Måste man ha spjälskydd??
_0910 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    Måste man ha spjälskydd??

    Det ser förjävligt ut. Vi har ju köpt en säng där ena kortsidan är "hel" dvs inga spjälar = inget att fästa banden från spjälskyddet i. Jag har köpt ett ganska högt spjälskydd med Nalle Puh från Babyland och den är tunn och sladdrig och det ser helt enkelt ut som fasen med den på. Måste man ha spjälskydd? Ska ni ha det? Kanske nån som känner till nåt tjockare stabilare skydd?
  2. 1
    Måste man ha spjälskydd?? Det ser förjävligt ut. Vi har ju köpt en säng där ena kortsidan är "hel" dvs inga spjälar = inget att fästa banden från spjälskyddet i. Jag har köpt ett ganska högt spjälskydd med Nalle Puh från Babyland och den är tunn och sladdrig och det ser helt enkelt ut som fasen med den på. Måste man ha spjälskydd? Ska ni ha det? Kanske nån som känner till nåt tjockare stabilare skydd?
  3. Medlem sedan
    Feb 2007
    #2
    Nej man måste inte ha det. Jag hade samma problem , köpte ett billigt spjälskydd ( IKEA ) och klippte isär det och satt upp det längs med de 2 långsidorna. Dock fick jag sy på extra band för att kunna knyta upp det ordentligt för att det inte skulle bli sladdrigt .
  4. 2
    Nej man måste inte ha det. Jag hade samma problem , köpte ett billigt spjälskydd ( IKEA ) och klippte isär det och satt upp det längs med de 2 långsidorna. Dock fick jag sy på extra band för att kunna knyta upp det ordentligt för att det inte skulle bli sladdrigt .
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Jag tror det är lag på det.

    Jag tror det står i Brottsbalken och heter nåt i stil med Lagen om alltings jävlighet gällande graviditet och småbarnstid

    Nejdå, det är klart att du inte måste ha, men när bebis börjar röra sig mer i sängen är det ganska bra att ha nån form av skydd mot de hårda spjälorna. Vi har inte skaffat något än, till de förra ungarna sydde min man ett jättefint men det är borta för längesen. Jag kan nu tänka mig ett vanligt vitt standard från t ex IKEA.
  6. 3
    Jag tror det är lag på det. Jag tror det står i Brottsbalken och heter nåt i stil med Lagen om alltings jävlighet gällande graviditet och småbarnstid

    Nejdå, det är klart att du inte måste ha, men när bebis börjar röra sig mer i sängen är det ganska bra att ha nån form av skydd mot de hårda spjälorna. Vi har inte skaffat något än, till de förra ungarna sydde min man ett jättefint men det är borta för längesen. Jag kan nu tänka mig ett vanligt vitt standard från t ex IKEA.
  7. Medlem sedan
    May 2009
    #4

    Apropå spjälsängsskydd

    Vet någon var man kan köpa ett billigt vanligt vitt som passar i vagga? Vi har ett spjälskydd som passar däri men det är inte särskilt vackert.... vill ha ett vitt. Men där jag tittat finns det bara för spjälsängsmåtten, eller så kostar det skjortan..
  8. 4
    Apropå spjälsängsskydd Vet någon var man kan köpa ett billigt vanligt vitt som passar i vagga? Vi har ett spjälskydd som passar däri men det är inte särskilt vackert.... vill ha ett vitt. Men där jag tittat finns det bara för spjälsängsmåtten, eller så kostar det skjortan..
  9. Medlem sedan
    Apr 2009
    #5
    Klipp av ett långt?
  10. 5
    Klipp av ett långt?
  11. Medlem sedan
    May 2009
    #6
    Jo, jag har funderat på det.. nackdelen är väl att snörena man knyter fast med isåfall hamnar på fel ställen..? Fast det kanske man kan fixa lite enkelt själv..
  12. 6
    Jo, jag har funderat på det.. nackdelen är väl att snörena man knyter fast med isåfall hamnar på fel ställen..? Fast det kanske man kan fixa lite enkelt själv..
  13. Medlem sedan
    Feb 2000
    #7
    Babyland har ju för vaggor tror jag, men de är ju inte billigast på marknaden direkt.
  14. 7
    Babyland har ju för vaggor tror jag, men de är ju inte billigast på marknaden direkt.
  15. Medlem sedan
    Feb 2000
    #8
    Attans, DEN lagen! §192 kap 8 lagen om spjälskydd, att jag hade missat det Nej jag vet att det kan ju bli lite hårt runt om, måste lösa det på nåt vis. Nallebrum får väl åka tillbaka till IKEA. Det var typ deras budgetskydd för 300 spänn.
  16. 8
    Attans, DEN lagen! §192 kap 8 lagen om spjälskydd, att jag hade missat det Nej jag vet att det kan ju bli lite hårt runt om, måste lösa det på nåt vis. Nallebrum får väl åka tillbaka till IKEA. Det var typ deras budgetskydd för 300 spänn.
  17. Medlem sedan
    Feb 2000
    #9
    Kanske ska sy ett själv helt och hållet, har ju inte så mycket för mig om dagarna.
  18. 9
    Kanske ska sy ett själv helt och hållet, har ju inte så mycket för mig om dagarna.
  19. Medlem sedan
    Jan 2007
    #10
    måsteo ch måste. Vi har alltid haft det för de gillar att ha det ombonat kring sig och skyddet ger ett lite mer skyddat intryck. Sedan när de blir större och rörligare så hamnar gärna armar och ben mellan spjälorna och skyddet kan ju underlätta så att de inte gör det så mycket. Dessutom hålls napparna på plats i sängen och ramlar inte ut på golvet när de vänder på sig.

    Men jag förstår hur du menar med er säng och ert skydd. PÅ vår gamla vagga har det suttit skydd för spjälorna på enbart långsidorna. Så kanske att du själv kan ordna något sådant istället? Går ju säkert att göra av det skyddet du har om du är beredd att klippa itu det och sy till det lite.
  20. 10
    måsteo ch måste. Vi har alltid haft det för de gillar att ha det ombonat kring sig och skyddet ger ett lite mer skyddat intryck. Sedan när de blir större och rörligare så hamnar gärna armar och ben mellan spjälorna och skyddet kan ju underlätta så att de inte gör det så mycket. Dessutom hålls napparna på plats i sängen och ramlar inte ut på golvet när de vänder på sig.

    Men jag förstår hur du menar med er säng och ert skydd. PÅ vår gamla vagga har det suttit skydd för spjälorna på enbart långsidorna. Så kanske att du själv kan ordna något sådant istället? Går ju säkert att göra av det skyddet du har om du är beredd att klippa itu det och sy till det lite.
  21. Medlem sedan
    Apr 2009
    #11
    Behöver snörena sitta på bestämda platser i en vagga då, de är väl ovala liksom, och likadana hela vägen runt? Annars är det ju inte svårt att sy fast nya band.
  22. 11
    Behöver snörena sitta på bestämda platser i en vagga då, de är väl ovala liksom, och likadana hela vägen runt? Annars är det ju inte svårt att sy fast nya band.
  23. Medlem sedan
    May 2009
    #12
    Vår vagga är mer som en spjälsäng. Kantig och med större, liksom plankor, i hörnen. Men såklart behöver dem inte sitta där ändå, det är bara jag som tycker det vore finast Men jag är övertygad om att både jag och bebis överlever om snörena hamnar fel.. hihi
  24. 12
    Vår vagga är mer som en spjälsäng. Kantig och med större, liksom plankor, i hörnen. Men såklart behöver dem inte sitta där ändå, det är bara jag som tycker det vore finast Men jag är övertygad om att både jag och bebis överlever om snörena hamnar fel.. hihi
  25. Medlem sedan
    Apr 2009
    #13

    Se där!

    Där har du ju dagens projekt!
  26. 13
    Se där! Där har du ju dagens projekt!

Liknande trådar

  1. Spjälskydd???
    By Hannastina in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 14:20
  2. Spjälskydd?
    By Landsbyggsmamman in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-29, 21:16
  3. Spjälskydd..
    By Hanniiisen in forum _0805 Majbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 09:47
  4. spjälskydd
    By malbrecht in forum _0605 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 15:52
  5. Spjälskydd
    By sarat in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 20:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar