Jättestor klass!
Skolbarn
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    Jättestor klass!

    Min tioåring går i en 4-5:a på en friskola. Klassen består av 41 elever och två lärare.
    Jag höll på att dåna när jag såg gruppen på uppropet. Vi föräldrar har protesterat, men lärarna säger att barnen är så jätteduktiga att de fungerar. Detta är är en skola med Montessoripedagogik.

    Hur stora klasser går era barn i?
  2. 1
    Jättestor klass! Min tioåring går i en 4-5:a på en friskola. Klassen består av 41 elever och två lärare.
    Jag höll på att dåna när jag såg gruppen på uppropet. Vi föräldrar har protesterat, men lärarna säger att barnen är så jätteduktiga att de fungerar. Detta är är en skola med Montessoripedagogik.

    Hur stora klasser går era barn i?
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2
    25 barn, en "ren" tvåa.
    De har en lärare måndag-tisdag och en annan onsdag-fredag, sen har de en fritidsledare som hör till klassen men jag har inte riktigt fattat hur det där funkar...
  4. 2
    25 barn, en "ren" tvåa.
    De har en lärare måndag-tisdag och en annan onsdag-fredag, sen har de en fritidsledare som hör till klassen men jag har inte riktigt fattat hur det där funkar...
  5. Medlem sedan
    Dec 2001
    #3
    24 barn + 1 lärare i 2:an
  6. 3
    24 barn + 1 lärare i 2:an
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4
    17 st i en 6:a, samt 22 st i en 3:a.
  8. 4
    17 st i en 6:a, samt 22 st i en 3:a.
  9. Medlem sedan
    Oct 2008
    #5
    de delar nog klassen.. kan inte tänka mig att de jämt arbetar i helklass.

    här är vi 26 st +1 lärare. så i det perspektivet är 41 + 2 lärare ganska bra.
  10. 5
    de delar nog klassen.. kan inte tänka mig att de jämt arbetar i helklass.

    här är vi 26 st +1 lärare. så i det perspektivet är 41 + 2 lärare ganska bra.
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    Oj! Det låter som en otroligt stor klass. Min åttaåring som går i tvåan på en kommunal skola går i en klass där de är 21 barn och har en lärare plus en resursperson i klassen. Parallellklassen är lika stor och har även den två personer som har hand om klassen.
  12. 6
    Oj! Det låter som en otroligt stor klass. Min åttaåring som går i tvåan på en kommunal skola går i en klass där de är 21 barn och har en lärare plus en resursperson i klassen. Parallellklassen är lika stor och har även den två personer som har hand om klassen.
  13. Anonym
    #7
    Skulle som lärare hellre ha 50! motiverade, socialt duktiga elever i ett stort klassrum än 5! tjafsiga, bråkiga, omotiverade med lika tjafsiga föräldrar
    (ofta är ju barnen lika föräldrarna och tvärt om...).
  14. 7
    Skulle som lärare hellre ha 50! motiverade, socialt duktiga elever i ett stort klassrum än 5! tjafsiga, bråkiga, omotiverade med lika tjafsiga föräldrar
    (ofta är ju barnen lika föräldrarna och tvärt om...).
  15. Medlem sedan
    Aug 2000
    #8
    Det är 21 barn i sonens klass, åk 3... de har en lärare och en fritidspersonal som extraresurs under vissa tillfällen.

    Visst måste de dela upp klassen som ditt barn går i och arbeta i halvklass ganska ofta...
  16. 8
    Det är 21 barn i sonens klass, åk 3... de har en lärare och en fritidspersonal som extraresurs under vissa tillfällen.

    Visst måste de dela upp klassen som ditt barn går i och arbeta i halvklass ganska ofta...
  17. Medlem sedan
    Nov 2004
    #9
    Sonens klass, en femma, är 37 st på två lärare. Med inslag av ej så motiverade elever. De delar barnen i olika grupper beroende på ämne. De har två hemvistgrupper också.
  18. 9
    Sonens klass, en femma, är 37 st på två lärare. Med inslag av ej så motiverade elever. De delar barnen i olika grupper beroende på ämne. De har två hemvistgrupper också.
  19. Medlem sedan
    Apr 2008
    #10
    Min älsta son går i en 1-3:a med 22 barn och 3 vuxna (1 huvudlärare och 2 fritidspedagoger?). Vi känner oss enormt lyckligt lottade.
  20. 10
    Min älsta son går i en 1-3:a med 22 barn och 3 vuxna (1 huvudlärare och 2 fritidspedagoger?). Vi känner oss enormt lyckligt lottade.
  21. Medlem sedan
    Dec 2000
    #11

    mina barn och jag

    barn 1 18 elever 1 lärare år 5
    barn 2 26 elever år 2 1 lärare i fritped ibland
    jag har 23 elever 1 fritped på halvtid nästan år 1
  22. 11
    mina barn och jag barn 1 18 elever 1 lärare år 5
    barn 2 26 elever år 2 1 lärare i fritped ibland
    jag har 23 elever 1 fritped på halvtid nästan år 1
  23. Anonym
    #12
    Sonen går i en etta med 17 elever. Dottern går i en fyra med 27 elever och 1,5 lärartjänster. Hennes klass är delade i två grupper (de två lärarna har ansvar för en grupp var) & ca 50% av tiden har de undervisning gruppvis. Då är det 12 barn i dotterns grupp.
    Det är också en montessoriskola.

    41 elever låter ju helt galet (jag som gått och ojat mig över 27...) men det beror ju förstås också på personal, lokaler, arbetssätt osv. Har man bra lokaler så borde ju montessoriarbetet kunna fungera bra trots många barn (?)
  24. 12
    Sonen går i en etta med 17 elever. Dottern går i en fyra med 27 elever och 1,5 lärartjänster. Hennes klass är delade i två grupper (de två lärarna har ansvar för en grupp var) & ca 50% av tiden har de undervisning gruppvis. Då är det 12 barn i dotterns grupp.
    Det är också en montessoriskola.

    41 elever låter ju helt galet (jag som gått och ojat mig över 27...) men det beror ju förstås också på personal, lokaler, arbetssätt osv. Har man bra lokaler så borde ju montessoriarbetet kunna fungera bra trots många barn (?)
  25. Anonym
    #13
    14 elever, klass 3. 28 elever, klass 6.
  26. 13
    14 elever, klass 3. 28 elever, klass 6.
  27. Medlem sedan
    Nov 2002
    #14
    35 elever, F-1-2.
    2,5 lärare.
    Det verkar funka, men känns ju inte optimalt i den åldern.
  28. 14
    35 elever, F-1-2.
    2,5 lärare.
    Det verkar funka, men känns ju inte optimalt i den åldern.
  29. Medlem sedan
    Jul 2004
    #15
    var bor ni. ni verkar ju verkligen vara lyckligt lottade. Hos oss har man dragit ned och det har medfört att nu får de inte ha hjälp av fritidspersonalen. De får inte ta ut vikarier första skoladagen som någon lärare är slut. -Så när man hör att ni har en lärare plus två fritidspedagoger då undrar man var finns det paradiset?
  30. 15
    var bor ni. ni verkar ju verkligen vara lyckligt lottade. Hos oss har man dragit ned och det har medfört att nu får de inte ha hjälp av fritidspersonalen. De får inte ta ut vikarier första skoladagen som någon lärare är slut. -Så när man hör att ni har en lärare plus två fritidspedagoger då undrar man var finns det paradiset?
  31. Medlem sedan
    May 2002
    #16
    Tack för alla svar! Jag undrade eftersom vår rektor säger att vår 4-5 visserligen är stor, men långt ifrån ovanlig. Så det är intressant att se hur andra har det.
    Egentligen skulle vår klass vara 43 elever stor, men två familjer backade när de insåg storleken.
    Vår skola är en ombyggd herrgård, jättemysig miljö, men alltså inte planerad för skola från början. Eleverna har det trångt, och ska de delas upp blir det uteaktiviteter för halva gruppen.
    Vi föräldrar protesterar och har krävt möte med styrelsen. Det finns massor av andra frågetecken. Det finns ingen musiklärare, lärares egna tonårsbarn går in som obehöriga lärarvikarier mm mm. Som tur är är många föräldrar väldigt engagerade, så man känner sig inte ensam som orolig mamma.
  32. 16
    Tack för alla svar! Jag undrade eftersom vår rektor säger att vår 4-5 visserligen är stor, men långt ifrån ovanlig. Så det är intressant att se hur andra har det.
    Egentligen skulle vår klass vara 43 elever stor, men två familjer backade när de insåg storleken.
    Vår skola är en ombyggd herrgård, jättemysig miljö, men alltså inte planerad för skola från början. Eleverna har det trångt, och ska de delas upp blir det uteaktiviteter för halva gruppen.
    Vi föräldrar protesterar och har krävt möte med styrelsen. Det finns massor av andra frågetecken. Det finns ingen musiklärare, lärares egna tonårsbarn går in som obehöriga lärarvikarier mm mm. Som tur är är många föräldrar väldigt engagerade, så man känner sig inte ensam som orolig mamma.

Liknande trådar

  1. Klass mamma vs klass förälder
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 04:09
  2. Nu är all min text jättestor vad har
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 17:10
  3. En jättestor snopp..
    By Petra & kärlekarna in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 09:58
  4. Jättestor mage !
    By Mia bf 22/7 in forum Vikt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 18:55
  5. A m A-03 och jättestor mage!!!
    By Amandas mamma in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 13:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar