hur mycket pratar era barn??
_0710 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2008
    #1

    hur mycket pratar era barn??

    Vad kan era barn säga?? Tycker att om man jämför med andras barn så tycker jag Noah kan säga ovanligt lite saker. han har väl iofs alltid varit sån som pekar mycket och babblar på i sitt egna språk, men jag trodde det skulle släppa lite mer nu. han säger "mamma", "hej", "sitt", "tack", "nej", "ja", "titta", "där" eller kombinationen "titta där". fler ord kan man inte tyda och jag tycker det är lite få ord eller vad säger ni?? han härmade ett tag saker vi sa, men slutade tvärt med det och pratar mestadels på bebisspråk fortfarande vilket bekymrar mig lite. han har ju varit sen med det mesta, är en sån som tar tid på sig, men är det nån fara??

    kram från nippriga mig som vanligt
  2. 1
    hur mycket pratar era barn?? Vad kan era barn säga?? Tycker att om man jämför med andras barn så tycker jag Noah kan säga ovanligt lite saker. han har väl iofs alltid varit sån som pekar mycket och babblar på i sitt egna språk, men jag trodde det skulle släppa lite mer nu. han säger "mamma", "hej", "sitt", "tack", "nej", "ja", "titta", "där" eller kombinationen "titta där". fler ord kan man inte tyda och jag tycker det är lite få ord eller vad säger ni?? han härmade ett tag saker vi sa, men slutade tvärt med det och pratar mestadels på bebisspråk fortfarande vilket bekymrar mig lite. han har ju varit sen med det mesta, är en sån som tar tid på sig, men är det nån fara??

    kram från nippriga mig som vanligt
  3. Medlem sedan
    Nov 2007
    #2
    Här är en till som inte säger många ord.
    Han pratar för fullt men det är rena gojan han pratar.
    I helgen när han var hos sin farmor o farfar så hade han ropat efter farfar som var på andra våning e du = är du där eller ngt?
    Annars säger han mamma, hej, tack, nej med huvudskakning, ja med nickning, bil är brumma, nenne kallar han sig själv, nam nam, sen kan han vad alla djur låter.
    Sen har han egna ord för tex morfar som för övrigt är en storfavorit = baba. Han har en gång sagt baba tatto = morfars traktor.
    Märker ofta på honom hur han försöker göra sig förstådd och han härmar ljuden på orden.
    Ibland när man inte förstår så blir han så frustrerad och arg och han pekar allt han orkar.
    Han har faktiskt lugnat sig lite i tepramentet och kan även sitta stilla lite längre stunder nu mot tidigare.
  4. 2
    Här är en till som inte säger många ord.
    Han pratar för fullt men det är rena gojan han pratar.
    I helgen när han var hos sin farmor o farfar så hade han ropat efter farfar som var på andra våning e du = är du där eller ngt?
    Annars säger han mamma, hej, tack, nej med huvudskakning, ja med nickning, bil är brumma, nenne kallar han sig själv, nam nam, sen kan han vad alla djur låter.
    Sen har han egna ord för tex morfar som för övrigt är en storfavorit = baba. Han har en gång sagt baba tatto = morfars traktor.
    Märker ofta på honom hur han försöker göra sig förstådd och han härmar ljuden på orden.
    Ibland när man inte förstår så blir han så frustrerad och arg och han pekar allt han orkar.
    Han har faktiskt lugnat sig lite i tepramentet och kan även sitta stilla lite längre stunder nu mot tidigare.
  5. Medlem sedan
    Apr 2005
    #3
    Ja vad säger han egentligen, han blandar två språk så jag vet inte om vi förstår allt för det kommer mycket franska. Men han säger: hej då och vinkar alltid till, mamma, pappa, Hugo, klar, mer, bajs, coca (som i coca cola), glass, där sedan kan han säga namnen på en del av barnen på dagis. Nu kommer jag inte på mer men ja tycker att han pratar mycket tidigare än sin storebror som numera är 4 år och vi inte hittar ngn off knapp på, munnen går i ett
  6. 3
    Ja vad säger han egentligen, han blandar två språk så jag vet inte om vi förstår allt för det kommer mycket franska. Men han säger: hej då och vinkar alltid till, mamma, pappa, Hugo, klar, mer, bajs, coca (som i coca cola), glass, där sedan kan han säga namnen på en del av barnen på dagis. Nu kommer jag inte på mer men ja tycker att han pratar mycket tidigare än sin storebror som numera är 4 år och vi inte hittar ngn off knapp på, munnen går i ett
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    William har inte sagt så många ord tidigare men pratar hela tiden men inte så mycket som vi förståt. Nu har han dock böjrat härma ord. Och i går gick han och sjung "upp och hoppa". Så det känns som en jätte utveckling på bara en månad.
  8. 4
    William har inte sagt så många ord tidigare men pratar hela tiden men inte så mycket som vi förståt. Nu har han dock böjrat härma ord. Och i går gick han och sjung "upp och hoppa". Så det känns som en jätte utveckling på bara en månad.
  9. Medlem sedan
    Jan 2008
    #5
    haha det där med att peka allt han kan görs här med. Noah har blivit så arg så han dunka huvudet i golvet, snacka om frustration alltså!! Noah har blivit tvärtom, min lilla lugna grabb har sällan tid att vara still. va olika de utvecklas.
  10. 5
    haha det där med att peka allt han kan görs här med. Noah har blivit så arg så han dunka huvudet i golvet, snacka om frustration alltså!! Noah har blivit tvärtom, min lilla lugna grabb har sällan tid att vara still. va olika de utvecklas.
  11. Medlem sedan
    Jan 2008
    #6
    låter ju som att det är mest pojkar som inte pratar så mycket, det känns som att de inte har tid med det. skönt att inte bara Noah är seg med att vilja prata renare så man förstår, puh. roligt att de säger så många olika saker också.
  12. 6
    låter ju som att det är mest pojkar som inte pratar så mycket, det känns som att de inte har tid med det. skönt att inte bara Noah är seg med att vilja prata renare så man förstår, puh. roligt att de säger så många olika saker också.
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    Hos oss har det varit så att pojkarna har varit helt klart senare med talet jämfört med min dotter.
  14. 7
    Hos oss har det varit så att pojkarna har varit helt klart senare med talet jämfört med min dotter.
  15. Medlem sedan
    Apr 2005
    #8
    Stella babblar på. Hon pratar i treords meningar men kan ibland vara ganska otydlig när hon har för bråttom.
    Jag tror (minns inte riktigt) att storebror var lite senare i talet och jämnfört med många av hennes förskolekompisar så pratar hon mkt mer.
    Barn är ju så otroligt olika, de kan vara supersnabba med något och långsammare med annat.
    Hemma har vi ett bra exempel. Stella som blir 2 år om 1 månad är helt blöjfri medans storebror som är lite drygt 3,5 har blöja på natten ff. Den stora killen blev helt plötsligt liten. Likaså tar hon på sig både kläder och skor själv medans storebror knappt kan/vill/har tålamor..

    Jag vet en pojke som inte pratade ett dugg förräns han kunde tydliga meningar. Han var knäpp tyst och sen så small det till.
    Snart så babblar Noah så mycket att du önskar tillbaka till det tysta stadiet
  16. 8
    Stella babblar på. Hon pratar i treords meningar men kan ibland vara ganska otydlig när hon har för bråttom.
    Jag tror (minns inte riktigt) att storebror var lite senare i talet och jämnfört med många av hennes förskolekompisar så pratar hon mkt mer.
    Barn är ju så otroligt olika, de kan vara supersnabba med något och långsammare med annat.
    Hemma har vi ett bra exempel. Stella som blir 2 år om 1 månad är helt blöjfri medans storebror som är lite drygt 3,5 har blöja på natten ff. Den stora killen blev helt plötsligt liten. Likaså tar hon på sig både kläder och skor själv medans storebror knappt kan/vill/har tålamor..

    Jag vet en pojke som inte pratade ett dugg förräns han kunde tydliga meningar. Han var knäpp tyst och sen så small det till.
    Snart så babblar Noah så mycket att du önskar tillbaka till det tysta stadiet
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9
    Här är det mest ljud och otroligt få ord som kommer.
    "Mamma", "Pappa", "Där" är klockrena. "Gagga" = glass. "Momme" = Motorcykel/moped "Brumbrum" samtidigt som han pekar är allt från traktor till flygplan.
    Jo, "Klar" säger han också klockrent.
    Har han bajsat kommer han och pekar på sin rumpa och säger "Bläää!" samtidigt som han rynkar på näsan.
    Han pratar i ett, är aldrig tyst men rena ord är så få att till och med dagis har reagerat och placerat honom i en mindre grupp på samlingen där de kan fokusera mer på språket. Jag har även fått förfrågan om det är ok för mig att de har samtal med kommunens talpedagog om hur fröäknarna på bästa sätt kan stimulera hans prat och jag ser ingen som helst anledning till att tacka nej till det.

    Fast jag är inte orolig, han springer fort, klättrar och har en balans jämnåriga inte har. Han driver en fotboll utan problem och har just hoppat upp på storasysters cykel med stödhjul och kämpar med att lära sig cykla så det är självklart för mig att han har så mycket annat att kämpoa med att språket hamnar i skymundan eftersom vi ändå förstår vad han vill.
  18. 9
    Här är det mest ljud och otroligt få ord som kommer.
    "Mamma", "Pappa", "Där" är klockrena. "Gagga" = glass. "Momme" = Motorcykel/moped "Brumbrum" samtidigt som han pekar är allt från traktor till flygplan.
    Jo, "Klar" säger han också klockrent.
    Har han bajsat kommer han och pekar på sin rumpa och säger "Bläää!" samtidigt som han rynkar på näsan.
    Han pratar i ett, är aldrig tyst men rena ord är så få att till och med dagis har reagerat och placerat honom i en mindre grupp på samlingen där de kan fokusera mer på språket. Jag har även fått förfrågan om det är ok för mig att de har samtal med kommunens talpedagog om hur fröäknarna på bästa sätt kan stimulera hans prat och jag ser ingen som helst anledning till att tacka nej till det.

    Fast jag är inte orolig, han springer fort, klättrar och har en balans jämnåriga inte har. Han driver en fotboll utan problem och har just hoppat upp på storasysters cykel med stödhjul och kämpar med att lära sig cykla så det är självklart för mig att han har så mycket annat att kämpoa med att språket hamnar i skymundan eftersom vi ändå förstår vad han vill.
  19. Medlem sedan
    Jan 2008
    #10

    Han babblar..

    Melwin pratar ganska mycket om ja jämför med hans andra tre syskon när dom va i samma ålder...så de är jätteskoj..mycke förstår säkert bara vi i familjen men ja tycker han e duktig
    Tina med Melwin, Elina, Amanda och Robin.
    www.fyrabarnsmorsa.blogg.se
  20. 10
    Han babblar.. Melwin pratar ganska mycket om ja jämför med hans andra tre syskon när dom va i samma ålder...så de är jätteskoj..mycke förstår säkert bara vi i familjen men ja tycker han e duktig
  21. Medlem sedan
    Dec 2006
    #11
    Ida kan säga en hel del ord men få 2-ordssatser, sätter bara ihop ord till en hel mening då och då. Hon "babblar" också heöa tiden och vill gärna härma om man vill lära henne något ord.
    Ord som hon använder ganska ofta är:
    Mamma
    Pappa
    Bebis
    Mage
    Farfar
    Loofuzz (hunden, fast uttalar det inte riktigt rent)
    Mormor
    Bajs
    Kiss
    Potta
    Tack
    Där
    Plan (Flygplan)
    Bil
    Titta
    Bada
    Apa
    Hus
    Ja
    Nej
    Hej hej
    Docka
    Skor
    Jacka
    Ute
    Rita
    Saft
    Macka
    + några fler

    Men många ord har kommit bara på dem senaste veckorna tycker jag. Det går i perioder liksom.
  22. 11
    Ida kan säga en hel del ord men få 2-ordssatser, sätter bara ihop ord till en hel mening då och då. Hon "babblar" också heöa tiden och vill gärna härma om man vill lära henne något ord.
    Ord som hon använder ganska ofta är:
    Mamma
    Pappa
    Bebis
    Mage
    Farfar
    Loofuzz (hunden, fast uttalar det inte riktigt rent)
    Mormor
    Bajs
    Kiss
    Potta
    Tack
    Där
    Plan (Flygplan)
    Bil
    Titta
    Bada
    Apa
    Hus
    Ja
    Nej
    Hej hej
    Docka
    Skor
    Jacka
    Ute
    Rita
    Saft
    Macka
    + några fler

    Men många ord har kommit bara på dem senaste veckorna tycker jag. Det går i perioder liksom.
  23. Medlem sedan
    Jan 2008
    #12
    oj då, men va bra att de uppmärksammat det hela och gör sitt bästa för att få honom att prata. men det är ju inte konstigt om han inte lär sig prata om han har så fullt upp med allt annat som de flesta i hans ålder inte klarar av.

    på dagis sa jag till när Noah hade sagt "titta där" helt rent, men då sa de att han inte säger något förståeligt där och det gjorde mig lite oroig att de inte bryr sig om det. Noah babblar i ett kör och kan ha långa diskussioner på bebisspråk och om man bara säger "jaha" och nickar så fortsätter han ett tag till.
  24. 12
    oj då, men va bra att de uppmärksammat det hela och gör sitt bästa för att få honom att prata. men det är ju inte konstigt om han inte lär sig prata om han har så fullt upp med allt annat som de flesta i hans ålder inte klarar av.

    på dagis sa jag till när Noah hade sagt "titta där" helt rent, men då sa de att han inte säger något förståeligt där och det gjorde mig lite oroig att de inte bryr sig om det. Noah babblar i ett kör och kan ha långa diskussioner på bebisspråk och om man bara säger "jaha" och nickar så fortsätter han ett tag till.
  25. Medlem sedan
    Jan 2008
    #13
    jisses, det var ju inte lite ord hon kunde
  26. 13
    jisses, det var ju inte lite ord hon kunde
  27. Medlem sedan
    Nov 2007
    #14
    Det där med att försöka cykla på en vanlig barncykel med stödhjul det känner jag igen. Är vi hemma hos kompisar som har sådana cyklar så är det en som klättrar upp och blir förbannad för att det inte går att cykla
    Här är en till som är snabb, smidig i kroppen och har balans till tusen och så är han enormt stark också.
  28. 14
    Det där med att försöka cykla på en vanlig barncykel med stödhjul det känner jag igen. Är vi hemma hos kompisar som har sådana cyklar så är det en som klättrar upp och blir förbannad för att det inte går att cykla
    Här är en till som är snabb, smidig i kroppen och har balans till tusen och så är han enormt stark också.
  29. Medlem sedan
    Jun 2007
    #15
    Så där var min numera 5-åring men det släppte när hon var ca 2 år...sedan dess har hon babblat oavbrutet
    Theodore säger:mamma,pappa,bil,boll,vov ve,lampa,varmt,nej,ja,
    titta,tyst,äcklig,kakka (höna),orm,korv,saft,bajsa,kis sa
    snopp och ibland stoppar han in handen på folks tröjor och säger nam-nam
  30. 15
    Så där var min numera 5-åring men det släppte när hon var ca 2 år...sedan dess har hon babblat oavbrutet
    Theodore säger:mamma,pappa,bil,boll,vov ve,lampa,varmt,nej,ja,
    titta,tyst,äcklig,kakka (höna),orm,korv,saft,bajsa,kis sa
    snopp och ibland stoppar han in handen på folks tröjor och säger nam-nam
  31. Medlem sedan
    Jan 2008
    #16
    nämen va gullig han är som säger nam-nam. måste bara garva högt åt det, så gulliga o naturliga barn är.
  32. 16
    nämen va gullig han är som säger nam-nam. måste bara garva högt åt det, så gulliga o naturliga barn är.

Liknande trådar

  1. Hur mycket pratar era barn?
    By Anki33 in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-24, 08:41
  2. Hur mycket pratar ni med era barn?
    By Achelois in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 17:57
  3. Hur mycket pratar era barn?
    By ::Kiddan:: in forum _05/06 Vinterbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 20:01
  4. Hur mycket pratar era barn?
    By Liselotte in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 07:14
  5. Hur mycket pratar era barn?
    By evaOregon in forum _0405 Majbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 14:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar