela på ett rum vilket går sådär..mest bråk och 6 åringen vill ju gärna ha ett eget me. Vi vuxna och bebisen delar rum... Det går änsålänge men jag börjar inse att vi nog måste hitta en annan lösning. Vi har en klöädkammare som vi nu "förvarar" 3åringens leksaker i vi funderar att på sikt bygg en måttanpassad säng därinne så hon får ett eget rum. Annars kommer vi vuxna flytta ut i vardagsrummet och dem 2 yngsta delar på vårat rum
  9. Medlem sedan
    Mar 2000
    #5
    har 3 flickor och en kille. Han är yngst. Åldrarna 12, 9,6 och 3 1/2. I princip delar de äldsta och de yngsta, med det undantaget att lilleman sover hos de äldsta eftersom hans stora syster har svårt att somna. Ingen har eget rum utan det finns något positivt i att lära sig få dela. Jag vill helst att lillebror ska få vara med och leka, vilket går sådär när 6 åringen vill ha kompisar hemma. De äldre fick i den åldern lära sig att ha med ett småsyskon i leken. Han förstör inte om han får vara med på ett hörn. Om han inte får vara med kan han sparka och slänga saker. De äldsta leker inte med varandra om de har egna kompisar hemma utan då drar de sig undan till någon vrå, kanske den egna sängen eller så hittar de något annat. Det är bara 12-åringen som tjatar om eget och det är hon som har drivit fram att det ska fram ett draperi.
  10. 5
    har 3 flickor och en kille. Han är yngst. Åldrarna 12, 9,6 och 3 1/2. I princip delar de äldsta och de yngsta, med det undantaget att lilleman sover hos de äldsta eftersom hans stora syster har svårt att somna. Ingen har eget rum utan det finns något positivt i att lära sig få dela. Jag vill helst att lillebror ska få vara med och leka, vilket går sådär när 6 åringen vill ha kompisar hemma. De äldre fick i den åldern lära sig att ha med ett småsyskon i leken. Han förstör inte om han får vara med på ett hörn. Om han inte får vara med kan han sparka och slänga saker. De äldsta leker inte med varandra om de har egna kompisar hemma utan då drar de sig undan till någon vrå, kanske den egna sängen eller så hittar de något annat. Det är bara 12-åringen som tjatar om eget och det är hon som har drivit fram att det ska fram ett draperi.
  11. Medlem sedan
    May 2001
    #6

    Nästan lika

    Fast jag har tre killar och en tjej men åldrarna känns lite samma. Jag tycker också att det är bra att de lär sig dela. Även när vi hade plats för eget rum (färre barn alltså) så delade de på det ena och hade lekrum i det andra. Vi bodde också i en 4:a med 6 personer. Nu flyttade vi till lite större i somras. Äldste fyller 14 i höst och det är först nu, som det börjat kännas mer som att eget behövdes, eller lite mer space. De två äldsta delade också på det minsta rummet, så det var väl en stor del i det hela. Fast fortfarande delar de två yngsta och det funkar bra. Att kunna dela av låter bra. Så kommer vi att göra, när det behovet finns för de som delar, eller om yngsta får eget och de två mellersta delar.
  12. 6
    Nästan lika Fast jag har tre killar och en tjej men åldrarna känns lite samma. Jag tycker också att det är bra att de lär sig dela. Även när vi hade plats för eget rum (färre barn alltså) så delade de på det ena och hade lekrum i det andra. Vi bodde också i en 4:a med 6 personer. Nu flyttade vi till lite större i somras. Äldste fyller 14 i höst och det är först nu, som det börjat kännas mer som att eget behövdes, eller lite mer space. De två äldsta delade också på det minsta rummet, så det var väl en stor del i det hela. Fast fortfarande delar de två yngsta och det funkar bra. Att kunna dela av låter bra. Så kommer vi att göra, när det behovet finns för de som delar, eller om yngsta får eget och de två mellersta delar.

Liknande trådar

  1. Tips på namn efterlyses
    By PiaD1978 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 22:59
  2. Box-vin tips efterlyses
    By *Camilla* in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 15:47
  3. Åka-bil-tips efterlyses!
    By Venus in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 13:27
  4. Tips efterlyses
    By Lindhis in forum _0506 Junibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 09:59
  5. TIPS EFTERLYSES!
    By pixpix in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 20:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar