Ni som gör egen gröt
_0905 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2005
    #1

    Ni som gör egen gröt

    hur gör ni?
    Hanna med Erik född 050504 och Ida född 090523
  2. 1
    Ni som gör egen gröt hur gör ni?
  3. Medlem sedan
    Aug 2008
    #2
    Har inte gjort till lillkillen än, men till storebror gjorde vi havregrynsgröt. Vi gjorde det på 1 msk havregryn och 2 msk vatten, mikrade några minuter och blandade i smör/rapsolja. När han blev lite större gav vi honom även lite fruktpuré i gröten.
  4. 2
    Har inte gjort till lillkillen än, men till storebror gjorde vi havregrynsgröt. Vi gjorde det på 1 msk havregryn och 2 msk vatten, mikrade några minuter och blandade i smör/rapsolja. När han blev lite större gav vi honom även lite fruktpuré i gröten.
  5. Medlem sedan
    Jul 2005
    #3
    Tack för svar! Jag läste någonstans om att mixa havregrynen - behöver man det?
  6. 3
    Tack för svar! Jag läste någonstans om att mixa havregrynen - behöver man det?
  7. Medlem sedan
    Apr 2006
    #4
    Jag tänkte nog testa hirsgröt också - hirs innehåller en massa bra mineraler, järnrikt.
  8. 4
    Jag tänkte nog testa hirsgröt också - hirs innehåller en massa bra mineraler, järnrikt.
  9. Medlem sedan
    Aug 2008
    #5
    Jag har inget minne av att vi mixade. Men man kan ju alltid smula sönder dom lite innan man häller i vatten.
  10. 5
    Jag har inget minne av att vi mixade. Men man kan ju alltid smula sönder dom lite innan man häller i vatten.
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6
    Havregrynsgröt funkar utmärkt, men järnberika gärna. Det kan du göra med paltbröd (finns bland knäckebröd i butiken). Det här "receptet" hittade jag i min andra ankomstgrupp när jag sökte på det:

    "Kanske 5 dl havregryn och ett par-tre skivor bröd. Mixa flingor o krossa bröd (blandas o förvaras i en burk). Jag tar 2 msk pulver o 1 dl vatten, låter stå en stund o sedan mikras detta i 1½ min. Sedan i med en god puré.

    Jag brukar ta 1 msk av blandningen och blanda med 4 msk vatten. Micra 1 min och sedan blanda med en istärning äpple eller päronpurré (vilket raskt får gröten att svalna till ättemperatur
    )"
    :: MOE :: www.moedesign.se

    Mina tre killar A (2004/03), A (2009/05) och V (2011/12). ♥
  12. 6
    Havregrynsgröt funkar utmärkt, men järnberika gärna. Det kan du göra med paltbröd (finns bland knäckebröd i butiken). Det här "receptet" hittade jag i min andra ankomstgrupp när jag sökte på det:

    "Kanske 5 dl havregryn och ett par-tre skivor bröd. Mixa flingor o krossa bröd (blandas o förvaras i en burk). Jag tar 2 msk pulver o 1 dl vatten, låter stå en stund o sedan mikras detta i 1½ min. Sedan i med en god puré.

    Jag brukar ta 1 msk av blandningen och blanda med 4 msk vatten. Micra 1 min och sedan blanda med en istärning äpple eller päronpurré (vilket raskt får gröten att svalna till ättemperatur
    )"

Liknande trådar

  1. Egen gröt?
    By onlylonely in forum _0912 Decemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-07, 11:11
  2. egen gröt
    By maita in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 19:33
  3. Egen gröt ?
    By Quintuz in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 18:43
  4. Gör ni egen gröt
    By Folkabo in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 20:26
  5. Egen gröt
    By Plutt i april in forum _0705 Majbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 09:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar