Det knakar i lederna...
_0908 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2008
    #1

    Det knakar i lederna...

    ...på Elna. Speciellt när hon ligger på skötbordet och man grejar lite med henne. Alltså om man böjer mycket på hennes ben eller sträcker ut mycket. Det liksom knäpper till i knän och fotleder. Nån mer? Eller är det något jag bör kolla upp? Dom har inte sagt något om det på BB eller BVC, fast dom kanske inte märkte det. Vad tror ni?
    Elna Karin Sigrid, född 27 augusti 2009
    Lars Gunnar Ebbe, född 14 augusti 2011

    Bloggar på Tillökningsbloggen:

    www.karinlinneal.blogspot.com
  2. 1
    Det knakar i lederna... ...på Elna. Speciellt när hon ligger på skötbordet och man grejar lite med henne. Alltså om man böjer mycket på hennes ben eller sträcker ut mycket. Det liksom knäpper till i knän och fotleder. Nån mer? Eller är det något jag bör kolla upp? Dom har inte sagt något om det på BB eller BVC, fast dom kanske inte märkte det. Vad tror ni?
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Det är ganska vanligt att det knakar i små bebisars leder. Hade det varit något avvikande hade barnläkaren troligen känt det när han/hon undersökte Elna.

    Jag tycker inte du skall vara orolig, men ta upp det nästa gång på BVC. Alltid skönt att få någon som kan känna och klämma lite och göra en bedömning.
  4. 2
    Det är ganska vanligt att det knakar i små bebisars leder. Hade det varit något avvikande hade barnläkaren troligen känt det när han/hon undersökte Elna.

    Jag tycker inte du skall vara orolig, men ta upp det nästa gång på BVC. Alltid skönt att få någon som kan känna och klämma lite och göra en bedömning.
  5. Medlem sedan
    Oct 2008
    #3
    På Tyra med. Speciellt vänsterfoten och jag märker det nästan bara på skötbordet. Jag frågade vår BVC-sköterska och hon sa att det är helt normalt.
  6. 3
    På Tyra med. Speciellt vänsterfoten och jag märker det nästan bara på skötbordet. Jag frågade vår BVC-sköterska och hon sa att det är helt normalt.
  7. Medlem sedan
    Nov 2008
    #4
    Okej, så det är ganska vanligt alltså! Skönt att höra. Men ska fråga nästa gång på bvc också. Tack!
  8. 4
    Okej, så det är ganska vanligt alltså! Skönt att höra. Men ska fråga nästa gång på bvc också. Tack!
  9. Medlem sedan
    Nov 2008
    #5
    Skönt att höra att det inte bara är Elna och att det verkar helt okej... Man blir ju lite nojig!!
  10. 5
    Skönt att höra att det inte bara är Elna och att det verkar helt okej... Man blir ju lite nojig!!
  11. Medlem sedan
    Jan 2009
    #6
    På Liam knakar det med, speciellt armar axlar..fy så obehagligt!!I början blev jag rädd att jag gjorde nått fel..men det är visst så på bebisar dom knakar precia som vi.
  12. 6
    På Liam knakar det med, speciellt armar axlar..fy så obehagligt!!I början blev jag rädd att jag gjorde nått fel..men det är visst så på bebisar dom knakar precia som vi.
  13. Medlem sedan
    Nov 2008
    #7
    Jaha, i armar och axlar? Här är det bara benen... Men visst är det obehagligt!!
  14. 7
    Jaha, i armar och axlar? Här är det bara benen... Men visst är det obehagligt!!
  15. Medlem sedan
    Jan 2009
    #8
    Ja visst är det, min sambo blev helt stel första gången och tittade på mig med stora ögon och sa lite tyst.."Tina jag tror nått gick av på Liam" PAANNIK fick jag men sen märkte jag att han inte hade ont när man tog i honom..men jag var tvygen och kolla med Bvc och hon lugnade mig och sa att det är vanligt.
  16. 8
    Ja visst är det, min sambo blev helt stel första gången och tittade på mig med stora ögon och sa lite tyst.."Tina jag tror nått gick av på Liam" PAANNIK fick jag men sen märkte jag att han inte hade ont när man tog i honom..men jag var tvygen och kolla med Bvc och hon lugnade mig och sa att det är vanligt.
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9
    Det är inte alltid barnläkaren upptäcker.
    Första läkaren vid hemgång kände inget alls med Zendras höftled medans läkaren vid återbesöket kände nånting men kunde inte avgöra om det var nånting att oroa sig över eller inte men skickade oss till ortopeden för säkerhets skull då jag berättade att det fanns i släkten.

    På ortopeden har vi träffat överläkaren som själv inte kunde känna någonting alls..men skickade oss till UL för att göra en koll för säkerhets skull då det finns i släkten.
    Väl på UL kunde dom se att det var pytte pytte liten avvikelse i tillväxten av höftkulan.

    Så jag skulle nog göra en koll iaf. För barnläkaren på BB kan missa lederna ibland.
  18. 9
    Det är inte alltid barnläkaren upptäcker.
    Första läkaren vid hemgång kände inget alls med Zendras höftled medans läkaren vid återbesöket kände nånting men kunde inte avgöra om det var nånting att oroa sig över eller inte men skickade oss till ortopeden för säkerhets skull då jag berättade att det fanns i släkten.

    På ortopeden har vi träffat överläkaren som själv inte kunde känna någonting alls..men skickade oss till UL för att göra en koll för säkerhets skull då det finns i släkten.
    Väl på UL kunde dom se att det var pytte pytte liten avvikelse i tillväxten av höftkulan.

    Så jag skulle nog göra en koll iaf. För barnläkaren på BB kan missa lederna ibland.
  19. Medlem sedan
    Jun 2005
    #10
    Glömde att skriva att det gällde höftleden..alltså om det är den som knakar så kan man ju göra en koll.. dom andra lederna knakar hej vilt ibland på vissa barn. Men höften ska man kolla upp.
  20. 10
    Glömde att skriva att det gällde höftleden..alltså om det är den som knakar så kan man ju göra en koll.. dom andra lederna knakar hej vilt ibland på vissa barn. Men höften ska man kolla upp.
  21. Medlem sedan
    Feb 2007
    #11
    Gabriel knakar han med!
  22. 11
    Gabriel knakar han med!
  23. Medlem sedan
    Oct 1999
    #12

    Min bvc-sköterska..

    ..sa idag att det får knaka och knäppa i alla bebisens leder UTOM höfterna
    Så gör det inte det ska det vara ok.
    Carola med Jordan 090902, Lovelia 0709, Trixie 05,Novalie 03,Robert&Corrinda 00, Patricia 95, Janelle 94
    Ännu en bebis väntas komma i sommar BF 15 juli 11

    Bloggar här:
    http://blogg.mama.nu/familjenannorlunda/
  24. 12
    Min bvc-sköterska.. ..sa idag att det får knaka och knäppa i alla bebisens leder UTOM höfterna
    Så gör det inte det ska det vara ok.

Liknande trådar

  1. Ont i lederna
    By -TH- in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 10:34
  2. Ont i lederna
    By ~~Linda~~ in forum Gravidsnack
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 15:02
  3. Ont i lederna!
    By Venus in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-17, 11:34
  4. Ont i lederna
    By MissQ in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 13:24
  5. ont i lederna?
    By Kakmonstret in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 11:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar