Små busar
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #1

    Små busar

    Helt allvarligt...hur gör man får att få ordning på sina små?? Min lilla tjej stökar inte runt som en dåre... Men hon har ju vanor som att slänga ner mat på golvet när hon inte vill ha mer osv. Detta försöker jag hindra genom att ta ifrån henne maten och säga "Nej, så gör man inte". Men hur kan jag lära henne att städa efter sig?? Hon apar efter det som jag gör, hon iaktar mkt det jag gör och försöker t ex att sopa, torka upp osv. Hur kan jag dra nytta av detta och lära henne att städa i ordning, t ex lägga tillbaka det man har plockat ut?? Ngn pedagog som vill hjälpa till
    Lev livet, låt inte livet leva dig
    http://livnjutaren.blogspot.com/
  2. 1
    Små busar Helt allvarligt...hur gör man får att få ordning på sina små?? Min lilla tjej stökar inte runt som en dåre... Men hon har ju vanor som att slänga ner mat på golvet när hon inte vill ha mer osv. Detta försöker jag hindra genom att ta ifrån henne maten och säga "Nej, så gör man inte". Men hur kan jag lära henne att städa efter sig?? Hon apar efter det som jag gör, hon iaktar mkt det jag gör och försöker t ex att sopa, torka upp osv. Hur kan jag dra nytta av detta och lära henne att städa i ordning, t ex lägga tillbaka det man har plockat ut?? Ngn pedagog som vill hjälpa till
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Om du begär att en 1,5-åring ska plocka upp efter sig själv får du nog fortsätta som du gör - städa och låta henne apa efter. Tids nog så lär de sig
  4. 2
    Om du begär att en 1,5-åring ska plocka upp efter sig själv får du nog fortsätta som du gör - städa och låta henne apa efter. Tids nog så lär de sig
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3

    jag svarade dig...

    ...ju huuur utförligt som helst nedan - där skulle jag ha gått in direkt & kört lite sån superfokuserad förvåning över beteendet direkt, första gången (och de efterkommande OM det behövs) så hon förstår redan innan nedskuffningen...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  6. 3
    jag svarade dig... ...ju huuur utförligt som helst nedan - där skulle jag ha gått in direkt & kört lite sån superfokuserad förvåning över beteendet direkt, första gången (och de efterkommande OM det behövs) så hon förstår redan innan nedskuffningen...
  7. Medlem sedan
    Jun 2007
    #4
    Ups!!! Fick ta och bläddra ner... såg inte att du hade svarat! Superbra tips!!! Det ska jag apa efter. För som du skriver...de där ajaj som man kör med hjälper inte ett smack... Man skäller och ajar hela tiden men hon springer bara iväg och garvar. Ska helt klart köra på din metod Kram på dig!!
  8. 4
    Ups!!! Fick ta och bläddra ner... såg inte att du hade svarat! Superbra tips!!! Det ska jag apa efter. För som du skriver...de där ajaj som man kör med hjälper inte ett smack... Man skäller och ajar hela tiden men hon springer bara iväg och garvar. Ska helt klart köra på din metod Kram på dig!!
  9. Medlem sedan
    Aug 2009
    #5
    Är inte pedagog, men mamma till en 9-åring som testat det mesta och ändå blev en hyffsat sansad unge till slut

    Ta de med ro! Din dotter är bara 1,5 visst? Det finns ingen större vits att försöka fostra ett så litet barn. Försök förekomma matkastningen så att hon inte hinner hiva iväg tallriken (ofta får man en liten varning ungefär en nano-sekund innan h*n kastar tallriken/glaset/biter katten/river ut innanmätet ur en svindyr högtalare el likn. Här gäller det att vara lyhörd på signalerna)

    Visa att du inte är överförtjust, men gör ingen stor grej av det. Om hon fattar att du avskyr att skrubba köttfärssås från taklampan, kommer hon att använda det för att straffa dig senare!

    Men framförallt! Var glad att du har en unge som gillar att testa saker! Det är mycket lättare att dämpa ett "vilddjur" än att pusha en blyg unge att prova nya saker.
  10. 5
    Är inte pedagog, men mamma till en 9-åring som testat det mesta och ändå blev en hyffsat sansad unge till slut

    Ta de med ro! Din dotter är bara 1,5 visst? Det finns ingen större vits att försöka fostra ett så litet barn. Försök förekomma matkastningen så att hon inte hinner hiva iväg tallriken (ofta får man en liten varning ungefär en nano-sekund innan h*n kastar tallriken/glaset/biter katten/river ut innanmätet ur en svindyr högtalare el likn. Här gäller det att vara lyhörd på signalerna)

    Visa att du inte är överförtjust, men gör ingen stor grej av det. Om hon fattar att du avskyr att skrubba köttfärssås från taklampan, kommer hon att använda det för att straffa dig senare!

    Men framförallt! Var glad att du har en unge som gillar att testa saker! Det är mycket lättare att dämpa ett "vilddjur" än att pusha en blyg unge att prova nya saker.
  11. Medlem sedan
    Jun 2007
    #6
    Hon är helskön min lilla tjej...en riktigt clown dessutom som älskar att synas..hon ställer sig och dansar och sjunger för folk och älskar att göra så att folk skrattar. Så reaktioner gillar hon helt klart. Visst har man ofta förvarningar....hon brukar sträcka ut tallriken och visar att man ska ta den för att hon är mätt. Gör man det inte i tid så åker den ner på golvet...så man får väl kanske skylla sig själv lite där..
  12. 6
    Hon är helskön min lilla tjej...en riktigt clown dessutom som älskar att synas..hon ställer sig och dansar och sjunger för folk och älskar att göra så att folk skrattar. Så reaktioner gillar hon helt klart. Visst har man ofta förvarningar....hon brukar sträcka ut tallriken och visar att man ska ta den för att hon är mätt. Gör man det inte i tid så åker den ner på golvet...så man får väl kanske skylla sig själv lite där..

Liknande trådar

  1. Hur är det med era små busar?
    By ElsaB in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 20:32
  2. Era busar
    By Mamma Erik in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 21:16
  3. Godnatt på er busar
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 21:00
  4. Plorp busar!
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-30, 07:42
  5. Vad kan era små busar?
    By Ayhanza in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 20:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar