Hur tidigt se hjärtslag?
_1005 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2006
    #1

    Hur tidigt se hjärtslag?

    Jag funderar på att göra ett vul - men hur tidigt kan man se hjärtat slå? Jag vill absolut inte gå för tidigt och se en plutt utan hjärtslag!!!
    Men så lyssna på vad jag menar då!
  2. 1
    Hur tidigt se hjärtslag? Jag funderar på att göra ett vul - men hur tidigt kan man se hjärtat slå? Jag vill absolut inte gå för tidigt och se en plutt utan hjärtslag!!!
  3. Marsipan
    #2
    Är det inte vecka 9?
  4. 2
    Är det inte vecka 9?
  5. Anonym
    #3
    ca v7, 8. Jag var i 7+2 o såg min lille med hjärtat pickandes
  6. 3
    ca v7, 8. Jag var i 7+2 o såg min lille med hjärtat pickandes
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4
    googlade mig till detta svar:

    I övergången från 5: e till 6: e graviditetsveckan börjar fostrets hjärta att slå med en kammare. Det slår först oregelbundet med långa pauser, för att sedan öka till ca 175 slag i minuten i 9: e graviditetsveckan, för att därefter minska till runt 130-160 slag i minuten, något som är vanligt för ett nyfött barn.

    men så blev jag lite fundersam för vid ett annat tillfälle så googlade jag om mf-risk o där stod det så här:
    "Första steget är som sagt att hjärtat ska slå(v 8).
    Efter det minskar risken till 10% (mot 30%).
    Sen är det att moderkakan ska ta över ordentligt och efter det är det 4% som resten av hela grav(v 12)."

    så enligt det svaret slår inte hjärtat förrän i v 8? men dom kanske menar att man inte ser det förrän då på ul. eller?

    haha, kom på nu att mitt svar kanske bara gör dig mer förvirrad. har blivit mer virrig än vanligt av mig senaste tiden.

    iaf så ska jag själv på vul nästa vecka och då är jag i v 9+2 och då ska man kunna se hjärtat slå iaf. vilken vecka är du i nu?
  8. 4
    googlade mig till detta svar:

    I övergången från 5: e till 6: e graviditetsveckan börjar fostrets hjärta att slå med en kammare. Det slår först oregelbundet med långa pauser, för att sedan öka till ca 175 slag i minuten i 9: e graviditetsveckan, för att därefter minska till runt 130-160 slag i minuten, något som är vanligt för ett nyfött barn.

    men så blev jag lite fundersam för vid ett annat tillfälle så googlade jag om mf-risk o där stod det så här:
    "Första steget är som sagt att hjärtat ska slå(v 8).
    Efter det minskar risken till 10% (mot 30%).
    Sen är det att moderkakan ska ta över ordentligt och efter det är det 4% som resten av hela grav(v 12)."

    så enligt det svaret slår inte hjärtat förrän i v 8? men dom kanske menar att man inte ser det förrän då på ul. eller?

    haha, kom på nu att mitt svar kanske bara gör dig mer förvirrad. har blivit mer virrig än vanligt av mig senaste tiden.

    iaf så ska jag själv på vul nästa vecka och då är jag i v 9+2 och då ska man kunna se hjärtat slå iaf. vilken vecka är du i nu?
  9. Medlem sedan
    Jun 2008
    #5
    Jag såg hjärtslag redan i v 6plus6...
  10. 5
    Jag såg hjärtslag redan i v 6plus6...
  11. Hbgtjej
    #6
    Vid vul:et jag gjorde i vecka 6+4 så såg man hjärtat slå.
  12. 6
    Vid vul:et jag gjorde i vecka 6+4 så såg man hjärtat slå.
  13. Ninnan
    #7
    Jag gjorde vul i v. 6+4 och såg hjärtat tydligt. Men min bm sa att det helst inte vill göra tidigt vul och kolla hjärtat innan v. 8...eftersom vissa ul-aparater är sämre och inte kan se hjärtat innan dess...
  14. 7
    Jag gjorde vul i v. 6+4 och såg hjärtat tydligt. Men min bm sa att det helst inte vill göra tidigt vul och kolla hjärtat innan v. 8...eftersom vissa ul-aparater är sämre och inte kan se hjärtat innan dess...
  15. Medlem sedan
    Aug 2007
    #8
    I v.6 och framåt brukar det gå att se men det är inte alltid det är så lätt att se så tidigt. Jag hade nog valt framåt v.8-9 iaf.

    (hoppade in lite från april)
  16. 8
    I v.6 och framåt brukar det gå att se men det är inte alltid det är så lätt att se så tidigt. Jag hade nog valt framåt v.8-9 iaf.

    (hoppade in lite från april)
  17. Anonym tills vidare
    #9
    Jag har aldrig gjort vul (förutom vid mitt mf) så jag vet inte riktigt när man kan se. Men jag har vid en (1) av alla mina inskrivningar fått höra hjärtljuden o då var jag i v 8 eller 9, så då vet jag iaf att hjärtat slår.
  18. 9
    Jag har aldrig gjort vul (förutom vid mitt mf) så jag vet inte riktigt när man kan se. Men jag har vid en (1) av alla mina inskrivningar fått höra hjärtljuden o då var jag i v 8 eller 9, så då vet jag iaf att hjärtat slår.

Liknande trådar

  1. hjärtslag!
    By LisaBr in forum _1109 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-23, 23:46
  2. Hjärtslag?
    By Frankofil in forum Missfall
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 10:54
  3. Hjärtslag
    By sebban01 in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 12:28
  4. Kan man se hjärtslag i 8:e vec
    By ssdd66 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 19:19
  5. hjärtslag
    By Emma in forum _0606 Junibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 13:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar