Träffar Soc placerade barn ensamma?
Utsatta barn & familjehem
  1. Undrande medmänniska
    #1

    Träffar Soc placerade barn ensamma?

    Frågan är för mig personligen ganska oviktig, men jag har börjat fundera och fått för mig och tänkte att jag skulle räta ut mina egna frågetecken och kanske felaktiga antaganden.
    Jag har en nära väninna som varit fosterhemsplacerad i flera familjer och har följt andra fall i tidningarna och slagits av detta:
    Ingen verkar ha fått prata med Soc om sin placering utan att fosterföräldrarna suttit med eller fått veta vad man pratat om?
    Förstår inte Soc att det kan finnas viktiga fakta som ett placerat barn inte vågar säga med fosterfamiljen sittandes bredvid?
    Är det för att man inte får "förhöra" minderåriga utan vårdnadshavarens medverkan. Måste det bli som ett förhör då? Kan man inte bara träffas och prata om ditt och datt och så kanske viktiga upplysningar pyser ur det placerade barnet. I min väninnas fall ledde en av placeringarna till att hon var tvungen att rymma för att undkomma den hemska fosterpappan (mamman var helt okej) Ingen på Soc frågade henne någonsin hur det gick i familjen. De lyssnade bara till det familjen rapporterade. Ska det få vara så?
    Har ni andra erfarenheter?
  2. 1
    Träffar Soc placerade barn ensamma? Frågan är för mig personligen ganska oviktig, men jag har börjat fundera och fått för mig och tänkte att jag skulle räta ut mina egna frågetecken och kanske felaktiga antaganden.
    Jag har en nära väninna som varit fosterhemsplacerad i flera familjer och har följt andra fall i tidningarna och slagits av detta:
    Ingen verkar ha fått prata med Soc om sin placering utan att fosterföräldrarna suttit med eller fått veta vad man pratat om?
    Förstår inte Soc att det kan finnas viktiga fakta som ett placerat barn inte vågar säga med fosterfamiljen sittandes bredvid?
    Är det för att man inte får "förhöra" minderåriga utan vårdnadshavarens medverkan. Måste det bli som ett förhör då? Kan man inte bara träffas och prata om ditt och datt och så kanske viktiga upplysningar pyser ur det placerade barnet. I min väninnas fall ledde en av placeringarna till att hon var tvungen att rymma för att undkomma den hemska fosterpappan (mamman var helt okej) Ingen på Soc frågade henne någonsin hur det gick i familjen. De lyssnade bara till det familjen rapporterade. Ska det få vara så?
    Har ni andra erfarenheter?
  3. Medlem sedan
    Feb 2002
    #2
    Visst gör vi det! Jag träffar "mina" placerade barn regelbundet på tu man hand. Vi kan t ex bowla, spela minigolf eller bara köra en runda o ta en fika. I vår kommun har vi också träffar där de familjehemsplacerade barnen får träffa varandra. Det sker i åldersindelade grupper och brukar vara mycket uppskattat. Då får de se att det finns andra i samma situation, som förstår dem på ett sätt som andra barn kanske inte gör.
    Jag hoppas att samtliga kommuner i Sverige har det ungefär som hos oss.
  4. 2
    Visst gör vi det! Jag träffar "mina" placerade barn regelbundet på tu man hand. Vi kan t ex bowla, spela minigolf eller bara köra en runda o ta en fika. I vår kommun har vi också träffar där de familjehemsplacerade barnen får träffa varandra. Det sker i åldersindelade grupper och brukar vara mycket uppskattat. Då får de se att det finns andra i samma situation, som förstår dem på ett sätt som andra barn kanske inte gör.
    Jag hoppas att samtliga kommuner i Sverige har det ungefär som hos oss.
  5. Anonym
    #3
    ja det gör dom. Per telefon samt träffar hemma och på socialen. Nya placeringar- tätare kontroller. Barn som har ett sämre släkt nätverk likaså. Dessa träffar tillsammans har vi haft 2 x per år men även då har det funnits tillfälle till egen tid.
  6. 3
    ja det gör dom. Per telefon samt träffar hemma och på socialen. Nya placeringar- tätare kontroller. Barn som har ett sämre släkt nätverk likaså. Dessa träffar tillsammans har vi haft 2 x per år men även då har det funnits tillfälle till egen tid.

Liknande trådar

  1. SOL-placerade barn. Alltså barn
    By 71:an Nika in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 21:17
  2. Träffar för infektionskänsliga barn
    By cathycat in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-03, 21:26
  3. En fråga till er som har placerade barn
    By MammaH in forum Omhändertagna barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-04, 19:25
  4. Antal placerade barn
    By Alja in forum Utsatta barn & familjehem
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 09:52
  5. Placerade barn
    By Otroligt ledsen in forum Känsliga snack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 23:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar